@AbsolutEnsam Här är en med sjukersättning och funktionsnedsättningar (ADD och autism). Har alltid levt själv, sen jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder, fast jag var mycket hos föräldrarna de första ca 2 åren.
Till slut flyttade jag 100 mil bort och jobbade nåt år, sen studerade, men så liksom rasade allt (det var innan jag fått diagnoserna) och jag blev sjuk i depression och ångest m.m.
Så småningom fick jag diagnoserna och ansökte om varaktig sjukersättning, har nu det på garantinivå och klarar mig rätt bra, har bostadstillägg och en avtalsgruppsjukförsäkring (från tiden jag jobbade) så det fungerar ekonomiskt.
(Bostadstillägget minskas ju pga ags-ersättningen).
Haft boendestöd sen 2009 tror jag, men med uppehåll. I början hade jag bara kvinnliga eftersom jag bad om det, och det var inga problem att ordna det, de förstod varför.
Så småningom frågade de om jag kunde tänka mig en manlig, tror det var för att de anställde nya (ville ha jämnare könsfördelning).
Då kände jag mig tillräckligt trygg för att prova med en manlig och en kvinnlig (de kommer olika dagar). Känner man att det inte känns bra så får man byta, det är ju ändå mitt hem och jag måste inte ta emot folk jag inte gillar eller är otrygg med. En manlig kan kännas fel medan en annan manlig känns ok. Samma med kvinnliga bs såklart.
Boendestöd och/eller kontaktperson kan nog vara ett bra sätt att ”umgås” med män om man har dåliga erfarenheter av män. Iaf så har det blivit det för mig. Man kan be dem hålla avstånd fysiskt om man vill. Fast det gör de ändå, så jag har aldrig sagt nåt om det.
Åter till ekonomin: jag brukar ansöka om hjälp från olika stiftelser och fonder, till det lilla extra. Men man måste ha ansökt om all hjälp från det offentliga innan man kan få nåt från stiftelser för de ersätter inte samhällets stöd.
Har man ”för lite” i inkomst måste man söka samhällets hjälp.
Några saker som stiftelser hjälpt mig med: laptop, skrivare, telefon, säng, olika möbler, vinterskor, rekreation, träningskort, hårklippning, massage, ansiktsbehandling, individuella skosulor, krisberedskapsgrejer, brandsläckare. Finns fler som jag inte kommer ihåg. Man ansöker om det man behöver, det kan vara allt ifrån vinterskor till en tvättmaskin, eller en utlandsresa.
Att få pengar från stiftelser är ingen garanti och det kan ta 6 månader och mer innan man får besked plus att många har begränsningar för vad man kan få hjälp med (mat, hyra, elräkning, såna vardagliga saker som det sociala ska hjälpa med, får man inte från stiftelser).
Du kan kolla på
www.foreningenfvo.se de har mycket bra information.