Hundfoder- test

Sv: Hundfoder- test

Detta har väl ingenting med saken att göra? Omsättbar energi är beräknad på vad hunden faktiskt kan omsätta efter att den gjort sig av med träck, urin och metan. För att det ska gälla så måste det väl ändå vara beräknat på vilket typ av foder som ges, ex. om det handlar om animaliskt protein eller växt.

.

Nej, vallhund har rätt. Det handlar inte bara om omsättbar energi, utan mycket om var proteinet kommer ifrån. Ett foder kan ha hög smältbarhet, men ändå inte ett biologiskt fullvärdigt protein. Detta eftersom protein från växtriket inte innehåller alla de essentiella aminosyror hunden behöver.

Lite knappis ang kolhydrater.
Senaste dagarna när jag jagat info/länkar så har jag stött på påståendet att hundar inte omvandlar kolhydrater till energi, utan att det bara är fettet som omvandlas till energi för musklerna etc..Detta skulle vara orsaken till att hundar som äter mycket kolhydrater riskerar fetma.

Någon som känner igen det?
Hittar inte tbx källan.

Något sådant har jag aldrig hört. Var på föreläsning i två dagar förra veckan om just hundmat, och deras veterinärer hävdade aldrig något annat än att hundar använder kolhydraterna till energi. Det är därför även de bästa fodrena har någon mån av kolhydrater, felet kommer först när tillverkaren använder kolhydraterna som proteinkälla (sojagluten, majsgluten sov) eftersom det proteinet inte är fullvärdigt.

Däremot får väl både hundar och människor ett insulinpåslag av snabba kolhydrater, och mycket insulin har jag för mig gör att man binder fett mer effektivt. (Alltså negativt för den som inte vill binda fett)

KL

Lite OT, men vilket torrfoder är det "på pappret" bästa? Jag tycker att detta är skitsvårt!

(Sen att vissa klarar sig bra på ex vis Doggy är en annan femma.)

Jag skulle egentligen vilja börja BARFa, men har inte hittat någon hemsida där det kan beställas. Det finns ingen återförsäljare här nere som man kan prata med om hur det bör gå till vid utfodring, val av "bitar" i den dagliga kosten (alltså hur man gör ett matschema) eller bara fråga om råd. Det hade känts lättare.

Anledningen till första frågan är att det kan vara bra att ha ett torrfoder också så att man kan ge det när man åker bort.

Lite knappis ang kolhydrater.
Senaste dagarna när jag jagat info/länkar så har jag stött på påståendet att hundar inte omvandlar kolhydrater till energi, utan att det bara är fettet som omvandlas till energi för musklerna etc..Detta skulle vara orsaken till att hundar som äter mycket kolhydrater riskerar fetma.

Någon som känner igen det?
Hittar inte tbx källan.

Kolhydrater lagras som fett (och kan alltså även ge fetma), då kan det ju även omvandlas till energi. Fetma kommer ju när man inte gör av med energin man (eller i detta fall hunden) stoppar i sig.

Indil; Standardt ska väl vara ett av de bättre iaf.

Få se nu om jag kan spalta upp det.

Det är allmänt känt att hundar inte kan tillgodogöra sig vegetariskt protein lika bra som animaliskt.

Jag tror inte riktigt du förstår vad jag menar. Jag fattar absolut att animaliskt protein har högre smältbarhet än vegetabiliskt. Men omsättbar energi (ME) uträknas när hunden har ätit och man mäter träck, urin och metan ju. Säg att hunden äter ett foder med mera vegetabiliskt protein kommer ME att vara lägre än när hunden äter ett foder baserat på en större andel animaliskt protein.
Rimligtvis bör alltså ME korrigeras utefter typen av foder den får i sig, om det handlar om ett foder med mer eller mindre vegetabilier. För visst, annars kan jag säga att skosula KAN ge si och så mycket energi MEN det skulle inte ge en hög ME eftersom hunden inte kan tillgodogöra sig skosula. Allt annars vore ej ME, varken skenbar eller sann.

Finns väl ingen som anser att cerealier är nyttiga för hundar annat än i begränsad omfattning, vete är ökänt för att kunna ställa till besvär med klåda o dålig mage.
http://hundapoteket.wordpress.com/2009/05/29/ar-hunden-glutenintolerant-eller/
Skall man absolut ge cerealier så bör man hålla sig till ris o havre.
Majs får blodsockret att åka jojo med hjälp av insulipåslaget.

Detta är inte ok som källa, det är ett eget företag som vill sälja sina egna naturläkemedel (!) och tjatar om naturligt, refererar inte någonstans utom en källa där hon konstaterar att egentligen finns bara konstaterad glutentolerans i en hundras men med hennes kvalificerade gissning så finns det massor av massor (!). Hon i sin tur refererar till andra företag som också säljer mat till hundar och en hemsida för människor. Ge gärna källor på opartisk forskning som inte finansieras av foderföretag.
Ja hästar ex. kan få problem med "klister" i magen om man utfodrar för mycket stärkelserikt foder- därför följer man rekommendationerna och ger inte för mycket- då är det inte ett problem. Det ska självfallet inte finnas för mycket spannmål i ett foder, men spannmål är därmed inte dåligt p.g.a. det utan fungerar utmärkt i hundfoder med rätt mängd!

och varför måste hundar bli proppmätta med hjälp av cerealier o/e kolhydrater?

Vad menar du nu? Förklara. :)

Acidos är inte en sjukdom, det är ett metaboliskt tillstånd.

Ursäkta, felskrivning.

Har försökt hitta belägg för ditt påstående om att kolhydratfri kost skulle leda till acidos, enda belägget verkar vara hos växter o ryggradslösa djur, de försök som gjorts med däggdjur handlar om möss o diabetes.

I foderkursen i SLU och även Life Science kursen jag gått har vi pratat om acidos hos människor, hästar, hundar o.s.v. När man ger en kolhydratkost måste kroppen mobilisera triaglyceroler från fettdepåer istället som bryts ned till ketonkroppar och transporteras i blodet. Detta ger blod med låg pH och problem som följd. Ex. så kan shettisar få detta om man hårdbantar dem, eller människor om de följer en strikt icke-kolhydrat diet.

Tja om det vore så farligt med kolhydratfri/fattig kost så skulle samtliga polar raser vara utdöda för länge sedan, de har levt i århundraden/tusentals år på en diet av kött/ben/fisk/späck.

Va? Jag har inte alls sagt något om att en proteindiet är dålig! Högaktiva hundar och matkinkiga hundar mår bättre av en hög protein-hög fett diet! Då kan de få i sig mer näring med mindre portioner. Men en hund som är matglad och är ofta hungrig eller en sällskapshund som arbetar lätt (ca. 1h på brukshundsklubben i veckan och kanske 2h promenad per dag) kan klara sig bättre på ett foder som har mer kolhydrater som bulk. Just för att smältbarheten är lägre.

Det populära färskfodret Vom og Hundemat innehåller 0% kolhydrater (hur det nu kan gå till då det finns en liten andel kolhydrater i lever o i vom).
Magnussons Meat&Biscuit innehåller 2,6 % kolhydrater, enligt dig borde alla hundar som utfodras så vara/riskera att bli allvarligt sjuka?

Inte alls och jag har aldrig sagt detta! Kan du visa citatet där jag sagt detta?

Senast ändrad:

Nej, vallhund har rätt. Det handlar inte bara om omsättbar energi, utan mycket om var proteinet kommer ifrån. Ett foder kan ha hög smältbarhet, men ändå inte ett biologiskt fullvärdigt protein. Detta eftersom protein från växtriket inte innehåller alla de essentiella aminosyror hunden behöver.

Jag svarade till Vallhund om detta, läs gärna det. :) Självfallet handlar det om vilket typ av protein som ges men det borde man ha räknat på vid ME.

Senast ändrad:

Fast jag håller inte med, du pratar om omsättbar energi. Det har ju inget alls att göra med om hunden har presenterats rätt aminosyror?

Fast jag håller inte med, du pratar om omsättbar energi. Det har ju inget alls att göra med om hunden har presenterats rätt aminosyror?

Nej men ME är det som är kvar när hunden har gjort sina behov, det är alltså all energi som utvunnits ur fodret och kan nu användas till underhåll av kroppen, värmeproduktion, viktuppgång o.s.v.
Ger du ett foder med mycket protein från animalier med hög smältbarhet och kvalitet så lär den omsättbara energin vara högre jämfört med om du ger ett foder med protein från vegetabilier som har lägre smältbarhet och kvalitet.
Hunden lär bajsa mer om fodret är fullt med svårsmält protein helt enkelt och då finns ju mindre ME att använda till kroppens funktioner.

Alltså för att räkna på den omsättbara energin bör man beakta vilket typ av protein man fodrar med.

Jag vill också klargöra att jag svarade på vad vallhund sa om smältbarhet, att hundfoder av skosula skulle kunna vara "perfekt på papper". ME är en indikation om smältbarheten på hundfodret, att fodra med skosula skulle ge låg ME jämfört med att fodra med reellt foder, alltså håller inte det argumentet.

Det håller jag med om. Men låt säga att ett företag jobbar med sojagluten som proteinkälla. Då kan detta göra att fodret får en hög proteinhalt, dvs ser bra på ut på pappret, och smältbarheten är ok. Hunden får energi ifrån fodret, men hunden kan aldrig få alla aminosyror den behöver eftersom vegetabilierna innehåller det i så liten mängd, alt. inte alls.

Det håller jag med om. Men låt säga att ett företag jobbar med sojagluten som proteinkälla. Då kan detta göra att fodret får en hög proteinhalt, dvs ser bra på ut på pappret, och smältbarheten är ok. Hunden får energi ifrån fodret, men hunden kan aldrig få alla aminosyror den behöver eftersom vegetabilierna innehåller det i så liten mängd, alt. inte alls.

Självklart så måste hunden ha en animalisk proteinkälla eller (i värsta fall) ersättning med konstgjorda aminosyror (ex. i strikt vegetabiliskt kattfoder så läggs vissa ämnen till) för att uppfylla sina behov. Men det innebär fortfarande inte att hundar inte bör fodras med kolhydrater också om det finns skäl till det (ex. matglad hund eller lågaktiv hund).

Jag har verkligen ingenting emot att hundar fodras med en hög proteindiet så länge hunden får sitt näringsbehov uppfyllt. Men jag drar alltid åt mig öronen när någon ska prompt envisas med att endast ETT sätt fungerar och allt annat ska förkastas..

Jag har verkligen ingenting emot att hundar fodras med en hög proteindiet så länge hunden får sitt näringsbehov uppfyllt. Men jag drar alltid åt mig öronen när någon ska prompt envisas med att endast ETT sätt fungerar och allt annat ska förkastas..
Finns väl ingen i tråden som påstår att det bara finns ett sätt att utfodra hund på. Majoriteten av hundar som hålls som husdjur i västvärlden utfodras med torrfoder av olika slag, de flesta av dessa har hög kolhydrat o cerealieinnehåll, inte dör hundarna av det.
Att jag personligen inte tycker att det är optimalt är en annan sak.
Vad jag förstått så är alla torrfoder på den Svenska marknaden (de som säljs som helfoder) helt OK, förutom Euroshopper.

Har http://www.jipotimas.se/ någon återförsäljare i din närhet?
De kör även ut beställningar runt om i landet då o då, det brukar annonseras ut på: http://uk.groups.yahoo.com/group/NordBARF/
På Jipotimas hemsida hittar du även menyförslag etc.. Det mesta man behöver går att hitta i dagvaruhandeln.
Annars finns ju Vom og Hundemat som är ett komplett färskfoder o som är så nära BARF man kan komma, dock innehåller det inga grönsaker eller cerealier, om man nu vill ge det.

Finns en hel del ang cerealier i de andra källorna jag länkade till, inte bara det sk hundapoteket.

Finns väl ingen i tråden som påstår att det bara finns ett sätt att utfodra hund på. Majoriteten av hundar som hålls som husdjur i västvärlden utfodras med torrfoder av olika slag, de flesta av dessa har hög kolhydrat o cerealieinnehåll, inte dör hundarna av det.
Att jag personligen inte tycker att det är optimalt är en annan sak.
Vad jag förstått så är alla torrfoder på den Svenska marknaden (de som säljs som helfoder) helt OK, förutom Euroshopper.

Först och främst säger du att man kan göra hundmat av skosula och få bra värden- vilket jag säger att det inte stämmer. Sedan säger du att kolhydrater är inte bulk- vilket det är i förhållande till protein och fett.
Du verkar ha trott att jag förkastar proteindieter när jag klart skrivit att man ska anpassa fodret efter hundens behov, att hundar KAN äta spannmål så länge de får alla sina behov tillgodosedda och att spannmål är bra som bulk för en matglad eller lågaktiv hund.
Sedan vet jag inte varför du anser att utfodring med högre andel kolhydrater (än i högfett högprotein foder) för vissa hundar inte vore optimalt? I boken "Hundmat" skrivet av Marie Sallander, Åke Hedhammar och Åsa Lindholm, en handbok av SKK dessutom, står det att man kan utan tvekan fodra vissa hundar med kolhydrater för att ge bulk. De refererar till vetenskapliga länkar, artiklar och böcker. De är dessutom ledande på hundutfodring i landet och bedriver forskning på en oberoende instutition. Varför ska man lita på vad enskilda foderföretag säger jämfört med dem, tycker du?

Jag förstår inte riktigt varför du argumenterat emot mig? Vad är det för poäng du vill påpeka?

Sedan så de länkarna du har skickat till är även de privata länkar som sedan i sin tur refererar till foderföretagens forskning eller vad privatpersonen själva tror. Jag ser inte en enda vetenskaplig länk/publicerade artiklar. Inte ens en referens någonstans till opartisk forskning.
http://www.jipotimas.se/ har inte en enda referens utan man kommer till en pdf fil som inte har någon backup på. Detta godkänns inte!

Senast ändrad:

Men kolhydrater rakt av är inte bulk. Det är näringsämnen som hunden tar upp energi av och ofta också blir fet av.

Marie Sallander är inte speciellt okontroversiell i hundmatskretsar, tvärtom, o hennes forskning kan knappast kallas opartisk.
Nu är det ju knappast foderföretag jag länkat till.
Många bygger sina åsikter/kunskaper på forskning utförd av Dr Ian Billinghurst, knappast en person köpt av något foderföretag.

Har du problem med artikeln på Jipotimas så kan du ju läsa Jill mellströms bok, där finns det referenser.

Det jag har emot ditt resonemang är att du så okritiskt försvarar torrfoderindustrin o att pytsa i sina hundar kolhydrater som hundar oftast har väldigt begränsat behov av, speciellt inte cerealier.

Marie Sallander är inte speciellt okontroversiell i hundmatskretsar, tvärtom, o hennes forskning kan knappast kallas opartisk.¨

Vad grundar du det påståendet på?

Nu är det ju knappast foderföretag jag länkat till.
Jipotimas är ett företag. Billinghurst är skaparen av BARF och dess märke. Hundapoteket är ett naturläkemedelsföretag med foderförsäljning och kosttillskott. Jodå, det är foderföretagen du länkat till!

Många bygger sina åsikter/kunskaper på forskning utförd av Dr Ian Billinghurst, knappast en person köpt av något foderföretag.

Köpt? Han har ju själv skapat det. Han vill sälja sina idéer och böcker. Jag hittar ingen forskning publicerat någonstans av honom och dessutom refererar han till flertalet holistiska veterinärer som säljer naturläkemedel och andra alternativ mediciner. Ex. Pitcairn och Bairacli Levy håller på med örter respektive homeopati. Dessa har själva tydligen heller inte publicerat något utan har bara själva skrivit böcker. Vem som helst kan skriva en bok.

I de andra länkar du refererat till hittar jag som sagt bara sidor om "fakta" från försäljare av diverse olika produkter. Olivers, omega3-kapslar från ett företag, Royal Canin o.s.v.
Eftersom vissa av sidorna var lite svåra att navigera så har jag äntligen kommit fram till en sida med referenser till vetenskapliga artiklar. Dock är i princip alla fokuserade på tandhygien, inget direkt om ämnesomsättning, kolhydrater eller liknande. Jag ska fortsätta titta igenom dem och återkomma..

Har du problem med artikeln på Jipotimas så kan du ju läsa Jill mellströms bok, där finns det referenser.
Ska jag absolut göra när jag får tag i den.

Det jag har emot ditt resonemang är att du så okritiskt försvarar torrfoderindustrin o att pytsa i sina hundar kolhydrater som hundar oftast har väldigt begränsat behov av, speciellt inte cerealier.

Jag är självfallet kritisk till foder med alltför hög halt med spannmål men jag förkastar inte alla eftersom detjag inte hittat/fått giltiga bevis för att hundar uppnår en negativ effekt av utfodring av spannmål i lagom mängd.

Liknande trådar

Äldre I morgon lördag smäller det!! Vi får äntligen se vem som vinner ESC i år, och hur det går för våran egen Benjamin Ingrosso... 30 31 32
Svar
638
· Visningar
32 686
Senast: Cambrie
·
Äldre I morgon lördag är det äntligen dags, kvällen vi väntat på sedan maj förra året.... Som vi laddat upp inför gemensamt här på buke... 39 40 41
Svar
806
· Visningar
31 180
Senast: voltis
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 413
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Jag vet att det redan finns trådar om just vilket hundfoder som är "bäst" och jag har läst dem alla men ändå inte riktigt hittat rätt i... 2
Svar
38
· Visningar
10 853
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Bästa ögoncreme
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur