Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Fast isåfall har ju du inte heller ritat rätt? Jag ritade bara snabbt på mobilen för att försöka visa vad jag (och många andra) menade.

Dina linjer går ju inte genom samma punkter på hästarna, speciellt inte om man jämför med de andra bilderna du har lagt ut här i tråden. Jag vet att du säkert inte håller med om det, dock.

Nej, nu lämnar jag denna tråden. Känns inte lönt att försöka få fram något :p
Vinklarna blir ju jämförbara bara man utgår från samma punkter på dom man jämför. En svart häst som dessutom har lite extra hull är det svårt att se var knölar och toppar är någonstans. Du har på din ritning utgått från väldigt olika ställen och inte använt raka linjer. Mina ritningar är inte heller perfekta, för det krävs stora bilder med hög upplösning och ett riktigt bra ritprogram. Men punkterna dom är så korrekta det är möjligt utifrån dom bilder vi har att tillgå.
 
Linjen du ritat skär visserligen inte genom knäleden(såg nu att jag skrivit höftleden) men ändå ser man en skillnad i lårbenets vinkel.
Den är ytterst marginell och kan bero på hur hästarna står lite olika med bakbenen. Därför är det viktigt att dom står i balans om man ska mäta och jämföra sådär exakt.

Den största skillnaden på dessa två är muskulaturen. Den bruna hästen är mer musklad, framförallt runt baknän och lårben, än den andra.

Det skulle vara intressant att se dessa två rakt bakifrån, då hade vi förmodligen sett större skillnader.
 
Den är ytterst marginell och kan bero på hur hästarna står lite olika med bakbenen. Därför är det viktigt att dom står i balans om man ska mäta sådär exakt.

Den största skillnaden på dessa två är muskulaturen. Den bruna hästen är mer musklad, framförallt runt baknän och lårben, än den andra.

Det skulle vara intressant att se dessa två rakt bakifrån, då hade vi förmodligen sett större skillnader.

Skillnaden är inte stor men den är fullt mätbar. Det är nog ingen som påstått att det skulle vara extrema olikheter i vinklar heller, men ett par grader kan betyda mycket.
 
Skillnaden är inte stor men den är fullt mätbar. Det är nog ingen som påstått att det skulle vara extrema olikheter i vinklar heller, men ett par grader kan betyda mycket.
Fast ett par graders skillnad kommer det att vara på alla hästar även inom samma ras/typ. Så nej, den betydelsen har det inte och inte är det möjligt att avla på den exakta mm heller. Du hittar inte två hästar med exakt samma vinkel.
 
Fast ett par graders skillnad kommer det att vara på alla hästar även inom samma ras/typ. Så nej, den betydelsen har det inte och inte är det möjligt att avla på den exakta mm heller. Du hittar inte två hästar med exakt samma vinkel.

Igen.
Det är ingen som har påstått annat.

Ingen har sagt att samma ras har exakt lika vinklar.
Eller att man kan avla på det exakta.
Ingen har heller sagt att man kan hitta två hästar med exakt samma vinkel.

Tar du dig till sidan 41 för att skriva sådant vi alla förut visste och förstod?

Ett par graders skillnad är rätt mkt från dina förut universella beskrivna vinklar oavsett ras.
 
Var är motsägelsen?

Jag säger ju att rörelsemönster är inövade och att rörelsemönster därför styrs av andra saker än exteriör. Läs istället vad som skrivs då blir det trevligare i diskussionen.
Jag tror nog att majoriteten i denna diskussion är överens om vad som gör den till en evighetsmaskin med en mindre angenäm ton. :) Men absolut.

Och jag vill påstå att exteriören har rätt stor betydelse för hur en häst rör sig.
 
Så hur hästen är byggd påverkar inte hur den rör sig.

Alltså borde man kunna träna en shetlandsponny att ta lika vägvinnande steg som ett halvblod och få en ardenner att bredda sig bak som en travare.
Rörelsemönster, inte "hur den rör sig".

Rörelsemönster som i tex passgång och tölt eller markbundet och höga benlyft.
 
Jag tror nog att majoriteten i denna diskussion är överens om vad som gör den till en evighetsmaskin med en mindre angenäm ton. :) Men absolut.

Och jag vill påstå att exteriören har rätt stor betydelse för hur en häst rör sig.
Hur hästen rör sig är ett stort begrepp och omfattar inte bara motoriken utan även balans och annat vilket såklart påverkas av exteriören. Rörelsemönster handlar mer om motorik vilket styrs främst från hjärnan, men så klart att exteriören har viss påverkan även där, men den är marginell.
 
Jag drar mig ur den här diskussionen nu eftersom vi inte kommer längre.

Jag hoppas jag sått ett frö av tvivel vad gäller påståenden om vinklar och annat och att folk ger sig lite tid att analysera vad en god exteriör egentligen innebär. Inte minst för sin egen skull när man tex köper sig en häst och/eller för att bedöma och därmed förstå sin egen hästs förutsättningar.

Jag lämnar över till huliganerna i tråden att fortsätta håna, misstolka, övertolka, vrida och vända, så dom kan gå vidare i diskussionen men "äran i behåll". ;)
 
Jag drar mig ur den här diskussionen nu eftersom vi inte kommer längre.

Jag hoppas jag sått ett frö av tvivel vad gäller påståenden om vinklar och annat och att folk ger sig lite tid att analysera vad en god exteriör egentligen innebär. Inte minst för sin egen skull när man tex köper sig en häst och/eller för att bedöma och därmed förstå sin egen hästs förutsättningar.

Jag lämnar över till huliganerna i tråden att fortsätta håna, misstolka, övertolka, vrida och vända, så dom kan gå vidare i diskussionen men "äran i behåll". ;)

Du har fått många bra argument och förklaringar från personer med stor erfarenhet i den här tråden, men tyvärr har de helt uppenbart talat för helt döva öron. Och precis som vanligt beskyller du andra för att "håna, vrida och vända, misstolka" osv så fort du inte får medhåll i en tråd.

Du har förmodligen inte alls "sått något frö av tvivel" i denna tråd eftersom det verkar som om alla är rörande överens utom du ;).
 
Jag hoppas jag sått ett frö av tvivel vad gäller påståenden om vinklar och annat och att folk ger sig lite tid att analysera vad en god exteriör egentligen innebär. Inte minst för sin egen skull när man tex köper sig en häst och/eller för att bedöma och därmed förstå sin egen hästs förutsättningar.

Snacka om att avsluta med att pudla.

I hela tråden har det ju diskuterats, från början,även innan du kom in, om travares mindre bra förutsättningar-generellt- för dressyr.
Nu skriver du det jag och andra påstått hela tiden, att olika hästar har olika förutsättningar beroende på byggnad.
Förut minsann var vinklar universella, och hur och vilket håll utbildningen riktades och blev berodde helt på muskler o senor och inte minst ryttaren.

Det du betraktar hån och vrida och vända etc- det är när du får din egen skrift och underliga påståenden citerad och ifrågasatt, du borde kanske fundera själv på vad du skriver och hur.

För min del har du bara förstärkt dina förut i andra trådar mycket underliga tankegångar.
 
Hur hästen rör sig är ett stort begrepp och omfattar inte bara motoriken utan även balans och annat vilket såklart påverkas av exteriören. Rörelsemönster handlar mer om motorik vilket styrs främst från hjärnan, men så klart att exteriören har viss påverkan även där, men den är marginell.
Att du inte kan eller vill se skillnaderna betyder inte att de inte finns.

Det är ju som att säga att jag hör inte skillnad mellan polska och ryska, så det är samma språk. Kan inte vara mer än marginella skillnader.

Bara för att man själv kan för lite för att märka skillnad, så betyder ju inte det att de inte finns.
 
Skillnad? Förklara? Rita och visa?
Till dig och andra som läser tråden, varsågoda! Diskussionen är väl inte mycket mer med men tycker att en ordentlig uppritning av vinklarna kunde vara på sin plats ändå. Försökte göra pedagogiska cirklar som förhoppningsvis hjälper läsningen även om de inte är perfekt placerade.

vinklar.png
 
Till dig och andra som läser tråden, varsågoda! Diskussionen är väl inte mycket mer med men tycker att en ordentlig uppritning av vinklarna kunde vara på sin plats ändå. Försökte göra pedagogiska cirklar som förhoppningsvis hjälper läsningen även om de inte är perfekt placerade.

Visa bifogad fil 12283
Intressant! Jag funderar på överarmsbenet - där är ju kallblodet mer likt halvblodet än travaren. Vilken effekt får ett längre och mer liggande överarmsben egentligen?
 
Till dig och andra som läser tråden, varsågoda! Diskussionen är väl inte mycket mer med men tycker att en ordentlig uppritning av vinklarna kunde vara på sin plats ändå. Försökte göra pedagogiska cirklar som förhoppningsvis hjälper läsningen även om de inte är perfekt placerade.

Visa bifogad fil 12283

Din bild visar på ett väldigt bra sätt hur jag tycker det brukar vara lättast att skilja travare(och påfallande ofta travarkorsningar) från halvblod, nämligen de långa, ”raka” låren.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 821
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 464
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 066
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 552
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp