Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med era äldre hästar?

Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Jo, det är ju så, man får verkligen gå sakta framåt! En försvagning i senan och sedan kan ju problemen komma tillbaka vid minsta lilla grej..
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Jag har ett 27-årigt fjordsto :love:

Hon promenadrids någon gång ibland och hon är pigg o glad! :D

Hon går på lösdrift, äter mest gräs för tillfället, men fodar även med hösilage.
Hon får Lucern & linfröpellets de gångerna hon rids :)

32447765.jpg

32343927.jpg
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Jag har en medryttarhäst som är 20 år. Vi rider henne så ofta vi kan, och oftast har hon typ 2, max 3(?) vilodagar i veckan för att ägaren inte alltid hinner rida. Men hon ska i allafall ha en vilodag i veckan. Dock så är hon rätt otursdrabbad så det är hältor hit och hältor dit.

Hon är superfin att rida, mjuk och har lätt för att gå i form för det mesta. Pigg och har mycket egen vilja (hon är ju sto ;)) ! Hon rids mest i skogen, men även där jobbar vi på dressyr. Sen går hon på banan max 2-3 gånger i veckan (De flesta veckorna går hon inte på banan alls). Hon hoppas väldigt sällan, och när det händer så är det oftast i skogen, men det händer att det blir på banan också. Äter sig mätt på hö, betfor, korn och havre.
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

jag köpte min som 17 ar (trodde hon var 14) och hon blev 27 hon fick lite betfor, musli , havre(efterritt) samt ensilage samt mineral och salt sten blev varierande riden 6 dagar i veckan mest i skogen lite hopp lite lydnadsdressyr .
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Har ett halvblodssto som är 27 år men fortfarande hur pigg som helst :)
Visst ser man på henne att hon är gammal, ganska muskelfattig på sina ställen och stel i benen när man ska lyfta för att kratsa hovar. Dock inget som hindrar henne vid ridning.
Vi köpte henne i april, på tal om det som var uppe i tråden innan om att köpa en så gammal häst. Vi tvekade inte en sekund, vi resonerade som så att även om hon bara ger oss ett år så kommer vi ha så mycket glädje av henne att det väger upp. Dock visar hon inga tecken på att hon tänker ge upp.
Senast igår red jag ett dressyrpass på henne, ca 40 min i alla gångarter. Red öppna och sluta.
Hon rids 4-5 dagar i veckan, varierande intensitet och längd. Men vi klättrar mycket och går i skogen så hon får lyfta benen..
Som sagt en glad gammal tant som älskar att få vara med :)
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Jag har en "yngre gamling" på 17 år. :) Inget jag brukar tänka på, förens folk undrar hur gammal hon är och jag svarar "Hon är 17 år!"
och får höra "Oj, nejmen är hon så gammal?!"

Hon är förövrigt ett d-ponnysto, importerad från Holland.
Hon har inte haft det så jättelätt i livet, först gick hon på ridskola som sålde henne för att hon var elak att sköta och dum att rida.
Sedan köptes hon av en tävlingsryttare och tävlade hur mycket som helst.
När jag köpte henne så hade hon tröttnat på att tävlas.

Vi har haft mycket otur med hagrelaterade skador.

Men nu är hon frisk i alla fall. :)

Just nu rids hon nästan inget, men det är för att hon är dräktig och ska förhoppningsvis föla nästa år.

Men annars rids hon som vilken annan ridhäst som möjligt, varierat och stärkande. Hon har fått Chondrogen och sedan får hon liniment på ryggen varje dag.

Har absolut inga åldersrelaterade skador.

Massören och ET håller henne i bra skick. :bump:

När hon väl rids så gör hon MSVB rörelser, dock dåliga byten. ;)
Men om hon inte hade blivit dräktig så skulle vi tävlat MSVC för att kvala MSVB, som storhästekipage då.
Eventuellt så ska vi konvertera till Western istället. :bump:

Vi hoppar inte längre några höjder, förr hoppade vi 120 banor, men på grund av skador från hagen så vågar jag inte det längre.


myferrari_by_eldfuxen-d3f6901.jpg


dogdaysareover_by_tarjeis-d35kem7.jpg
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Mitt 21-åriga halvblod tränas och rids som vanligt, 6 dagar i veckan dressyrträning varierat med skogsridning, konditionsträning och klättring. Hoppningen tar jag det lite lugnt med efter en skada i rygg och bakknä för ett par år sedan. Hoppar lite gymnastikhinder ibland bara..

Började ge glukosamin i samband med skadan och har fortsatt med det, tycker han känns mjukare då, och jag kollar tänderna var 4:e- 5:e månad. Är noga med uppvärmning och avskrittning och skrittar några dagar när han av någon anledning vilat mer än en dag.

Min häst känns otroligt fräsch och är ibland nästan piggare än när han var yngre. Han blir deppig när han inte får den ridning och den uppmärksamhet han är van vid så jag kommer att fortsätta rida och träna så länge som han tycker det är kul! Hoppas på flera roliga år framöver!
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Nepenthe
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 438
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 639
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 065
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp