Hur klär man sig i ert stall?

Jag har både märkeskläder (dock inte det allra dyraste) och gamla skabbiga hemkomochhjälpmej - kläder i stallet. Jag kör på vad jag vill ha och vad jag tycker jag behöver. Allting används däremot tills det är slut och inte fyller sin funktion mer eller inte går att laga längre.
 
Läs om, och förstå mitt inlägg rätt. Jag kritiserade avsaknaden av medvetande om miljön och globala uppvärmningen genom att alltid ha det senaste inom modet, vilket inte gynnar vare sig ryttare, miljö eller hästar över huvud taget.
Men bara för att man köper dyrare kläder/märkeskläder innebär ju inte det att man köper nya varje säsong? Tex mina Pikeurbyxor har jag använt flitigt i 4 år nu, likaså mina märkesschabrak från ES/Mias RS, de köpte jag för många år sedan. Jag ersätter/köper nytt när det behövs, tex när jag ramlade av och hjälmen skadades, eller när ridbyxor gått sönder och inte går att laga på ett snyggt och bra sätt. Likaså ser jag många som säljer sina använda saker de tröttnat på begagnat, eller byter med varandra om man vill ha nya färger tex.

Att ha häst öht är inte heller så bra för miljön för den delen.
 
Det är ju vad tråden handlar om, personer som ser ner på andra för att de inte har det senaste. Läs på och förstå trådstarten...

Det är inte alls det tråden handlar om, och det är ju snarare DU som har missförstått trådstarten. Jag vill genuint veta hur stallmodet ser ut på olika platser i Sverige, då det blev uppenbart att modet skiljde väldigt mycket i mitt stall vs ett annat, större stall bara några mil bort. Sen får man tycka vad man vill om de som väljer att köpa märkesutrustning, men man behöver ju inte vara otrevlig och kalla folk idioter. 🙄
 
Jag tänker också att det beror lite på hur man rider och hur man är klädd för övrigt också. Om man för det mesta eller till och med alltid rider ut kanske man hellre satsar på typ varseljacka för att synas ordentligt medan det behovet inte alls finns på samma sätt om man oftare rider i paddock eller ridhus. Eller som jag rider med säkerhetsväst. Det finns massor av jackor som jag tycker är skitsnygga och mer än gärna skulle vilja ha. Men med det slimmade mode som jag upplever att det är just nu kan inte jag ha det med väst under.

Västen är ju för övrigt också det klädesplagg jag fått absolut allra mest kritik för av vuxna människor för att jag rider med den och till och med tävlar (dressyr) med väst.
 
Jag tänker också att det beror lite på hur man rider och hur man är klädd för övrigt också. Om man för det mesta eller till och med alltid rider ut kanske man hellre satsar på typ varseljacka för att synas ordentligt medan det behovet inte alls finns på samma sätt om man oftare rider i paddock eller ridhus. Eller som jag rider med säkerhetsväst. Det finns massor av jackor som jag tycker är skitsnygga och mer än gärna skulle vilja ha. Men med det slimmade mode som jag upplever att det är just nu kan inte jag ha det med väst under.

Västen är ju för övrigt också det klädesplagg jag fått absolut allra mest kritik för av vuxna människor för att jag rider med den och till och med tävlar (dressyr) med väst.
Hoppas det är okej att jag frågar, vad för kritik har du fått för att du rider med väst? Det låter ju helgalet. :O :(
Jag har väst även i hanteringen ibland, iallafall med unghästar, eller när jag ska hantera hästar jag ej känner som jag inte har koll på. Visst kan en del skämta men kritik har jag nog inte fått. Fler borde använda väst (och hjälm), speciellt när man gör sånt som att lasta mm...
 
Rider du i jeans? Vet att vissa märken (Wrangler då antar jag) sägs ha skönare sömmar än andra, men har alltid undrat om det inte är hemskt obekvämt ändå? Har aldrig ridit western 🙈
Red mycket i jeans förut, vanliga (vilka som helst som jag också kunde ha på jobbet ibland) inte Wrangler (men funderar på att skaffa sådana) det är inte obekvämt alls. Men om sömmen inte vreds upp på knäet när man satte fast dem i ridstövlarna kunde jag få skav på insidan av knäet (så då kan de ju inte heller sitta som ålar på benen såklart utan måste gå att flytta).
 
Det är bara jag och stallägaren i mitt stall och det är praktiska kläder rakt igenom. Är det lerigt har man gummistövlar, bättre begagnad funktionsjacka, några slitna fritidsbyxor osv. Det känns väldigt skönt faktiskt. Jag hade inte orkar stå i ett stall där man blir sedd ned på pga vad man har för kläder.
 
Det känns ju spontant extremt obekvämt mot fiffi iom att jeans ofta har ganska kraftiga sömmar i grenen?
Njeej, mina satt inte så att sömmen satt mot någon bit som stack ut så att säga (alltså den bit där fyra sömmar möts i mitten). Vet inte varför det inte var problem. Och jag är inte okänslig, jag har absolut då och då fått skav i ridbyxor tex.

Tex sömmarna på insidan av låren borde ju också kunnat ge skav men gjorde inte det. En fördel är kanske att om man nu glider runt i sadeln den dagen istället för sitter still, så glider jeansen mot sadeln inte fiffi mot tyget eller vad man ska säga. (men jag har läderskodda vanligen, det är dock en liten utmaning om man är ovan att man blir mer glidig i sadeln och inte får hjälp av ridbyxorna. Var ett tag sedan jag red i jeans nu, gjorde det när jag hade olika stall och ett par bekväma ridbyxor som jag inte ville tvätta jämt (läderskodda) men jag slutade glida runt efter ett tag. Nu skulle jag säkert glida igen.)
 
Senast ändrad:
Njeej, mina satt inte så att sömmen satt mot någon bit som stack ut så att säga. Vet inte varför det inte var problem. Och jag är inte okänslig, jag har absolut då och då fått skav i ridbyxor tex.
Hmm, jag som tycker vissa ridbyxor blir för knöliga där om de har lite kraftigare tyg. Men gissar att man är olika skapt, kanske beror det också på sadel och sånt?
 
Red mycket i jeans förut, vanliga (vilka som helst som jag också kunde ha på jobbet ibland) inte Wrangler (men funderar på att skaffa sådana) det är inte obekvämt alls. Men om sömmen inte vreds upp på knäet när man satte fast dem i ridstövlarna kunde jag få skav på insidan av knäet (så då kan de ju inte heller sitta som ålar på benen såklart utan måste gå att flytta).
Alltså, jag har något vagt minne av att jag har testat att rida i vanliga byxor, kanske inte jeans, men att jag då tyckte det skavde rejält! Minns också att de gånger jag ridit med kortbyxor eller kanske till och med utan stövlar eller shortchaps så nöp stiglädren en massa små blåmärken längs hela vaden. Jag kanske är rätt känslig? För sen dess har jag policy att alltid rida med ridbyxor & stövlar/chaps, annars blir det pannkaka, men ser ju massor med människor som rider i allt möjligt.
 
Hmm, jag som tycker vissa ridbyxor blir för knöliga där om de har lite kraftigare tyg. Men gissar att man är olika skapt, kanske beror det också på sadel och sånt?
Ja ena stallet, det där jag red mest i jeans, hade sadlar i nubuck på ytan så de var lite sträva. De var också platta, stora, nära hästen och ganska enkla, inga stora vulster, snarare insjunkna för knäutrymme än stora block som vissa sadlar har, inte så mycket bitar att slå emot helt enkelt, inte spetsiga in i skrevet utan hade en stor bekväm yta att sitta på. Då fick man blåmärken på sittbenen istället :D men det är ok gick över efter ett tag (lustigt faktiskt, kändes inte ens efter ett par veckor trots att de gjorde ont om man hade haft uppehåll ett par månader) och skönt att sittbenen fick vara i sadeln och man kände var de var. (jmf vissa dressyrsadlar på ridskolan, djupa, korta, spetsiga i mitten med gigantiska klossar framför knäna. Där man inte får plats med sittbenen för de halkar ned på var sida om spetsen i sadeln och ens tjocka ända slår bakkanten :arghh: (som en annan riddarsadel) bah! jag är verkligen tant.)

Men jag kunde rida med jeans i dressyrsadel också, på herrgårdstantdressyrkurs tex (för att man inte ville ha sina dåliga nya ridbyxor) (dock varning för att ridläraren på kursen fryner på nosen och betraktar en som en idiot såklart, så hädanefter blir det de dåliga nya ridbyxorna på kurs.)
 
Senast ändrad:
Ja ena stallet, det där jag red mest i jeans, hade sadlar i nubuck på ytan så de var lite sträva. De var också platta, stora, nära hästen och ganska enkla, inga stora vulster, snarare insjunkna för knäutrymme än stora block som vissa sadlar har, inte så mycket bitar att slå emot helt enkelt, inte spetsiga in i skrevet utan hade en stor bekväm yta att sitta på. Då fick man blåmärken på sittbenen istället :D men det är ok gick över efter ett tag och skönt att de fick vara i sadeln och man kände var de var.

Men jag kunde rida med jeans i dressyrsadel också, på herrgårdstantdressyrkurs tex (för att man inte ville ha sina dåliga nya ridbyxor) (dock varning för att ridläraren på kursen fryner på nosen och betraktar en som en idiot såklart, så hädanefter blir det de dåliga nya ridbyxorna på kurs.)
Jag rider mest i min dressyrsadel som har smal midja (passar mig bäst), upplever att just smal midja gör att man blir känsligare för skav osv just kring fiffiområdet :)
 
Alltså, jag har något vagt minne av att jag har testat att rida i vanliga byxor, kanske inte jeans, men att jag då tyckte det skavde rejält! Minns också att de gånger jag ridit med kortbyxor eller kanske till och med utan stövlar eller shortchaps så nöp stiglädren en massa små blåmärken längs hela vaden. Jag kanske är rätt känslig? För sen dess har jag policy att alltid rida med ridbyxor & stövlar/chaps, annars blir det pannkaka, men ser ju massor med människor som rider i allt möjligt.
Nej blåmärken längs vaderna får jag också något vansinnigt om jag inte har stövlar.
Minns inte att jag någonsin fick det när jag var liten men tja, jag rider inte utan stövlar helst...

(Där har jag som tur är två par bra.)

Och med jeansen, jag visste också att det inte gick innan jag provade. Men det var mest killar i det stallet och de hade alla jeans oavsett ändå, så testade och gick utmärkt (behövde ha vita byxor den dagen, insåg att mina vita ridbyxor var genomskinliga och det hände bara inte att jag tänkte ha dem, så första bästa vita jeans blev det (stenhårda, utan stretch, men lite stora, gick jättebra) och så fortsatte den vägen).
 
Jag rider mest i min dressyrsadel som har smal midja (passar mig bäst), upplever att just smal midja gör att man blir känsligare för skav osv just kring fiffiområdet :)
Men det är inget problem i din sadel ändå? Trots smal midja?

Hur får du kontakt med sittbenen i sadeln? Eller du kanske inte har en kraftigt uppböjd bakkant utan bredare där? (med smal midja kan ju sittbenen liksom hamna utanför midjan på sadeln och inte få stöd. Kanske har jag bred skelettända? förutom stor i övrigt ocskå.)

Har dock inte haft fiffiskav på flera år, (ngn enstaka gång) ta i trä.
 
Men det är inget problem i din sadel ändå? Trots smal midja?

Hur får du kontakt med sittbenen i sadeln? Eller du kanske inte har en kraftigt uppböjd bakkant utan bredare där? (med smal midja kan ju sittbenen liksom hamna utanför midjan på sadeln och inte få stöd. Kanske har jag bred skelettända? förutom stor i övrigt ocskå.)

Har dock inte haft fiffiskav på flera år, (ngn enstaka gång) ta i trä.
Jo jag får lite skav ibland, främst om jag haft längre uppehåll från dressyrträningen. Det brukar bli bättre sen efter ett tag när jag blivit mer van ;)
Men hellre lite skav än ont i höfterna vilket jag får av sadlar med bredare midja. Jag skulle dock aldrig ge mig på att sitta ner i traven med jeans, känns som att det skulle bli extremt obehagligt..

Inga problem med sittbenen för min del! Vet inte riktigt hur du menar med uppböjd? Menar du djupet och höjd på bakvalvet?
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 177
Senast: Dopy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 609
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 885
Senast: Stalltjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp