Hur icke-hästfolk tänker om hästliv....

Vi har ibland släktingar som frågar om de får rida och med snälla hästar är det inga problem. Hade t.ex. en yngre kusin som kom och stannade en månad för att hänga och lära sig rida.
Bekanta och kollegor som frågar kan jag tycka är udda, lite som att fråga människor man inte känner om de vill vara barnvakt. Mina hästar är ju väldigt värdefulla för mig.

Det var en bra liknelse :) ska komma ihåg den.
 
Jag har lite svårt att förstå varför man förundrar sig/gör sig lustig över att folk som inte har någon som helst erfarenhet av hästar inte kan allt, eller ens något - varför skulle de?
Kanske för att har man nått innanför pannbenet så borde man begripa att ett djur inte klarar sig själv i fångenskap? Om det är skötsel det handlar om. Det är liksom ingen rocket science.
När det gäller träning så borde man även där begripa att det inte fungerar utan regelbunden träning. Samma personer brukar inte ha några som helst problem med att förstå att man måste träna om man vill uppnå resultat och kondition i andra sporter eller i vardagen.
 
Jag har lite svårt att förstå varför man förundrar sig/gör sig lustig över att folk som inte har någon som helst erfarenhet av hästar inte kan allt, eller ens något - varför skulle de?

Så läser jag inte alls tråden. Jag ser det som exempel på knepiga situationer vi hamnat i för att de som inte är hästkunniga accepterat det vi sagt. Som i mitt exempel med pappan som utan att fråga om lov skulle slänga upp sin dotter, utan hjälm, på en unghäst som ingen suttit på, och istället för att backa och ta att han bedömde situationen helt fel blev arg på mig som han tyckte var elak mot hans barn.
 
Kanske för att har man nått innanför pannbenet så borde man begripa att ett djur inte klarar sig själv i fångenskap? Om det är skötsel det handlar om. Det är liksom ingen rocket science.
När det gäller träning så borde man även där begripa att det inte fungerar utan regelbunden träning. Samma personer brukar inte ha några som helst problem med att förstå att man måste träna om man vill uppnå resultat och kondition i andra sporter eller i vardagen.
Men det är ju inte alls självklart att det är man själv som sköter allt med hästen? Så ser det inte ut överallt varken i Sverige eller resten av världen. Om man inte har reflekterat över vad det skulle kosta med fullservice så kan man väl få fråga? Och det är en stor insats man gör som hästägare, det kan man väl få undra över om man aldrig har tänkt på det tidigare?
Tänker man sig ridkunskaper som att kunna cykla, men inte nödvändigtvis ser kopplingen till tävlande, så kan man ju även undra över tränandet? Alla som t ex seglar/kör mc/kör bil tävlar/tränar inte heller även om en del gör det.
I den här tråden har det ju kommit upp andra saker också som man förväntar sig att folk i allmänhet skall kunna/förstå om något som man kanske aldrig kommit i kontakt med. Vill man att fler ska förstå så får man ju bjuda till och dela med sig av sina kunskaper på ett travligt sätt. Det brukar uppskattas.
 
Men det är ju inte alls självklart att det är man själv som sköter allt med hästen? Så ser det inte ut överallt varken i Sverige eller resten av världen. Om man inte har reflekterat över vad det skulle kosta med fullservice så kan man väl få fråga? Och det är en stor insats man gör som hästägare, det kan man väl få undra över om man aldrig har tänkt på det tidigare?
Tänker man sig ridkunskaper som att kunna cykla, men inte nödvändigtvis ser kopplingen till tävlande, så kan man ju även undra över tränandet? Alla som t ex seglar/kör mc/kör bil tävlar/tränar inte heller även om en del gör det.
I den här tråden har det ju kommit upp andra saker också som man förväntar sig att folk i allmänhet skall kunna/förstå om något som man kanske aldrig kommit i kontakt med. Vill man att fler ska förstå så får man ju bjuda till och dela med sig av sina kunskaper på ett travligt sätt. Det brukar uppskattas.
Man måste väl ändå förstå att djuret behöver skötsel och mat?
All ridning är ju en form av träning. Är det så svårt att förstå att man behöver underhålla? Oavsett om du kör bil eller seglar eller vad du gör så gör du ju oftast hyfsat regelbundet eller i alla fall säsongsmässigt. Hur svårt är det att lägga ihop ett och ett liksom?

Man behöver inte vara otrevlig men ibland kan man faktiskt undra hur folk tänker
 
Man måste väl ändå förstå att djuret behöver skötsel och mat?
All ridning är ju en form av träning. Är det så svårt att förstå att man behöver underhålla? Oavsett om du kör bil eller seglar eller vad du gör så gör du ju oftast hyfsat regelbundet eller i alla fall säsongsmässigt. Hur svårt är det att lägga ihop ett och ett liksom?

Man behöver inte vara otrevlig men ibland kan man faktiskt undra hur folk tänker
All ridning är träning?! Nä jag har ridit i många år i sträck utan att träna alls utan bara kört och ridit ut i naturen.
 
Jag har lite svårt att förstå varför man förundrar sig/gör sig lustig över att folk som inte har någon som helst erfarenhet av hästar inte kan allt, eller ens något - varför skulle de?
Om det handlar om att förstå att shettisar inte är föl är det väl en sak, men man kan ju tycka att det är roligt även om man förstår varför de inte vet. Men när folk inte tycker att man ska ta hand om hästen för att det är jul, eller sätter upp ett barn på en främmande häst utan att fråga och sedan blir sur kan man ju undra lite. Och förhoppningsvis förklara, men det fungerar inte alla gånger.
 
Jag är rätt förundrad över alla ni träffar på, jag har sällan träffat på några som blir sura om de inte får rida eller som inte vet skillnaden på stor häst eller ponny. :confused:
 
Men det är ju inte alls självklart att det är man själv som sköter allt med hästen? Så ser det inte ut överallt varken i Sverige eller resten av världen. Om man inte har reflekterat över vad det skulle kosta med fullservice så kan man väl få fråga? Och det är en stor insats man gör som hästägare, det kan man väl få undra över om man aldrig har tänkt på det tidigare?
Tänker man sig ridkunskaper som att kunna cykla, men inte nödvändigtvis ser kopplingen till tävlande, så kan man ju även undra över tränandet? Alla som t ex seglar/kör mc/kör bil tävlar/tränar inte heller även om en del gör det.
I den här tråden har det ju kommit upp andra saker också som man förväntar sig att folk i allmänhet skall kunna/förstå om något som man kanske aldrig kommit i kontakt med. Vill man att fler ska förstå så får man ju bjuda till och dela med sig av sina kunskaper på ett travligt sätt. Det brukar uppskattas.

Det är så de jag pratat med resonerat. De ser det som att lära sig köra bil eller cykla. När du sen kan det behöver du inte mer lektioner.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 900
Senast: shia
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 959
Senast: fio
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 554
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp