Bukefalos 28 år!

Hur klär man sig i ert stall?

Fast 99,9 procent av alla som svarat i tråden borde vara vuxna. Flera har vittnat om att det är betydligt större märkeshets bland ungdomar, och det är det jag tycker är tråkigt om det blir så. Vuxna människor kan välja själva, barn kan inte det.
Jag upplever absolut inte att det är någon märkeshets på ridskolan - varken bland ungdomar eller vuxna.
 
Varför skulle man kolla noga på andras kläder när man är i stallet? Där umgås jag med hästen, mockar eller gör nåt annat. Att kolla vad folk har på sig finns inte i mina tankar alls. Så länge folk är trevliga och vettiga personer.

För att det är kul? Kläder och mode är i mina ögon KUL och som jag skrev i mitt första inlägg- jag är inte en bättre människa än att jag faktiskt bryr mig om vad jag har på mig. Så när stallkompisen dyker upp i ett par nya ridtights som ser sköna och snygga ut så är iaf inte jag så blind att jag inte kollar upp märket eller frågar vad hon tycker om plagget.
 
Vi är ju lite blandad ålder (6-60) och där vi äldre (över 30) har kläder som passar och funkar så är det tydligt med märkeshets bland de yngre. Det är jättenoga med "rätt" märken på utrustning till både hästen och sig själva.

Exempel; Jag har lite konstigt huvudform så jag har hittat ett märke på hjälm som passar mig som handen i handsken. De har just kommit med en MIPS variant vilken jag köpt. Jag är glad och nöjd och visar upp mitt nya köp. De "äldre" tycker det är bra och intressant med MIPS. De yngre uttrycker "men den hjälmen kostar ju bara 1500kr, den kan man ju inte ha!"
 
För att det är kul? Kläder och mode är i mina ögon KUL och som jag skrev i mitt första inlägg- jag är inte en bättre människa än att jag faktiskt bryr mig om vad jag har på mig. Så när stallkompisen dyker upp i ett par nya ridtights som ser sköna och snygga ut så är iaf inte jag så blind att jag inte kollar upp märket eller frågar vad hon tycker om plagget.

Ja, det är ju en aspekt som är minst lika tillåtet som att inte bry sig alls, kan jag tycka. Om man är intresserad av snygga kläder eller är modeinriktad så får ju det ta lika stor plats som att inte vara det.

Det är ju hetsen som är dålig eller att man känner att man måste för att passa in.
 
Ja, det är ju en aspekt som är minst lika tillåtet som att inte bry sig alls, kan jag tycka. Om man är intresserad av snygga kläder eller är modeinriktad så får ju det ta lika stor plats som att inte vara det.

Det är ju hetsen som är dålig eller att man känner att man måste för att passa in.
Vissa får det ju dock att låta som att man är en dålig person om man tycker det är roligt med kläder/utrustning i stallet. Det är himla trist!
 
Vissa får det ju dock att låta som att man är en dålig person om man tycker det är roligt med kläder/utrustning i stallet. Det är himla trist!
Några tankar jag har kring detta är att är man en sån som bryr sig OCH har medlen att lägga på kläder etc. så får man ofta stor och pågående bekräftelse på det. Är man inte det så brukar det inte resultera i motsvarande positiva uppmärksamhet "Åh, vad skönt att du inte bryr dig om vad du har på dig idag igen! Vill verkligen inte veta var din jacka kommer ifrån och det uppskattar jag!". Dessutom finns det nog en hel del som skulle vilja leva ut ett intresse för mode men inte har medlen, och det är en lite tråkig sits att vara i. Övergripande råder det enorm press på ffa. kvinnor att ständigt se snygga ut. Det förstår jag att man kan vilja ha en respit från. Själv har jag ett stort och livslångt modeintresse, men även en väldigt ambivalent inställning till modebranschens normer och industri. Det är komplext!
 
Största skillnaden som jag såg när jag hade hästen på en ridskola var att ungdomarna där hade ridstövlar, något som typ inte förekom när jag tio-femton år tidigare red på ridskola själv (annat än typ thermoridstövlar eller billiga gummiridstövlar). De allra nyaste ryttarna (barn) nu hade det dock inte.

Som privathästägare har jag nog stått i stall med alla sorter. Folk som kör vardagskläder, folk som gillar vissa märken, folk som köper nya grejer varje vecka (billigt eller dyrt) och folk som har samma utrustning som de haft i tjugo år.

Nu har jag hästarna hemma så det är bara jag och familjen, väldigt bekvämt :D Jag har en del dyra grejer och en del billiga. Funktionen är mest viktig för mig - men jag inser också att olika människor trivs med olika sorters funktion, så det är inte så att det finns en funktion som passar bäst (t ex så har jag och maken helt olika smak vad det gäller handskar). Är väl olika vad man trivs med, tänker jag.
 
Några tankar jag har kring detta är att är man en sån som bryr sig OCH har medlen att lägga på kläder etc. så får man ofta stor och pågående bekräftelse på det. Är man inte det så brukar det inte resultera i motsvarande positiva uppmärksamhet "Åh, vad skönt att du inte bryr dig om vad du har på dig idag igen! Vill verkligen inte veta var din jacka kommer ifrån och det uppskattar jag!". Dessutom finns det nog en hel del som skulle vilja leva ut ett intresse för mode men inte har medlen, och det är en lite tråkig sits att vara i. Övergripande råder det enorm press på ffa. kvinnor att ständigt se snygga ut. Det förstår jag att man kan vilja ha en respit från. Själv har jag ett stort och livslångt modeintresse, men även en väldigt ambivalent inställning till modebranschens normer och industri. Det är komplext!
Det kanske beror på vilket typ av stall man är i, men jag har nog aldrig fått någon uppmärksamhet för mina stallkläder. Ser inte heller att andra får uppmärksamhet för sina kläder oavsett typ av kläder. Jag kan notera vad andra har på sig men jag säger inget, och det är så de flesta i min omgivning verkar göra.

Jag fattar att det inte är roligt att inte ha råd med de stallkläder man vill ha, men det är verkligen inte okej att klanka ner på andra eller uttycka sig negativt om andra för det.
 
Några tankar jag har kring detta är att är man en sån som bryr sig OCH har medlen att lägga på kläder etc. så får man ofta stor och pågående bekräftelse på det. Är man inte det så brukar det inte resultera i motsvarande positiva uppmärksamhet "Åh, vad skönt att du inte bryr dig om vad du har på dig idag igen! Vill verkligen inte veta var din jacka kommer ifrån och det uppskattar jag!". Dessutom finns det nog en hel del som skulle vilja leva ut ett intresse för mode men inte har medlen, och det är en lite tråkig sits att vara i. Övergripande råder det enorm press på ffa. kvinnor att ständigt se snygga ut. Det förstår jag att man kan vilja ha en respit från. Själv har jag ett stort och livslångt modeintresse, men även en väldigt ambivalent inställning till modebranschens normer och industri. Det är komplext!
🙌👌 Exakt så. Jag har mode intresse, men mer alternativ mode nu, (tidigare följde jag modehusen och kunna köpa riktiga märkeskläder när jag hade råd med dessa (Gucci väskar, Luis Vuitton), eller gillade att köpa Acne, samsøesamsøe, oddmolly och 5preview etc som är billigare) alla dessa grejor är numera sålda sen länge. Nu handlar jag mycket "alternativt" då det är en stil jag gillar, och gillar även köpa "snygga hästgrejor" men är väldigt medveten om detta och försöker dra ner min konsumtion, sedan bryr jag inte ett dugg om vad andra har på sig, om dom vill vara i stallet i en gammal tröja, så märker jag knappt det, tycker man bör klä sig som man gillar. Men märkte definitivt av detta med mer "hets" på större anläggningar, som tur är hade dom flesta noll åsikter om dessa grejor, vissa gillade att klä sig snyggt, men vore inte snobbiga alls.
 
Det kanske beror på vilket typ av stall man är i, men jag har nog aldrig fått någon uppmärksamhet för mina stallkläder. Ser inte heller att andra får uppmärksamhet för sina kläder oavsett typ av kläder. Jag kan notera vad andra har på sig men jag säger inget, och det är så de flesta i min omgivning verkar göra.

Jag fattar att det inte är roligt att inte ha råd med de stallkläder man vill ha, men det är verkligen inte okej att klanka ner på andra eller uttycka sig negativt om andra för det.
Nej klart det inte är :)
 
Vi är några få inhyrda, jag går alltid i hoodie/tröja och mjukisbyxor, nån går väl i ridbyxor o nån i fritidsbyxor. Ingen bryr sig alls om märken osv.
 
Vi är ett litet gäng på 6-7 stycken i vårt stall, åldersspann ca 20-45, några hoppar och några rider dressyr, men stilen är densamma på oss alla! Ska man bara rida ut ser vi så sjaviga ut att man knappt kan visa sig bland folk, i allt från mjukisbyxor, vinterkängor, uggs, fritidsbyxor, sliten jacka osv. Ska man träna så är det snygga ridbyxor/ridtights, snygga funktionströjor och snygghjälmen på. MD är poppis, Pikeur, kingsland osv.
 
Några "mode och måste ha det nyaste" idioter finns allt i stallet.
Själv trivs jag bra i mina stall/rid kläder som har 15-20 år på nacken. På vintern svär jag fortfarande till min "trav" overall med blixtlås både i ben och bål (med vettiga vinter kläder under) som jag köpte 1981 på Trav Shopen i Skien när jag rider ut...
 
Några "mode och måste ha det nyaste" idioter finns allt i stallet.
Själv trivs jag bra i mina stall/rid kläder som har 15-20 år på nacken. På vintern svär jag fortfarande till min "trav" overall med blixtlås både i ben och bål (med vettiga vinter kläder under) som jag köpte 1981 på Trav Shopen i Skien när jag rider ut...

Så man är en idiot för att man vill klä sig snyggt (och funktionellt)? Trist attityd.

Jag går runt i sjukhuskläder a la säckig pyjamas stora delar av dagarna. Ursäkta mig om jag vill känna mig piffig och fin när jag utövar min hobby.
 
Jag tycker verkligen inte att man är en idiot om man har märkesgrejer (gäller både på sig själv och hästen) och har själv blandade grejer (ofta lite dyrare grejer på ridbyxor, hjälm och stövlar och bortratad skit från vanliga garderoben på överkroppen). Det jag tycker är fel och att man är en idiot är om man inte kan hålla igen sin dumma trut utan måste komma med pekpinnar och kommentarer om hur andra klär sig. Vill jag ha dyra märkesgrejer eller om jag vill se ut en påse skit är det min ensak, inte något någon annan har att göra med.

Har en (före detta) kollega som tvångsmässigt måste kommentera att har man inte en hjälm för minst 5000 kronor borde man typ inte få vistas i ett stall. Man kan inte ha något annat täcke än Rambo. Inga andra ridbyxor än Pikeur. Har man inte råd med det ska man inte ha häst. Samma person tyckte att jag var dum i huvudet som funderade på Horseware till min shettis, för han var inte värd ett vettigt täcke, så hon är inte konsekvent i sina kommentarer heller. Såna personer har jag sjukt svårt för. Jag tycker det är tråkigt om sån attityd drabbar barn och unga. Men normala människor som inte lägger sig i hade jag inte kunnat bry mig mindre om hur de ser ut och klär sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 207
Senast: Dopy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 630
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 949
Senast: Stalltjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp