Hur lärde du dig om hushållsekonomi? (utbruten från Billigt och lättlagat i matlåda?)

Jag har inget minne av att skolan lärt mig något angående privatekonomi. Men jag tänker mig att i de flesta fall med vettiga föräldrar och barn/ungdomar som har driv att bli självständiga kommer pengavett av sig självt. Det tvingas man ju till om inte annat när man flyttar hemifrån och ska betala för allt själv.

Jag har inte heller något minne av det från skoltiden. Dock tänker jag att det kan vara jättebra om skolan tar upp det i något lämpligt ämne. Jag tror också att det här är något som ger sig självt till slut för de allra flesta - men inte för alla. Jag tror att även många vuxna är ganska bra på att leva över sina tillgångar - eller bara inte förmedla ämnet (som kanske även andra saker som annars kan sägas ingå i en vettig uppfostran) - och att det kan gå ut över eventuella barn. Det är sjukt lätt att låna pengar och sätta sig i knipa hos kreditbolag eller - kanske ännu värre - sin omgivning.
 
Det har hänt kanske 3 ggr på 1.5 år. Ofta något ganska hastigt uppkommet event eller liknande (ja, jag skiter i vad de tycker och roar mig bäst jag vill numera!) där det ska betalas typ 1 vecka innan nya pengar kommer.
Har man inte pengar så har man inte pengar, så enkelt är det. Jag som alltid varit van att få vända på alla stenar för att ta mig dit jag vill eller måste ser framför mig hur du sitter med jätteskulder och gråter ut i lyxfällan och skyller på alla andra eller omständigheter den dan inte dina föräldrar kan gå in och betala kalaset.

"Hastigt uppkommet event", jag väljer att inte kommentera att du skyller på detta för det är bara så dumt så det finns inte.
 
Jag lånade dom pengarna av min pappa och betalade sen tillbaka dom, om det var det du syftade på?
Om du syftar på CSN-lån så är väl det jättebra?

Det bästa är ju såklart att jobba lite extra och tjäna ihop de pengar man behöver.

Men att bli försörjd av sina föräldrar som vuxen kan ju inte vara bra på något sätt?

@Pilot jag tolkar det som att du gick gymnasiet då? Helt annan grej, än en vuxen människa på universitetet. :)
Men varför är det bättre att ta csn lån än att få pengar av sina föräldrar? jag förstår faktiskt inte vad det spelar för roll vart man får pengarna i från så länge det inte är brottsligt, orsakar lidande för någon annan eller ger negativa konsekvenser senare i livet.
 
Lite ironiskt att du gillar mitt inlägg @Dressyrtjejen_97 . I ditt fall verkar drivet helt saknas måste jag säga så jag skulle inte sitta och vänta på att det kommer av sig självt om jag vore du.

Men eller hur!
Trots att jag till någons fasa varken hade lagat så särskilt mycket mat eller handlat till hushållet innan jag flyttade hemifrån, så hade jag sista året på gymnasiet verkligen en enorm längtan efter att få göra just det-flytta hemifrån och få sköta mig själv, att få helt ansvar för min egen ekonomi och mitt hushåll och inte på något sätt känna ett beroende av någon annan.
Med detta driv och "nyfikenhet på vuxenlivet" så klarade jag mig väldigt bra trots att min initiala matrepertoar var rätt begränsad och jag i början fick ringa mamma och ställa frågor i stil med om det gick att byta ut parmesan mot mozzarella i ett recept.
Har oerhört svårt att relatera till hur en vuxen människa inte har någon som helst vilja att faktiskt bli just vuxen.
 
Det har hänt kanske 3 ggr på 1.5 år. Ofta något ganska hastigt uppkommet event eller liknande (ja, jag skiter i vad de tycker och roar mig bäst jag vill numera!) där det ska betalas typ 1 vecka innan nya pengar kommer.

Det är ju jättebra att du har börjat leva ditt eget liv lite mer och inte är så beroende av vad dina föräldrar ska tycka och tänka! Men ... inser du inte hur det här låter?

Hur tänker du själv EGENTLIGEN kring din situation? Alla dina ":angel:" och ":D" antyder ju något?
 
Men varför är det bättre att ta csn lån än att få pengar av sina föräldrar? jag förstår faktiskt inte vad det spelar för roll vart man får pengarna i från så länge det inte är brottsligt, orsakar lidande för någon annan eller ger negativa konsekvenser senare i livet.
Jag tror att det kan ge negativa konsekvenser senare i livet av att som vuxen ha inställningen "pappa betalar".
 
Jag tror att det kan ge negativa konsekvenser senare i livet av att som vuxen ha inställningen "pappa betalar".
"Pappa betalar" inställning är ju inte samma sak som att bli försörjd av sina föräldrar under studietiden. Min syster bodde hemma hos mina föräldrar och behövde inte betala mat eller boende, utöver det hade hon bidragsdelen från csn att använda till övriga utgifter. Hon är en synnerligen kompetent person som klarar sin ekonomi utan några som helst problem idag.
 
"Pappa betalar" inställning är ju inte samma sak som att bli försörjd av sina föräldrar under studietiden. Min syster bodde hemma hos mina föräldrar och behövde inte betala mat eller boende, utöver det hade hon bidragsdelen från csn att använda till övriga utgifter. Hon är en synnerligen kompetent person som klarar sin ekonomi utan några som helst problem idag.
Du har inte läst vad jag skrivit. Bo hemma, fine. Inte dela upp kylen, utan alla bidrar, fine.

Men din syster fick inte månadspeng insatt på sitt konto varje månad? Och sa till när pengarna tog slut och fick påfyllning?

Jag tycker inte alls det är fel med din systers situation.
 
Nä, men tar de slut fyller han bara på mer.
Det är fri tillgång i mina ögon, konton som fylls på av sig själva!

Jag hade (har) en fantastisk back up från mina föräldrar om det skiter sig. Det betyder ju inte att jag bör låta bli att försörja mig själv, bara att jag har lyxen att slippa hamna på gatan i uppstartsfasen av den egna firman.
 
"Pappa betalar" inställning är ju inte samma sak som att bli försörjd av sina föräldrar under studietiden. Min syster bodde hemma hos mina föräldrar och behövde inte betala mat eller boende, utöver det hade hon bidragsdelen från csn att använda till övriga utgifter. Hon är en synnerligen kompetent person som klarar sin ekonomi utan några som helst problem idag.
För mig är den viktiga skillnaden att man har en egen separat ekonomi som man har helt självständigt ansvar för.

Men en tydlig överenskommelse om vad som gäller och vilka pengar (alt. boende och mat in natura) man får, varför, på vilka vilkor så är det inte någon principiell skillnad på "vuxenheten" mot om pengarna kommer från CSN eller ett arbete.
Det som "pappa betalar" gör är att man inte är självständig och ansvarig i ekonomiskt hänseende. Och då är det enligt min mening svårt att vara det i ett större personligt perspektiv heller fullt ut.
 
Men varför är det bättre att ta csn lån än att få pengar av sina föräldrar? jag förstår faktiskt inte vad det spelar för roll vart man får pengarna i från så länge det inte är brottsligt, orsakar lidande för någon annan eller ger negativa konsekvenser senare i livet.

Det är många som får ekonomiskt stöd av föräldrarna tex under studietiden. Inget fel i det, om möjligheten finns vill ju många föräldrar stötta sina barn. Men det behöver ju inte innebära att man sitter hemma och väntar att föräldrarna ska leverera steka sparvar i ens gap likson ;) Inte heller behöver det hindra barnet från att växa upp och lära sig grundläggande saker som krävs i "vuxenlivet".
 
Du har inte läst vad jag skrivit. Bo hemma, fine. Inte dela upp kylen, utan alla bidrar, fine.

Men din syster fick inte månadspeng insatt på sitt konto varje månad? Och sa till när pengarna tog slut och fick påfyllning?

Jag tycker inte alls det är fel med din systers situation.
Nej hon hade inte månadspeng eftersom hon hade bidraget (och ingen häst eller liknande dyra kostnader att dra runt). Hon bidrog inte till att fylla på kylskåpet det gjorde föräldrarna, tvål, toapapper, diskmedel etc utan det stod mina föräldrar för, hon fick helt säkerligen låna bilen helt gratis med utan att fylla på bensin.

Huruvida mina föräldrar stack till henne pengar vid behov har jag ingen aning om och bryr mig inte heller.

Mina föräldrar sticker fortfarande till mig pengar emellanåt trots att jag är över fyrtio, det tycker att det är roligare att göra så än att vi ska få ett stort arv när de dör. I perioder när jag har behövt det har jag fått hjälp både praktisk och ekonomisk.
 
Det är fri tillgång i mina ögon, konton som fylls på av sig själva!

Jag hade (har) en fantastisk back up från mina föräldrar om det skiter sig. Det betyder ju inte att jag bör låta bli att försörja mig själv, bara att jag har lyxen att slippa hamna på gatan i uppstartsfasen av den egna firman.
Samtidigt så finns ju gränser när om man vill dvs man ser att det sätts in en viss summa varje månad som man skulle kunna förhålla sig till om man vill om summorna som sätts in är slumpartade och inkonsekventa är det ju svårare att lägga exvis en budget efter.
 
Viktigast tycker jag är att man är nog mogen att förstå hur priviligerad man är, att man visar sin uppskattning och att man självklart visar respekt och ställer upp för varandra. Kan jag på ngt sätt hjälpa mina föräldrar (har tyvärr bara en förälder kvar idag) så vill jag självklart göra det. Utan stöd hemifrån hade jag inte haft det liv jag har idag.
 
"Pappa betalar" inställning är ju inte samma sak som att bli försörjd av sina föräldrar under studietiden. Min syster bodde hemma hos mina föräldrar och behövde inte betala mat eller boende, utöver det hade hon bidragsdelen från csn att använda till övriga utgifter. Hon är en synnerligen kompetent person som klarar sin ekonomi utan några som helst problem idag.

Jag tror inte heller att man måste bli helt verklighetsfrånvänd med ett sådant upplägg. T.ex. som att många föräldrar tycks från det att barnen är små bygga upp ett bra sparkapital t.ex. för att kunna köpa en lägenhet när den tiden kommer. Det verkar tycker jag av någon anledning anses som mycket mer allmänt accepterat än att man får lite mer indirekt ekonomisk hjälp senare i livet, för att själv kunna påverka sitt sparande. Men det är väl ändå en ganska markant skillnad på att ha en sådan överenskommelse - och att ha fri tillgång till föräldrars bankkonto!

Men - med det sagt är ju även självständighet en annan poäng i att bli vuxen. Jag har av olika anledningar fått mycket ekonomisk hjälp av mina föräldrar genom åren, men att bo hemma långt upp i 20-årsåldern hade inte varit något alternativ för mig - av helt andra anledningar än rent ekonomiska.
 
Jag tror inte heller att man måste bli helt verklighetsfrånvänd med ett sådant upplägg. T.ex. som att många föräldrar tycks från det att barnen är små bygga upp ett bra sparkapital t.ex. för att kunna köpa en lägenhet när den tiden kommer. Det verkar tycker jag av någon anledning anses som mycket mer allmänt accepterat än att man får lite mer indirekt ekonomisk hjälp senare i livet, för att själv kunna påverka sitt sparande. Men det är väl ändå en ganska markant skillnad på att ha en sådan överenskommelse - och att ha fri tillgång till föräldrars bankkonto!

Men - med det sagt är ju även självständighet en annan poäng i att bli vuxen. Jag har av olika anledningar fått mycket ekonomisk hjälp av mina föräldrar genom åren, men att bo hemma långt upp i 20-årsåldern hade inte varit något alternativ för mig - av helt andra anledningar än rent ekonomiska.
Nu verkar ju inte @Dressyrtjejen_97 ha fri tillgång utan hon har ett eget konto där det sätts in pengar, men om de tar slut i förtid sätts det in mer om jag fattat det hela rätt. Så då har hon ju ändå en "egen summa" att förhålla sig till.
 
Nu verkar ju inte @Dressyrtjejen_97 ha fri tillgång utan hon har ett eget konto där det sätts in pengar, men om de tar slut i förtid sätts det in mer om jag fattat det hela rätt. Så då har hon ju ändå en "egen summa" att förhålla sig till.
Fast det är ju samma sak som fri tillgång.
Tar mina pengar slut, så är de slut liksom. Den insikten gör en lite mer försiktig med hur en spenderar sina slantar. Om jag visste att jag hade en källa någonstans om mina pengar tog slut, skulle mitt liv ha sett heeeeelt annorlunda ut!
 
Jag är med @monster1 att det är bara ett problem om det sedan leder till att man inte klarar av att ta hand om sig själv när man sedan behöver göra det vilket det absolut inte behöver innebära att man inte kan bara för att man haft det priviligierat under studietiden.

Jag fick allt och mycket till betalt tills jag var 18 men det kom även med en förståelse om att det inte kommer vara så för alltid. Det hindrade mig inte heller från att hjälpa till och bidra men det fanns inget måste om att göra det.

Idag försörjer jag mig helt själv både ekonomiskt och rent logistiskt med allt vad det innebär att bo själv.
 
Fast det är ju samma sak som fri tillgång.
Tar mina pengar slut, så är de slut liksom. Den insikten gör en lite mer försiktig med hur en spenderar sina slantar. Om jag visste att jag hade en källa någonstans om mina pengar tog slut, skulle mitt liv ha sett heeeeelt annorlunda ut!
Jag har ett buffertkonto som jag kan föra över pengar från om det som hamnat på lönekontot skulle ta slut i förtid. Det gör mig tryggare men inte mer slösaktig vad jag märkt.
 
Jag har ett buffertkonto som jag kan föra över pengar från om det som hamnat på lönekontot skulle ta slut i förtid. Det gör mig tryggare men inte mer slösaktig vad jag märkt.
Som du byggt upp och sparat till, det är stor skillnad. Och ett vuxet sätt att sköta sin ekonomi.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 936
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 964
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
2 301
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp