Bukefalos 28 år!

Hur klär man sig i ert stall?

Ändå tråkigt att en lättsam tråd ang vilka märken som är populära i ens stall blivit så infekterad...

Jag undrade blott vad som var poppis i olika stall numera och hur det skiljer sig (eller inte) i landet. Har inget behov att få höra att man är en idiot för att man inte rider i 15 år gamla mjukisbyxor.

Problemet är (i alla fall i min erfarenhet) att med de dyra märlesridkläderna kommer ofta (inte alltid) en snobbighet som jag har otroligt svårt för.
 
Ändå tråkigt att en lättsam tråd ang vilka märken som är populära i ens stall blivit så infekterad...

Jag undrade blott vad som var poppis i olika stall numera och hur det skiljer sig (eller inte) i landet. Har inget behov att få höra att man är en idiot för att man inte rider i 15 år gamla mjukisbyxor.

Aldrig ridit i mjukisbyxor i mitt liv men alltid köpt kläder och utrustning som är hållbara utav erfarenhet, inte för att det är det är senaste modet. Vilket fler borde göra i dessa så kallade "miljömedvetna" tider med global uppvärmning och hållbarhets mål...
 
Några "mode och måste ha det nyaste" idioter finns allt i stallet.
Själv trivs jag bra i mina stall/rid kläder som har 15-20 år på nacken. På vintern svär jag fortfarande till min "trav" overall med blixtlås både i ben och bål (med vettiga vinter kläder under) som jag köpte 1981 på Trav Shopen i Skien när jag rider ut...
Men alltså vad är det här för stenåldersattityd O_o
Vare sig de med märkeskläder och är överlag piffiga eller han som kör med sin overall nästan jämt är några idioter.
 
På ridskolan är vi drillade i att där är man hel och ren, man representerar klubben och har därför presentabla kläder på sig samt beter sig på ett presentabelt sätt.
Där är det mycket Maya Delorez (jag är skyldig) och CRW Hahn (också skyldig). Sen till det någon hel och ren tröja gärna i funktionsmaterial. Ganska många har klubbväst, klubbjacka, klubbhoodie eller klubbpiké. Ungefär hälften har handskar från Roeckl, annars är det CRW eller JH handskar.
När jag började för hundra år sen hade nästan alla skor och shortchaps. Nu är det väl 90% som har stövlar, ofta slitna men alltid presentabelt rena. Men överlag är det mycket funktion och lite märke som gäller. Det ska vara bekvämt och sitta snyggt och fylla en funktion samt vara helt och rent.
För stallarbete har många några äldre avlagda kängor, eller ugg-liknande skor på vintern. Annars jobbar man på i stövlar eller ridskor.
Det är endast barn, tonåringar, eller yngre vuxna som rider på ridskolan, ändå finns noll märkeshets eller mobbing eller dylikt.

På privata stallet jag rider då och då blandas det hejvilt. Supertrasiga kängor och en mössa med femtiotvå hål till en svindyr uhip jacka osv. Jag brukar ofta rida i klubbkläder även där och klär mig därför representativt och uppför mig representativt. Vilket gjort att jag fått minst två fiender pga de tycker att jag "beter mig som att jag är bättre än dem" :p

Representerar man en klubb sämre, rider sämre, sköter hästar sämre om man inte har de märkeskläder, du rabblar upp? Sitter kunskapen verkligen i kläderna och inte vad man har innanför pannbenet?

På ridskolan och träningar, körde jag alltid prydlig, hel och ren oavsett märke och pris på kläderna. I "egna stallet" det som var bekvämt och rent för stunden. :)
 
Funktion och hållbarhet är väl första prioritet? Om du väljer mode (och dyra kläder) framför dessa krav kvittar mig. Lär ju vara din plånbok som drabbas,,,
För mig personligen är det det men har inte alltid råd att välja det bästa plagget som jag egentligen skulle vilja ha utan får ibland lappa och laga. Som en av mina arbetsjackor som är köpt på Lidl och nu är väldigt modifierad då det gått så många hål på den men tänker så länge dragkedjan funkar så får den hänga kvar ett tag till.
Jag tycker mode är intressant för det säger mycket om samtiden. Följer själv inga trender men hade jag haft ett annat jobb och så hade det kanske varit annorlunda. Upplever inte att stallet är så mycket fast fashion utan folk överlag väljer det som de tycker dels är hållbart, skönt och i flera fall snyggt.
 
För mig personligen är det det men har inte alltid råd att välja det bästa plagget som jag egentligen skulle vilja ha utan får ibland lappa och laga. Som en av mina arbetsjackor som är köpt på Lidl och nu är väldigt modifierad då det gått så många hål på den men tänker så länge dragkedjan funkar så får den hänga kvar ett tag till.
Jag tycker mode är intressant för det säger mycket om samtiden. Följer själv inga trender men hade jag haft ett annat jobb och så hade det kanske varit annorlunda. Upplever inte att stallet är så mycket fast fashion utan folk överlag väljer det som de tycker dels är hållbart, skönt och i flera fall snyggt.
 
Då tänker vi ju ungefär lika, så varför hoppa på mig när det finns plenty av "säsongens mode" förespråkare här?

Gammal vana kanske? Pegasus är ju alltid så o PK och TK så han kan vi hoppa på...
 
Då tänker vi ju ungefär lika, så varför hoppa på mig när det finns plenty av "säsongens mode" förespråkare här?

Gammal vana kanske? Pegasus är ju alltid så o PK och TK så han kan vi hoppa på...
Det är väl ingen som har pratat om säsongens mode?
Att man gillar att tex matcha eller klä sig på ett visst sätt i stallet betyder inte att man köper nytt hela tiden.
 
Det är väl ingen som har pratat om säsongens mode?
Att man gillar att tex matcha eller klä sig på ett visst sätt i stallet betyder inte att man köper nytt hela tiden.

Det är ju vad tråden handlar om, personer som ser ner på andra för att de inte har det senaste. Läs på och förstå trådstarten...
 
Som flera har påpekat har marknaden för ridkläder blivit avsevärt mycket bättre de senaste 10-15 åren. När jag hade egen häst (för ca 10 år sedan) var det Kingsland, stigbyglar från Jin/Freejump Soft Up, benskydd från Veredus, träns från Dýon, hjälm från GPA, täcken från Amigo och Anna Scarpati som dominerade i mitt stall. Under den här perioden introducerades Spooks i Sverige och alla hade genast västar, jackor och ridbyxor från Spooks. Detta var i ett privatstall och blandat i åldrarna. Men ingen var dömande, utan vi hade alltid diskussioner om vad alla tyckte om de olika märkena sett till kvalité, design och passform.

När jag stod på ridskola var alla som vandrande reklampelare för Hööks. Jag blev kallad för prylgalen och uppmuntrade märkeshets för att jag köpte en hjälm från Charles Owen, ett schabrak från John Whitaker och ett par stövlar från Tretorn. Att de andra privatryttarna hade benlindor/benskydd, schabrak, grimmor och borstar i regnbågens alla färger räknades inte som märkeshets för att deras saker kom från billigare märken. Summerade man ihop alla deras billiga saker kostade de bra mycket mer än de få märkessakerna jag hade.

Numera köper jag de ridkläderna som jag tycker om och fokuserar inte på något speciellt märke. Har kläder från Maya Delorez, Kingsland, Spooks, Equestrian Stockholm och JH Collection. Min hjälm kommer från OneK. Jag tycker det är roligt med kläder och försöker komponera ihop fina outfits med de kläder jag har. Håller också koll på nya kollektioner som släpps av olika märken och tycker jag om plagget köper jag det. Försöker att inte köpa schabrak eftersom jag rider på ridskola, även om det kliar i fingrarna ibland :p saker jag tröttnar på eller inte använder försöker jag att antingen sälja eller skänka bort. Om jag vill ha något nytt plagg försöker jag att se om det finns att köpa begagnat först.

För övrigt använder jag ofta mina jackor, västar och olika tröjor när jag tränar konståkning för att de kläderna har hög krage och är sköna att ha på sig. Händer också att jag använder kläder (inte ridbyxor) från ridmärken i mitt vardagliga liv för att jag tycker de är snygga och sköna.

Ser jag ner på någon annan för att de inte har märkessaker? Nej. Vem är jag att döma som köpt många märkessaker antingen begagnat eller på rea?
 
Representerar man en klubb sämre, rider sämre, sköter hästar sämre om man inte har de märkeskläder, du rabblar upp? Sitter kunskapen verkligen i kläderna och inte vad man har innanför pannbenet?

På ridskolan och träningar, körde jag alltid prydlig, hel och ren oavsett märke och pris på kläderna. I "egna stallet" det som var bekvämt och rent för stunden. :)
Fast jag nämner bara vilka märken som är vanligast. Jag skriver verkligen inget om att man enligt klubben behöver använda märkeskläder för att representera klubben bra eller rida bra. Upprepar ju flertalet gånger att man ska vara just hel och ren och ha funktionsdugliga kläder, för att representera klubben. :)
 
Tittar man på de väldigt populära E-loggaschabraken från Equiline så verkar det fortfarande vara inne med enorma loggor i starka färger :D
Förlåt, men jag förstår faktiskt inte varför de är så populära. Jag tycker de ser ut som vilket schabrak som helst med en gigantisk E-logga. Att folk sedan betalar multum för dessa schabrak övergår mitt förstånd :eek: kanske är superb kvalité, vad vet jag?
 
Förlåt, men jag förstår faktiskt inte varför de är så populära. Jag tycker de ser ut som vilket schabrak som helst med en gigantisk E-logga. Att folk sedan betalar multum för dessa schabrak övergår mitt förstånd :eek: kanske är superb kvalité, vad vet jag?
Ja de ska tydligen ha väldigt bra passform och kvalitet, men jag har aldrig testat. Som tur är så finns de ju även utan e-loggan 😉
 
Jag är SÅ nöjd med hur vi har det i nuvarande stall. 🥰
Ett härligt gäng i blandade åldrar och med olika inriktningar. Visst är vi några som har en del märkesgrejer, men det är ingen som säger något om vad andra har och hur de klär sig etc. Flera av oss har insett att kvaliteten på grejerna är viktig och lägger kanske en extra slant på något som håller. I ett annat stall jag stod i, fick jag höra ett antal gånger att jag hade "fel" grejer för att jag inte följde de senaste trenderna. Jag hade inte samma ekonomi som vissa andra och vissa "innemärken" på ridbyxor t ex, passade mig inte alls.
Det är så himla skönt att umgås med folk som är som jag. Ena dagen är det snygga och funktionella märkeskläder och nästa dag kan det vara overall och gummistövlar. 😁 Vi har det som vi känner för och vill klä oss praktiskt.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 203
Senast: Dopy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 408
Senast: moonstruck
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 624
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 923
Senast: Stalltjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp