Bukefalos 28 år!

Hundattack

Sv: Hundattack

Vilka STORA kamphundsraser finns det i Sverige?
Skulle väl vara Akita då, men dessa som äger de hundarna låter dem knappast springa vind för våg.

Förlåt en okunnig. Stora kamphundar då. Om de nu inte är renrasiga.

Hur orkar man hålla en sådan om de inte vill?
 
Sv: Hundattack

De hundattacker som skett i min närhet har utförts av övervägande vallhundar. En med dödlig utgång.
Mina hundar har attackerats av en Dvärgpincher och två Tervuerenser som värst. De var två som vallade min lilla mellan sig och sen lyfte den ena upp min skrikande hund och ruskade henne.
Den absolut värsta var DPn. Den gav sig på min hund som smygande var på väg bort från den. Säkert 7 m bort i långsam takt och undergiven hållning. Hon högg den bakifrån och fortsatte hugga även när min låg ner och skrek på rygg. Jag fick slita bort den lilla skiten medans den högg även mig.
Samma DP attackerade min kompis Staffe/Pitbull-korsning och gav henne samma behandling. Dvs den stora farliga kamphunden låg ner och skrek medan DPn högg och högg. Samma kamphund har blivit nedslagen av den halvblind och halvdöv tax som också var lite för vass utan anledning.

Jag känner mig helt säker att låta mina små hundar umgås med omnämda kamphund. Jag skulle dock inte låta dem umgås med vilken kamphund som helst. Precis som jag inte skulle låta dem umgås med vilken schäfer, tax, labbe etc som helst.
Visst är hundar djur som bär tydliga spår av avel. Vallhundar vill valla och jakthundar jaga. Men kamphundar ska inte döda en undergiven hund, eller någon hund. Då är det en dålig hund oavsett ras.
De flesta terriers blir rätt jobbiga i dåliga hundägares händer, inte bara Pitbulls eller Staffar.
 
Sv: Hundattack

kan ha fel nu, men har för mig att i statestik låg golden på top 10 över att bita människor..
kanske ska ta bort dom med?

jag tror det helt enkelt beror på att det är så många som har golden så det lixom blir så automatiskt i statistiken att den kommer med högt på listan.
 
Sv: Hundattack

kan ha fel nu, men har för mig att i statestik låg golden på top 10 över att bita människor..
kanske ska ta bort dom med?


QUOTE]

Finns ingen sådan statestik o finns det vill jag gärna se den.
(goldenägare som blir förbenad när detta om bitande golden alltid tas upp när det är debatter om bitande hundar.)
 
Sv: Hundattack

För 20 år sedan så hade ingen tyckt att en pitbull såg otäck ut, de ser ju mest ut som glada grisar

nja säger jag. kombinationen av små ögon och ett gap som är förvillande likt ett hajgap + kraftiga muskler på framdelen är ju inte det jag förknippar med en "gullig hund". är de små som staffarna så går det väl an, men många amstaffar är ju rätt stora. en pitbull verkar ju kunna se ut lite hur som helst, har de någon rasstandard vad det gäller utseende och storlek?
 
Sv: Hundattack

Desirable weight for a mature male in good condition is between 35 and 60 pounds. Desirable weight for a mature female in good condition is between 30 and 50 pounds. Dogs over these weights are not to be penalized unless they are disproportionately massive or rangy.

ganska stor spridning på storleken alltså.
 
Sv: Hundattack

Här är det tvärt om. Bara en massa pittbull korsningar hit och dit med ägare som har noll koll på hunden. Förhoppningsvis slipper man dessa hemska hundar eftersom vi mest troligt flyttar snart.

Är flertalet i området (både sådana med "vanliga" hundar som folk utan hund) som är totalt livrädda för hundar av dessa raser, och JA jag kan hålla med. Förstår inte vad folk ser hos dessa bestar, man kan ju knappast tycka de är söta:grin: Men det är min personliga åsikt! Jag skiter egentligen i om en hund är ful eller snygg, bara man slipper vara rädd för att den ska attackera MIN hund (som inte gör en fluga förnär, oavsett om andra hanhundar kaxar sig!)

Tycker även det är stor skillnad mellan små hundar som är aggressiva och stora. Hur i hela friden ska jag lyckas skydda min hund mot en stor muskulös hund med groteska käkar??? En liten hund går att "sparka" bort om inte annat. Att dessutom dessa kamphundsraser verkar ha otroligt hög smärttröskel gör det hela mer obehagligt! En normal hund släpper om man skulle börja sparka och slå på den!

Jaja what ever. Hoppas iaf man i framtiden slipper se dessa hundar och vara rädd varje promenad! Förstår inte vad de tillför. Kan ju knappast kallas sällskapshundar iaf:grin:
 
Sv: Hundattack

Jag lovade mig själv att aldrig mer försöka försvara mitt val av hundras på buke, först försvarade jag och försökte ge fakta men nu blir jag mer ledsen när jag läser om hur folk vill att jag ska avliva min hund eller att hon inte ska få finnas.

Det finns liksom inget mer att tillföra diskussionen mot dessa människor, dom har bestämt sig för att tänka svart/vitt och jag känner att man talar för döva öron.

Enligt vissa här inne bör man nog ta och förbjuda alla stora raser kraftiga raser egentligen och enbart spara små sällskapshundar ..


/ C
 
Senast ändrad:
Sv: Hundattack

kl

Problemet med amstaff, staff o dyl är att de trotts allt blev avlade för just kamp för inte så länge sedan. Frågan är hur mkt och hur fort det kan avlas/avlats ut ur hundarna?... Jag har upplevt hoss de amstaff (och dyl raser/korsningar) jag stött på att när det tänder till för dessa så är det en betydligt "våldsammare" tändning än hoss andra raser samt att det samtidigt som det är våldsamt så är det ändå kontrollerat. Tycker de har lite skrämmande mentalitet.

Jag har inget emot trevliga, ordentligt hållna amstaff och dyl som individer men ser inte nödvändigheten av att avla på en ras med sådan bakgrund.

tillägg: Sedan tycker jag det är lite konstigt att det enda som står under uppförande/karaktär på rasstandarden är att den ska vara modig...
 
Sv: Hundattack

Jag lovade mig själv att aldrig mer försöka försvara mitt val av hundras på buke, först försvarade jag och försökte ge fakta men nu blir jag mer ledsen när jag läser om hur folk vill att jag ska avliva min hund eller att hon inte ska få finnas.

Det finns liksom inget mer att tillföra diskussionen mot dessa människor, dom har bestämt sig för att tänka svart/vitt och jag känner att man talar för döva öron.

Enligt vissa här inne bör man nog ta och förbjuda alla stora raser kraftiga raser egentligen och enbart spara små sällskapshundar ..


/ C

Jag förstår dig, ledsen om jag drog in dig i något. Det är hemskt hur man som människa kan tycka sig ha rätten att vilja utrota hela raser bara för att man själv är full av fördomar och för att fel människor har dåliga hundar.

Ingen ska behöva försvara sitt val av hund. Din Zaga verkar helt underbar!
 
Sv: Hundattack

*KL*
Vi bjöd in dom ansvariga för att kolla på vår hund idag, dom kom inte.
Jag är inte förvånad. Dom ville väl inte se vad som hade hänt.
då skulle dom få se hur han skriker av smärta.

Kopiera upp bilderna du lagt ut här och stoppa dem i deras brevlåda. Så får de i alla fall ser hur det ser ut.
Då kanske de förstår att det är allvar, inte att du blåser upp det hela.
 
Sv: Hundattack

Och även riktat till Långnos:

Det var väldigt länge sedan man avlade för kamp, idag är det bara oseriösa och buskisavlare som har noll koll på sina hundars mentalitet som kanske sysslar med sådant illegalt. Bara för att en ras har en mörk period i dess rashistoria så ska inte det behöva betyda att den ska sluta avlas på.

Rottweiler är idag en mycket populär brukshund, men som också omnämns i tidningar och även förekommit under rubriken "kamphund". Inom den seriösa aveln är idag bullterriers, staffar och amstaffs renodlade sällskaps- och utställningshundar, vissa använder sina även inom bruks. Men, det är ju inte dessa hundar vi läser om i tidningarna tyvärr, och inte heller dessa vi möter på i förorterna i händerna på kids som vill ha penisförlängare.

Jag har stött på ett par dåliga staff-korsningar, som helt tydligt var i fel händer och som är sådana typiska hundar med tvivelaktiga ägare. Jag har stött på många fler rasrena hundar av andra raser man inte betecknar som kamphundar med både duktiga och inte så erfarna ägare som jag inte ens skulle ta i med tång.

Min boxervalp blev vid 4 månader påhoppad av min tränares Beauceron, helt utan förvarning. Min lillebror har blivit biten av en Borderterrier. Min valps pappa blev allvarligt biten av en Australian Shepherd (ändå är jag övertygad om att jag vill äga en när tillfälle ges). Ändå vill jag inte utrota någon av dem. Jag vet inte hur många gånger jag rantat runt på utställningar och stött på den ena dåliga hunden efter den andra. Hittills har det inte varit en staff eller amstaff. Många är de schäfrar, bordercollies och collies som, trots att de kommer från duktiga uppfödare, jag aldrig skulle släppa fram mina hundar eller framtida barn till.
 
Sv: Hundattack

Jag glömde. Problemet är inte raserna i sig, problemet är alla korsningar från "uppfödare" med en mus hjärna i storlek. Ett förbud mot blandrasavel kanske skulle vara långt mer effektivt, så slipper man även stöta på alla möjliga konstiga korsningar med 511 raser i sig och med en mentalitet som är körd ner i botten. Såna stöter jag på långt flera av i veckan än "kamphundar".

Men jag tvivlar på att ett sådant förbud någonsin skulle inträda, tyvärr.
 
Sv: Hundattack

Inte för så länge sedan?

Ja jag vet inte vad din gräns för "inte så länge sedan" går och är det enbart Amstaff du skriver om ?

/ C som blev lite förvirrad..
 
Sv: Hundattack

Det var väldigt länge sedan man avlade för kamp
Vad som är länge och inte länge sedan är en fråga om uppfattning. Av de uppg jag sett (ex amstaff mitten på 1900-talet) tycker jag inte alls det var väldigt länge sedan

Inom den seriösa aveln är idag bullterriers, staffar och amstaffs renodlade sällskaps- och utställningshundar, vissa använder sina även inom bruks. Men, det är ju inte dessa hundar vi läser om i tidningarna tyvärr, och inte heller dessa vi möter på i förorterna i händerna på kids som vill ha penisförlängare.
De hundar jag talar om i mitt inlägg är till 95% inte några penisförlängare hoss förortsungar, utan de flesta av de raserna/korsningarna har jag stött på på utställning, träning eller hoss vänner/bekanta. Alla dessa, förutom de ca 5%:en som varit rena penisförlängare (och jag går stora lovar runt när man möter de i mitt bostadsområde), har anvarsfulla ägare och varit normala trevliga hundar förutom när de tänt till.

Jag säger inte att det inte finns dåliga hundar av andra raser, har själv fått hunden påflugen av både spaniels, tax och shäfer, men jag upplever att denna typen av hund när de väl tänder till tänder till på en helt annan nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundattack

Då har vi helt olika erfarenheter. Jag har aldrig sett en staff "tända till" även om det givetvis är vida känt att om de väl gör det så är det på en annan nivå än många andra raser. Å andra sidan kan jag tänka mig att dessa hundar förr var tvungna att tända till hårdare eftersom t ex amstaff användes till att driva stort boskap = stor skaderisk. En del har ju även använts till tjur- och björnhetsning och även där krävdes det större skärpa än vanligt.

Jag upplever dock att det endast är dåliga hundar som tillslut "tänder till" och biter ihjäl granndamens pudel. Att någon inte ser nyttan i att vidhålla en viss ras vid liv tycker jag är en konstig inställning, det finns mängder av raser som inte gör någon nytta alls i samhället och ändå fortsätter aveln på dem. Det finns ju fortfarande en efterfrågan. Det är inte många raser idag som används till det de ursprungligen var födda till att göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundattack

Frågar igen, är det Amstaff du syftar till mest i dina inlägg?

Det blir grötigt när man benämner alla raser under ett och samma gruppnamn "kamphund", det är ju skillnader mellan kamphund och kamphund..
 
Sv: Hundattack

dom flesta? nu överdriver du allt. Långtifrån många är kanonhundar.

Det har säkert att göra med var man bor och i vilka kretsar man rör sig med sin hund. Själv har jag aldrig träffat en hund av kamphundstyp (blandras som renras) som inte varit bra med både människor och andra hundar. Och jag har träffat många från många olika plaster i vårt land. Dels när jag gick på hundgymnasium och tack vare många utflykter där många hundar träffats av olika typer. Dom inger en otrolig respekt det håller jag med om, det är trots allt otroligt kraftfulla hundar som kan demolera det mesta om de bara får för sig det.

Beklagar det som hände din stackars hund. Jag hoppas att han repar sig både mentalt och fysiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 271
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 822
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp