Hundattack

Sv: Hundattack

Det finns många småhundsägare som inte har full kontroll på sina hundar heller, vet inte hur många gånger jag mött ägare som har en hund under 40 cm, som skäller, skäller, drar och åter skäller vid hundmöte, hade det varit en stor hund hade ryktet gått att det bor en STOR ilsken hund i närheten.

/ Grandisägare med full kontroll!

Jag tycker definitivt att de som har lite större hundar faktiskt också har ett större ansvar. Jag kan tänka mig att i de flesta fall där en hund biter ihjäl en annan hund så är storleksskillnaden en avgörande faktor. En mindre hund som kommer lös kommer inte kunna orsaka någon större skada medan en större hund kan svårt skada eller döda en mindre hund.
 
Sv: Hundattack

Ursh vad hemskt, hoppas din hund slipper allt för stora men och blir bra igen :(
I det här fallet tycker till och med jag att en avlivning skulle vara bra. En kastrering om inte annat (även om jag tvivlar på att det skulle hjälpa när hunden flyger på hundar såsom denne gjorde på din). Och hur i hela friden kan de gå utan munkorg på en sådan hund?! Vad var det för hund som attackerade? Lär ju ha varit ngt rätt stort om hon inte kunnat hålla tillbaka den :eek:

Hoppas verkligen polisen tar sig tid till det här!! :mad: Min hund kom det fanatmej 6 poliser i tre polisbilar för att fånga in när han hade rymt och sprang efter tikar.
Sen skulle han banne mig avlivas på plats (skrek en av poliserna, som visserligen verkade helt av banan, de andra var lugna.) efter att de sprayat honom med pepparspray och flera polisMÄN (hunden är rädd för män) trängt in honom i ett hörn för att fånga in honom, och han "visat hotfullt betende" morrat/skällt -absolut inget mer. Hunden sprang hem i panik efter detta.

I detta fallet hade ingenting ens hänt, folk hade bara blivit rädda över att det sprang något stort schäferliknande löst.


Jag hade sparkat skiten ur den attackerande hunden om det behövts. :mad:

Tycker det är "kul" med folk som verkligen tror att de har en chans mot en riktigt aggressiv uppjagad STOR hund... Klart man hade gått emellan för allt man var värd men det hade nog inte slutat med att man "sparkat skiten ur hunden".
 
Sv: Hundattack

h*n som gick med hunden säger att det är motsatta hundägarens fel om deras hund biter! Grannen sa att h*n tom promenerat med hunden lös, utan munkorg. :eek:

har iaf fått tag på ägarna till hunden. H*n som gick med hunden går det inte att resonera med alls. Vi har även visat vad lagen säger om hundar som har detta beteende, men som sagt, går inte att resonera med alls. Betala kostnaden för våran hund vägrade denne göra...Den andra ägaren till hunden lyssnade iaf. Vi får se om denna tar sitt förnuft tillfånga.

Det är tydligen inte första gången detta hänt med denna hund, den är omplacerad pga sitt beteende.

ang en kommentar:
"Jag hade sparkat skiten ur den attackerande hunden om det behövts"

så är det nog så man önskar man kunde göra, men det är ju väldigt farligt att ge sig in i en strid. Vittnerna som såg det hela satt i sin bil som stog parkerad precis brevid händelseförloppet. Dom sa sedan att hunden va så aggresiv att dom inte ens vågade öppna bildörrarna och få loss vår hund. (dom va hundmänniskor själva med egen hund i bilen) Min syster som kastade sig in i striden o hämtade hunden handlade nog före hon tänkte.

Frågan är när nästa olycka med denna hund kommer att ske. Inte frågan "Om" det kommer ske igen, utan "när"...för det kommer hända igen eftersom h*n inte orkar hålla hunden i koppel när den gör anfall.
 
Sv: Hundattack

Hoppas verkligen det går bra med din hund _stilett_ och att ni får tag i ägaren så ni får rett ut det. Om hunden är agressiv och ägaren inte har kontroll (något h*n tydligen inte har) så borde ju någonting hända.. Antingen omplassering till någon kyndiga eller evt avlivning.

Tyverr så är det ofta så när man är ute och rastar att man möter småhundar utan lydnad, som så många tycker är "gulligt kaxiga". Vad händer den dagen den lilla springar fram till en av mina kopplade (malle och pit/staff) om någon av dom skulle råka att göra något, vad tror ni står i tidningen sen? Nu är ingen av dessa aggresiva, men det är djur, man vet aldrig. Båda har god lydnad, mallen är tjänstehund, pit/staffen är fortfarande unghund, men ska gå i skola nu til hösten och testas i lämplighet (eller nåt - sambo som jobbar med detta) för polisen bara han är gammal nog.
Ska jag lida för att andra inte har koll på sina hundar bara för at jag har "farliga" raser?


sista del har INGET att göra med TS fall, men som en fråga till resten av diskusjonen
 
Senast ändrad:
Sv: Hundattack

Jag tycker definitivt att de som har lite större hundar faktiskt också har ett större ansvar. Jag kan tänka mig att i de flesta fall där en hund biter ihjäl en annan hund så är storleksskillnaden en avgörande faktor. En mindre hund som kommer lös kommer inte kunna orsaka någon större skada medan en större hund kan svårt skada eller döda en mindre hund.


En mindre hund som kommer lös kan ocksp göra stor skada på mindre djur.. Katter, kaniner osv..
 
Sv: Hundattack

Det är ju i så fall den lilla lösa hundens fel, men fortfarande du som är juridiskt ansvarig för om dina hundar biter, oavsett ras.
 
Sv: Hundattack

Det är ju i så fall den lilla lösa hundens fel, men fortfarande du som är juridiskt ansvarig för om dina hundar biter, oavsett ras.

Jo, visst holder med om det till en viss grad. Poenget var vel att det blir så mycket mer om någon av mina hundar skulle bita.. Lliten notis på sista sidan i lokaltidningen kontra krigstyper på första sidan i Expressen..
Nu angriper inte dom andra hundar och som jag sa vi har lydnad på dom, men kommer en lite ettrig sak utan kontroll vet man aldrig vad som händer - det är djur.
Det jag vet är att det skulle inte händt om den andra ägaren hade kontroll på sin hund..
Helt hypotetisk ;)
 
Sv: Hundattack

fast jag tycker du är lite fel ute...
beteendet att en hund biter för att döda sådär ska inte ens finnas...inte ens om det provoceras fram av en annan hund typ "skäller" eller vad den nu gör.

(nu är det dock skillnad på "markera" och bita)

Jag vet hur min lilla hund skulle reagera om en lös hund skulle springa mot honom, han skulle vifta på svansen och vilja hälsa. Men han skulle aldrig bita eller hugga. Han skulle försöka fly om han fann situationen otäck. (vilket är ett mera normalt beteende)
 
Sv: Hundattack

fast jag tycker du är lite fel ute...
beteendet att en hund biter för att döda sådär ska inte ens finnas...inte ens om det provoceras fram av en annan hund typ "skäller" eller vad den nu gör.


Men hundar vet inte sin egen storlek på samma sätt som en människa. En stor hund tänker inte att "där är en liten hund så jag måste vara försiktig med den".

Den stora hunden tänker " där är en annan hund " och om den känner sig provocerad så gör den precis likadant som mot en jämnstor hund.

Och det som hade varit en avvärjande nafsning mot en annan stor hund kan lätt bli dödligt för en liten hund.

Och ett "uppfriskande" hundslagsmål jämnstora hundar emellan ( tex för att etablera en rangordning) blir rena slakten om hundarna är extremt olika i storlek.

Och nu menar jag hundar med normalt lynne och inte störda hundar eller raser med extrem kamplust.

/kt
 
Sv: Hundattack

fast en normal hund lugnar sig om den andra hunden visar sig undergiven.
Den fortsätter inte hugga och hugga. Min hund ex la sig på rygg och visade sig undergiven, han bet aldrig tillbaka ens. Trots detta så fortsätter hunden att bita. (för att döda, inte för att markera) och en sådan hund är ju livsfarlig och ett sådant beteende är inte normalt. Inte när hunden stänger av alla sinnen och bara tänker på att döda. usch för såna hundar.
 
Sv: Hundattack

Antingen omplassering till någon kyndiga eller evt avlivning.

Tyverr så är det ofta så när man är ute och rastar att man möter småhundar utan lydnad, som så många tycker är "gulligt kaxiga". Vad händer den dagen den lilla springar fram till en av mina kopplade (malle och pit/staff) om någon av dom skulle råka att göra något, vad tror ni står i tidningen sen? Nu är ingen av dessa aggresiva, men det är djur, man vet aldrig.

Varför tänka omplacering på en sådan hund?

KL

Innan jag själv fick en hund- inte skaffade- var jag rädd för stora hundar typ kamp.

Nu är rädd bara förnamnet, av de som varit med på hundklubben har alla, även vuxna, stora karlar haft stora problem med att hålla dem i kopplet fast det varit stryp, näsa, rem runt mage osv.

Finns det verkligen någon som klarar av en stor kamphund om den verkligen vill gå iväg och tugga, som här i tråden, en helt oskyldig liten mupp?
 
Sv: Hundattack

Varför tänka omplacering på en sådan hund?

KL

Innan jag själv fick en hund- inte skaffade- var jag rädd för stora hundar typ kamp.

Nu är rädd bara förnamnet, av de som varit med på hundklubben har alla, även vuxna, stora karlar haft stora problem med att hålla dem i kopplet fast det varit stryp, näsa, rem runt mage osv.

Finns det verkligen någon som klarar av en stor kamphund om den verkligen vill gå iväg och tugga, som här i tråden, en helt oskyldig liten mupp?



jag tycker du överdriver lite nu..
mina erfarenheter av stora hundar är enbart posetiva..
uppvuxen med rottisar. vi har aldrig haft problem med någon av dom.

och i mitt bostads område må jag säga att alla större raser är 10 gånger så lydigare o bättre uppfostrade än småhundarna.

tråkigt bara att kampraser har så dåligt rykte, de flesta är faktiskt kanonhundar!
 
Sv: Hundattack

tråkigt bara att kampraser har så dåligt rykte, de flesta är faktiskt kanonhundar!

dom flesta? nu överdriver du allt. Långtifrån många är kanonhundar.
Nu hyser jag inte agg mot dom personligen, men jag är reserverad mot dom.
Har träffat några trevliga också, men även om dom är trevliga så är jag reserverad. Jag skulle tex aldrig låta min hund nosa på en sådan hund. Men så länge som dom har ägare som sköter dom som dom ska med lydnad, kunna hantera dom och ha kontroll och har det sunda förnuftet att ta bort en hund om den är aggresiv så bryr jag mig inte om folk väljer ha ha denna hundkategori. Däremot hyser jag agg och förtvivlan på folk som skaffar dom som har dåligt med hundrutin och som i mitt fall inte bryr sig om att den biter andra hundar. Dom får ju så enorm kraft i sina käkar.

Vi bjöd in dom ansvariga för att kolla på vår hund idag, dom kom inte.
Jag är inte förvånad. Dom ville väl inte se vad som hade hänt.
då skulle dom få se hur han skriker av smärta.
10.jpg

11.jpg


åh, jag bara önskade död åt den andra hunden. Men det känns som ett för milt straff....Åh jag är så arg. Och det enda jag kan göra är att se hunden promenera där ute som inget hade hänt med en hundförare som inte fattar vad dennes hund har gjort och är benägen att göra igen. Skrik :devil:
 
Sv: Hundattack

dom flesta? nu överdriver du allt. Långtifrån många är kanonhundar.
Nu hyser jag inte agg mot dom personligen, men jag är reserverad mot dom.
Har träffat några trevliga också, men även om dom är trevliga så är jag reserverad. Jag skulle tex aldrig låta min hund nosa på en sådan hund. Men så länge som dom har ägare som sköter dom som dom ska med lydnad, kunna hantera dom och ha kontroll och har det sunda förnuftet att ta bort en hund om den är aggresiv så bryr jag mig inte om folk väljer ha ha denna hundkategori. Däremot hyser jag agg och förtvivlan på folk som skaffar dom som har dåligt med hundrutin och som i mitt fall inte bryr sig om att den biter andra hundar. Dom får ju så enorm kraft i sina käkar.

Vi bjöd in dom ansvariga för att kolla på vår hund idag, dom kom inte.
Jag är inte förvånad. Dom ville väl inte se vad som hade hänt.
då skulle dom få se hur han skriker av smärta.
10.jpg

11.jpg


åh, jag bara önskade död åt den andra hunden. Men det känns som ett för milt straff....Åh jag är så arg. Och det enda jag kan göra är att se hunden promenera där ute som inget hade hänt med en hundförare som inte fattar vad dennes hund har gjort och är benägen att göra igen. Skrik :devil:



hih det var inte menat till dig:P
jag kan förstå din frustration.
men man kan inte riktigt skylla på hunden.
hade ägaren tagit sitt ansvar, hade hunden redan haft munkorg. innan ni blev drabbade.

*krama den lilla från mig*
 
Sv: Hundattack

Tack! i detta fall skyller jag både på hund och ägare.
Hunden för att den gjort detta tidigare i annat hem och hundägaren för att den valde att ta emot en sådan hund istället för att låta den avlivas redan då...
 
Sv: Hundattack

Åh, vad ledsen och arg jag blir!
Ville bara önska dig och lilla vännen lycka till med tillfrisknandet! Hoppas andra hunden tas bort. Den är ju inte sund.

Övrigt i debatten:
Jag håller med om att inte ens småhundar ska bjäbba och göra utfall. Men faktum kvarstår att en sån hund kan man freda sig och sin hund mot lättare. Och skadorna blir inte lika stora om den skulle vara lös och gå till attack och man inte hinner dit förrän det smällt. Då vågar man också rycka bort den, smälla till/sparka bort etc utan fara för eget liv eller hälsa.

Jag har efter att fått mina hundar attackerade flertalet gånger fått osäkra hundar som är rädda för andra hundar. Och jag vill inte förstärka det genom att beskydda dem överdrivet. Men när man hör och läser om sånna här historier och har två 3-kilos fegisar som inte försvarar sig så blir man nästan så vid möten med okända hundar, kopplade som okopplade.

Det är ju fruktansvärt att man inte ska kunna ta en promenad utan att bli påhoppad. Jag tar hellre alla dagar i veckan en bjäbbig knähund som hänger i en kärrings koppel än en stor hund som gör detsamma.
 
Sv: Hundattack

Usch och fy, stackars dig och stackars din lilla hund. Detta är min värsta mardröm. Att min snälla underbara trevliga whippet skulle bli offer för en av kamphundarna som bor i området!! För vad händer den dagen när ägaren inte hinner vira kopplet 15 varv runt handleden,eller den dagen när kopplet går av/går sönder,eller den dagen när ägaren halkar på en isfläck och tappar taget:confused::confused:

Konstant har jag denna rädsla när man är ute på promenad. Ska jag behöva gå omvägar och tvingas lägga om mina promenader pga att människor skaffar sig stora opålitliga hundar som de har noll koll över. ÅH JAG BLIR SÅ ARG:mad:

Ska dessa sk "kamphundsraser" tillåtas kan man väl iaf kräva lag på munkorg. Då spelar det ingen som helst roll om hunden råkar slita sig, för inte fasiken kan den bita ihjäl en annan hund då! Hur många fall av ihjälbitna hundar eller barn(för den delen:crazy:) ska det behöva bli innan någon reagerar!??

En normal hund med normalt psyke går inte till attack mot en hund som visar sig underlägsen. Gör den det förtjänar den inte att leva. Vi har själva haft en hund i familjen(älghund) som blev opålitlig efter några år och som inte var stabil i psyket. Han avlivades!

Att komma och säga att kamphundar av olika slag är sååå underbara hundar är så fel(enligt mig!) och jag fick ett levande bevis på det för nått år sedan. Uppfödaren till min whippet hade en amstaff. Han hade alltid varit supersnäll,men tuff i psyket. Blev ordentlig uppfostrad och "sattes på plats" så fort han visade minsta antydan till dominans. Stimulerades och levde ett "bra" hundliv. En vacker dag när han var 4 år smällde det. Han fick för sig att uppfostra en av whipp-valparna! Det slutade i tragedi, och den lilla valpen fick mycket allvarliga skador särskilt i huvudet. Han hade bitit tag i huvudet och vägrat att släppa. Han avlivades samma dag!
Min poäng med det hela är att jag aldrig känt mig trygg i närheten av dessa kamphundsraser pga deras arv. Och jag är uppväxt med många stora hundar av olika raser, såsom schäfer,vorsthe,karelska björnhundar mfl. Aldrig någonsin har jag känt samma RÄDSLA som när jag möter dessa bestar.

En liten hund som är aggressiv är inte heller ok, men där har jag chansen att försvara mig och min hund. Jag kan sparka, stampa, slänga iväg hunden och klara mig undan med mindre skador. Denna chans finns inte med en stor hund som bara har döda i sikte. Hur ska vi kunna försvara våra hundar från dessa monster egentligen!!!? (arg och förtvivlad!)

Hoppas hoppas din hund blir helt återställd och att saten som attackerade blir avlivad!
 
Sv: Hundattack

Oj, så du tar i :crazy:. Så du tycker att vi ska införa massavlivning av människors hundar, bara för att de råkar tillhöra en viss ras? Eller att alla ska behöva bära munkorg? Snälla. Jag trodde kollektiv bestraffning var förbjuden i Sverige... :grin:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 202
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 784
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 423
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp