Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Vad skiljer? En objektiv förklaring då och inte det du ser subjektivt eftersom du vet att den ena är ett halvblod, utan objektivt konkret, vad skiljer enligt dig? Proportioner? Balans? Muskulatur?

Men du har ju fått de ”objektiva” skillnaderna förklarade för dig massor gånger i ord och bild av olika personer i tråden, vad är det du vill ha? Vad är en ”objektiv förklaring” i dina ögon?
 
Skillnad? Förklara? Rita och visa?
Kan du inte se på annat sätt än om någon ritar ut vinklarna med streck på en exteriörbild?

Med andra ord, ser du inte vinklarna alls, om de inte är markerade med streck?

Jag har tidigare i tråden förklarat att man kan se höftbenets längd och lutning genom att dra en tänkt linje mellan korsets högsta punkt och bärbensknölen. Gör det på en bild av en travhäst och en bild av en dressyrhäst, så ser du skillnad i längd och lutning på den linjen.

Räcker inte den förklaringen för att du ska kunna se skillnaden själv?
 
Det har vi ju konstaterat tidigare. Rörelsemönster styrs inte av exteriör. Rörelsemönster kan tränas (även om man föds med olika förutsättningar i grunden så kan det FÖRBÄTTRAS), exteriör i form av vinklar och skelett, det har man det man föds med och får leva med och kan inte tränas till förändring.

Vilka "vi" har konstaterat?
Du verkar anse att alla hästar har samma exteriör och det enda som sedan skiljer är hur hästarna sedan tränas. Jag hade blivit väldigt ledsen om min dressyravlade unghäst hade sett ut som en travare. Och jag har jobbat på travstuteri där det fanns ett par travare som såg ut som halvblod och inte kunde trava fortare än ett halvblod, de dög bara som sällskap. I inget av fallen hade rörelsemönstret med träning att göra eftersom hästarna var/är helt otränade.
 
Detta har jag hävdat eftersom några i diskussionen har hävdat att skillnader i "vinklar" (inte mindre än 14 gånger + ett antal gånger till efter mina citat om detta) är det som uppenbart skiljer mellan raser/typer varför det inte då skulle vara träningsbart.

Hitte på o hitte på...igen....ingen har skrivit att det inte är träningsbart, var har du fått det ifrån?
Återigen vrider du om betydelsen i hopp om att nya läsare ska tro att vi skrivit det du nu menar ovan.

Självklart är ett halvblod träningsbar på så vis att man kan sätta en sulky bakom o trava iväg, men det du inte förstår som alla andra här inne gör att de kvittar hur mkt den får springa och hur bra upplägget är eller hur tidigt man än börjar och med superkusken- så blir det bara ett halvblod som travar med en sulky efter och aldrig någon travare som kan springa löp.


Jösses vad du vrider o vänder och ändrar och tror och ritar men inget blir rätt.Och eftersom du inte svarar på min fråga så antar jag att du inte kan se skillnad med dina ögon olika hästars arbete i bakbenen beroende på hur de är vinklade.
 
Men alltså :banghead: Kan inte denna tråden låsas eller nåt? Diskussionen kommer ju verkligen ingenstans...

@Fiador du menar alltså att det inte finns någon som helst skillnad i skelettet på de här två hästarna?

Om du inte ser någon skillnad alls så kan vi nog lägga ner diskussionen :)
 

Bifogade filer

  • CollageMaker_20180312_185253774.jpg
    CollageMaker_20180312_185253774.jpg
    222,4 KB · Visningar: 75
Men du har ju fått de ”objektiva” skillnaderna förklarade för dig massor gånger i ord och bild av olika personer i tråden, vad är det du vill ha? Vad är en ”objektiv förklaring” i dina ögon?
En objektiv förklaring är något som kan mätas eller tas fram enligt en bestämd metod, inte vad någon anser sig se på en bild.
 
Kan du inte se på annat sätt än om någon ritar ut vinklarna med streck på en exteriörbild?

Med andra ord, ser du inte vinklarna alls, om de inte är markerade med streck?

Jag har tidigare i tråden förklarat att man kan se höftbenets längd och lutning genom att dra en tänkt linje mellan korsets högsta punkt och bärbensknölen. Gör det på en bild av en travhäst och en bild av en dressyrhäst, så ser du skillnad i längd och lutning på den linjen.

Räcker inte den förklaringen för att du ska kunna se skillnaden själv?
OK, men det är bäckenet man mäter, från höftbensknöl till bärbensknöl (vidare till knäled och sen till hasled och kotled).

Så var ser du någon skillnad nu då? När vi mäter endast dom punkterna (höftbensknöl-bärbensknöl)?

121.jpg
 
Men alltså :banghead: Kan inte denna tråden låsas eller nåt? Diskussionen kommer ju verkligen ingenstans...

@Fiador du menar alltså att det inte finns någon som helst skillnad i skelettet på de här två hästarna?

Om du inte ser någon skillnad alls så kan vi nog lägga ner diskussionen :)
Det är svårt att mäta om man inte vet vilka punkter man ska ta ut, eller vart dom sitter, i synnerhet en svart häst.;)
 
Jaha, och hur får du ihop detta då?
Det var ju du själv som pratade rörelsemönster :rofl:
Var är motsägelsen?

Jag säger ju att rörelsemönster är inövade och att rörelsemönster därför styrs av andra saker än exteriör. Läs istället vad som skrivs då blir det trevligare i diskussionen.
 
Vilka "vi" har konstaterat?
Du verkar anse att alla hästar har samma exteriör och det enda som sedan skiljer är hur hästarna sedan tränas. Jag hade blivit väldigt ledsen om min dressyravlade unghäst hade sett ut som en travare. Och jag har jobbat på travstuteri där det fanns ett par travare som såg ut som halvblod och inte kunde trava fortare än ett halvblod, de dög bara som sällskap. I inget av fallen hade rörelsemönstret med träning att göra eftersom hästarna var/är helt otränade.
Nej just det, rörelsemönstret styrs så av andra saker än träning också, det är liksom inte svart eller vitt. Det jag hävdar är att det INTE styrs av exteriören.

Det är ju det det forskas på just nu. Länk och mer info om det hittar du tidigare i tråden.

Jag skriver ingenstans att det enda som skiljer är träning, utan bara ANDRA saker än just "vinklar".
 
Och igen, jag påstår heller inte att det inte finns skillnader i "vinklar" bara att dom är individuella och inte raskaraktärer.

Här är ett exempel på två hästar med olika vinklar bak, samma ras.
Figure 8.JPG
 
OK, men det är bäckenet man mäter, från höftbensknöl till bärbensknöl (vidare till knäled och sen till hasled och kotled).

Så var ser du någon skillnad nu då? När vi mäter endast dom punkterna (höftbensknöl-bärbensknöl)?

Visa bifogad fil 12269

Det är svårt att mäta om man inte vet vilka punkter man ska ta ut, eller vart dom sitter, i synnerhet en svart häst.;)

Fast isåfall har ju du inte heller ritat rätt? Jag ritade bara snabbt på mobilen för att försöka visa vad jag (och många andra) menade.

Dina linjer går ju inte genom samma punkter på hästarna, speciellt inte om man jämför med de andra bilderna du har lagt ut här i tråden. Jag vet att du säkert inte håller med om det, dock.

Nej, nu lämnar jag denna tråden. Känns inte lönt att försöka få fram något :p
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 820
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 463
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 066
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 552
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp