Hur definierar du håla (som i by-)?

Jag bor i en by med 100 innevånare, vi har 35-40 mil till de som kan kallas "stad"
De här är ingen håla, de är en plats jag älskar och vill bo i.
Bor man i en "håla" som man inte trivs i, är det väl bara att flytta???
Jag har aldrig fattat hur mycket energi folk kan lägga på att bo på en plats som dom inte trivs i.??
Å klaga i tid och otid också????

* Jenny *

Hålor är ett litet moment 22 att ta sig ifrån, finns inga jobb, för att få jobb måste du kunna pendla, finns ingen vettig kollektivtrafik, då behöver du flytta, för att kunna flytta behöver du jobba för att spara pengar till boende/hyresvärd kräver fast jobb för att hyra ut, ok men då får du skaffa bil istället, som kräver jobb för att tjäna pengar att köpa en för och kunna ta körkort från första början (som du måste ta dig till en stad för att kunna göra).
Det krävs utomstående hjälp och stöttning för att kunna ta sig därifrån och det blir väldigt svårt om man inte har den hjälpen.
Sålänge man inte väljer att studera någonstans och då har rätt till/möjlighet till studentboende.

Har själv suttit fast i en riktig håla och vet hur svårt det kan vara att ta sig därifrån.
 
Definitionen av en håla är för mig singularis. Det finns ofta bara en affär, en pizzeria, en korvkiosk, en mack och, om man har tur en bank. För de som bor där är det således helt logiskt att säga "Vi ses på Pizzerian"...

Dessutom bör en håla vara så att när man säger att man ska åka in till Stan (singularis även här..) åker in till någon stad som av snobbiga 08or (inflyttade...) betraktas som en håla... :D
 
Definitionen av en håla är för mig singularis. Det finns ofta bara en affär, en pizzeria, en korvkiosk, en mack och, om man har tur en bank. För de som bor där är det således helt logiskt att säga "Vi ses på Pizzerian"...

Dessutom bör en håla vara så att när man säger att man ska åka in till Stan (singularis även här..) åker in till någon stad som av snobbiga 08or (inflyttade...) betraktas som en håla... :D

Fast för mig är stan Stockholm, även när jag bodde i Södertälje var det så. Nu bor jag i Småland och fortfarande är stan Stockholm :p
 
Finns ett hålindex att konsultera
http://ehrenstrom.se/Halindex2.html

Grundkriterierna är
  • Det ska finnas minst en affär (helst en trist Konsumbutik)
  • Det ska finnas minst en lågstadieskola
  • Det ska finnas minst en bensinstation
  • Det ska finnas minst en korvkiosk där ungdomen hänger
  • Det ska finnas minst en kyrka/kyrksal - gärna frikyrklig
  • Det ska finnas minst ett typiskt hyreshus, helst av typ grårappad
    3-våningslänga, lagom underhållet. I Skåne ges dispens från detta.
Verkar vara från 1992, må hända en uppdatering vore på tiden.

Då bor jag definitivt i en håla! (Glanshammar)
 
Jag kallar min by håla på skämt... Strax över 1000 själar men är man 25 km från residensstaden bor man inte i en håla. Där jag jobbat i Norrland finns det klart några hålor, liten befolkning och långt till någon större ort.

Tyvärr måste jag medge att delar av byn är enormt inskränkt men det finns folk som ger en hopp iaf.
Jag kommer ju från en by ca 1500 inv men nån håla är det inte. Jo jag ändrar mig det är en håla pga av definitionen ovan
 
Då bor jag definitivt i en håla! (Glanshammar)
Haha, Glanshammar prickar verkligen in allt på listan. :D

Är inte Glanshammar aningen för stort, för nära Örebro och för gentrifierat? Upplever också att den där hopplösheten som gärna ska återfinnas i en håla saknas (även om centrum är ganska deppigt). Annars så håller jag med om att Glanshammar är en stark kandidat till att vara håla :)
 
Är inte Glanshammar aningen för stort, för nära Örebro och för gentrifierat? Upplever också att den där hopplösheten som gärna ska återfinnas i en håla saknas (även om centrum är ganska deppigt). Annars så håller jag med om att Glanshammar är en stark kandidat till att vara håla :)

Jag utgick bara från listan. :) (Jag tycker nog inte att Glanshammar är en håla, verkar vara rätt bra driv där. Och centrum/torget ska ju fräschas upp nu!)
 
Definitionen av en håla är för mig singularis. Det finns ofta bara en affär, en pizzeria, en korvkiosk, en mack och, om man har tur en bank. För de som bor där är det således helt logiskt att säga "Vi ses på Pizzerian"...

Dessutom bör en håla vara så att när man säger att man ska åka in till Stan (singularis även här..) åker in till någon stad som av snobbiga 08or

(inflyttade...) betraktas som en håla... :D

Tidaholm, tibro eller Falköping!
 
Definitionen av en håla är för mig singularis. Det finns ofta bara en affär, en pizzeria, en korvkiosk, en mack och, om man har tur en bank. För de som bor där är det således helt logiskt att säga "Vi ses på Pizzerian"...

Dessutom bör en håla vara så att när man säger att man ska åka in till Stan (singularis även här..) åker in till någon stad som av snobbiga 08or (inflyttade...) betraktas som en håla... :D
Jag skulle vilja påstå att det kan finnas mer än en pizzeria. För pizzerior brukar fungera väldigt bra i hålor, eftersom i princip det enda som finns att göra på helgerna är att dricka alkohol. Om man ska generalisera. :angel:
 
Nej, men som sagt. Media har inte sagt att det bara är i storstäderna det är bostadsbrist, utan även i de flesta små städerna.
http://hurvibor.se/bostader/bostadsbristen/
Kanske en definitionsfråga.

Min kommun har bostadsbrist. Liksom de flesta andra.
Det innebär att det är svårt att byta från villa till lägenhet när man blivit för skröplig och gammal för att sköta om ett helt hus. Att det är tufft att hitta bostad om man vill byta. Att kommunala bostadsbolaget inte har lägenheter ifall det blir en rökskada i en trapppgång utan får kvartera in folk på hotell.

Men nog flyttar folk. Nog hittar människor bostad.
Vi har inte hemlösa i nån större omfattning. Men bostadsbrist - jajjamän.
Och visst byggs det.
 
Jag utgick bara från listan. :) (Jag tycker nog inte att Glanshammar är en håla, verkar vara rätt bra driv där. Och centrum/torget ska ju fräschas upp nu!)
Det kommer nog bli riktigt fint med det nya torget, äldreboendet blev ju jättefint efter renovering osv. Jag tänkte mer på en del av hyreshusen som, iaf när jag har varit inne i dem eller tittat närmare på dem, bäst kunnat beskrivits som i behov av viss upprustning och då såg ut som de kunde figurerat i någon socialrealistik deckare. Annars ger Glanshammar mig mer Midsummer Murders vibbar, lite pittoreskt, lite drama under ytan och lokalpatriotism :D
 
Finns ett hålindex att konsultera
http://ehrenstrom.se/Halindex2.html

Grundkriterierna är
  • Det ska finnas minst en affär (helst en trist Konsumbutik)
  • Det ska finnas minst en lågstadieskola
  • Det ska finnas minst en bensinstation
  • Det ska finnas minst en korvkiosk där ungdomen hänger
  • Det ska finnas minst en kyrka/kyrksal - gärna frikyrklig
  • Det ska finnas minst ett typiskt hyreshus, helst av typ grårappad
    3-våningslänga, lagom underhållet. I Skåne ges dispens från detta.
Verkar vara från 1992, må hända en uppdatering vore på tiden.

Fantastiskt! Jag bor alltså inte i en håla(räddad av många avdragspoäng) men det finns en högpoängare i kommunen. 😁
 
Nu tog mina popcorn slut, lagom till att jag läst igenom alla sidor hittills.
Jag är uppväxt i en del av Uppsala som många kallade håla (folkmängd ca 19.000). Nu är det ett av Uppsalas dyrare bostadsområden med stora fina villor. Det kallas fortfarande för en håla av många.

När jag flyttade till Länna (folkmängd: 714), som ligger ca 2 mil från centrala Uppsala så sa jag på en gång att jag flyttat till en håla. För det var det. Och är. Enligt mig. Även omkringliggande tätorter/byar/områden är hålor enligt mig. Vissa mer än andra.

Idag bor jag i en stadsdel i Uppsala där jag också hör många som kallar det för håla. Där jag bor så bor det ca 10.000 invånare.

Så bara för att jag tycker att det är en håla så betyder inte det att det måste vara så för någon annan :)
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 103
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
4 988
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 363
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
903
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp