Bukefalos 28 år!

Hur klär man sig i ert stall?

Jag har rutiga ridstrumpor! Det är nog inte lika vanligt som förr, men det finns fortfarande och används absolut. Enfärgade ridstrumpor är väl vanligast, med någon logga eller text.

Jag har alltid ridstrumpor, tycker det är jättevanligt. Förutom på sommaren pga värmen.
Yes! Argyle Crew unite! Vi verkar ha samma estetik 😄
 
Yes! Argyle Crew unite! Vi verkar ha samma estetik 😄
Haha! Ska väl tillägga att jag har fler enfärgade än rutiga, men de förekommer absolut hos mig👍

Jag väljer dock oftast ridstrumpor utifrån material och passform. Nu på vintern vill jag ha varma ridstrumpor i ull. På sommaren gärna svala ridstrumpor som sitter skönt på foten. Och såklart i rätt färg så det matchar med min outfit😁👍
 
Hjälmar tycker jag ofta man ser typ OneK, Kep, Samshield, Kask, Back on Track. En liknande från Hööks kan "passa in" precis lika bra om det är det man är ute efter. De gamla sammetshjälmarnas tid är förbi :p

Jag har en hyfsat ny mörkblå sammetshjälm från Charles Owen, ett av få märken som passar min jätteskalle, den verkar inte väcka nån uppståndelse än i vart fall :D
 
Hade en lite rolig diskussion med en stallkompis igår som hade pratat med några tjejer som vanligen håller till i ett annat, mycket större stall och där hon hade fått veta hur hopplöst omodern och ute hon (och även jag kom vi fram till) var i sina kläd- och utrustningsval 😅

Går ju som inte att komma ifrån att hästsporten är något av en prylsport och åtminstone jag är tyvärr inte en bättre människa än att jag ändå försöker hålla mig lite a jour vad som är inne även om jag är tant.

Konversationen igår fick mig iaf att tänka på hur olika folk uppfattar modet och började fundera på hur det faktiskt ser ut generellt i Hästsverige.

SÅ! Berätta för mig- Hur är modet på just DIN anläggning? 😁 Vilka märken är inne och vilka är hopplöst ute?
Hos oss är det typ obligatoriskt med uhip-kappa. Annars mycket PS och ES. En del Ariat, Pikeur osv. Jag är väl en av få som kan knata runt i typ en gammal Kyra Kyrklund-jacka från 2008 och ridtajts från Horze som funkar på min kejsarsnittade och överkänsliga mage. Men det är jag för gammal för att bry mig om :p

Däremot tycker jag ju det är lite roligt att se alla tjusiga schabrak o täcken osv som florerar så nog har pålle fått några flashiga prylar (främst från rea, haha) som han nog inte fått om vi inte stått så vi fått inspiration från andra.
 
Hos oss är det typ obligatoriskt med uhip-kappa. Annars mycket PS och ES. En del Ariat, Pikeur osv. Jag är väl en av få som kan knata runt i typ en gammal Kyra Kyrklund-jacka från 2008 och ridtajts från Horze som funkar på min kejsarsnittade och överkänsliga mage. Men det är jag för gammal för att bry mig om :p

Däremot tycker jag ju det är lite roligt att se alla tjusiga schabrak o täcken osv som florerar så nog har pålle fått några flashiga prylar (främst från rea, haha) som han nog inte fått om vi inte stått så vi fått inspiration från andra.
Jo men så är det ju 😄. När jag hade häst själv hemma eller på lösdriften så hade jag inget från PS eller ES men blev inspirerad av ett par av stallkompisarna i nuvarande stall så av alla pannband jag har (ett litet gäng av dessa med) är det ett från PS och två schabrak från ES; allt köpt begagnat i mycket gott skick :).
 
Tycker det är väldigt blandat i de stall jag stått, möjligen lite mer märkessaker i de större stallen eller i de stall där det förekommer ungdomar. I Westernstallet jag varit i var det jeans blandat med flanell o varseljackor. Själv är jag lite fast i samma grejer jag hade för 15 år sen som sammetshjälm (älskart), rutiga ridstrumpor (om jag har ridbyxor, isåfall i bomull o med mockaskoning absolut inte silikon :D ), ett par 10 år gamla jodhpurs från börjes som ff är kanon om än med utbytt klack, varierat med jeans, träningstights och gympadojor, och jacka efter väder. Pannband mellan okt-mars sen keps!
Har dock provat uhip-kappa (skall erkännas) men fastnade faktiskt inte för den tyvärr, satt illa på mig.
 
Vi är ett litet gäng skogsmullar som inte rider varken i ridhus eller på ridbana eller på annat sätt för tränare eller liknande. Mode och utseende är inte en faktor i det stallet. Folk har väl det de tycker om antar jag. Har aldrig tänkt på det.
 
Jag blir dock lite beklämd över att det som när jag var liten var enda fristaden för utseendehetsen (stallet) inte verkar vara det för alla barn och unga idag. Det var ett så stort tryck i skolan på hur man skulle se ut och klä sig och vem som hade bröst och inte, och i stallet fick man vara ifred och klä sig som man ville. Ska tillägga att det var ytterst sällan de kommentarerna i skolan kom från killarna, utan oftast kom de från andra tjejer. Det var inte ens alla som hade ridbyxor och stövlar/skor när jag red på ridskolan, många red i jeans och gummistövlar och då är jag ändå inte lastgammal.

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av barn och unga idag, har mest stått i stall med andra relativt vuxna personer, men flera inlägg i tråden vittnar ju om att det är mer utbrett bland unga vad som är inne och inte.
 
Jag blir dock lite beklämd över att det som när jag var liten var enda fristaden för utseendehetsen (stallet) inte verkar vara det för alla barn och unga idag. Det var ett så stort tryck i skolan på hur man skulle se ut och klä sig och vem som hade bröst och inte, och i stallet fick man vara ifred och klä sig som man ville. Ska tillägga att det var ytterst sällan de kommentarerna i skolan kom från killarna, utan oftast kom de från andra tjejer. Det var inte ens alla som hade ridbyxor och stövlar/skor när jag red på ridskolan, många red i jeans och gummistövlar och då är jag ändå inte lastgammal.

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av barn och unga idag, har mest stått i stall med andra relativt vuxna personer, men flera inlägg i tråden vittnar ju om att det är mer utbrett bland unga vad som är inne och inte.

På den tiden jag var ung fanns det inte ens hästbutiker nästan. Det fanns en enda i hela stockholmsområdet och sedan en till efter ett par år.
Det fanns ett fåtal par ridbyxor och man fick ett par vinterbyxor och ett par sommarbyxor. De fick man ha sedan i några år. Man fick ta det som passade och märkena var egentligen bara en fingervisning för de som sålde byxorna, vilket märke som passade vilken kropp, på ett ungefär.

Samma med ridstövlar. Gummi, konstläder eller läder. De flest av oss blev ju rekommenderade att ha tre torn-stövlar som var den billigaste sorten med klack för att sedan gå upp ett snäpp till ridstövlar i gummi.

Sedan fick man ju ta de avlagda kläderna man hade hemma för resten av outfitten.
 
Jag blir dock lite beklämd över att det som när jag var liten var enda fristaden för utseendehetsen (stallet) inte verkar vara det för alla barn och unga idag. Det var ett så stort tryck i skolan på hur man skulle se ut och klä sig och vem som hade bröst och inte, och i stallet fick man vara ifred och klä sig som man ville. Ska tillägga att det var ytterst sällan de kommentarerna i skolan kom från killarna, utan oftast kom de från andra tjejer. Det var inte ens alla som hade ridbyxor och stövlar/skor när jag red på ridskolan, många red i jeans och gummistövlar och då är jag ändå inte lastgammal.

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av barn och unga idag, har mest stått i stall med andra relativt vuxna personer, men flera inlägg i tråden vittnar ju om att det är mer utbrett bland unga vad som är inne och inte.
eller hur! när jag va ung fanns typ noll utseende hets i stallet. Man blev skit glad när man fick ett par läderridstövlar, dom flesta av hos red med konstläder! Det handlade om hästar. Känner nu det är blivit rätt hetsigt och verkligen fokus på konsumtion och köpa köpa köpa.
 
Jag blir dock lite beklämd över att det som när jag var liten var enda fristaden för utseendehetsen (stallet) inte verkar vara det för alla barn och unga idag. Det var ett så stort tryck i skolan på hur man skulle se ut och klä sig och vem som hade bröst och inte, och i stallet fick man vara ifred och klä sig som man ville. Ska tillägga att det var ytterst sällan de kommentarerna i skolan kom från killarna, utan oftast kom de från andra tjejer. Det var inte ens alla som hade ridbyxor och stövlar/skor när jag red på ridskolan, många red i jeans och gummistövlar och då är jag ändå inte lastgammal.

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av barn och unga idag, har mest stått i stall med andra relativt vuxna personer, men flera inlägg i tråden vittnar ju om att det är mer utbrett bland unga vad som är inne och inte.
Fast jag upplever inte att det finns utseendehets i stall. Läser man tråden så beskriver väl de allra flesta att folk har olika saker och att det inte är ngn stor grej?
Är väl typ 2 pers i tråden som har beskrivit någon slags utseendehets.
 
Fast jag upplever inte att det finns utseendehets i stall. Läser man tråden så beskriver väl de allra flesta att folk har olika saker och att det inte är ngn stor grej?
Är väl typ 2 pers i tråden som har beskrivit någon slags utseendehets.
Fast 99,9 procent av alla som svarat i tråden borde vara vuxna. Flera har vittnat om att det är betydligt större märkeshets bland ungdomar, och det är det jag tycker är tråkigt om det blir så. Vuxna människor kan välja själva, barn kan inte det.
 
Fast jag upplever inte att det finns utseendehets i stall. Läser man tråden så beskriver väl de allra flesta att folk har olika saker och att det inte är ngn stor grej?
Är väl typ 2 pers i tråden som har beskrivit någon slags utseendehets.
Håller med.
Är det konstigt att utveckling skett, utbudet breddats och att det idag finns kläder och utrustning avsedda för ridning? Är det konstigt att man köper dessa då istället för att använda gummistövlar med klack eller de gamla typ skidhjälmarna?
Det negativa blir ju när det blir ett tvång och man "SKA" ha vissa saker och man behandlas olika grundat i vilket utrustning man har.
Tänker att det är inte märken/utrustningen i sig som är problemet utan ett uppförande som även syns i diskussionerna om att man har fel häst eller så. OFTA kan det nog hänga ihop med ungdom, men finns såklart bland vuxna också
 
Oj vad skönt att vara en tant med islandshäst. I vårt stall hoppar alla i sina overaller av olika märken när det blir svinkallt (typ -10), annars är det mycket kappor av olika slag. Jag har absolut inte den blekaste aning om vad folk har för märken på sina kläder eller sin utrustning förutom att jag känner igen en del träns från Hrimnir. Modehetsen är lika med noll och det är så skönt. Det har varit såhär avslappnat de senaste 30 åren.
 
Fast 99,9 procent av alla som svarat i tråden borde vara vuxna. Flera har vittnat om att det är betydligt större märkeshets bland ungdomar, och det är det jag tycker är tråkigt om det blir så. Vuxna människor kan välja själva, barn kan inte det.
Jag upplever inte själv att det är märkeshets bland barn och tonåringar i stall där jag vistas. Det varierar nog.
 
Fast 99,9 procent av alla som svarat i tråden borde vara vuxna. Flera har vittnat om att det är betydligt större märkeshets bland ungdomar, och det är det jag tycker är tråkigt om det blir så. Vuxna människor kan välja själva, barn kan inte det.
Min dotter är 21, så var ju barn och tonåring för inte så länge sedan. Vi har stått inhyrda i islandsstall med blandade åldrar och intriktningar (allt från skogsmulle till satsning mot SM och högre, och åldrar typ 10 till 70). Och även om det periodvis varit många ungdomar i ungefär samma ålder, så upplever jag inte att det varit någon märkes- eller utrustningshets. Många har haft Maya Delorez, men det känns mest som ett sätt att få ha något lite roligare än Hööks utan att priset går upp särskilt mycket :)
 
Hade en lite rolig diskussion med en stallkompis igår som hade pratat med några tjejer som vanligen håller till i ett annat, mycket större stall och där hon hade fått veta hur hopplöst omodern och ute hon (och även jag kom vi fram till) var i sina kläd- och utrustningsval 😅

Går ju som inte att komma ifrån att hästsporten är något av en prylsport och åtminstone jag är tyvärr inte en bättre människa än att jag ändå försöker hålla mig lite a jour vad som är inne även om jag är tant.

Konversationen igår fick mig iaf att tänka på hur olika folk uppfattar modet och började fundera på hur det faktiskt ser ut generellt i Hästsverige.

SÅ! Berätta för mig- Hur är modet på just DIN anläggning? 😁 Vilka märken är inne och vilka är hopplöst ute?
Här på bonnalandet klär sig de flesta lite mossigt .
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 203
Senast: Dopy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 407
Senast: moonstruck
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 624
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 910
Senast: Stalltjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp