Bukefalos 28 år!

Hur lär man sig att sitta still?

Martina_m

Trådstartare
Det där med att TA och PLOCKA i hästen när man rider. Hur slutar man upp med sånt?

Förmodligen fler än jag gör en hel del saker utan att ens veta om det. Och även att man vet om det, så är det sååå svårt att göra något åt saken.

Försöker verkligen att sitta still, men så plötsligt så sitter man och hänger i innertygeln, ingen!!!

Har ni några tips på hur man kommer ner i sadeln och bara sitter ordentligt och stilla utan att hacka med skänklar och hänga i tygeln?

Nu vill jag inte få kommentarer om att fråga min tränare, utan nu frågar jag ER!
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Prova att rida med tyglarna i en hand, det brukar ge en del aha-upplevelser om hur mycket man fuskar :) Angående att sitta "ordentligt" så har jag två tips, rätt sadel för dig och barbackaridning.
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Jag satte på ett ponnyhackamore på en väninnas häst och så sa jag: Rid försiktigt!

Det är så många som har en stor respekt för just hackamore att de inverkar både lugnare och mer försiktigt. Nu gav jag visserligen lite andra tips i ridningen med som en tränare också skulle göra men jag fokuserade på hackets inverkan.

Vännen min sitter numera mer still med handen och hinner med att tänka på att inverka med sitsen utan att bära runt sin häst med handen. Senaste månaden har hon även börjat plocka upp samma ridsätt på tränsbett men det är fortfarande skillnad på både häst och ryttare när tränsbettet sitter på. Vad man gör åt lite överaktiva skänklar har jag däremot ingen aning! (Mer än en himla duktig tränare!)

Man kan ju fråga sig hur ett byte av utrustning kan göra sådan skillnad men ibland kan man behöva röra runt ordentligt i grytan av gamla vanor :rofl:
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Jag har funderat på att sätta tyglarna i remontnosgrimman. Men aldrig tagit tag i saken, kan det funka att rida på tro?

Hmm, en hand kanske jag borde testa.
Har verkligen märkt skillnad med att rida barbacka. Har gjort det en del nu när jag sålt min sadel. Galoppfattningarna har blivit sååå mkt bättre. Och handen sitter fast i manen, ibland iaf och det hjälper ju ;).
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Ta ett kort spö eller pinne och lägg horisontellt mellan pekfingrarna och tummarna samtidigt som du håller i tyglarna.

Du kan även testa att rida med korsade händer när du håller i tyglarna.
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Jag gör samma sak, sitter och plockar framförallt med höger hand, jäkla ovana! Tänker jag på det så slutar jag, men det är ändå störigt. Min stackars häst är väl så van så hon bryr sig inte så mycket och det syns inte direkt från marken, men det bästa borde väl vara att tänka till redan innan ridpasset hur man vill rida, visualisera och sedan tänka till ofta. Jag har inprogrammnerat i mitt huvud "sträck på dig", "släpp ner benen", "stilla händer", så jag sitter ganska bra, har ganska bra koll och kan oftast utvärder just varför en viss sak inte funkar beroende på vad jag gör.

Men det är ruskigt svårt att ändra en sån vana.
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Filma dig ! även om du vet om att du har ovanor så är det superbra att se det på film också
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

kl

Om man som jag har en ridlärare som försöker "lära om" mig och vill ha ett ständigt plockande, samt ställande från sida till sida, vilket ju nästan blir som sågning, när man innan ridit väldigt stilla med handen och mera med kroppen, vikthjälper o dyl., vad gör man? Känns som om det svängt med ridstil öht, från avslappnat till knäslut och benkläm och handjobbande. Är inte helt säker på vad jag tycker om det, har ridit länge och det här är typ tredje sättet att rida på jag lärt. Lite tillbakagång till 80-talet.. :crazy:
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Ett tips är att (och detta har jag sett A-tränare praktisera..) ta änden på stiglädret - vrid det framåt - och korta upp tygeln i "korrekt" längd. Håll sedan i både stiglädret och tygeln! Handen blir i och för sig lite låg, men man tvingas att hålla stilla handen om det görs på rätt sätt. För hästen är det kanske inte det allra bästa - blir att fungera lite som en inspänning, men för att korrigera en hand som är orolig eller som släpper stödet hela tiden tycker jag att det fungerar ypperligt. Detta gör också att handen inte kan inverka "bakåt" utan endast passivt, dvs det blir slut på decimeterstora tygeltag ;) .

Allra bäst lär metoden hur yttertygeln "behövs" om man endast gör detta på yttersidan. Naturligtvis ska detta bara göras korta stunder för att öva ryttaren!
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Relaterat trådkap.

Om ridläraren tydligt sagt till om stilla hand, men sedan vill ha en fin ökad skritt med hästen lite längre och lägre. Hur gör man för att få hästen just längre och lägre utan att leda med tygeln eller pilla lite :o.

(Jag vet ju att varje gång jag utför och får kritik kunde jag enkelt fixat det med lite pillande. Till slut gav jag upp, ledde lite med innertygel och fick godkänt.)

(Svaret är väl egentligen, rid hästen bättre innan ökade skritten och skaffa tålamod så funkar det bara du länger tygeln, men jag tänkte att jag kunde få något tips ändå.)
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Jag hade tryckt på med sätet och följt med framåt med handen mot ett mjukt stöd
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Ett tips är att (och detta har jag sett A-tränare praktisera..) ta änden på stiglädret - vrid det framåt - och korta upp tygeln i "korrekt" längd. Håll sedan i både stiglädret och tygeln! Handen blir i och för sig lite låg, men man tvingas att hålla stilla handen om det görs på rätt sätt. För hästen är det kanske inte det allra bästa - blir att fungera lite som en inspänning, men för att korrigera en hand som är orolig eller som släpper stödet hela tiden tycker jag att det fungerar ypperligt. Detta gör också att handen inte kan inverka "bakåt" utan endast passivt, dvs det blir slut på decimeterstora tygeltag ;) .


Du kan också lägga upp stigbyglarna framför dig o haka fast lillfingret i lädren (en variant på det du skriver) + då göra en galoppbrygga med tyglarna.
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Mmm det låter som det jag borde försöka nästa gång. Samtidigt tror jag det kräver en betydligt bättre grundform än den jag hade. (Han var nog inte helt på hjälperna eftersom han inte naturligt sög iväg med huvudet när jag längde tyglarna).
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Om du vill rida med sadel: lägg upp stigbyglarna framflr framvalvet.
Utan sadel kan dy rida barbacka, på volten på ridbanan.
Håll gärna tyglarna i en hand.
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Hur slutar man upp med sånt?
Slappna av. Att rida är att bli buren, att dansa tillsammans. Inte att ständigt pilla o hacka o justera.

Tänk dig att du för din partner i dansen. Inte stelt och krävande och ständigt justerande; utan mjukt och fint, målmedvetet och fokuserat men avslappnat och njutningsfullt.
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Som någon redan nämnt. Ta stigläderändarna fram och håll i dem! Så red jag i ett par veckor och har förbättrats enormt! När jag red i tänkarens sadel kunde jag ha handen i lagom höjd (han har 175 cm långa läder) men på min sadel har jag stigläder som inte är dubbla, så spännet är vid bygeln. Så jag löste det med att sätta en snokrem i öglorna vid framvalvet (en i varje ögla då). Funkade helt okej det också :)
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Jag har ett snöre, alt två sporremmar som jag sätter fast som ett uppochnervänt "u" i metallöglorna framtill i sadeln. Är det riktigt illa får eleven hålla i snöret och tyglarna. Ett annat alternativ är att dra tyglarna genom öglan och hålla på andra sidan. Ger ett mycket stadigare hand. Och många gånger en häst som pustar ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Relaterat trådkap.

Om ridläraren tydligt sagt till om stilla hand, men sedan vill ha en fin ökad skritt med hästen lite längre och lägre. Hur gör man för att få hästen just längre och lägre utan att leda med tygeln eller pilla lite :o.

Leda är alltid ok, men ge f*n i pillandet. Erbjud stöd, tänk på att ledandet bara är ledande när du för ut handen. Sen ska handen inte fasta där utan tillbaka till "hållplatsen" framför sadeln. Vill inte hästen hänga med frammåt ner, kan du mycket väl leda många gånger, lite som "kom med här". Möjligen en kram i tygeln, men meckar du för mycket så kommer hästen att undvika din hand genom att gå bakom hand och släppa kontakten med bettet.
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Kan ni specifisera "pillandet"?
Jag kramar alltid tyglarna, masserar dem liksom...
 
Sv: Hur lär man sig att sitta still?

Kan du definiera pillande? (sorry men jag håller på att fundera över den här biten av ridningen just nu :laugh:)

Jag rider aldrig bakom hand om jag kan undvika det (dvs det kan hända korta stunder på ett ridpass med en häst som gillar att knäppa av) och jag erbjuder alltid stöd till hästen på bettet (dvs rider med ett sug från hästen på bettet).

Har aldrig någonsin tidigare fått kritik om att jag skulle pilla med handen. Jag har väl alltid koncentrerat mig på att få stöd i bettet först i alla fall. Men nu har jag ny ridlärare och tja insett att jag fuskar en del, samtidigt känns det som att jag vill ändra lite men inte mycket, jag var ganska nöjd som det var. (även om hon onekligen har helt rätt i att det är mycket bättre att flytta hästen med skänklarna när en bog sticker ut än att korrigera med tyglarna).

Hästar undviker i regel inte min hand, de brukar ta stöd i den efter ett tag (även om de är vana att gå utan).

Så leda lite med tygeln för att få till skritten = ok (det krävdes bara pytte, ett ledande, på den hästen men det kändes fortfarande som fusk.)

När den inte tar ställning då, krama några gånger ok? Jag får bara inte till det helt med bara skänklarna. (svår att ställa vänster)

Halvhalter måste rimligen vara ok ändå.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 115
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 325
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 013
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp