Hur kommer klimatförändringarna påverka dig?

Fossing

Trådstartare
Och har du gjort något för att förbereda dig? Vad tror ni? Kommer det vara typ som nu fast med lite annat väder, lite annan mat och elflyg? Eller preppar ni bunkern för total katastrof?

Jag har ofta klimatångest men har verkligen ingen aning om hur det kommer bli för mig personligen. Det är lite otäckt tycker jag. Jag är fascinerad både över de som kör på som om inget hänt och de som går all in på andra hållet.
Jag har börjat odla potatis :D Men om jag kollar på krisberedskap är jag verkligen sämst.
 
Och har du gjort något för att förbereda dig? Vad tror ni? Kommer det vara typ som nu fast med lite annat väder, lite annan mat och elflyg? Eller preppar ni bunkern för total katastrof?

Jag har ofta klimatångest men har verkligen ingen aning om hur det kommer bli för mig personligen. Det är lite otäckt tycker jag. Jag är fascinerad både över de som kör på som om inget hänt och de som går all in på andra hållet.
Jag har börjat odla potatis :D Men om jag kollar på krisberedskap är jag verkligen sämst.

Det går ju inte att veta hur klimatförändringarna eventuellt kommer att påverka mig personligen.
Jag har väl i värsta fall ca 40 år kvar i livet, och jag tror inte att klimatförändringarna på den tiden kommer att göra stor inverkan i mitt liv.
Däremot tror jag att miljöpartiets beslut (som släpps fram av S för närvarande) kan göra en del förändringar i mitt privatliv och min privatekonomi.
Fast det handlar sannolikt mest om ekonomisk påverkan - hur dyrt blir det med bränsle, kommer man att införa punktskatter på annat än bränsle och liknande.
Uppvärmning av bostaden kommer sannolikt att bli betydligt dyrare eftersom luftvärmeväxlaren behöver el för att göra jobbet.
Om jag inte låter installera en effektiv kamin då, förstås, och kan återgå till att värma stugan genom en central eldstad som i sin tur värmer murstocken som i sin tur värmer stugan.
 
Jag har definitivt klimatångest, men försöker trycka undan det lite eftersom jag helt enkelt är en person som inte kan hantera att tänka på det hela tiden, vilket jag gör i perioder. Det betyder inte att jag struntar i att försöka bli mer miljövänlig, bara att jag låter bli att klicka på alla "så lång tid har vi kvar" artiklar.

Jag kan känna att det är rätt skönt att jag inte bor precis vid havet längre, men om det faktiskt har någon jättebetydelse i det långa loppet vet jag inte. Jag har egen brunn, kamin som det går att laga mat på samt lite odling (och höns) men nån bunkring sker inte.
 
Jag ser det i två steg:

Först kommer det (i min svartsynta framtidsbild) en tid med problem med el, vatten etc, massor av klimatflyktingar, konflikter pga att många drabbats av olika typer av konsekvenser av ett svårare klimat etc. För den perioden behöver man kunna klara sig själv till en viss nivå (helst tillsammans med andra). Jag har ingen bra beredskap men kommer att ha eget vatten om brunnen funkar, och möjlighet att värma huset med ved. Jag har också köpt vattenfilter, soldriven radio och lite sånt. Att i en trädgård lyckas odla så man klarar en vinter i Sverige tror jag inte på.

I steg två skenar klimatet över alla rimliga gränser, insekterna tar slut, inget växer pga torka osv - och vid det laget finns det ingen vits med krisberedskap. Cyanidtablett?

Hoppas jag har fel.
 

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 528
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 731
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 228
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp