Hur lösa fodringar råd tack!

Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Men jag måste bara fråga er, uppfinningsrika människor om det är någon som har kommit på någon smart lösning på hur man kan utfodra kraftfoder automatiskt i boxen. Nu till hösten har jag tyvärr ingen som kan fodra kraft på morgonen innan utsläpp, så det vore guld värt om det finns någon lösning på detta!

Det finns ju färdiga kraftfoderautomater att köpa, från olika leverantörer. Men du vill kanske ha en egenbyggd variant? Isåfall får någon annan svara :D
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ja, jag tänkte mig någon egenbyggd variant, som inte kostar lika mycket som att köpa en "färdig" :)
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ger inte kraftfoder men hade gjort såhär.

Om du har krubban ut mot stallgången. Köp in enklare magnetkontakt med timer eller vad de nu kallas. Ta ett plaströr och sätt fast i hörnet så att du får en lutning från stallgången till krubban. Fäst en enklare lucka på röret mot krubban och anslut till timern. Platröret kan även bytas ut mot lådvariant från stallgången med lutning i botten in mot krubban. Får du inte ändra på boxgaller/fronten så sätt den inne en bit upp i hörnet ovanför krubban istället ( blir en mindre modell av en sk grovfoderautomat).

Lycka till!
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Eftersom du ska bygga nytt stall kanske du kan vara ännu lite smartare.

Du skulle kunna göra luckor i höskullen ovanför varje box och ha utlösningsmekanismen där. Då behöver du inte släpa upp och ner på hö utan ladda t.ex. två fack över varje box. Sedan när timern säger till så öppnas luckan under avsett fack och den högivan ramlar ner.

Inga snören, inga påsar, inget höspill i stallgångarna och inget släpande av påsar i stegar. :idea:
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Smart ide. Jag vill göra ett tillägg dock. Jag skulle se till att det är stängt till höskullen när automaterna löses ut.

Man vill inte ha 'använd' stalluft upp på höskullen nämligen, det ökar luftfuktigheten.

Så endera om takhöjden medger 'sänka ner' facken och ha lock över i skullgolvsnivå som läggs på när facken laddats. Eller ha facken ovanpå golvet som du tänkt dig, men att det är mer 'boxar' än fack (dvs stängs till däruppe på skullen.

Annars ventilerar du ut luft från stallet direkt upp till skullen genom X antal i sammanhanget hyfsat stora ventilationshål mellan fodring skett och systemet 'laddas igen'.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Alltså nu måste jag bara protestera lite. Vill man kunna sova ut på mornarna osv så har man nog valt helt fel djur att ha hemma, tyvärr, så ser jag det. Här i huset stiger jag (mamma) upp varje morgon klockan halv 5-5 tiden för att få ut alla hästar, fodra m.m. innan min man ska åka i jobb. Sen är det också jag som ger kvällshö varje dag, samt att vi också har en bebis här hemma. Normalt kommer jag i säng runt en 12 tiden på kvällarna och upp runt en 5 tiden. Jag har inte haft en enda sovmorgon på 8 månader. Och sovmorgnarna före det går att räkna på en hand sedan hästarna kom till gården. Före bebis kom så steg jag upp klockan 3 för att ordna allt med hästarna, innan jag själv skulle vara på jobb klockan 6, och dit tog det en timme att köra, så jag åkte hemifrån redan klockan 5.
Hästarna ska ut och ska ha frukost, så är det bara, och det måste man ta i beaktande och tänka på FÖRE man skaffar hästar, eller djur överhuvudtaget. Att säga att man vill ha sovmorgnar... jaa, jag saknar ord... Säger inte att du inte sköter dem, det gör du säkert, men skaffar man djur så är det inte att man "gör det man tycker är roligt", då är det mycket annat "skit" också som man måste ta hand om, som till exempel att skippa sovmorgnar. Det är min åsikt om saken.
Så, joo, jag har ett bra tips till dig angående utfodringarna, GÖR DEM.
Så enkelt är det.


Och nej, jag är inte så "feg" att jag inte vågar använda mitt riktiga nick. Jag har nyss reggat mig, och då med detta nick.


Det var det värsta så otrevligt! :crazy:

Den absolut bästa lösningen hade väl varit att TS kunde "programera" bort morgon & kvällsfodring (ex foderautomater) för att kunna sova och jobba som sig bör och sen komma pigg och glad till stallet?!
Vad är det för fel med det?


Man blir ju knappast en trevlig hästägare om man bara får sova 4 timmar, sen till jobbet och sen till stallet...
Jag om någon vet hur det är att pussla med sovtimmarna för att få dagen att räcka till! INTE roligt att inse att man ibland får sova 2-3 timmar för att möten, vännerna & hästen skall hinnas med! :crazy:
Tack o lov har vi hittat ett bra system i mitt stall, så allt sköts M-F men på L tar man ut&in sin häst själv & S är rullande jour.

Jag och några tjejer har delat med varandra enligt:

Varannan/Var 3:e L är jag uppe 7 och varannan/var 3:e sover jag till 12 om jag vill! :devil:

;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Förutom den lilla detaljen att vi inte skall ha skulle så är det ju bra.
Vi kommer att ha storbalsensilage som står på golv under samma tak som lösdrifterna.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Jag funderar på foderbord som öppnar sig modell "kossor".
Så kan jag ladda foderbordet från utrymmet där ensilagebalen förvaras.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ja, det är smart att tänka ut en lösning som innebär minimalt med flyttande på fodret hit och dit. Det måste ju vara bäst för fodret, stallmiljön, ekonomin och (sist men inte minst) utfodrarens hållbarhet.

Den gamla hederliga kostall-lösningen med en central utfodringsgång mellan boxarna/spiltorna känns intressant tycker jag. En smal gång där hästarna aldrig är, och med en kärra som man kan ladda med en fyrkantsbal ensilage och diverse kraftfoder och sedan bara rulla mellan boxarna och dela ut genom lämpliga luckor.

Jag måste nog fnula lite mer på den tanken en stund...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ja precis.
Balen kommer att gå att ställa dit med traktor.
Och så kan man kasta in ensilaget över "boxkanten" till lösdrifterna.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ja, det är smart att tänka ut en lösning som innebär minimalt med flyttande på fodret hit och dit. Det måste ju vara bäst för fodret, stallmiljön, ekonomin och (sist men inte minst) utfodrarens hållbarhet.

Den gamla hederliga kostall-lösningen med en central utfodringsgång mellan boxarna/spiltorna känns intressant tycker jag. En smal gång där hästarna aldrig är, och med en kärra som man kan ladda med en fyrkantsbal ensilage och diverse kraftfoder och sedan bara rulla mellan boxarna och dela ut genom lämpliga luckor.

Jag måste nog fnula lite mer på den tanken en stund...

För länge sen hade jag foderbord. Var gammalt kostall som var ombyggt, och foderbordet i brösthöjd på hästarna. Så jag sänkte boxkanten lite mot det, så hästarna åt därifrån. Ungefär hur bekvämt som helst - aldrig något spill eller dräll av foder ens åt de som fick mycket. Lite beroende på hur man gör kan det dock bli så att hästarna inte når sista resterna/det de puffat iväg. Det löste geten Majken hos mig dock, varje morgon sopade jag foderbordet och i änden bodde Majken som fick alla rester. Men ska man bygga nytt och dona borde man kunna kombinera 'vagn-gång' och foderbord som man lutar lite mot boxen/gör fack/liknande så det inte blir spill.

När jag var liten och vi hade kossor så hade vi två rader boxar med stallgång emellan. Fronterna var som väldigt glest 'galler' (fast det var reglar) så korna kunde stoppa ut huvudet. Mat serverades på stallgången och de stack ut huvudena och åt. Samma princip där, noll spill. (Även B-ponnyerna åt så, men det blir avigt för en större häst)

Men själva principen med att äta på en ren, lättstädad yta utanför boxen gillar jag skarpt. Eller ja med mina nuvarande är det sak samma, de städar boxen på varje strå. Men på tiden med fullbloden och araberna så det var ju massor med dräll i ströet i boxarna, och även de som ville krafsa runt maten och sen ansåg att den var oätbar för den kommit i kontakt med strö, hemska tanke. Visst går det ha olika sorts behållare, men så mycket mer lättjobbat med en lättstädad yta utanför box.

Jisses vad smart och fint man skulle kunna göra det om man byggde nytt stall och kunde bygga precis som man ville *drömma*
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 550
Senast: Ajda
·
Foder & Strö finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny. Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren...
Svar
5
· Visningar
769
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 084
Senast: tara
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 975
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp