Bukefalos 28 år!

Hundattack

Sv: Hundattack

Ja för jag blir så trött och förbannad. Bara här i stan har vi den senaste tiden haft många fall där pittbulls har attackerat både människor och barn. Den ena hunden fick polisen skjuta med flertalet skott innan den en övervägde att sluta bita. Då är det något grovt fel i psyket:grin: Och visst även andra hundraser kan vara aggressiva, men det är inte många hundar som har den "döda-instinkten",en vettig hund skulle släppa ett grepp om polisen sprutar tårgas i hundens ögon,eller skjuter den?

Sen att många påstår "men dessa hundar är så underbara, det är ägarna det är fel på". Ja det måhända, men problemet blir i sin tur då att "fel" ägare köper dessa hundar. Ägare som tycker det är coolt att ha en hund som hetsar mot andra hundar, som inte aktiverar hunden och som saknar hundkunskap. Ska verkligen min hund eller andras hundar bli lidande då? Kanske borde vi införa hundkörkort för ALLA hundraser? Om man då kan införa en så enkelt åtgärd som att iaf kräva munkorg på dessa "kampvilliga" raser och blandraser....så skulle man känna sig lite tryggare iaf.

Se hur det ser ut i ex Norge, där har vissa raser blivit förbjudna. När vi besölte Österrike och Wien var det munkorgs tvång på alla hundar inne i stadskärnan! Man kanske får flytta det, för det lär väl aldrig hända i Sverige att en ras förbjuds eller tvång på munkorg:grin:
 
Sv: Hundattack

Nja nu är det pepparspray som polisen har i sina burkar och inte tårgas. Huruvida det är effektfullt att spraya hundarna med den sprayen har diskuterats både utanför och inom polismyndigheten. Hundar har en helt annan smärttröskel än människor som sprayen är avsedd för från första början. Jag har sett tre filmer där polisen har sprayat hundar och effekten kan man ju lugnt påstå uteblir. Hundarna blir för det första inte ordentligt träffade eftersom den rör sig och fnyser mest åt att de får sprayen i nosen. I min värld hade ett rapp med batongen varit mer effektivt men det kräver ju att man går lite närmre och den vanlige polisen har inte mer hundkunskap än någon annan.

"körkort" för hundägare har ju diskuterats men jag tror inte på det, lika lite som jag tror på att förbjuda vissa raser. Hunden som bet ihjäl min hund var inte en kamphund och skulle jag börja skrika om totalförbud på Irländska varghundar så skulle nog folk tycka att jag var lite märklig. Däremot hade jag velat se en tuffare kontroll kring avel och registrering. Det är alldeles för lätt att buskavla, registrera hos jordbruksverket och kränga byrackor till kreti och pleti via annonssidor på nätet. Finns ju flera aktiva "puppymills" som ofta har annonser ute och varför ifrågasätter ingen denna produktion och försäljningsverksamhet - därmed inte sagt att alla som köper blandisar är oansvariga människor.

Men eftersom det inte heller kommer hända så kan man ju börja med sin egen hund och se till att den uppför sig och inte bidrar till onödigt bråk. Jag avvärjde senast nu på morgonen två situationer. Det ena är en förvirrad tant som alltid vill att hennes pudel ska "hälsa". Pudeln vill inte hälsa, den vill bitas och jag hade fullt upp med att hålla min 30kgs kille bakom mig och vidrig småhund på armlängds avstånd. Nästa incident var möte med någon stor långhårig rottweilerkorsning där ägaren sonika släpper kopplet och låter hunden gå fram till min. Min hund är som mest hormonig nu och det var dessutom inte så länge sedan en större hund gav sig på honom, reser ragg och morrar, trots att jag försöker få honom bakom mig och där står jag mitt i en krutdurk med tänd stubin :crazy: Det är inte konstigt att det händer olyckor...

Förlåt TS att jag kidnappade din tråd lite. Läste att de inte ens ville komma och se skadorna. Jag tror att du ska börja kolla upp vad det är för människor och få tag i någon juridisk person med hundkunnande. Är ägarna i sådan fullständig förnekelse så kommer det nog sluta i en civilrättslig tvist för att du ska få loss pengar ifrån dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundattack

Vilka STORA kamphundsraser finns det i Sverige?
Skulle väl vara Akita då, men dessa som äger de hundarna låter dem knappast springa vind för våg.
 
Sv: Hundattack

Ja jag menade pepparspray,haha:D

Tycker också det är värt att diskutera avel och uppfödare. På tok för många uppfödare är oansvariga och säljer hundar till helt fel personer. Dvs personer som inte klarar av hunden, inte aktiverar eller stimulerar hunden= problem i slutändan.

Har ex en granne som är pensionär. De ville ha en hund till sällskap (enbart sällskap!)och de hade alltid tyckt att rottweiler varit så FINA hundar. Och ja gissa vad de kom hem med för valp? En rottis såklart:eek: Vad är det för oansvarig uppfödare som säljer en stor och kraftfull ras till oerfarna människor? Och som sagt, idag är hunden på tok för stor/stark och ouppfostrad för att de ens ska klara av att gå på promenad med den!

Rätt hund till rätt människor! Jag skulle väl aldrig köpa en jakthund om jag inte var intresserad av att jaga,eller en vallhund om jag inte hade gård med får att valla. Många ggr förstår jag inte hur folk tänker där?
 
Sv: Hundattack

det du och många andra med kamphundsraser inte verkar inse är att dessa hundar är avlade för att DÖDA andra hundar. det ligger i hundens gener samma hur väl man uppfostrar den. precis som en vallhund alltid kommer ha kvar sina vallinstinkt trots att dens förfäder inte sett ett får på 50 år.

det är en jäkla skillnad på en stor hund som gör ett utfall för att markera och skrämmas och en stor hund som biter för att döda.... när en kamphund attackerar blir skadorna så otroligt mkt allvarligare än när tex en golden biter.

givetvis är det inte hundens fel att den är avlad fram, men jag ser ärligt talat inte någon anledning till varför en sån ras ska få finnas. :crazy: i norge är dom förbjudna, finns ju en orsak till det... det är även så att det inte direkt är dom duktigaste hundägarna som attraheras av såna raser, många hamnar hos narkomana och kriminella.
förstår att alla ni som har staffar och pitbulls älskar era hundar och tycker dom är världens snällaste men man kommer som sagt inte ifrån det beteende som ligger i hundens gener.
tycker man borde förbjuda att ta in och föda upp flera kamphundar, dom som redan finns får vara kvar.

det finns så många andra fina hundraser som inte har detta i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundattack

Och jag tycker man borde förbjuda att ta in och föda upp fler Collies eftersom de har så mycket sjukdomar och ofta så dåligt psyke. Jag förstår att Collieägare säkert tycker om sina hundar ändå, men det ligger i hundarnas gener.
Det många andra fina hundraser som är friskare än vad Collie är.


Vet du varför skadorna ofta blir allvarligare när en hund av kamphundsras biter än t ex en Golden?
Det är inte bara för att kamphundar är = mördarhundar som går på gatan och bara ser blod och död så fort de ser en annan hund.

Golden är avlade för att ha ett mjukt, fint bett som inte ska förstöra fågeln den bär på.
T ex staffe har en bredare, kraftigare käke med välutvecklade käkmuskler som gör att den har ett mycket starkare bett per cm2. Liknande käkar ser vi hos t ex Rhodeisian ridgeback och rottweiler.


Jag tycker för övrigt att du ser på hundar av kamphundsras med en OTROLIGT svartvit syn. Det den synen som bidrar till ännu fler negativa synpunkter och fördomar, som gör kamphundshysterin ännu mer omfattande i media och ändrar rubriker på Aftonbladet från

"Väluppfostrad familje-Staffe bet en hund, hunden i fråga var skitjobbig och nafsade Staffen i haserna och skällde oavbrutet"

till

"Mördarhund bet ihjäl en oskyldig pudel"
 
Senast ändrad:
Sv: Hundattack

du kan ju förfasiken inte dra en jämförelse med en collie och en kamphund:grin:
att en ras har mycket sjukdomar är på tok inte lika farligt för resten av allmänheten som en aggressiv kamphund!!För inte fasiken behöver man vara rädd för en collie med sjukdom. Rädd blir man däremot när man möter just kamphundar av olika slag. Och nu var det just hundattacker vi pratade om, och dessa hundars vara eller icke vara. Tycker absolut inte att man ska avla sönder hundraser...som i sin tur leder till sjukdomar, men det är som sagt en helt annan problematik.

Skillnaden mellan n kamphund och en golden är inte strl på gapet eller käkarna. nej skillnaden är att en golden inte har DÖDA i sikte, att en golden inte går till attack helt oprovocerat, att en golden inte skulle fortsätta bita om hunden visar underlägsenhet!!

Förbjud dessa raser, mer än gärna, precis som i norge, eftersom uppfödarna till just dessa raser verkar ha lika lite innanför pannbenet som ägarna och hundarna:mad:

Jag vill inte behöva gå och vara rädd varenda promenad. Tanken att veta att dessa hundar kan komma lösa skrämmer mig! För jag har inte en chans att hindra hunden från att angripa min hund med sina hemska käkar!
 
Sv: Hundattack

:bow::bow::bow:

Kunde inte sagt det bättre själv. Varför väljer folk en sådan typ av hund när det finns så många andra fina hundraser, oavsett om man vill ha en stor eller liten hund!
 
Sv: Hundattack

:bow::bow::bow:

Kunde inte sagt det bättre själv. Varför väljer folk en sådan typ av hund när det finns så många andra fina hundraser, oavsett om man vill ha en stor eller liten hund!

kan ha fel nu, men har för mig att i statestik låg golden på top 10 över att bita människor..
kanske ska ta bort dom med?


för övrigt...
kan det inte vara så att den där tanten som köpte en rottis kanske vill ha lite mera skydd?
 
Sv: Hundattack

Vänta nu lite här, vem sa att jag hade en hund av kamphundsras? Kamphundsraser som t ex amstaff är i grunden boskapshundar. Din syn på dessa hundar verkar vara otroligt svartvit som någon nämnde och jag bara väntar på att Bebben eller Calazyria (med reservation för namnet :angel:) hoppar in i tråden och faktiskt ger lite fakta. Det finns inga "mördarraser som ser blod och död", däremot finns det dåliga hundar i dåliga händer.

Att utplåna en hel ras på grund av dumma människor, förstår du inte hur skevt det låter? Min sambo blev nerslagen och rånad i sitt eget hem av somalier men inte vill jag utrota ett helt folkslag eller bli rasist för det.

Dessutom är det upp till personer själva att söka upp seriösa uppfödare av dessa raser, dessvärre syns inte dessa lika väl som de oseriösa.
 
Sv: Hundattack

kan ha fel nu, men har för mig att i statestik låg golden på top 10 över att bita människor..
kanske ska ta bort dom med?

Räknat i antalet rasindivider och hur många % av dessa som biter och biter allvarligt, så ligger inte golden högst upp.. Det gör pb och pb/korsningar :cool:
 
Sv: Hundattack

boskapshundar? användes den inte för att hetsa björnar? bara en nyfiken fråga...
 
Sv: Hundattack

det du och många andra med kamphundsraser inte verkar inse är att dessa hundar är avlade för att DÖDA andra hundar. det ligger i hundens gener samma hur väl man uppfostrar den.

Öhömm.. Så fel du har..

De är avlade för att kampa, ja, men de är inte avlade för att döda andra hundar. Enorm skillnad!

Vad som varit eftersträvansvärt i aveln på dessa raser som inbegrips i begreppet kamphundar har varit så kallad kamplust, låg rädsla och hög smärttålighet.

Tvärt emot vad många okunniga inbillar sig har kamphundar inte avlats fram för aggressivitet gentemot människor. Snarare tvärt om så har hundar som visat aggressivitet motmänniskor inte varit aktuella för vidare avel.
 
Sv: Hundattack

Nja, jag vill säga ifrån lite faktisakt, det finns inte alls många renrasiga PB i Sverige och tror inte så värst många av dem hamnar i skriverier i tidningarna, utan de bastarder som förekommer, dvs korsningar och Amstaff korsningar..
De som vill ha kukförlängare vill ju ha stora hundar och en renras PB är faktiskt hyffsat liten.. :o

Annars håller jag mig lite utanför debatten, har tyvärr inte tid och diskutera mer er..
Men stackars lilla TS vovve, hoppas att läkningen gårt fort!
Och att den förbenade hunden som bet avlivas inom kort och att ägarna ska få ett kännbart straff!!:mad:
 
Sv: Hundattack

Öhömm.. Så fel du har..

De är avlade för att kampa, ja, men de är inte avlade för att döda andra hundar. Enorm skillnad!

Vad som varit eftersträvansvärt i aveln på dessa raser som inbegrips i begreppet kamphundar har varit så kallad kamplust, låg rädsla och hög smärttålighet.

Tvärt emot vad många okunniga inbillar sig har kamphundar inte avlats fram för aggressivitet gentemot människor. Snarare tvärt om så har hundar som visat aggressivitet motmänniskor inte varit aktuella för vidare avel.

Sant, dessa hundar gick nämligen inte att kampa med, om de gick in och bröt ett game och en hund bet en förare, så avlivades den omgående, det går inte kampa med hundar om de inte går av avbryta gamet.

Så således har det ju blivit selektiv avel med de hundar som INTE bet folk.
Något som är lite kuriosa är ju att långt tillbaka i tiden när kampen började mellan hundar, så var hundarna tvugna att vara så väluppfostrade att de kunde bo inne i huset med flera andra hundar, barn och folk o fä utan knussen och BARA kampa i piten, för folk hade inte råd att ha seprarerade inhägnader till dem så de fick snällt bo inne med familjen och inte bråka med de övriga familje hundarna. Nu är ju läget annorlunda, de tas från tiken tidigt, sitter isolerad och hetsas att döda allt den ser typ.. :cry:
 
Sv: Hundattack

Har det varit fler insidenter med denna hund inblandad? i så fall be ALLA som haft negativ kontakt med denna hund som attackerade din ringa polisen dom oxå och berätta vad dom själva upplevt.
Och ring även polisen och berätta att ägaren inte följer sitt ägaransvar eftersom denne inte tänker betala för skadorna dennes hund åstakommit din.
Och ligg på polisen.. ring och berätta att ägaren till motpartens hund inte vidtagit några som helst åtgärder osv..

jag har gjort denna resa en gång då min hund blev attackerad .. Med ett bra slut = en aggresiv hund mindre på våra gator.
 
Sv: Hundattack

Räknat i antalet rasindivider och hur många % av dessa som biter och biter allvarligt, så ligger inte golden högst upp.. Det gör pb och pb/korsningar :cool:

Och i vilket land gäller den statistiken? Är det inte USA som f.ö. har en helt annan hundhållning än vad vi har i Sverige? Den statistiken tar inte heller upp frågan om antalet hundar som finns av respektive ras, så att avgöra om någon hund biter mer än någon annan i förhållande till sitt antal är omöjligt att svara på. Sedan gäller statistiken som sagt endast ett land och en tidsperiod, den tar dessutom bara upp dödsfall vilket är så pass ovanlig händelse att det t.o.m. är mer sannolikt att dö av ett blixtnedslag.

Vill man kunna dra en slutsats utifrån statistik bör man ha fler än en källa.
 
Sv: Hundattack

givetvis är det inte hundens fel att den är avlad fram, men jag ser ärligt talat inte någon anledning till varför en sån ras ska få finnas. :crazy: i norge är dom förbjudna, finns ju en orsak till det... det är även så att det inte direkt är dom duktigaste hundägarna som attraheras av såna raser, många hamnar hos narkomana och kriminella.
förstår att alla ni som har staffar och pitbulls älskar era hundar och tycker dom är världens snällaste men man kommer som sagt inte ifrån det beteende som ligger i hundens gener.
tycker man borde förbjuda att ta in och föda upp flera kamphundar, dom som redan finns får vara kvar.

det finns så många andra fina hundraser som inte har detta i sig.

På vilket sätt har man lyckats i Norge? Den senaste 15-årsperioden har tre barn blivit ihjälbitna av hundar där, alla fall rör lösa slädhundskorsningar. I Sverige har vi inte haft ett enda dödsfall under denna period trots att vi inte har något förbud. De flesta s.k. kamphundar ägs av helt vanliga hundägare, de flesta staffar återfinns i barnfamiljer. Självklart finns det även renrasiga hundar som hamnar i fel händer men att hävda att det skulle vara normalfallet är helt felaktigt då de flesta finns hos helt vanliga Svenssons.

Även de kriminella i Norge har hundar, men av andra mer skarpa vakthundsraser som kan orsaka betydligt större skador än den genomsnittliga kamphundsrasen. I många fall bryr sig de kriminella hundägarna inte om förbud eller så skaffar de sig en annan ras som de är minst lika olämpliga att äga. Rasförbud ger inte någon effekt utan man bör främst inrikta sig på att få bort de oseriösa hundägarna. I Storbrittanien så har man nu 18 år efter de införde sitt förbud mot Pitbull terriern fler hundar av rasen än någonsin tidigare. De som drabbas av ett förbud är de seriösa hundägarna, de andra bryr sig inte eller skiter fullständigt i den nya lagen.
 
Sv: Hundattack

Exakt, jag umgicks i kretsarna där pitbull först blev en "innehund" och det var i samma veva som rasförbudet blev aktuellt.
För 20 år sedan så hade ingen tyckt att en pitbull såg otäck ut, de ser ju mest ut som glada grisar men så fort "mördarhundar" blev ett begrepp så var det rasen alla skulle ha.
Och det avlades på vilken skit som helst.
Aggressiva, syskonparningar, blandraser - var det minsta lilla i hunden som med lite god vilja kunde härledas till staff,amstaff eller pitbull så skulle det bli valpar.
Förbudet skapade enbart efterfrågan!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 271
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 822
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp