Bukefalos 28 år!

Hund som inte äter, vad göra?

L

lindgreen

Jag har en blandrastik på 2½ år. Mamman är schäfer/rottis och pappan är renrasig anatolisk herdehund.

Ända sedan hon kom till mig vid 7 månaders ålder har hon från och till hoppat över måltider. I början fick hon fri tillgång, men sen kom en liten hungrig valp och gjorde så vi fick ge regelbundet istället :P

Hon bara lägger sig och sover :/ I början stod jag vid matskålen och sa "varsegod" flera gånger, ibland åt hon då upp, ibland inte.
Sen märkte jag att hon nästan bara njöt av den uppmärksamheten, så då började jag ta bort maten från henne när hon inte åt. Då blev hon häpen och åt duktigt. Nu biter inte detta på henne längre.. Har hon inte ätit upp frukosten (Vanligast) så får hon halv ranson kvällsmat, men är inte hungrigare morgonen efter ändå, trots att hon bara fick en fjärdedel av gårdagens dagsranson.

Sen ibland kan hon käka toppen i en månad. Det spelar ingen roll vad det är för foder, hon beteer sig likadant ändå. Spelar oftast ingen roll hur mkt motion hon fått innan. Idag tex fick hon busa av sig ordentligt med den andra vovven, och åt upp sin halva (!!) ranson som om det bara vore en kula. Häromdagen var hon på promenad med min mor innan frukosten men rörde inte maten.

Hon har nyligen kommit ur en period av MASSA duktigt ätande! Tjock var hon :) Men nu har hon knappt ätit på 3 dagar (Förutom frukosten idag)
och börjar redan gå ner i vikt.

Tilläggas bör väl att hon inte är sjuk, och att hon är regelbundet veterinärkollad! Hade det serverats burkmat så hade hon kastat sig i det ;) Hon äter ANF Holistic och har aldrig varit finare i pälsen och gladare :) Hon är en VÄLDIGT lugn hund som ÄLSKAR soffa/säng+mest kel i världen :)
Den andra vovven äter ALLTID upp sin mat förutom när hon var i en slags "trotsperiod" strax efter hon fyllt 1.

Har hört att många vovvar har samma idéer, någon som har förslag?
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Jag förstår inte problemet. Om hunden inte vill ha frukost är det väl bara att ta bort den helt så att hon bara får mat en gång per dag? Är hunden mager eller så? Om inte, ta bort frukosten.
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Jag förstår inte problemet. Om hunden inte vill ha frukost är det väl bara att ta bort den helt så att hon bara får mat en gång per dag? Är hunden mager eller så? Om inte, ta bort frukosten.

Hon äter inte upp ett halvt kilo mat på bara en matgiva per dag
Hon går ner i vikt om hon inte får sitt halvkilo om dagen

Nej hon är inte mager, men det kan bero på att hon kom ut ur sin "äta-bra-period" för bara 3 dagars sedan, men har redan nu börjat gå ner i vikt. Innan har hon varit mager.

Tillagt strax efter orginalinlägget:
Hon spyr dessutom upp magsyra (??) om hennes mage är tom, alltså i stort sett vid varje måltid hon inte äter. Detta är ju pga att hennes mage inte klarar att vara tom så länge..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Det kan bli så dom första dagarna innan magen vänjer sig vid att bara få mat 1 gång per dag, att dom spyr lite magsyra.

Har hon inte aptit att äta 500 gram mat på en måltid eller missuppfattade jag dig nu?

Edit.

3 dagar är inte så lång tid, jag skulle ta bort frukostskålen och avvakta, eller rentav ta bort maten helt en dag så att hon fick svälta 24 timmar.
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Prova ge på annat sätt än ur matskålen. Ta med fodret ut och träna och använd maten som "godisbelöning". Prova stoppa maten i en pet-flaska (eller annat) så att hunden får jobba lite för att få i sig maten.
Om hon inte får i sig HELA frukosten kanske hon i alla fall får i sig lite på så sätt och så kan du ge liite mer till kvällen så får hon ändå i sig den mängd mat hon behöver?
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Det kan bli så dom första dagarna innan magen vänjer sig vid att bara få mat 1 gång per dag, att dom spyr lite magsyra.

Har hon inte aptit att äta 500 gram mat på en måltid eller missuppfattade jag dig nu?

Edit.

3 dagar är inte så lång tid, jag skulle ta bort frukostskålen och avvakta, eller rentav ta bort maten helt en dag så att hon fick svälta 24 timmar.

Har hon gjort sedan hon flyttade hit för nästan 2 år sedan, när vänjer sig magen? Veterinärer rekommenderade fler mål om dagen för att inte utsätta hennes mage för sådant..

Helt rätt, hon har inte aptit att äta 500 gram på en gång.. Som sagt, hon nöjer sig med 125 allt som oftast.

Toppenidé det där med att plocka bort maten 24 timmar. Jag har testat 24 timmar och 36 timmar. Hon åt efteråt men sen kom hon in i sin, nej jag vill inte ha" period igen. och jag kan ju inte gärna låta henne vara utan varannan dag, så kan jag lika gärna fortsätta som nu :d
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Prova ge på annat sätt än ur matskålen. Ta med fodret ut och träna och använd maten som "godisbelöning". Prova stoppa maten i en pet-flaska (eller annat) så att hunden får jobba lite för att få i sig maten.
Om hon inte får i sig HELA frukosten kanske hon i alla fall får i sig lite på så sätt och så kan du ge liite mer till kvällen så får hon ändå i sig den mängd mat hon behöver?

Toppenförslag, tack! Ska jag testa redan imorgon bitti!!
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Har hon gjort sedan hon flyttade hit för nästan 2 år sedan, när vänjer sig magen? Veterinärer rekommenderade fler mål om dagen för att inte utsätta hennes mage för sådant..

Helt rätt, hon har inte aptit att äta 500 gram på en gång.. Som sagt, hon nöjer sig med 125 allt som oftast.

Toppenidé det där med att plocka bort maten 24 timmar. Jag har testat 24 timmar och 36 timmar. Hon åt efteråt men sen kom hon in i sin, nej jag vill inte ha" period igen. och jag kan ju inte gärna låta henne vara utan varannan dag, så kan jag lika gärna fortsätta som nu :d

Varför den trista attityden :confused:
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

tyckte inte TS hade trist attityd :confused:

har samma problem med min hund o det finns en tråd med massor bra tipps. Jag har helt enkelt fått byta foder var tredje vecka för att upprätthålla matlusten någorlunda, har alltid två eller tre sorter hemma (torrfoder) så han inte byter tvärt emellan sorterna. Ibland hjälper lite toppning men han har sna faser då det går 4 dagar emellan måltiderna, och då får det vara...

Han äter bäst efter rejäla långpromenader och lek med annan hund har jag märkt, men tyvärr fungerar inte det alltid (som nu då han har ordinretas vila pga hälta).
Lycka till med din tös!
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Varför den trista attityden :confused:

Nej jag har inte haft någon trist attityd?
Kan väl iof vara svårt att avgöra genom en text, men jag tycker inte jag skrivit någon som framstått som en trist attityd :confused:
Men som sagt, har det framstått så för dig så är så inte fallet iallafall :laugh:
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Ah sorry, tyckte mig ana en viss sarkasm i vissa meningar.

Är torrfoder ett alternativ ni måste fodra med?

Kan ni minska givan men öka på fett ex genom att ge olja el lite färs i maten?

Prova red-chilis förslag, det kan kanske bli roligare att äta när maten är en utmaning.
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

tyckte inte TS hade trist attityd :confused:

har samma problem med min hund o det finns en tråd med massor bra tipps. Jag har helt enkelt fått byta foder var tredje vecka för att upprätthålla matlusten någorlunda, har alltid två eller tre sorter hemma (torrfoder) så han inte byter tvärt emellan sorterna. Ibland hjälper lite toppning men han har sna faser då det går 4 dagar emellan måltiderna, och då får det vara...

Han äter bäst efter rejäla långpromenader och lek med annan hund har jag märkt, men tyvärr fungerar inte det alltid (som nu då han har ordinretas vila pga hälta).
Lycka till med din tös!

Funderar på detdär att byta foder emellanåt! Hon är ju alltid lite mer matglad vid ett foderbyte :P Byter du mellan samma foder eller försöker du hitta så många nya som möjligt?
Vad gäller topping är jag lite orolig att hon ska sluta äta om hon inte får toppingen sen.. Hur funkar det på din?
Tack för svar!
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Ah sorry, tyckte mig ana en viss sarkasm i vissa meningar.

Är torrfoder ett alternativ ni måste fodra med?

Kan ni minska givan men öka på fett ex genom att ge olja el lite färs i maten?

Prova red-chilis förslag, det kan kanske bli roligare att äta när maten är en utmaning.

Nej det var ingen sarkasm i meningarna! :)
Testa med olja eller färs låter också bra! Vad menar du med färs, kött då? För som sagt, hon äter ju gärna tex burkmat om det serveras istället ^^
Hon fick färskfoder hos förra ägare (Vet inte exakt vad det är), enligt förra ägare hade hon ätit bra av det. Men jag vet inte vad jag tror om det, utan att säga för mkt. Pälsen var iaf inget vacker, men å andra sidan, vad är pälsen hos en 5-mån tik egentligen :P
Nu har jag fått massa ideer om hur jag ska göra.
Försöka fodra mer utmanande, alltså i aktivitetsbollen eller ge som belöning osv.
Funkar inte det så får man helt enkelt göra maten godare eller kanske tillochmed försöka byta ganska ofta. Jag vet en vovve som inte skulle klaga :D
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

ja, han är numera bortskämd (eller nåt i den stilen) och äter nöstan aldrig utan toppning... Men jag ger hellre det än att han tappar 3 kg på en vecka igen :crazy:
Han äter torrfoder när han är på besök hos andra (kan vara samma sort som hemma, men då bjuder han sig själv och det är tydligen mycket roligare).

Foderbyten är ju i sig inte det bästa alternativ om hunden har känslig mage (vilket min inte har som tur är).

Det beror väldigt mycket på hans dagshumör också.
Ena dagen äter han en jätteportion torrfoder med en matsked olja på, eller ett rått ägg eller lite yoghurt, men de flestadagarna är det fy blä :D

Det är även mycket godare med mat från min tallrik än från hans matskål, även om det är exakt samma mat (lägger jag lasagne-rester i matskålen så vägrar han, men från min tallrik slickar han rent till 100%).

Så jag antar att han blivit bortskämd, men nuförtiden fungerar inte den vanliga toppningen längre heller, toppningen besto av matolja och 2 msk burkfoder (först vovv, sedan vägrade han det, då bytte jag till kattmat på burk, men nu vägrar han även det så nu är det stekt köttfärsi några dagar men det kommer väl också vägras snart).

Men basen är nästan alltid samma 2-3 sorter torrfoder, olika smaker men samma märke. Kan tillägga att jag provat de billigaste och de dyrsate sorterna och det märktes ingen skillnad...
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Nej det var ingen sarkasm i meningarna! :)
Testa med olja eller färs låter också bra! Vad menar du med färs, kött då? För som sagt, hon äter ju gärna tex burkmat om det serveras istället ^^
Hon fick färskfoder hos förra ägare (Vet inte exakt vad det är), enligt förra ägare hade hon ätit bra av det. Men jag vet inte vad jag tror om det, utan att säga för mkt. Pälsen var iaf inget vacker, men å andra sidan, vad är pälsen hos en 5-mån tik egentligen :P
Nu har jag fått massa ideer om hur jag ska göra.
Försöka fodra mer utmanande, alltså i aktivitetsbollen eller ge som belöning osv.
Funkar inte det så får man helt enkelt göra maten godare eller kanske tillochmed försöka byta ganska ofta. Jag vet en vovve som inte skulle klaga :D

Ja lite rå köttfärs tex. Jag förstår när jag läser att din hund är kräsen om hon tidigare ätit färskfoder för att sedan gå över till torrisar. Jag har inte träffat en hund hittils som inte ääääälskar färskfoder, kanske något att prova?
Om du inte har möjlighet kanske du kan köpa hem någon billig färs eller burkmat till hunden att blanda i.

Vissa hundar är ju helt enkelt finsmakare.;)
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Ja lite rå köttfärs tex. Jag förstår när jag läser att din hund är kräsen om hon tidigare ätit färskfoder för att sedan gå över till torrisar. Jag har inte träffat en hund hittils som inte ääääälskar färskfoder, kanske något att prova?
Om du inte har möjlighet kanske du kan köpa hem någon billig färs eller burkmat till hunden att blanda i.

Vissa hundar är ju helt enkelt finsmakare.;)

Ja färskfoder har jag funderat länge på innan men jag vet ju inte exakt vad det egentligen är, men är väldigt hängiven att lära mig :D Nått bra tips på länk eller du kanske kan förklara själv? Vore jättesnällt!
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Jag kör på den enkla metoden att den hund som inte äter får svälta. En vuxen, frisk hund i normalhull mår inte dåligt av det. De kan gå en vecka utan mat. I mitt tycke kan din hund gott gå varannan dag utan mat eller till och med flera dagar.

Vi är väldigt bra på att mata och skämma bort våra hundar och kräsna hundar kan behöva få känna på riktig hunger. Först då uppskattar de den mat de får. Börjar man strula med foderbyten och gott i maten kan man snart sitta där med en hund som vägrar äta om den inte handmatas med gåslever.
 
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Jag kör på den enkla metoden att den hund som inte äter får svälta. En vuxen, frisk hund i normalhull mår inte dåligt av det. De kan gå en vecka utan mat. I mitt tycke kan din hund gott gå varannan dag utan mat eller till och med flera dagar.

Vi är väldigt bra på att mata och skämma bort våra hundar och kräsna hundar kan behöva få känna på riktig hunger. Först då uppskattar de den mat de får. Börjar man strula med foderbyten och gott i maten kan man snart sitta där med en hund som vägrar äta om den inte handmatas med gåslever.

Jag finner ingen som helst anledning i att skita i att ge mina djur mat i flera dagar! Fy tusan! Det är sådant jag kallar att skrämma sig till lydnad..
Tänk nu på att jag inte skriver att du skrämmer dig till lydnad!!!
Mina hundar kan glömma att bli handmatade med gåslever, men dom kan också glömma ofrivillig svält..

För att svara på resten, min hund är inom 2-3 dagar garanterat inte i normalhull då hon tappar vikt fort när hon slutar äta.
Och sedan så har jag inte gjort något åt att hon inte äter, vi har bara ställt undan maten. Nu pratar vi om att hon inte ens tar en kula. Detta borde ju vara detsamma som att svälta sin hund. Och det har då inte funkat, därför söker jag nu något att göra så att min hund slipper gå utan mat i magen. Varken djur eller människa ska behöva vara med om det om dom inte väljer det själv, då får dom skylla sig själva enligt min åsikt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund som inte äter, vad göra?

ja, han är numera bortskämd (eller nåt i den stilen) och äter nöstan aldrig utan toppning... Men jag ger hellre det än att han tappar 3 kg på en vecka igen :crazy:
Han äter torrfoder när han är på besök hos andra (kan vara samma sort som hemma, men då bjuder han sig själv och det är tydligen mycket roligare).

Foderbyten är ju i sig inte det bästa alternativ om hunden har känslig mage (vilket min inte har som tur är).

Det beror väldigt mycket på hans dagshumör också.
Ena dagen äter han en jätteportion torrfoder med en matsked olja på, eller ett rått ägg eller lite yoghurt, men de flestadagarna är det fy blä :D

Det är även mycket godare med mat från min tallrik än från hans matskål, även om det är exakt samma mat (lägger jag lasagne-rester i matskålen så vägrar han, men från min tallrik slickar han rent till 100%).

Så jag antar att han blivit bortskämd, men nuförtiden fungerar inte den vanliga toppningen längre heller, toppningen besto av matolja och 2 msk burkfoder (först vovv, sedan vägrade han det, då bytte jag till kattmat på burk, men nu vägrar han även det så nu är det stekt köttfärsi några dagar men det kommer väl också vägras snart).

Men basen är nästan alltid samma 2-3 sorter torrfoder, olika smaker men samma märke. Kan tillägga att jag provat de billigaste och de dyrsate sorterna och det märktes ingen skillnad...

Usch, förstår dina problem :grin:
Nej, jag märker inte heller någon skillnad aptitmässigt på dyra/billiga/medel foder! Vi får hoppas att det löser sig för oss :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 134
Senast: Fibusen
·
Tjatter Ja, finns det något du gör i smyg eller inte berättar för någon? Eller saker du bara gör utan att tänka på det eller med andra. Små...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 230
Senast: Fisken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp