Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med era äldre hästar?

Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Har själv varit lyckligt förskonad från pålagringar så det vet jag inte så mycket om.

Om en 20-årig häst har pålagringar tycker jag att det inte är något konstigt, den kan ha varit utsatt för hårt/dålig tidning under många år, det behöver ju inte har det minsta med konstruktion att göra. Däremot är jag mycket skeptisk om en ung häst har det. Min egen som gått på ridskola i många år röntgades i en massa leder något år efter att jag köpt henne, inget hittades, och veterinären sa att hon var förvånansvärt fräsch med tanke på hennes historia.
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Jag har 2 enormt pigga och glada hästar födda 88. Den ena är ett svenskt ridponny sto som är högdräktig. Hon köptes som för några månader sedan som sällskap och tanken var även att hon skulle kunna duga att rida ut på så min sambo kan följa med på skogsturer. Det visade sig dock att hon är riktigt mjuk och fin. Lättjobbad. I hagen springer hon mer än gärna som en tok och drar utan problem från herren min trots att hon ska föla om några veckor. Nu rids hon sparsamt. Men en lugn tur i skogen och ibland även att hon longeras utan inspänning bara för att hon tycker det är kul.

Min andra häst är en arabvalack som tror han är unghäst. Han är i enormt fint skick även om han tappat lite muskler nu i vinter när det har vart så fruktansvärt kallt. Senaste gången han togs med till en dressyrträning i ridhuset blev det så många bocksprång att jag flög av. Vid nästan varje ridtur bockar han av glädje. Bävar faktiskt hur det ska gå att rida om några dagar när min nackspärr har släppt:p Han behöver jobbas för att må bra. Men även han är mjuk och lättjobbad. Jag brukar varva skogsturer med att tömköra samt dressyrpass när marken tillåter (rider på ängarna här hemma).

Båda hästarna har fri tillgång till hö ute i hagen. Hon får en hel del kraftfoder nu men han får 1dl fibergi om dagen. Mest för att han ska vara tyst när hon får foder:D

Jag trodde att gamlingarna skulle behöva ta det lugnt på ålderns höst men jag inser att det inte går
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

...dvs ingen perfekt avel.

Hästen fick prima vitsord när hon stambokfördes som 5-åring. Och höjd värdebokstav två år senare. Så aveln var det nog inget fel på.

Och pigg är hon - det var raskt tempo på uteritten idag :D
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Får man se bild på din ponny? Lät som en himla söt korsning. :)
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Jag har en 'yngre gamling' på 17 år.

Hon rids 6 dagar i veckan och vi håller inte igen med träningen. Hon tycker att det är väldigt roligt att arbeta och om hon får stå blir hon stel så vi håller igång. Från början är hon hopphäst men hon håller inte för hoppning på högre nivå längre så därför får hon dressyra med mig istället.

Jag tror och hoppas att vi har ganska många år tillsammans framför oss. Ev kommer jag att betäcka henne om ett par år. Oavsett hur det blir stannar hon hos mig resten av livet. :)
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Jag har två 19-åriga damer, ett svenskt varmblod och en connemara. Den förstnämnda är utlånad på foder och hon rids 4-6 dagar per vecka. Vanlig ridning med dressyr, uteritter osv.
Den andra bor här hos mig och har fram till i söndags ridits sex dagar per vecka. I söndags fick jag barn så nu har hon semester istället. Hon går ute dygnet runt så hon rör sig ordentligt ändå. Inte är hon lika musklad som när hon var yngre men det går inte att se på henne att hon börjar närma sig de tjugo. Hon tävlade både fälttävlan och hoppning så sent som förra året men har nu trappat ner eftersom hon åter ska in i avelsboxen.

De äter vanligt foder, hö/hösilage, havre och betfor samt de mineraler och vitaminer som ev. kan behöva läggas till.
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Hon är efter Amiral - Caramia (stofamilj 20) som är efter Herkules. Präktig stam med andra ord!

Här är vårt sto Jilly e. Herkules - Brabant som är 26 år i år (f.1985)

Hon är pigg och glad att rida men visst märks det att hon börjar bli gammal nu. Hon står och sover mer och liknande. Inte riktigt lika ilsken när man ger mat ;)

Vi hoppar inte mer än det som behövs för att ta oss fram på stigar och vägar vi rider, dvs nåt enstaka dike och stock som ligger över vägen.

Hon går mellan 4-5 dagar per vecka. Vi har nyligen varit på laserbehandling för att hjälpa henne fortsätta må bra ett tag till. Kommer lasra hennes framknän också då hon är lite stel där och vi misstänker lite artros.
Annars får hon glucosamin och djävulsklo i fodret för att hålla sig fin.

Har inte tagit så mkt kort på sistone insåg jag, men här är ett från april:

227353_10150249333515948_789510947_8618679_7603282_n.jpg



och ett som är några år där man ser henne bättre:
23476213.jpg


Pixbox strular så jag kommer tyvärr inte åt mina bilder..
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Har en ponnykorsning född -88. Har haft henne i två år nu och hon var tänkt som läromästare till dottern då hon är väl utbildad. Även jag rider henne med glädje:love:

Hon blir lite väl het för dottern i hoppning då hon älskar det. Vann KM med min systerdotter nu i maj. Pigg och fräsch och inbyggda raketer i benen:angel:

Lite lättfödd så i betestider är den betersreducerare som gäller samt strikt foderstat på vintern.

Rids gör hon mellan 5-6 dagar i veckan. Mycket ut i naturen men älskar som sagt hoppning och är väldigt fin i dressyren så det blir lite sånt också. Men bäst av allt är ändå att få sträcka ut i en gallopp då och då på ängarna:love:
Vad jag märker om jag jämför med unghästen är att hon behöver längre uppvärmning vissa dagar, vi är också mycket noggranna med avskrittning.

Bättre första ponny kunde vi inte köpt, hjärta av guld har hon våran prinsessa och hon anpassar sig beroende på vem som sitter på ryggen,förutom när det kommer till hoppning då....:angel:

wilmas010.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Fin Herkulesavkomma! Jag hoppas min ser lika trevlig ut när hon är 26.

Mitt andra sto har faktiskt Brabant i stamtavlan (mammans morfar)!
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Självklart! Som synnerligen opartisk matte så måste jag ju påstå att han ÄR himla söt!:p
Har haft datorcrash. Men här är lite jag hade kvar på nätet:


Han har blivit vit i ansiktet med åren, runt ögon och på kinder och i panna under luggen:
Zeblingensa.jpg


På försök till matsnattning:
Zebtjockis.jpg


Ser man lite kroppen på honom.. Suddig bild..
Zebbeman.jpg


Några år yngre ponny:
Znebben.jpg
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

_Amazing_: Hon är ca 163 hög. Har försökt luska ut vad de har gjort med henne innan, men inte fått så mycket info om det tyvärr. Vet att hon tävlats lite smått. Vi försöker mest hålla igång henne. Inga jättekrävande pass och som sagt ca 30 min uppvärmning innan.

Görel: den här damen är e Jirlow (Maraton) och mamman heter Zaida, från Zaida-familjen. Du skrev att du är intresserad av vilka stammar som ger gamla hästar: Vi har haft connemaraponnyer (om det är av intresse) som blev 32 resp 31 år gamla. Båda e Roundstone Chief. Den som blev 32 var väldigt pigg fram till ca 28 och lyckades dessförinnan återhämta sig från vad vi tror var borrelia lr liknande. Han hoppade över slanorna i hagen stillastående de sista åren för han tyckte att han kunde gå runt på gården själv!

Idag när jag skulle rida var det full aktivitet på ridbanan och det stod en massa hinder framme. Hon tände genast till och trodde att vi skulle hoppa också! Hon blev jättehetsig och sprang mest runt som en kanonkula. Reds av min syster igår, men innan dess har hon inte ridits på ett par dagar och det märktes för hon hade massa spring i benen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Kl

Jag har också en "gamling" och i stallet finns yttligare tre!

Min är en halvblodsvalack född -91 har tävlat med placeringar upp till internationell 1.50 hoppning och går MSV dressyr, en prefekt läromästare har han varit! Ger en fantastisk ridkänsla och man vill aldrig kliva av honom! Nu har han tyvärr drabbats av en skada som gör att han inte kommer att kunna ridas/tränas så detta blir nog hans sista sommar. Men han har varit fullt igång ända tills nu!

Good future - Ottar
11666_1141876309246_1297592654_30366179_7111910_n.jpg

31691_1295265903890_1297592654_30681455_913556_n.jpg

72737_1422093634504_1297592654_30965250_4834062_n.jpg

37629_1331090239476_1297592654_30764473_2227723_n.jpg

Han är lätt den trevligast hästen jag träffat, alla som träffar Nisse kan inte annat än älska honom. :heart
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

*kl*

Ni som köpt så pass gamla hästar som 19-20 år. Har ni aldrig tvekat och funderat? Jag har blivit erbjuden att mer eller mindre få en gamling men jag oroar mig lite för att den ska typ dö knall fall efter ett halvår eller så.
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Visst har man funderat på det. Särskilt när jag fick hem min valack. Jag hade honom på foder för snart 15år sedan o de senaste åren har han farit illa. Så när jag fick chansen att ta hem honom tvekade jag inte för det kändes som man iaf kunde ge honom ett bra sista hem. Om det så vore för några månader sen. Skicket han var i då fick mig verkligen att fundera på om man verkligen gjorde rätt. kanske hade slakt varit mest humant. Men nu ett år senare så mår han som en prins o beter sig som en unghäst. Då är man bara lycklig! Även om man åker av ibland haha
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Nu gjorde ju inte jag det, för jag har haft min några år nu, men jo- nog skulle jag tveka lite.
Dels är de ju svårare att forma om och det känns lätt hänt att de hinner "gå ner sig" en del bara under omställningen till ny ryttare och nytt hem, och att man inte hinner med att se behoven i tid eftersom man inte känner hästen sen tidigare.
Och så det där med att man ju inte vet hur länge den kommer vara användbar och i vilken omfattning.

När jag skulle köpa min (då 15-åring) tänkte jag iallafall i efterhand när jag lärt känna hästen att det här kommer bli hans sista hem. Han blev så stressad i ny miljö och med ny ägare, och iom att vi bytte stallplats en gång började det om igen, tog säkert ett halvår innan han coolat ner hyfsat och vi jobbar fortfarande på det även om det är i mycket mindre grad. Mycket handlar om relationen med mig, men tar det så lång tid att vinna hans tillit tror jag inte han skulle palla med att flytta en gång till (om inte annat skulle det kännas väldigt taskigt mot hästen), bättre då att avliva om han ändå är 20+ vid det laget.
Å andra sidan - usch vad hemskt om min levnadssituation skulle tvinga mig att göra mig av med hästen "i förtid" medan han fortfarande är pigg och fräsch! :eek: Och lite jobbigt är det att känna att jag planerar livet efter att ha råd och tid med en häst i många år till. I min ålder (26) borde man "våga satsa" dvs känna sig fri att prova något annat jobb eller börja plugga. Som det känns nu hoppas jag å ena sidan på att pållen kommer vara pigg fräsch och ridbar i minst 5-6 år till, å andra sidan så är ju risken då att jag låser mig själv i många år som ur ett vidare aspekt hade varit bra att kunna vara mer flexibel.
Ser man ur den aspekten är det nästan värre att hästen var 15, hade den varit 20+ blir "livet ut" inte lika länge, men det är klart att det måste vara jobbigt att känna klockan ticka redan när man skaffar hästen, att bästa åren troligtvis är förbi.
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Vi köpte vår som 18-åring och tyckte att hon var så pass pigg och fräsch att hon skulle hålla ett par år till. Vi har inga tävlingsambitioner utan rider enbart för nöjets skull. Att köpa en yngre häst kändes som att det skulle bli för tidskrävande och att vi ev skulle vara mer låsta för flera år framåt.
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Kom på en sak till. Det finns ändå inga garantier för att hästen kommer att hålla även om den är ung. Köpte för många år sedan en 4årig. Hade på den tiden tävlingsambitioner och hästen var minst sagt dyr. Den gick genom besiktningen men efter några mån märkte vi att nåt inte stod rätt till o en röntgen gjordes. Han hade pålagringar fram och var 2 grader halt på ena fram. Hästen hade pålagringar innan jag köpte honom o hade mest troligt fått smärtstillande av uppfödaren i samband med besiktningen innan köp. Nu är detta maximal otur men har man inga tävlingsambitioner kan man ju lika gärna köpa en äldre häst för att yngre kan lika gärna den "gå sönder":(
 
Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

Som helt opartisk domare måste jag säga att det var en väldigt söt liten krabat :D
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Nepenthe
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 440
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 647
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 074
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp