Hur lär man sig att leva ensam?

Jag får sjukpenning nu och visst är det tufft. Maten är dyrare, högkostnadsskyddet för medicin höjs till 3 800 kr i juli, kollektivtrafikkort blir dyrare osv. Kläder och saker jag behöver till hemmet köper jag generellt pä loppis, det är både miljömedvetet, ekonomiskt och roligt.
Till frisören går jag typ en gång om året.
Enda djuren jag har är numera en guldhamster, billigt och gör hemmet lite mer hemtrevligt.
Jag har ingen egen häst längre, så mina hobbys är billiga. Typ gå på museum och gallerier och kolla på konst, hjälpa till med andras hästar och vattengympa med FAR-kort.
Det dyra i mitt liv är att jag håller på med silversmide, lägger vän 5-600 i månaden på silver.

Men jag klarar det ekonomiska, och det är så skönt!

Har man sjukersättning kan man ansöka om bostadstillägg hos Försäkringskassan. Så det hjälper ju lite antar jag. Både sjukersättning och sjukpenningens storlek beror ju på vilken inkomst man haft tidigare som den beräknas på så det ser nog väldigt olika ut för olika personer.

Har man sjukersättning kan man ansöka om bostadstillägg hos Försäkringskassan. Så det hjälper ju lite antar jag. Både sjukersättning och sjukpenningens storlek beror ju på vilken inkomst man haft tidigare som den beräknas på så det ser nog väldigt olika ut för olika personer.
Jag lever i princip på existensminimum-nivån just nu, så lägre är svårt att få ihop såklart.

Jag får sjukpenning nu och visst är det tufft. Maten är dyrare, högkostnadsskyddet för medicin höjs till 3 800 kr i juli, kollektivtrafikkort blir dyrare osv. Kläder och saker jag behöver till hemmet köper jag generellt pä loppis, det är både miljömedvetet, ekonomiskt och roligt.
Till frisören går jag typ en gång om året.
Enda djuren jag har är numera en guldhamster, billigt och gör hemmet lite mer hemtrevligt.
Jag har ingen egen häst längre, så mina hobbys är billiga. Typ gå på museum och gallerier och kolla på konst, hjälpa till med andras hästar och vattengympa med FAR-kort.
Det dyra i mitt liv är att jag håller på med silversmide, lägger vän 5-600 i månaden på silver.

Men jag klarar det ekonomiska, och det är så skönt!

Hej och tack för ditt svar ang. Ekonomin!

Först och främst måste säga att det är bra gjort av dig att klara av ekonomin med sjukpenning! Önskar att jag vore lika bra som dig på det.

Ok, jag visste inte att dom skulle höja högkostnadsskyddet på medicinerna! Jäklar också! Men jag får hjälp med den biten av föräldrarna som tur är!

Har insett att det är billigare att bo hemma hos föräldrarna än själv med tanke på alla kostnader som tillkommer när man bor själv.. allt känns lite hopplöst igen. Men självklart betalar jag hemma men allt blir billigare när är fler som bor under samma tak.

Önskar jag kunde ha djur igen men så länge jag bor hos föräldrarna så blir det inga djur. Måste respektera deras önskan om det. Men va bra att du kan ha ett litet husdjur iallafall!

Förlåt mitt inlägg är lite rörigt, fick panikångest i kväll och tagit lugnade. Blir nog bättre i morgon och skrivs tror jag. Men jag vill tacka dig för du skrev om din ekonomi!

Hej och tack för ditt svar!
Ok. Så det finns bidrag att söka om man skulle bli sjukpensionär i framtiden. Det låter lite hoppfullt iallafall om jag inte lyckas med att klara av att jobba i framtiden. Självklart vill kunna jobba men det är tufft när man inte varit ute på arbetsmarknaden på flera år pga. Sjukdom. Det ser inte hoppfullt ut för mig tyvärr..

Kom på en sak jag undrar över: Ekonomi!

Hur sjutton klarar sig folk på sjukpenning/sjukpension i dagens tid?

Sitter med budgeten ( enkel budget plus och minus kostnader). Jag får stresspåslag över hur man ska kunna bo själv med den här inkomsten man har..

Jag vet att man inte ska prata om ekonomi med folk, men hur ska annars veta om man är fel ute eller inte? I dagens läge klarar jag mig hyfsat. Men sedan att bli själv med alla kostnader kommer att bli tufft! Jag får säkert lite ekonomiskt stöd av föräldrarna kan jag tänka mig men ändå! Tänker på alla som inte har ett skyddsnät runt sig..

Hur har ni det i dagens tid med eran ekonomi? Visst är det bra mycket tuffare nu eller?
Du kan ju söka bostadstillägg också. Normalt sett så har man lite mer över i fickan med aktivitetsersättning och bostadstillägg än om man har försörjningsstöd från kommunen. Skulle man av någon orsak inte ha det så kan man söka försörjningsstöd. Det är väldigt lite pengar, det har inte alls följt den allmänna kostnadshöjningen men man överlever i vart fall. Du kan få stöd av kommunens budget och skuldrådgivning att göra upp en budget att följa och hos oss brukar man kunna få hjälp av bostödet till att hitta sätt att laga billiga maträtter och stöd i hur man handlar billigare. Alla har tex inte koll på hur det funkar med jämförelsepriser och sådant.

Du kan ju söka bostadstillägg också. Normalt sett så har man lite mer över i fickan med aktivitetsersättning och bostadstillägg än om man har försörjningsstöd från kommunen. Skulle man av någon orsak inte ha det så kan man söka försörjningsstöd. Det är väldigt lite pengar, det har inte alls följt den allmänna kostnadshöjningen men man överlever i vart fall. Du kan få stöd av kommunens budget och skuldrådgivning att göra upp en budget att följa och hos oss brukar man kunna få hjälp av bostödet till att hitta sätt att laga billiga maträtter och stöd i hur man handlar billigare. Alla har tex inte koll på hur det funkar med jämförelsepriser och sådant.
Hej och tack för ditt svar!
Ok. Det låter bra att det finns möjligheter till ekonomisk hjälp i framtiden! Bra, att det ger lite mer pengar än sjukpenning i dagsläget!

Laga mat är jag väldigt dålig på så det skulle nog behövas hjälp med i framtiden. Lever på Findus matlådor om inte mamma lagar mat till hel familjen. Rusch, va jag skäms över mig själv som inte ens fixar och laga
Mat till mig själv ens! Men bra att det finns hjälp stt få iallafall! Tack!

Heja dig! Vilka kloka frågor och resonemang :)

Ville bara flika in att jag håller i alla fall inte med om att man inte ska prata med ekonomin med folk, för precis som du säger så hur ska man då veta? Jag resonerar likadant om lön! Så det är inte alla som tycker det förbjudet att prata om. Däremot kanske man ska försöka mer vara lite öppen och börja med att berätta om sig själv än att ställa frågor direkt om det inte är folk man känner lite mera. Då brukar ingen reagera negativt till mig I alla fall :)

Tyvärr är det dyrt att vara ensamhushåll i dagens samhälle så bra att du försöker orientera dig även om man ju lätt blir överväldigad :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/... 2
Svar
38
· Visningar
2 560
Kropp & Själ Är det någon som gjort en npf utredning hos ett privat företag? Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 764
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag brukar åka på en förkylning ungefär en gång om året (kanske lite oftare? senaste gången innan denna var i augusti förra året). Men... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 916
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 371
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka