Bukefalos 28 år!

Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Jag har såklart diskuterat HUR, det är väl ganska uppenbart, men eftersom ni ifrågasätter mätmetoder och fakta i HUR MAN MÄTER/SER detta HUR, så har diskussionen fastnat i en evighetsloop.

Så jag vrider ingenting.

NI försöker nu vrida detta så att det ska döljas att ni faktiskt totalt tappat ansiktet då ni ifrågasatt något så fundamentalt som dessa mätmetoder och så till den milda grad att ni nu inte längre kan fortsätta diskutera sakfrågan med äran i behåll.

Så jag säger igen. Vill ni fortsätta diskutera, gå onlinekursen, läs på om exteriörbedömning och kriterierna kring detta, och SEN när ni har klart för er hur vinklar mäts och bedömas och hur man ser detta, DÅ först kan vi fortsätta diskutera.
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Jag har såklart diskuterat HUR, det är väl ganska uppenbart, men eftersom ni ifrågasätter mätmetoder och fakta i HUR MAN MÄTER/SER detta HUR, så har diskussionen fastnat i en evighetsloop.

Så jag vrider ingenting.

NI försöker nu vrida detta så att det ska döljas att ni faktiskt totalt tappat ansiktet då ni ifrågasatt något så fundamentalt som dessa mätmetoder och så till den milda grad att ni nu inte längre kan fortsätta diskutera sakfrågan med äran i behåll.

Så jag säger igen. Vill ni fortsätta diskutera, gå onlinekursen, läs på om exteriörbedömning och kriterierna kring detta, och SEN när ni har klart för er hur vinklar mäts och bedömas och hur man ser detta, DÅ först kan vi fortsätta diskutera.

Eh... Vi säger väl så, om det känns bra för dig.

:meh:
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.
Jag struntar i det som tjafsats om i tråden och lägger in min tanke i det hela...
Det är, som i de flesta fall, individen som bör styra. Jag har själv haft flera varmblod och det har varit fantastiska individer med en härlig arbetsvilja och faktiskt, bra kapacitet med rätt träning. Så hittar du en riktigt bra individ med trevliga rörelser och mentalitet så, varför inte? Jag själv är westernryttare idag och har fastnat för appaloosa men startade min westernbana med just varmblod och vi tävlade med rätt ok resultat.
 
Du "missade" min fråga, igen, och den är högst relevant då det är det tråden handlar om ifrån början och du från början stridit emot och att vinklarna är lika , bara läs och svara på frågan - du behöver inte googla, lägga ut filmer etc etc, bara läs och svara..

Jag upprepar: Ser du verkligen inte någon som helst skillnad i en dressyrhästs förmåga/sätt att använda bakbenens vinklar och en travares förmåga/ sätt o använda sina i förhållande till exteriör vinkelbyggnad i bakkärran?
Jag undrar varför du inte kan svara på en sådan enkel fråga utan att googla på nätet och gå i försvar med en massa olika länkar som saknar betydelse helt till ovan fråga.
Det har jag svarat på flera gånger, det handlar om träning och muskler och ligament och signalsystem från hjärnan till musklerna, hur dom är koordinerade (motorik). I synnerhet eftersom diskussionen handlar om LC-LB nivå. Det är ju för att DU (bla) protesterat mot detta som denna diskussion hamnat i en evighetsloop.

En dressyrskolad häst kontra en travtränad häst har helt olika inövade rörelsemönster och aktiverade muskelgrupper. Muskler jobbar på olika sätt när dom övar sig på att springa fort kontra hålla kvar och bära.

Vinklarna finns där och stabiliserar och bestämmer hur svårt eller lätt det blir för hästen att hålla balansen i dom olika momenten. Balansen som är LIKA viktig om du ska springa fort och/eller bära.

Dessutom sätter "vinklarna" gränsen för rörelseomfånget, vilket har lika stor betydelse för en travare som ska ta ut steget kontra en dressyrhäst som ska kunna både "länga" och "korta".

Förmågan att länga och dra ihop har med muskler och ligament att göra främst, inte vinklar.
 
Det har jag svarat på flera gånger, det handlar om träning och muskler och ligament och signalsystem från hjärnan till musklerna, hur dom är koordinerade (motorik). I synnerhet eftersom diskussionen handlar om LC-LB nivå. Det är ju för att DU (bla) protesterat mot detta som denna diskussion hamnat i en evighetsloop.

En dressyrskolad häst kontra en travtränad häst har helt olika inövade rörelsemönster och aktiverade muskelgrupper. Muskler jobbar på olika sätt när dom övar sig på att springa fort kontra hålla kvar och bära.

Vinklarna finns där och stabiliserar och bestämmer hur svårt eller lätt det blir för hästen att hålla balansen i dom olika momenten. Balansen som är LIKA viktig om du ska springa fort och/eller bära.

Dessutom sätter "vinklarna" gränsen för rörelseomfånget, vilket har lika stor betydelse för en travare som ska ta ut steget kontra en dressyrhäst som ska kunna både "länga" och "korta".

Förmågan att länga och dra ihop har med muskler och ligament att göra främst, inte vinklar.

Så du menar att alla hästar rör sig på exakt samma sätt innan de tränas? Du ser ingen skillnad i rörelsemönstret på ett travföl vs ett dressyrföl?
 
En dressyrskolad häst kontra en travtränad häst har helt olika inövade rörelsemönster och aktiverade muskelgrupper. Muskler jobbar på olika sätt när dom övar sig på att springa fort kontra hålla kvar och bära.
Det här stämmer inte alls. Att de rör sig olika beror inte på att de skulle ha tränats till det. Du behöver nog studera unga otränade hästar lite mer.
 
Det har jag svarat på flera gånger, det handlar om träning och muskler och ligament och signalsystem från hjärnan till musklerna, hur dom är koordinerade (motorik).

Men du måste väl inse att ditt "svar" ovan INTE är ett svar på min fråga, upprepar åter igen: Ser du verkligen inte någon som helst skillnad i en dressyrhästs förmåga/sätt att använda bakbenens vinklar och en travares förmåga/ sätt o använda sina i förhållande till exteriör vinkelbyggnad i bakkärran?
Ser du verkligen ingen skillnad och för att underlätta för dig så tar jag @carlssonpataket `s förtydligande: travföl vs halvblodsföl, eller för den delen unghästar som bara rört sig i hagen?

Finns det ens någon som tror att en travare blir travhäst bara genom träning och att det går lika bra med ett halvblod? Ja, det finns tydligen EN enda person i värden som "tror" det.
 
Det syns ju redan på åringar vilka hästar som är avlade för bärkraft och vilka som är avlade för skjutkraft, framtida träning kan förstärka skillnaden men skapar den inte.

Royal-Moment-January-2015-1.jpg


demimoraconfjune2009web.jpg
 
Det syns ju redan på åringar vilka hästar som är avlade för bärkraft och vilka som är avlade för skjutkraft, framtida träning kan förstärka skillnaden men skapar den inte.

Royal-Moment-January-2015-1.jpg


demimoraconfjune2009web.jpg

Ja man ser tydligt att understa hästen sitter på ett helt annat vis och har förmåga för samling
 
Det här stämmer inte alls. Att de rör sig olika beror inte på att de skulle ha tränats till det. Du behöver nog studera unga otränade hästar lite mer.
Det har vi ju konstaterat tidigare. Rörelsemönster styrs inte av exteriör. Rörelsemönster kan tränas (även om man föds med olika förutsättningar i grunden så kan det FÖRBÄTTRAS), exteriör i form av vinklar och skelett, det har man det man föds med och får leva med och kan inte tränas till förändring.
 
Det har vi ju konstaterat tidigare. Rörelsemönster styrs inte av exteriör. Rörelsemönster kan tränas (även om man föds med olika förutsättningar i grunden så kan det FÖRBÄTTRAS), exteriör i form av vinklar och skelett, det har man det man föds med och får leva med och kan inte tränas till förändring.

Fast nej (igen). Vi har inte konstaterat att rörelsemönster inte styrs av exteriör. Du påstår/tror det. Ingen annan i tråden håller med dig. Ja, rörelsemönster kan tränas och förbättras, men grundförutsättningarna sätts till stor del av just exteriören.

(Sedan har du ju vänt i sista meningen? "Exteriör i form av vinklar och skelett, det har man det man föds med och får leva med och kan inte tränas till förändring." :confused: )
 
Det syns ju redan på åringar vilka hästar som är avlade för bärkraft och vilka som är avlade för skjutkraft, framtida träning kan förstärka skillnaden men skapar den inte.

Royal-Moment-January-2015-1.jpg


demimoraconfjune2009web.jpg
Vad skiljer? En objektiv förklaring då och inte det du ser subjektivt eftersom du vet att den ena är ett halvblod, utan objektivt konkret, vad skiljer enligt dig? Proportioner? Balans? Muskulatur?
 
Fast nej (igen). Vi har inte konstaterat att rörelsemönster inte styrs av exteriör. Du påstår/tror det. Ingen annan i tråden håller med dig. Ja, rörelsemönster kan tränas och förbättras, men grundförutsättningarna sätts till stor del av just exteriören.

(Sedan har du ju vänt i sista meningen? "Exteriör i form av vinklar och skelett, det har man det man föds med och får leva med och kan inte tränas till förändring." :confused: )
Nej då har du inte läst ordentligt, jag har hävdat hela tiden att just "skelett och vinklar" är det som INTE går att träna, men att muskler och rörelsemönster är just träningsbara och det som skiljer (bla) mellan raser/typer.

Detta har jag hävdat eftersom några i diskussionen har hävdat att skillnader i "vinklar" (inte mindre än 14 gånger + ett antal gånger till efter mina citat om detta) är det som uppenbart skiljer mellan raser/typer varför det inte då skulle vara träningsbart.

Så undrar vem/vilka som ändrar sig.

Sen angående rörelsmönstret, ja det finns vissa kriterier i skelette och muskulatur som begränsar rörelsemekaniken, men utöver DET så är just rörelsmönster styrt av helt andra kriterier än exteriört.

Varför skulle annars folk som får stroke få svårt att röra sig tex? Bli förlamade? Få rörelsestörningar?
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 862
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 477
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 156
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 714
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp