Hundattack

Sv: Hundattack

min lilla fina vovve.

fotad en timme före attacken! Är glad och badar i sin pool.
1.jpg


rentvättad.
2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg
 
Sv: Hundattack

Och hur många som har stora hundar har full kontroll? Det är ju massvis av hundägare som inte klarar av sina stora hundar vid situationer som inte var tänkta.

Det finns många småhundsägare som inte har full kontroll på sina hundar heller, vet inte hur många gånger jag mött ägare som har en hund under 40 cm, som skäller, skäller, drar och åter skäller vid hundmöte, hade det varit en stor hund hade ryktet gått att det bor en STOR ilsken hund i närheten.

/ Grandisägare med full kontroll!
 
Senast ändrad:
Sv: Hundattack

oavsett storlek samt ras eller kön på hundar så gäller min tråd aggresiva hundar (bäst att poängtera det) kan även poängtera att min är uppväxt med andra hundar och det enda han gör vid hundmöten är att vifta glatt på svansen...vilket han gjorde även när han blev biten.

jag tror doch hon menade att det är lättare att hålla tillbaka en liten hund än en större.
(självklart...en större har ju mer muskelmassa)
 
Sv: Hundattack

FY, stackars hund :(

Jag hade sparkat skiten ur den attackerande hunden om det behövts. :mad:
Anmäl (som du redan gjort). Ta inte detta på försäkringen, detta ska andra hundens ägare stå för!!

Vissa ska inte ha hund.

Annars kanske du kan hitta någon som kan skjuta gräva och tiga.. :devil:
 
Sv: Hundattack

Det finns många småhundsägare som inte har full kontroll på sina hundar heller, vet inte hur många gånger jag mött ägare som har en hund under 40 cm, som skäller, skäller, drar och åter skäller vid hundmöte, hade det varit en stor hund hade ryktet gått att det bor en STOR ilsken hund i närheten.

Jag skiter i om inte småhundsägare har full koll. Om en sådan liten mupp kommer så kan man faktiskt freda både sin egen hund och sig själv på ett helt annat sätt än om en stor best kommer lös.

En STOR ilsken hund är långt värre än en liten-kraftigare käkar med större kraft.

Jag upprepar: Sätt ett skott i pannan på hunden.
 
Sv: Hundattack

vi har inte tagit detta på ngn försäkring, vi löste ut honom kontant för xx.xxx. Givetvis ska dom med bitande hunden få ersätta detta och all eftervård också. Inte roligt för dom, men jag hoppas dom lär sig den onda läxan att inte skaffa hundar man inte klarar av. Jag hoppas även att hunden blir avlivad, men det får vi väl se vad utredningen säger om. Munkorg ska den absolut ha. Kommerj u möta denna hund regelbundet (otäckt) har även gått ut och varnat några grannar om ilsken hund så dom är förvarnade. Vill ju inte att dom ska råka ut för samma sak.
 
Sv: Hundattack

Lilla kraken! :(

Han ser ut precis som min att haft tur i oturen att bli biten över bröstkorgen och inte över nacke/hals. Då hade det nog varit kört. Min fick 4 revben knäckta i ett enda bett över bröstkorgen. Ett på höger sida och tre på vänster. De på vänster var av på flera ställen så hela högra sidan av bröstkorgen kollapsade. Hon fick även hål i lungsäcken. Det är nog det jävligaste jag har varit med om. Till råga på allt så hade ägaren till den attackerade hunden mage att ifrågasätta behandling av en så pass gammal hund (11 år). Eftersom han skulle stå för kalaset (vilket han sedermera inte gjorde) så tyckte han att det skulle vara billigare att avliva. Vissa folk finns det helt enkelt inte ord för.

Hoppas att din hund repar sig ordentligt och inte får några infektioner i såren!
 
Sv: Hundattack

jag hade köpt ett nytt halsband till honom...det va för stort (för brett) och i ganska hårt material...jag tror det va med o räddade hans liv för han hade det på sig just då.
 
Sv: Hundattack

Till råga på allt så hade ägaren till den attackerade hunden mage att ifrågasätta behandling av en så pass gammal hund (11 år). Eftersom han skulle stå för kalaset (vilket han sedermera inte gjorde) så tyckte han att det skulle vara billigare att avliva. Vissa folk finns det helt enkelt inte ord för.

Jag häpnar!:eek:


Varför betalade han inte?
 
Sv: Hundattack

Jag skiter i om inte småhundsägare har full koll. Om en sådan liten mupp kommer så kan man faktiskt freda både sin egen hund och sig själv på ett helt annat sätt än om en stor best kommer lös.

Personligen tycker jag att det spelar ingen roll vilken storlek det är på hunden. Oavsett storlek så har man ett ansvar för att ens hund uppför sig och inte provocerar andra hundar till bråk.

Möter dagligen småhundar som gör utfall, hotar och provocerar. Det är skitkul att vara ägare till en stor hund då, man vet ju vem som får skulden den dagen det kanske smäller och det är inte det lilla ouppfostrade kräket. Den är ju bara gulligt kaxig :mad:

Till TS jag håller tummarna för att det löser sig för er del. Det bästa i ditt fall skulle ju vara om hunden avlivades eller fråntogs ägaren. Det minsta borde ju bli att den blir tvingad att bära munkorg. Vet hur seg processen är. Har själv fått en hund ihjälbiten av större hund :cry:
 
Sv: Hundattack

Javisst är det lättare att freda sig mot en liten hund, det håller jag med om alla gånger, men jag tycker ofta att man hör om stora elaka hundar, aldrig om de små, och jag tycker att man ska ha full kontroll oavsett storlek på sin hund, det är inte acceptabelt att en stor hund rycker i kopplet och vill göra anfall, lika lite som det är oacceptabelt att en stor hund gör det...


... även om det är lättare att freda sig mot en liten.

Jag har som exempel, när jag var ute med min förra GD hane, vi möter på en tax där ägaren har ett flexikoppel, jag stannar upp, ber min hund sätta sig ner, som han är lärd när vi mötte hundar, då han kunde bli för ivrig och ville hälsa, taxen gör utfall, min hund bryr sig inte, och taxen hoppar på min hund, och hugger, efter två hugg försvarar sig min hund, efter ett bett från min hund får jag bort min hund, och taxen springer iväg, över byn kan man än idag höra hur den stora hunden attackerade taxen, detta är nu två år sedan.

Att taxen började det bryr sig folk inte i,min hund ska ju inte försvara sig mot en sån liten, han var ju sååå stor och borde ge sig på någon i sin egen storlek..
 
Sv: Hundattack

Möter dagligen småhundar som gör utfall, hotar och provocerar. Det är skitkul att vara ägare till en stor hund då, man vet ju vem som får skulden den dagen det kanske smäller och det är inte det lilla ouppfostrade kräket. Den är ju bara gulligt kaxig :mad:

Nej, jag tycker inte småhundar är gulligt kaxiga, men de är iaf små.
Tramp och spark ger effekt, man kan freda sig.

Sedan tycker jag man ska uppfostra sin stora hund till att tåla andra kaxiga hundar, sålänge de inte går nära. Precis som jag uppfostrar min lilla hund att inte bli kaxig eller skällig eller vad som helst, bara för en annan hund blir det- oavsett storlek.
 
Sv: Hundattack

Det finns många småhundsägare som inte har full kontroll på sina hundar heller, vet inte hur många gånger jag mött ägare som har en hund under 40 cm, som skäller, skäller, drar och åter skäller vid hundmöte, hade det varit en stor hund hade ryktet gått att det bor en STOR ilsken hund i närheten.

/ Grandisägare med full kontroll!

Du beskrev precis min hund. Fast han är inte aggressiv utan vill bara hälsa.

Jag tycker helt klart att storleken spelar roll när det gäller kontrollen när hunden är kopplad, som den attackerande hunden var.
Min hund kan jag, om det blir för jobbigt, ta under armen och gå. Jag har inga problem att hålla honom på det avstånd jag vill i kopplet heller.
En rejält stor hund, som jag inte skulle orka hålla, skulle faktiskt vara obehagligt.
(Jag har hållt på med större hundar än min utan problem, och de har jag kunnat hålla. Men när de blir så stora att jag tappar kontrollen när de är kopplade, då blir det betydligt värre).

(sen är självklart tanken att även min lilla hund ska vara lugn och inte bry sig vid hundmöten. Men han är lite för ung och översocial för att ha lärt sig det än).
 
Sv: Hundattack

Jag häpnar!:eek:


Varför betalade han inte?

Han hade inga pengar. Först var han inne på att betala, men det var när han trodde att det skulle gå på hans hunds försäkring. När han fick reda på att det inte gör det, utan att det går på ansvarsförsäkringen i en hemförsäkring (vilket han inte hade någon) så gjorde han sig inkognito. Trots påtryckningar från både mig och min jurist så hände ingenting.

Först var tanken att stämma honom, men min jurist avrådde eftersom personen ifråga inte hade haft mer än 6000 kr i deklarerad inkomst, tidigare betalningsanmärkningar och skulder, så långt tillbaka som det gick att skåda. Risken var allt för stor att jag inte skulle få några pengar även om han skulle dömas att betala mig. Och då skulle jag ligga ute med både veterinärräkning, juristkostnader och rättegångskostnader.
 
Sv: Hundattack

Jag tycker man kan se skillnad om hunden drar för att den vill hälsa eller för att den vill mucka. Och en hund ska givetvis klara att någon hoppas och gläffser emot den när man möts, absolut! Men om man är ute och går i stan, och har mött på flertal små byrackor som inte har för avsikt att hälsa, utan gluffsar ändå, det behöver ju inte betyda att hunden är elak, utan kanske rädd för den större och visar sin rädsla genom att bli arg, och då kommer vi ändå tillbaka till det här med att en hund ska kunna möta sånna här utan att bry sig, men som sagt när man mött på flertal så är det lätt att tröttna.

Det är ingen bra ursäkt- nej men min hund tröttna så han blev lite förbannad och försvara sig:cool:

Men för att återgå till att det oftast är de stora hundarna som åker på skulden, jag ska inte säga att det finns någon "statisktik" på detta, utan det är hur jag upplever det, jag har 4 hundar, min GD har vid ett tillfälle hamnat i brok med min lilla hund Matilda, cavalier/pappilonblandning, och alla som såg detta blev chokade över hur jag kunde låta detta monster bo ihop med liilla puttinuttiga söta tilda som ör sååå liten, men det de missade var att matilda startade bråket, men sånt väljer folk att inte se, istället blev Wilma ett stort svart monster.
 
Sv: Hundattack

Sedan tycker jag man ska uppfostra sin stora hund till att tåla andra kaxiga hundar, sålänge de inte går nära. Precis som jag uppfostrar min lilla hund att inte bli kaxig eller skällig eller vad som helst, bara för en annan hund blir det- oavsett storlek.

Fast det är ganska svårt kan jag lova. Jag har en stor hund som inte bryr sig ett dugg om andra hundar, oavsett sinnesstämning och en stor som gärna niper småhundar som gör utfall.
Har funderat väldigt mycket över detta då det i grunden är en väldigt försiktig odominant hund och har kommit fram till att hennes jaktlust tar över. Får helt enkelt hålla extra i henne och är väl medveten om vårt "problem", även om hon aldrig skulle bita en annan hund fördärvad.


TS: har ni haft kontakt med den andra hundägaren än? Munkorg är ju det minsta man kan kräva, jag hade nog gjort som ginnies förespråkar, skjutit hunden...
 
Sv: Hundattack

vi har försökt få tag i dom i 2 dagar utan resultat.
Har dock pratat med deras närmsta granne som sa att "detta va bara väntat".
Grannen hade själv hundar o har varit rädd för att detta skulle ske.
 
Sv: Hundattack

Fast det är ganska svårt kan jag lova. Jag har en stor hund som inte bryr sig ett dugg om andra hundar, oavsett sinnesstämning och en stor som gärna niper småhundar som gör utfall.
Har funderat väldigt mycket över detta då det i grunden är en väldigt försiktig odominant hund och har kommit fram till att hennes jaktlust tar över. Får helt enkelt hålla extra i henne och är väl medveten om vårt "problem", även om hon aldrig skulle bita en annan hund fördärvad.

Det där är mitt problem också - jaktlusten! Jag har en liten uppkäftig långhårig chihuahua i granntrappen som gärna gör utfall och jag jobbade stenhårt med min hund som tittade på den som om den vore en kanin och alla vet ju att kaniner ska bärgas hem till grytan :angel:

Men jag vidhåller att alla hundägare har ansvar för att deras hund inte provocerar fram en situation som slutar i skador och andra tråkigheter. Storleken har ingen betydelse när det kommer till det
 
Sv: Hundattack

stackars liten, fattar inte hur folk tänker när dom skaffar sig stora aggressiva hundar. :mad: 1 av 100 har kunskapen att rehabilitera en sån hund. om ens det....

om det vore min hund som nästan blivit ihjälbiten och den andra hunden fanns i grannskapet så skulle jag nog begära den avlivad. det är ju som att ha en bomb trillande runt på gatan... :crazy:
 
Sv: Hundattack

Ja, det känns inte så förvånande över att stora hundar oftare får skulden, även om det inte borde vara så alla gånger.

Det jag ville ha fram är att alla bör ha en hund som kan bete sig normalt och hålla under kontroll, men så är ju inte fallet. En stor hund som man inte har kontroll på blir ju så mycket värre än en liten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 202
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 784
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 414
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp