Hur definierar du håla (som i by-)?

I de flesta större städerna är det lönlöst att stå i bostadskön. Iallafall om man vill få tag i bostad inom närmaste åren. Tror att det är mkt få bostäder som förmedlas via bostadskön. Det var lite det jag menade, att som ung och student får man söka andra vägar och bostadsformer. Sen blir det ju tyvärr så att man som ung flyttar runt rätt mycket, men det är ju ingen ovanlighet och hör lite ungdomen till, oavsett vad man kan tycka om vagabond-livet.
Man ska ALLTID stå i bostadskö. Helst flera! Jag har bostadsrätt, men mina ködagar på på boplats kommer de få bända loss från mina kalla döda händer...
 
Spelar mindre roll tycker jag, man har väl inte regelrätt skyldighet att delta i någon diskussion här vare sig man startat den eller ej. Min poäng var snarare att TS aldrig bemöter motargument.
Nej, men i den här tråden är det väl ganska solklart.
 
Allt som skrivs i media är inte sant :)
Sen är det inte en räkmacka att vara student på bostadsmarknaden, men tak över huvudet ordnar sig alltid!
Media sitter inte och fabulerar ihop bostadsbrist, varför skulle de? När kommunerna svarar på Boverkets enkät har 243 av 290 bostadsbrist, enligt Hyresgästföreningen.

http://hurvibor.se/bostader/bostadsbristen/

Om man som student enbart siktar på studentbostäder får man det mycket riktigt svårt, på många orter. Det är därför så många studenter letar andra lösningar.
 
Angående unga som ska flytta hemifrån:

http://hurvibor.se/bostader/unga-vuxna/

Ja precis. 76% bor inte hos sina föräldrar. Det är ju fortfarande inte OMÖJLIGT att flytta hemifrån.

Är det något som TS bör få höra i kubik från omvärlden så är det att hon faktiskt HAR möjligheter att styra sitt egna liv.

Inte att det är omöjligt och att hon ska bo hemma i tio år till.
 
Nej, men i den här tråden är det väl ganska solklart.

Solklart att..? Ja, trådstarten är utbruten men jag fattar inte riktigt skillnaden. TS är ju med och diskuterar tills allt för många ifrågasätter.

Jaja, för min del kan vi lämna det därhän, vi tycker olika.
 
Ja precis. 76% bor inte hos sina föräldrar. Det är ju fortfarande inte OMÖJLIGT att flytta hemifrån.

Är det något som TS bör få höra i kubik från omvärlden så är det att hon faktiskt HAR möjligheter att styra sitt egna liv.

Inte att det är omöjligt och att hon ska bo hemma i tio år till.

Ja, men att det bara är att packa ihop och flytta är rätt optimistiskt. Även om 76 procent inte bor hos sina föräldrar, så är det mer än hälften som inte har eget boende.
 
Så med meningen "Varför bo kvar i Örebro om det är en håla?" riktad till mig, så menade du inte att varför jag skulle bo kvar i Örebro om jag tyckte det var en håla?

Meningen "Ja, tydligen känner du inte till att dina passagerare inte bor mitt i smeten utan måste pendla varje dag eftersom du inte verkar inse att det går att bo någon annanstans än där man jobbar ... " tyder på att du anser att jag "tydligen" inte förstår att mina resenärer inte bor mitt i smeten. Tack, men eftersom jag kör i en ganska liten förort så har jag rätt stor koll på var mina pendlande resenärer bor och att dom inte bor i smeten är rätt självklart eftersom majoriteten pendlar just in till smeten. Och jo, den meningen är rätt idiotförklarande.
Återigen, jag skrev om, inte att du tyckte Örebro var en håla. :crazy:
Hur du väljer att tolka istället för att läsa vad jag skriver kan jag inte göra något åt. Jag har inte dumförklarat dig men läser du vad du själv skriver? Se ditt eget svar att det inte går att pendla för att sedan i meningen efter säga emot ditt eget påstående. :idea:

Sedan jag flyttade hemifrån har jag genom åren delat lägenheter med andra, andrahandskontrakt och första hand, hyrt rum, bott i barack, sommarstuga, BR och äger just nu hus på landet där det finns varken affärer, skola eller kommunikationer. Allt har varit mitt eget val. Alternativen finns, man måste inte bo på samma plats resten av sitt liv, du har ju själv valt allt flytta och jobba där du nu är.

@Dressyrtjejen_97 har valt att bo hemma.

Det finns alltid ett val.
 
Man ska ALLTID stå i bostadskö. Helst flera! Jag har bostadsrätt, men mina ködagar på på boplats kommer de få bända loss från mina kalla döda händer...
Det är möjligt att den dag jag tappar det, av demens eller annat, att jag tvångsmässigt kommer gå fram till till okända personer och gripa tag i dem och desperat fråga "Du har väl anmält dig på boplats?!".
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala medier-plattformar.
Vem definierar ni som svensk och hur ser ni på svenskhetsbegreppet?
Är man svensk för att man är medborgare? Om man har bott här i många år? Om man är född här?

Anledningen till att jag kommit att tänka på det just nu är en diskussion jag hade med några levande nättroll och tillika numera ex-bekanta på FB häromdagen.

Jag är alltså född i Sverige. Båda mina föräldrar är födda i Sverige och innehar endast svenska medborgarskap. Mina farföräldrar är födda i Sverige och har enbart svensk släkt. Mina morföräldrar är/var inte födda i Sverige och kom hit i vuxen ålder. De kom inte från samma land eller ens samma kontinent. De kom hit i mitten av 50-talet och hade dubbla medborgarskap från slutet av samma decennium. Deras barn föddes sent 50-/tidigt 60-tal fick bara svenska medborgarskap. Mina morföräldrar var väldigt måna om att "leva på svenskt vis" med svenska seder och traditioner och att deras barn skulle lära sig bra svenska och integreras väl i samhället.

Min egna uppväxt var ju långt ifrån en dans på rosor, men har ju ändå varit "helt svensk" så att säga; svenska är mitt modermål, jag är uppväxt med svenska traditioner i en svensk inskränkt håla, jag har ett svenskt namn och ser väl åtminstone hyfsat svensk ut.
Trots nyss nämnda menade dessa nättroll jag diskuterade med att jag öht inte var svensk och inte hade någon som helst rätt att kalla mig för svensk. :confused: 3:e generationens halvinvandrare eller rätt och slätt bara invandrare, var en mer korrekt benämning enligt dessa. :banghead:

Vet att mina morföräldrar har/hade inställningen "vi är svenska medborgare och har bott i Sverige under många år, men vi kom hit i vuxen ålder (de var ca. 20 resp. ca. 30 år) och har levt 1/3 resp. 1/4 av våra liv utanför Sverige, därför är det lite fel att kalla oss för svenskar". Min mammas inställning är i stil med "jag är svensk, men har utländska föräldrar". För egen del så anser jag mig som svensk, eller möjligen "svensk men med delvis utländsk släkt längre bak". Det enkla svaret i mitt fall är dock "Ja, jag är svensk".

Hur man vill definiera folk som inte är födda här tycker jag är en tolkningsfråga man ska lämna över till de själva i första hand - de har med andra ord tolkningsföreträde i frågan. Jag anser med andra ord inte nödvändigtvis att det "fel" att man inte känner sig svensk om man inte är född här, och än mer om man som mina morföräldrar kom hit i vuxen ålder. Däremot anser jag lite krasst att är man född här, då är man svensk. Sen kan man givetvis vara född här, men ha utländska föräldrar, men det gör ju inte en själv till icke svensk i den bemärkelsen. Där kan jag faktiskt (för en gångs skull) hålla med mamma i sitt resonemang "jag är svensk - men inte mina föräldrar". Är man däremot svensk, med båda föräldrarna födda i Sverige, då har man banne mig rätt att kalla sig för svensk "utan extra krusiduller". Då är man svensk rätt och slätt.

Hur tänker ni kring begreppet? :)
Men seriöst forumvänner, hur kan ni få denna början på trådstart att handla om en diskussionen om benämningen "håla" ? Jag hoppade in mitt i tråden och läste sedan trådstarten. Vem som helst kan väl få i ett trist ögonblick kalla sin Stad för håla? Det är väl lite folkligt, allmäntillstånd, nedsättande om just sin egen stad. Seriöst nu börjar väl stockholm bli lite stor och engagerande men förr var väl Stockholm en håla, för att inte tala om Södertälje?

Lägg av och diskutera dumheter. Jag kallar Stockholm för håla och tycker ni är taskiga mot Laxå. Va fasiken laxå försöker ju, ligger nära Tiveden. Jag tror att i laxå bygger de "specialbilar " typ med pansarglas etc, kanske! Va fasen, detta var ingen tråd om benämningen "håla" . Jag är uppvuxen i en stad med tillgång till stambanan men det är en håla men det går ju att flytta fast en saknar det alltid.
 
Men seriöst forumvänner, hur kan ni få denna början på trådstart att handla om en diskussionen om benämningen "håla" ? Jag hoppade in mitt i tråden och läste sedan trådstarten. Vem som helst kan väl få i ett trist ögonblick kalla sin Stad för håla? Det är väl lite folkligt, allmäntillstånd, nedsättande om just sin egen stad. Seriöst nu börjar väl stockholm bli lite stor och engagerande men förr var väl Stockholm en håla, för att inte tala om Södertälje?

Lägg av och diskutera dumheter. Jag kallar Stockholm för håla och tycker ni är taskiga mot Laxå. Va fasiken laxå försöker ju, ligger nära Tiveden. Jag tror att i laxå bygger de "specialbilar " typ med pansarglas etc, kanske! Va fasen, detta var ingen tråd om benämningen "håla" . Jag är uppvuxen i en stad med tillgång till stambanan men det är en håla men det går ju att flytta fast en saknar det alltid.

Handlar väl inte om endast denna trådstart, utan att @Dressyrtjejen_97 ständigt nämner sin hemort som håla.
Även i denna trådstart så kan TS inte undvika att nämna ”hålan” trots att det inte har med ämnet att göra.
 
Men snälla du, jag bor i en by som har ca 1300 invånare och kallar inte ens den för håla pga närheten till residensstaden! Hålor är ställen i Norrland med några hundra invånare på sin höjd och mer än 20 mil till närmaste stadsliknande ställe...

Jag bor i en by med 100 innevånare, vi har 35-40 mil till de som kan kallas "stad"
De här är ingen håla, de är en plats jag älskar och vill bo i.
Bor man i en "håla" som man inte trivs i, är det väl bara att flytta???
Jag har aldrig fattat hur mycket energi folk kan lägga på att bo på en plats som dom inte trivs i.??
Å klaga i tid och otid också????

* Jenny *
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 135
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 061
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 459
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp