Hur klär man sig i ert stall?

Jo jag får lite skav ibland, främst om jag haft längre uppehåll från dressyrträningen. Det brukar bli bättre sen efter ett tag när jag blivit mer van ;)
Men hellre lite skav än ont i höfterna vilket jag får av sadlar med bredare midja. Jag skulle dock aldrig ge mig på att sitta ner i traven med jeans, känns som att det skulle bli extremt obehagligt..

Inga problem med sittbenen för min del! Vet inte riktigt hur du menar med uppböjd? Menar du djupet och höjd på bakvalvet?
Ja väldigt djupa sadlar, de är ju djupa för att bak och framvalv är höga. Med smal midja på mitten. Jag har svårt för sådana sadlar som sagt. Om sadeln är väldigt u formad med smal midja så får jag ingen kontakt med triangeln under mig, sittbenen kontra blygdbenet. Sittbenen hamnar utanför ytan där man sitter eller tjocka biten av rumpan brer ut sig över bakvalvet så man inte känner dem :rofl:. Om man har en ganska liten rumpa blir det säkert bättre. Men jag tror att mina sittben skulle kommit utanför även som tonåring, de har ju inte flyttat sig tror jag.

Minns inte exakt om sitta i trav, måste ju gjort det på dressyrkursen, men kanske snäll rörelse i hästen. Sitta i trav gjordes knappt på det stallet där jag red med jeans, mest galopp, sitta i galopp/rida lätt i galopp inga problem.
 
Senast ändrad:
Ja väldigt djupa sadlar, de är ju djupa för att bak och framvalv är höga. Med smal midja. Jag har svårt för sådana sadlar som sagt.

Minns inte exakt om sitta i trav, måste ju gjort det på dressyrkursen, men kanske snäll rörelse i hästen. Sitta i trav gjordes knappt på det stallet där jag red med jeans, mest galopp, sitta i galopp/rida lätt i galopp inga problem.
Midjebredd och sitsdjup är ju två helt olika saker. En sadel kan ha smal midja och öppet säte eller bred midja och djupt säte och allt däremellan :)
Jag har en Equipe Olympia, den är inte jättedjup och har inget enormt bakvalv.
 
Hoppas det är okej att jag frågar, vad för kritik har du fått för att du rider med väst? Det låter ju helgalet. :O :(
Jag har väst även i hanteringen ibland, iallafall med unghästar, eller när jag ska hantera hästar jag ej känner som jag inte har koll på. Visst kan en del skämta men kritik har jag nog inte fått. Fler borde använda väst (och hjälm), speciellt när man gör sånt som att lasta mm...
Det är absolut okej att fråga!

Jag har fler gånger än jag kan räkna till fått höra "varför rider du med säkerhetsväst, du är ju ingen barnunge/nybörjare/annat ord som går ut på att det negativt att rida med väst" alternativt "det ser så fult och klumpigt ut, måste du rida med västen?" eller "du hoppar ju inte, varför har du väst?" Ofta med efterföljande kommentar om att personen ifråga minsann tvingades rida med väst på ridskolan någon gång på hedenhös tid och då var minsann västarna så obekväma och hemska (underförstått, det kan inte alls ha skett en utveckling på västfronten sen slutet på 90-talet :meh:). Min ridlärare var extremt petig med väst och hjälm när jag gick på ridskolan och jag tyckte också ridskolans västar var horribla, men det har ju tack och lov hänt en del sen dess.

Det här kommer framför allt från min helt gränslösa kollega som tvunget måste kommentera allt jag gör (inte bara stallrelaterade saker), men har också fått höra kommentarer om västen från folk i stallet, när jag stod med andra. De enda som brukar kommentera det i positiva ordalag är tonårsföräldrar som använder mig som ett exempel på att vuxna kan rida med väst till någon ögonhimlande tonåring som verkligen bara vill skrota västen. Jag satte som exempel upp en ridbild i mitt rum på kontoret för flera år sen, det kom in två kollegor precis efter som kommenterade bilden. Den ena, som inte alls är hästmänniska och inte vet vad som är fram och bak på ett däggdjur kommenterade "vilken fin bild", gränslösa kollegan som själv rider kommenterade "du kunde ju åtminstone tagit av dig västen när ni tog fotot, det ser så fult ut och du ser typ tjock ut med den".

Jag hade också västen på när jag hanterade min häst från marken när hon var unghäst. Samt hjälm, skor med stålhätta och handskar. Har inte väst eller stålhätteskor längre, men hjälm och handskar alltid på vid hantering (eller ja, jag slarvar också när jag bara står och borstar men utanför stallet). Fattar inte hur det kan vara så fel och provocerande att ha ett säkerhetsplagg, det är ju ingen som försöker tvinga de här personerna att ha väst bara för att jag har det?
 
Klubbjackor och andra klubbkläder är jättevanligt bland både vuxna och barn på mitt stall. Men sen är det väl mest ridkläder utan tydliga loggor, inga mönster, mycket ridleggings med silikonskoning, jag känner igen lite från både Hööks billigare sortiment och en del Ariat, Pikeur, Ego7. Hjälmar är allt från dyra till de billigare modellerna och det är väl mest plast, glansiga kommer mer och mer, en del sammet, en del glitter. Ungefär lika många som rider i short chaps och ridskor som läderridstövlar. Tycker folk klär sig normalt för ett stall och ridning, men kanske lite mer åt det propra hållet, mest av allt klär sig folk funktionellt och ska man inte rida är det inte ovanligt att se mjukisbyxor heller. I privatstallet är det mycket schabrak från PS of Sweden, så de har väl inte fått memot då att det är utdaterat :laugh: Själv gillar jag klubbkläder, Pikeur, Holland & Cooper, Charles Owen och såklart använder jag diverse gamla kläder som får vandra från min vanliga garderob till stallkläder. Jag har aldrig hört nån snacka om märken eller hört kommentarer att någon skulle klä sig utdaterat, jag är av åsikten att man har sina bekvämaste ridkläder man använder tills de är så utnötta att de behöver kasseras. Köper inte nytt så ofta. Nästan alla rider med säkerhetsväst, inklusive vuxna.
 
Midjebredd och sitsdjup är ju två helt olika saker. En sadel kan ha smal midja och öppet säte eller bred midja och djupt säte och allt däremellan :)
Jag har en Equipe Olympia, den är inte jättedjup och har inget enormt bakvalv.
Jo säkert :) men jag har som sagt problem om kombinationen är smal midjebredd och mycket djup.
(Jag får inte ont någonstans men jag känner mig låst och irriterad)

Annars har jag inte tänkt på midjebredd.

(Din ser inte ut som en jag skulle ratat för att istället rida dressyr i allround eller hoppsadel. Men jag skulle inte gillat framvulstren :) )
 
Jo säkert :) men jag har som sagt problem om kombinationen är smal midjebredd och mycket djup.
(Jag får inte ont någonstans men jag känner mig låst och irriterad)

Annars har jag inte tänkt på midjebredd.

(Din ser inte ut som en jag skulle ratat för att istället rida dressyr i allround eller hoppsadel. Men jag skulle inte gillat framvulstren :) )
Smaken är som baken :D
 
Alltså, jag har något vagt minne av att jag har testat att rida i vanliga byxor, kanske inte jeans, men att jag då tyckte det skavde rejält! Minns också att de gånger jag ridit med kortbyxor eller kanske till och med utan stövlar eller shortchaps så nöp stiglädren en massa små blåmärken längs hela vaden. Jag kanske är rätt känslig? För sen dess har jag policy att alltid rida med ridbyxor & stövlar/chaps, annars blir det pannkaka, men ser ju massor med människor som rider i allt möjligt.
Jag har också fått skav av att rida i kortbyxor i en engelsksadel. Men i en westernsadel går det inte att bli nypt av stiglädrena/fenders, inte vad jag har varit med om i alla fall. Det har hänt att jag fått skav av att rida i vissa vanliga jeans, så ridjeans är att föredra. Precis som ridbyxor är att föredra i engelsk ridning. Och det finns såklart inget som hindrar att man har ridbyxor i en westernsadel heller, det har många som provar på western i början :)
 
Jag tycker nog det handlar mer om utseendet på kläderna/utrustningen än något speciellt märke om man vill känna att man "passar in", tex var det ju trendigt med rutiga ridbyxor för en sisådär 10-15 år sen, men det är det inte nu. Samma gäller starka knalliga färger och stora loggor (tänker typ de där gamla HV-polo-schabraken). Nu är det vanligare med lite mer nedtonade färger som brun, blå, grå, svart, beige och lite mer pastelligt, sällan man ser någon i en knallrosa eller äppelgrön outfit. För att nämna några märken som jag uppfattar som vanligt förekommande så är det väl Maya Delorez, Cavalleria Toscana, Uhip, Ariat, Pikeur, Kingsland, Zaczess. Men utrustning från Hööks osv är också vanligt. Hjälmar tycker jag ofta man ser typ OneK, Kep, Samshield, Kask, Back on Track. En liknande från Hööks kan "passa in" precis lika bra om det är det man är ute efter. De gamla sammetshjälmarnas tid är förbi :p
Jag såg ett par rutiga ridbyxor i stallet häromdagen och blev påmind av den trenden, ägde själv aldrig några rutiga men bevisligen kan man ju fortfarande rida i dom :) Vårat stall har en större andel vuxna och seniorvuxna än barn så sammetshjälmarna lever vidare även om vi är i minoritet, men jag har till och med sett en och annan sammetshjälm bland barnen så de kanske kommer tillbaka (dock blir det nog ingen större comeback om inte Hööks tar dom tillbaka i sitt sortiment)! Men en annan liten unge beundrade min sammetshjälm förra veckan :p
 
Jag såg ett par rutiga ridbyxor i stallet häromdagen och blev påmind av den trenden, ägde själv aldrig några rutiga men bevisligen kan man ju fortfarande rida i dom :) Vårat stall har en större andel vuxna och seniorvuxna än barn så sammetshjälmarna lever vidare även om vi är i minoritet, men jag har till och med sett en och annan sammetshjälm bland barnen så de kanske kommer tillbaka (dock blir det nog ingen större comeback om inte Hööks tar dom tillbaka i sitt sortiment)! Men en annan liten unge beundrade min sammetshjälm förra veckan :p
Ja det är klart att andra kläder än "vad alla andra har" också funkar, herregud. Jag själv rider ibland i mjukisbyxor om jag ska rida ut :D Men just rutiga ridbyxor och gammaldags sammetshjälmar med ljusa läderremmar är väl inte vad de flesta har idag, men de funkar ju utmärkt fortfarande (jag tycker dock att ventilationen är dålig i sammetshjälmarna jämfört med "modernare" modeller).
 
Jag rider numera endast i ridbyxor av bomull. De är som mysbyxor med sömmar som ridbyxor. Underbara att rida i! Kommer bli svårt att vänja sig vid annat den dagen jag måste.
 
Det är absolut okej att fråga!

Jag har fler gånger än jag kan räkna till fått höra "varför rider du med säkerhetsväst, du är ju ingen barnunge/nybörjare/annat ord som går ut på att det negativt att rida med väst" alternativt "det ser så fult och klumpigt ut, måste du rida med västen?" eller "du hoppar ju inte, varför har du väst?" Ofta med efterföljande kommentar om att personen ifråga minsann tvingades rida med väst på ridskolan någon gång på hedenhös tid och då var minsann västarna så obekväma och hemska (underförstått, det kan inte alls ha skett en utveckling på västfronten sen slutet på 90-talet :meh:). Min ridlärare var extremt petig med väst och hjälm när jag gick på ridskolan och jag tyckte också ridskolans västar var horribla, men det har ju tack och lov hänt en del sen dess.

Det här kommer framför allt från min helt gränslösa kollega som tvunget måste kommentera allt jag gör (inte bara stallrelaterade saker), men har också fått höra kommentarer om västen från folk i stallet, när jag stod med andra. De enda som brukar kommentera det i positiva ordalag är tonårsföräldrar som använder mig som ett exempel på att vuxna kan rida med väst till någon ögonhimlande tonåring som verkligen bara vill skrota västen. Jag satte som exempel upp en ridbild i mitt rum på kontoret för flera år sen, det kom in två kollegor precis efter som kommenterade bilden. Den ena, som inte alls är hästmänniska och inte vet vad som är fram och bak på ett däggdjur kommenterade "vilken fin bild", gränslösa kollegan som själv rider kommenterade "du kunde ju åtminstone tagit av dig västen när ni tog fotot, det ser så fult ut och du ser typ tjock ut med den".

Jag hade också västen på när jag hanterade min häst från marken när hon var unghäst. Samt hjälm, skor med stålhätta och handskar. Har inte väst eller stålhätteskor längre, men hjälm och handskar alltid på vid hantering (eller ja, jag slarvar också när jag bara står och borstar men utanför stallet). Fattar inte hur det kan vara så fel och provocerande att ha ett säkerhetsplagg, det är ju ingen som försöker tvinga de här personerna att ha väst bara för att jag har det?
Vad tråkiga reaktioner :( Att ens komma på tanken att kommentera på det viset, sjukt!
Visst var västarna obekväma förr men det är ju sån stor skillnad nu.
Exakt, ingen tvingar ju någon och alla har rätt att ha vad just de trivs i. Och ska någon prioritering göras borde det ju ändå vara viktigare att ha ett säkerhetstänk samt vara klädd så att man kan utföra det praktiska jobbet istället för snygg? Jag själv kan titta lite snett på småtjejerna i stallet som rider i foppatofflor barfota sommartid men jag kommenterar det inte (om de inte frågar).
 
Ja det är klart att andra kläder än "vad alla andra har" också funkar, herregud. Jag själv rider ibland i mjukisbyxor om jag ska rida ut :D Men just rutiga ridbyxor och gammaldags sammetshjälmar med ljusa läderremmar är väl inte vad de flesta har idag, men de funkar ju utmärkt fortfarande (jag tycker dock att ventilationen är dålig i sammetshjälmarna jämfört med "modernare" modeller).
Jo, min blå sammetshjälm med ljusa läderremmar är ny men modellen är ju gammaldags så det kan omöjligen vara lika bra ventilation ur de där pyttehålen uppe på knoppen av hjälmen som på vissa av plasthjälmarna. Jag rider ut flera gånger per vecka så jag har en plasthjälm också ifall det skulle regna men har inte riktigt märkt skillnad på hur varm den ena känns över den andra, men sammetshjälmen får man ju vara lite försiktigare med för att den ska hålla sig fin så den använder jag mest i ridhuset eller vid fint väder och det gör ju generellt att om man bara ska ha en hjälm är det kanske inte bästa valet bara pga det.
 
Jo, min blå sammetshjälm med ljusa läderremmar är ny men modellen är ju gammaldags så det kan omöjligen vara lika bra ventilation ur de där pyttehålen uppe på knoppen av hjälmen som på vissa av plasthjälmarna. Jag rider ut flera gånger per vecka så jag har en plasthjälm också ifall det skulle regna men har inte riktigt märkt skillnad på hur varm den ena känns över den andra, men sammetshjälmen får man ju vara lite försiktigare med för att den ska hålla sig fin så den använder jag mest i ridhuset eller vid fint väder och det gör ju generellt att om man bara ska ha en hjälm är det kanske inte bästa valet bara pga det.

Vilket märke är det? Tänkte att min nästa hjälm får bli en sån när det är dags att köpa en ny 😁
 
Alltså, jag har något vagt minne av att jag har testat att rida i vanliga byxor, kanske inte jeans, men att jag då tyckte det skavde rejält! Minns också att de gånger jag ridit med kortbyxor eller kanske till och med utan stövlar eller shortchaps så nöp stiglädren en massa små blåmärken längs hela vaden. Jag kanske är rätt känslig? För sen dess har jag policy att alltid rida med ridbyxor & stövlar/chaps, annars blir det pannkaka, men ser ju massor med människor som rider i allt möjligt.

Jag har ärr på insidan av vaderna, efter att ha ridit ett par pass i för tunna short chaps, så du är definitivt inte ensam åtminstone. 🙄 Sätter jag mig i en engelsk sadel med jeans får jag både blåsor och UVI, så jag kanske också är en en prinsessa på ärten? (I westernsadel sitter jag i stolsits oavsett, det blir alldeles för brett för mina höfter annars.)

Men det är inget problem i din sadel ändå? Trots smal midja?

Hur får du kontakt med sittbenen i sadeln? Eller du kanske inte har en kraftigt uppböjd bakkant utan bredare där? (med smal midja kan ju sittbenen liksom hamna utanför midjan på sadeln och inte få stöd. Kanske har jag bred skelettända? förutom stor i övrigt ocskå.)

Har dock inte haft fiffiskav på flera år, (ngn enstaka gång) ta i trä.

Bredden mellan sittbenen skiljer ju. Märkligt nog är hästvärlden fortfarande dåliga på att ta hänsyn till sånt, man ska liksom vara så "duktig" att ens anatomi inte får spela någon roll. (Likadant med trender i sadelutformning eller lämplig handställning.) I tex cykelvärlden mäter man alltid avståndet mellan sittbenen för att få en så väl passande sadel som möjligt.

Svårast blir det väl för ryttare med brett mellan sittbenen och behov av smal midja, ofta får man välja mellan stöd för sittbenen eller ont i höfterna då. (Och om midjan är för bred för höften är det ju helt omöjligt att ha den flexibla höftled som krävs för att sitta bra på en häst med lite gång...)
 
Jag har ärr på insidan av vaderna, efter att ha ridit ett par pass i för tunna short chaps, så du är definitivt inte ensam åtminstone. 🙄 Sätter jag mig i en engelsk sadel med jeans får jag både blåsor och UVI, så jag kanske också är en en prinsessa på ärten? (I westernsadel sitter jag i stolsits oavsett, det blir alldeles för brett för mina höfter annars.)



Bredden mellan sittbenen skiljer ju. Märkligt nog är hästvärlden fortfarande dåliga på att ta hänsyn till sånt, man ska liksom vara så "duktig" att ens anatomi inte får spela någon roll. (Likadant med trender i sadelutformning eller lämplig handställning.) I tex cykelvärlden mäter man alltid avståndet mellan sittbenen för att få en så väl passande sadel som möjligt.

Svårast blir det väl för ryttare med brett mellan sittbenen och behov av smal midja, ofta får man välja mellan stöd för sittbenen eller ont i höfterna då. (Och om midjan är för bred för höften är det ju helt omöjligt att ha den flexibla höftled som krävs för att sitta bra på en häst med lite gång...)
Ah lustigt!

Det roligaste tyckte jag var när jag läste om hur manligt sadlarna är skapade och att detta är dåligt för kvinnor. När jag faktiskt sitter allra bäst i just en sannolikt mycket manlig sadel (tror de är i gammal kavallerisadelstuk).
 
Jeans, mjukisar, jeansshorts har jag sett på sommaren, fritidsbyxor osv. Passande skor såsom kängor, gympadojor osv. Ridskor ser man ibland. Någon enstaka gång ser jag ett par ridbyxor också.

Well.. Det är mest körning som gäller 😁
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 159
Senast: Dopy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 607
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 885
Senast: Stalltjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp