Hur lärde du dig om hushållsekonomi? (utbruten från Billigt och lättlagat i matlåda?)

Jag fick aldrig lära mig hushållsekonomi i skolan. Hemkunskapen var att laga mat, typ pannkakor. Sedan lärde vi oss att städa kök och storstäda kök (A la dra fram spisen osv) men det tror jag halvt var för att läraren inte ville städa. :cautious:
Sedan fick bara de som var lite kompis med läraren bra betyg. Jag som var tystlåten men gjorde allt bättre än vissa i klassen fick ett tveksamt G medan stökiga charmknutten som gärna babblade med läraren men aldrig hjälpte till i matlagningen (vi jobbade i "lag") och diskade genom att hälla varmt vatten över disken, fick ett varmt MVG...
 
Jag har inget minne av att skolan lärt mig något angående privatekonomi. Men jag tänker mig att i de flesta fall med vettiga föräldrar och barn/ungdomar som har driv att bli självständiga kommer pengavett av sig självt. Det tvingas man ju till om inte annat när man flyttar hemifrån och ska betala för allt själv.

Lite ironiskt att du gillar mitt inlägg @Dressyrtjejen_97 . I ditt fall verkar drivet helt saknas måste jag säga så jag skulle inte sitta och vänta på att det kommer av sig självt om jag vore du.
 
Hade hushållsekonomi på hemkunskapen i högstadiet. Fick t.ex göra hushållsbudget, räkna på kostnad för att inreda ett boende, konsumenträtt mm. Vet inte om jag lärde mig så mycket av det dock. Insikten kring ekonomi hade jag sedan innan. Började väl lära mig på lågstadiet när jag fick veckopeng och sparade till saker eller gick själv till affären och handlade. Flyttade hemifrån under gymnasiet. Mina föräldrar var på inget sätt involverade utan skaffade extrajobb, gjorde budget och letade själv upp lämplig lägenhet. Har alltid haft intresse för privatekonomi och drivkraft att klara mig själv.
 
Så du har någon form av ram för vad han tycker att du borde klara dig på? Men sen om du inte håller det så fyller han på lite till?

Typ så. Oftast klarar jag ramen (dock med max kanske 2-300 kr kvar sista 1-1.5 v) men har jag bett om kanske 500 kr extra till något någon gång har det aldrig varit ett problem :)
 
Nä, men tar de slut fyller han bara på mer.
Men varför stoppar du inte din pappa? Jag förstår att det är bekvämt att bara få mer pengar när dom tar slut men det är ju helt ohållbart. Jobbar du och får lön så får du ju inte mer pengar om det tar slut i mitten av månaden.

Min pappa är ganska lik din när det gäller ekonomi (inte när det gäller att städa och laga mat, det har jag alltid kunnat) och han vill väldigt gärna hjälpa till. Han köper gärna grejer till mig eller erbjuder sig att betala. Men ibland så får jag helt enkelt stoppa han, han vill ge för mycket och det blir obekvämt. Han har till exempel köpt en torktumare till mig, han ville köpa en tvättmaskin också men jag vägrade. Jag köpte min tvättmaskin själv men tog gärna emot en torktumlare i inflyttningspresent.

Han ville också hjälpa mig att betala av mitt lägenhetslån, amorteringen osv. Men jag vägrade också det, jag sa "nej pappa, jag vill klara av det här själv och jag ett jobb som jag får en bra lön från. Låt bli."

Jag fyller snart 25 och flyttade till en egen lägenhet för några månader sen men jag har innan det bott med sambo i några år. Så du är i ungefär samma period i livet som jag. Jag skulle mycket väl kunna bli otroligt bortskämd av min pappa och jag blir säkert det enligt många. Men det är viktigt för mig att kunna vara självständig och visa att jag klarar mig utan min pappas extra-pengar.
 
Fast om du inte ser till att klara dig på det som du fått, utan ber om påfyllning så har du ju snarare inte gjort prioriteringarna?
Att du inte ens kan reflerktera kring dina prioriteringar tyder också på stt du faktiskt inte gör dem fullt ut.

Det har hänt kanske 3 ggr på 1.5 år. Ofta något ganska hastigt uppkommet event eller liknande (ja, jag skiter i vad de tycker och roar mig bäst jag vill numera!) där det ska betalas typ 1 vecka innan nya pengar kommer.
 
Typ så. Oftast klarar jag ramen (dock med max kanske 2-300 kr kvar sista 1-1.5 v) men har jag bett om kanske 500 kr extra till något någon gång har det aldrig varit ett problem :)
Då kanske det är läge att lägga upp en budget för dig själv, det finns ju en budget tråd. Det är ju ganska enkelt fasta kostnader som du har varje månad dras av från summan, sedan delar du kvarvarande i fyra delar och vet då hur mycket du kan göra av med varje vecka på mat och annat.
 
Jag har minnen från 1988 av att vi pratade om hushållsekonomi på Hemkunskapen. Kanske inte direkt vad mat kostar, men jag minns att vi hade prov på Hemkunskapen där vi skulle räkna ut vad det kostade att ta lån, dvs. i form av ränta. Jag minns också att det fanns tabeller i hemkunskapsboken som behandlade vad det kostade att leva.

I övrigt så fick jag barnbidraget att hushålla själv med när jag var 14 år. Nu gick i princip allt till min häst, men jag fick ändå lite pengar över till att köpa kläder, osv. Det tycker jag gav en känsla för vad saker kostar och en vana att ställa frågan "Behöver jag det här?" när jag ska köpa något.
 
Är född -90. Vi fick inte lära oss någonting om hushållsekonomi. På hemkunskapen bakade vi eller lagade typ lasagne. Hemifrån fick jag med mig att om månadspengen tar slut får man ingen ny fören nästa månad. Annars lärde jag mig hur det funkar när jag flytta hemifrån.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 948
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 996
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
2 310
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp