Hundfoder- test

Sv: Hundfoder- test

Testresultaten kan mycket väl vara trovärdiga, men egentligen är det ett ganska intetsägande test (förutom de som gravt över/understiger rekommenderade mängder vitamiter t ex) eftersom det inte säger något som vad fodret innehåller mer än rent näringsmässigt.
Bara för att fodret överensstämmer med vad som stor skrivet på påsen behöver det inte vara bra. Jag skulle inte betala för att ge mina hundar ett foder med <10% kött som vissa av dom billiga fodrena innehåller, oavsett hur väl det stämmer med innehållsförteckningen.

Håller med squarepants. Och dessutom: "Bra men dyrt" står det ju på några trots att det står att det skiljer mycket från deklarationen. Bra hurdå? Enligt vem/vad? osv. Och som sagt, att det stämmer överens kvittar ju om man själv anser att innehållet är kasst. Sedan är det såklart dumt när det inte stämmer överens. Frågan är väl då vad det beror på, om det diffar på säckar från olika tillverkningstillfällen eller om det alltid är så, om det är "med flit" osv.

Trovärdigt jovisst..
men det utelämnar väldigt mycket, så hur pass bra det eg är tycker jag inte går att uttyda..

Allmän fråga:

Pedigree var ju ett av de foder som fick "bäst" betyg. Jag skulle själv aldrig fodra med pedigree, är det verkligen ett bra foder??

nu hittade jag inte exakt det fodret på hemsidan, men ett vanligt vuxenfoder:
Båda varianter: Spannmål (min. 4% ris i gula bitar, min. 4% majs), Kött & köttbiprodukter (min. 4% kyckling alt. oxkött i bitar med kyckling alt. oxkött), Oljor & fetter (min. 0,1% solrosolja), Vegetabiliska biprodukter, Vegetabiliskt proteinextrakt, Mineraler, Fröer (min. 4% linfrö i gula bitar), Grönsaker (min. 4% morötter i gula bitar, min. 4% bönor i bruna bitar), Frukt (min. 2% äpple i gula bitar).

Minst 4% kött... wow...

Trovärdigt - ja. Analycen har ju ingen anledning att "fixa" värdena. En av textreferenserna är Åke Hedhammar och Åke hittar ni på SLU där han bl a undervisar på kurser om hund med inriktning avel och foder, samverkar med forskare och forskar själv.

Och?
Man kan tillverka ett på pappret utmärkt hundfoder av gamla skosulor, det gör det inte till ett bra foder.
Testet säger ingenting om vilka råvaror som använts, eller deras smältbarhet.

Och?
Man kan tillverka ett på pappret utmärkt hundfoder av gamla skosulor, det gör det inte till ett bra foder.
Testet säger ingenting om vilka råvaror som använts, eller deras smältbarhet.

En fundering dock: det står alltid omsättbar energi på påsens energiinnehåll. Omsättbar energi är det hunden får kvar efter träck-, urin- och metanförluster. Skulle jag ge hunden skosula i maten skulle inte den omsättbara energin vara särskilt hög eftersom hunden inte kan smälta detta, alltså bör det vara en indikation på smältbarheten i fodret.

Jag fodrar min hund med Pedigree. Jag pratade med Marie Sallander, utfodringsexpert på hund SLU och hon sa att så länge hunden ser ut att må fint, är bra i magen och svarar väl på maten så är det ok.

*kl*

Att ett hundfoder är baserat på spannmål är inte dåligt, det beror helt på hunden. En hund som är ex. matkinkig eller högpresterande mår bra av ett proteinfoder medan en hund som har mycket aptit och inte presterar särskilt mycket behöver ett foder med mera kolhydrater, d.v.s. mera bulk.

TAck för att du rättade mitt stavfel!:bow:

Har också lärt mig precis det du skriver och kan bara instämma. Detta lärde jag mig när jag läste näringslära på hund på SLU.

En fundering dock: det står alltid omsättbar energi på påsens energiinnehåll. Omsättbar energi är det hunden får kvar efter träck-, urin- och metanförluster. Skulle jag ge hunden skosula i maten skulle inte den omsättbara energin vara särskilt hög eftersom hunden inte kan smälta detta, alltså bör det vara en indikation på smältbarheten i fodret.
Intete riktigt sant, om vi tar proteiner t ex så kan en hund tillgodogöra sig animaliskt proetein väldigt bra, medans vegetaliskt protein tas upp i begränsad omfattning.
Fett tas upp till närmare 100% o kolhydrater beror på vad de består av o hur de är processade.
Att ett hundfoder är baserat på spannmål är inte dåligt, det beror helt på hunden. En hund som är ex. matkinkig eller högpresterande mår bra av ett proteinfoder medan en hund som har mycket aptit och inte presterar särskilt mycket behöver ett foder med mera kolhydrater, d.v.s. mera bulk.

En hund har inga som helst behov av spannmål.
Kolhydrater är inte bulk, det är energi som man blir fet av om man sätter i sig för mycket.
Hundar kan omvandla fett till kolhydrater så i princip behöver man inte ge hunden några, ges det så bör det vara max 10% av energiintaget.
Kolhydrater behövs för hjärnans fungerande.
De enda hundar som man måste ge kolhydrater till är dräktiga o digivande tikar.
En viss del fibrer är bra för hundens mage, är det för mycket fibrer som i t ex spannmål så kan förhindra hunden från att tillgodogöra sig näringen i fodret, genom att maten passerar för snabbt genom hundens korta mag/tarmsystem.

Intete riktigt sant, om vi tar proteiner t ex så kan en hund tillgodogöra sig animaliskt proetein väldigt bra, medans vegetaliskt protein tas upp i begränsad omfattning.
Fett tas upp till närmare 100% o kolhydrater beror på vad de består av o hur de är processade.

Detta har väl ingenting med saken att göra? Omsättbar energi är beräknad på vad hunden faktiskt kan omsätta efter att den gjort sig av med träck, urin och metan. För att det ska gälla så måste det väl ändå vara beräknat på vilket typ av foder som ges, ex. om det handlar om animaliskt protein eller växt.

En hund har inga som helst behov av spannmål.
Kolhydrater är inte bulk, det är energi som man blir fet av om man sätter i sig för mycket.

Behov och behov- de är inte strikta köttätare och kan tillgodogöra sig spannmål. Smältbarheten på stärkelse från ris, majs, vete och potatis är högt för hundar. De kan tillgodogöra sig spannmål och det finns inga belägg för att det vore dåligt att ge hundar detta om det har rätt energitäthet och är tillräckligt för hundens behov.

Kolhydrater är inte bara rent "socker socker" utan omfattar även fibrer. Som hundar är i behov av. Detta gör att kolhydrater inte är lika lättsmält som protein. När det gäller bulk delen: proteiner behöver en hög energitäthet för att kunna ätas av hunden (så att den blir mätt tillräckligt snabbt) och därför behövs mycket fett i samband med proteinutfodring. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater och bidrar mer till fettmetabolismen. Eftersom foder med hög kolhydrathalt inte har samma fetthalt kan hunden äta mer av detta och känna mättnad i större grad än proteinrikt foder med högkvalitetprotein.

Hundar kan omvandla fett till kolhydrater så i princip behöver man inte ge hunden några, ges det så bör det vara max 10% av energiintaget.

Att man inte behöver gör inte att man inte kan. Och att omvandla fett till kolhydrater ger en hög fettsyreomsättning i blodet och kan riskera att ge sjukdomar som acidos.
Har du möjligtvis källa på procenten? :)

Kolhydrater behövs för hjärnans fungerande.

Och mycket mycket mycket mer. De är viktiga energikällor i vävnader, lever och muskler, de hjälper till vid bildandet av icke-essentiella aminosyror och finns med i DNA.

Vill även tillägga detta: man ska ALDRIG överutfodra sin hund. Självfallet kan hunden bli tjock av kolhydrater om den får för mycket, därför ska hundar INTE fodras med för mycket mat. De ska ha efter sitt behov oavsett fodertyp.

Tror att det är trovärdigt. Fodrar själv med Doggy, och har så gjort till stor del av tiden. Eukanuba rasade han i vikt av och blev dålig i magen, Royal Canin vägrar han äta. Enligt innehållsförteckningen innehåller min Doggysort minst 10% kött.

Behov och behov- de är inte strikta köttätare och kan tillgodogöra sig spannmål. Smältbarheten på stärkelse från ris, majs, vete och potatis är högt för hundar..

Fast vänta nu... Först vill du ha kolhydrater som bulk och sen är det bra för att smältbarheten är hög? Det säger ju emot varandra.

kl

Testet kollar vitaminer, mineraler, fett och energifördelning. Dvs inte alls råvaror, kolhydrater, proteiner osv.
Testet är väl förmodligen tillförlitligt, men säger inte så mycket om hur bra ett foder är.

Fast vänta nu... Först vill du ha kolhydrater som bulk och sen är det bra för att smältbarheten är hög? Det säger ju emot varandra.

kl

Testet kollar vitaminer, mineraler, fett och energifördelning. Dvs inte alls råvaror, kolhydrater, proteiner osv.
Testet är väl förmodligen tillförlitligt, men säger inte så mycket om hur bra ett foder är.

Det finns fler typer av kolhydrater än just stärkelse. Sedan ligger skillnaden i att proteinfoder måste blandas ut med fett vilket ger mer energi och i slutändan mer fett.

Senast ändrad:

Få se nu om jag kan spalta upp det.
Detta har väl ingenting med saken att göra? Omsättbar energi är beräknad på vad hunden faktiskt kan omsätta efter att den gjort sig av med träck, urin och metan. För att det ska gälla så måste det väl ändå vara beräknat på vilket typ av foder som ges, ex. om det handlar om animaliskt protein eller växt.
Det är allmänt känt att hundar inte kan tillgodogöra sig vegetariskt protein lika bra som animaliskt.
Lite allmänna länkar som behandlar foder:
http://www.rathunters.dinstudio.se/news_1.html kolla under "om hundar" "foder"
http://goto.glocalnet.net/bullwhippen/foderinfo.htm
http://www.jipotimas.se/ se även under information: näringsämnen i hundfoder.
http://www.mustela.se/header.htm

Behov och behov- de är inte strikta köttätare och kan tillgodogöra sig spannmål. Smältbarheten på stärkelse från ris, majs, vete och potatis är högt för hundar. De kan tillgodogöra sig spannmål och det finns inga belägg för att det vore dåligt att ge hundar detta om det har rätt energitäthet och är tillräckligt för hundens behov.
Finns väl ingen som anser att cerealier är nyttiga för hundar annat än i begränsad omfattning, vete är ökänt för att kunna ställa till besvär med klåda o dålig mage.
http://hundapoteket.wordpress.com/2009/05/29/ar-hunden-glutenintolerant-eller/
Skall man absolut ge cerealier så bör man hålla sig till ris o havre.
Majs får blodsockret att åka jojo med hjälp av insulipåslaget.

Kolhydrater är inte bara rent "socker socker" utan omfattar även fibrer. Som hundar är i behov av. Detta gör att kolhydrater inte är lika lättsmält som protein. När det gäller bulk delen: proteiner behöver en hög energitäthet för att kunna ätas av hunden (så att den blir mätt tillräckligt snabbt) och därför behövs mycket fett i samband med proteinutfodring. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater och bidrar mer till fettmetabolismen. Eftersom foder med hög kolhydrathalt inte har samma fetthalt kan hunden äta mer av detta och känna mättnad i större grad än proteinrikt foder med högkvalitetprotein.
Har jag påstått att kolhydrater är rent socker?
och varför måste hundar bli proppmätta med hjälp av cerealier o/e kolhydrater?

Att man inte behöver gör inte att man inte kan. Och att omvandla fett till kolhydrater ger en hög fettsyreomsättning i blodet och kan riskera att ge sjukdomar som acidos.
Har du möjligtvis källa på procenten? :)
.
Acidos är inte en sjukdom, det är ett metaboliskt tillstånd.
Har försökt hitta belägg för ditt påstående om att kolhydratfri kost skulle leda till acidos, enda belägget verkar vara hos växter o ryggradslösa djur, de försök som gjorts med däggdjur handlar om möss o diabetes.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos

Och mycket mycket mycket mer. De är viktiga energikällor i vävnader, lever och muskler, de hjälper till vid bildandet av icke-essentiella aminosyror och finns med i DNA.
Tja om det vore så farligt med kolhydratfri/fattig kost så skulle samtliga polar raser vara utdöda för länge sedan, de har levt i århundraden/tusentals år på en diet av kött/ben/fisk/späck.
VI som BARFar våra hundar ger dem en del kolhydrater i form av råa grönsaker, där får de i sig en del fibrer, men alla anser inte att det behövs.
http://www.rawmeatybones.com/index.html

Det populära färskfodret Vom og Hundemat innehåller 0% kolhydrater (hur det nu kan gå till då det finns en liten andel kolhydrater i lever o i vom).
Magnussons Meat&Biscuit innehåller 2,6 % kolhydrater, enligt dig borde alla hundar som utfodras så vara/riskera att bli allvarligt sjuka?

Liknande trådar

Äldre I morgon lördag smäller det!! Vi får äntligen se vem som vinner ESC i år, och hur det går för våran egen Benjamin Ingrosso... 30 31 32
Svar
638
· Visningar
32 675
Senast: Cambrie
·
Äldre I morgon lördag är det äntligen dags, kvällen vi väntat på sedan maj förra året.... Som vi laddat upp inför gemensamt här på buke... 39 40 41
Svar
806
· Visningar
31 179
Senast: voltis
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 411
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Jag vet att det redan finns trådar om just vilket hundfoder som är "bäst" och jag har läst dem alla men ändå inte riktigt hittat rätt i... 2
Svar
38
· Visningar
10 850
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025