Hur lösa fodringar råd tack!

Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Vad menar du med bra höjd ang påsen?

Jag har förr trixat lite med att få påsen att stanna kvar uppe, men det fungerar inget bra sålänge man släpper med linsystem, linan hamnar alltför gärna ivägen så maten 'fastnar' på den.

Däremot borde det vara hyfsat enkelt att lägga en liten motvikt i handtaget, så när påsen är tömd, så åker den upp igen. DÅ kan man släppa till nåbar höjd så hästen kan öppna den själv om så krävs, men såfort maten ramlat ut åker påsen upp igen.

Jag har inte sett det som så viktigt få upp påsen så jag har dock inte ägnat så supermycket tid åt det. Vill man ha det kvar uppe skulle jag köra med en 'vippbräda' med dubbel lininfästning till kanterna, då åker maten mellan snörena när brädan vippas ner. Dock måste man då endera ha stege för påfyllning - eller göra en separat hissanordning för att kunna ta ner den.

Men, behöver det inte kunna flyttas, så nätdrift och solenoider (man kan ju ha batteribackup för strömavbrott) kan man göra extremt fina lösningar med, nästan utan begränsningar.

Har man EN häst per timer är det otroligt lätt med t ex påse kvar uppe och mat ner förresten, insåg jag utgick från att betjäna flera hästar per timer i mitt svar. Har man en kan man plättlätt ha påse kvar uppe och ner med maten.

(Sen är jag nyfiken varför du vill ha kvar påsen? =))
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Tack så jättemycket :bow::bow::bow:

Jag är rädd att våran takhöjd inte räcker till inser jag nu när jag ser din takhöjd :( Mina hästar hade aldrig klarat av att ha påsarna hängandes ned i boxarna för de hade förstört dem på en gång och jag har nog inte tillräcklig takhöjd för att få dem såpass högt att de inte når dem... Hm, jag får se när sambon kommer hem igen om han kan låna lite av din ide och fixa något liknande :laugh:
Blev inte hästarna fruktansvärt rädda när maten ramlade ner? Mina hade nog bajsat på sig av ren skräck och försökt springa därifrån tror jag :angel: Hur vågade du prova första gången?

Tack igen för att du tog dig tid att fota och förklara :laugh:

Vad har du för takhöjd, och för hästar?

De är olika smarta de små liven, och vissa provar ställa sig på bakbenen för att nå, andra bara att sträcka sig.

Menar du förstört de tomma påsarna som hänger ner, eller att de skulle förstöra dem när de satt uppe?

Mina är små oralt fixerade saker, och det går någon påse ibland det gör det - men inte alls som jag befarade (alltså att det skulle slitas sönder två påsar/dag, alla dar i veckan). Kanske byter en påse i månaden.

De har inte reagerat så mycket i början. Shettisen och stora welshen hoppade till och drakblåste första gången, men snabbt framme och äta. Då blev det MER reaktion när jag hängde in ett slowfeedingnät (vitt) till welshen, han satt som ett frimärke i motsatta boxväggen och fnös hysteriskt.. hrm..

Jag introducerade det genom att köra manual release på timern, och se saaakta sänka ner ett par gånger. Så de skulle fatta att timerljud = mat, och påsarna kommer ner = mat.

Sen fick jag stå och kolla några fodringar, men som sagt första helt automatiska släppet så de hoppade till men inte mer. Inom en vecka så stod de som sagt och stirrade på påsarna och väntade på släppet när timern pep.

Sen kom ju lilla åringen. Han hade nät första tiden, men han upplevde ju ändå när det släpptes i övriga boxar. Första gången skuttade han till, andra gången ryckte han till och sen brydde han sig inte. När jag introducerade det till honom, så första gången hoppa till, andra gången rycka till, sen inte bry sig.

Inackshettisen var en annan femma. Han har dock markant mindre box (mina har jättestora boxar, dvs gott om plats att t ex hoppa undan). Han var van att höra de andras rasa ner och brydde sig inte om det. Jag sänkte ner sakta manuellt åt honom med i början. Men första helt automatiska släppet stod han med baken mot, fick den rakt bakom baken (iom liten box) och kastade sig på boxdörren. Han försökte fly alltså, men dörren var ivägen. Tror han funderade på att hoppa dörren men insåg sin begränsning.

Gång två hoppade han till rejält men inte alls lika stor reaktion. Tog fyra eller fem gånger, sen bryr sig inte han heller.

Hur jag vågade prova? Tja - jag har hyfsat stabila hästar/ponnyer, och desperation gör en mer benägen att testa ;) Jag slet ju som ett djur i över ett år med diverse slowfeedingnät, byggde nog FYRA slowfeedingautomater och försökte på alla möjliga vis få nattmaten räcka mer än en pisskvart till welshen men utan att lyckas. Och jag kunde inte med att be hästvaktande mamma att fodra 24 och 06 (Vilket jag gjorde). Så behövde få in en fodring vid ca 02 på natten insåg jag.

Så nöden är uppfinningens moder typ ;)
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Men titta!
Där är ju "små hus" med mat i.
De ser trevliga ut de där.

Nu kan ju inte jag ha slowfeeding, men jag gillar också husen. Ffa gillar jag att hästarna äter från sidan, och inte 'uppifrån' (det blir så himla belastande för ryggen om de drar tussar då).

Men hade jag hästar som låg mellan klara helt fri tillgång och nuvarande hopplösa lättfödingar skulle jag gärna ha husvarianten. Den går att göra (och finns köpa färdig med om man vill) för box också, du skär av ett hörn och har 'gallerfront' och lägger maten bakom =)
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Jag funderar på små hus med timerförsedd lucka som hindrar ätande vissa tider.
Alltså en kombination av slow feeding och timer.
Man kan ju t.ex. släppa ned en nätpåse i ett litet hus.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Vad tänker du fördelen är jmf med att släppa ner 'bara' ett nät? *nyfiken*

Apropå hus, jag har sett ett hus för automatisk utfodring, som på utsatt tid kastar ut en portion mat åt varsitt håll. Den lösningen gillade jag med, för hagbruk (ingen aning hur man bygger/vad det kostar etc dock), då kan man fodra två hagar som gränsar till varandra samtidigt (förutsatt att de som går där kan äta ur samma hög då såklart). Och just att den kastade iväg maten en bit, inte bara släppte rakt ner som t ex lunchboxen.


*KL*

Apropå utfodring i box från hög höjd, så beroende på hur långt fram man måste kunna programmera osv, så Sesame-the-drop kan ni som gillade min variant kika lite på om ni vill (googla).
(Den funkar ju i hage med förvisso). Där är påsen kvar högt upp, men maten trillar ner. Har man bara en häst blir det ungefär samma pris på att köpa en sådan eller köpa en sån grindtimer jag har.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

En sak som inte syns på bilden gällande våra "hus". Vi har en rutschbana i masonit inuti med glatta sidan uppåt så hösilaget ska åka ner mot gallret. Dock märkte vi att det inte räckte med detta då hösilaget inte la sig dikt emot gallret så hästarna kom åt det. Vi fick bygga ett "innerlock" av plywood med gångjärn och tyngd på som trycker hösilaget mot gallret. Nu har vi dessa för tredje säsongen och det funkar jättebra. Viktigt dock att man fluffar hösilaget när man lägger ner det. Hårda kakor gör det svårt för hästarna att få loss strån.

Ang Alexandras anordning. Går det inte att släppa ned slowfeedingnät på samma sätt istället för Ikea-kassar?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Jag vill gärna ha en flyttbar lösning som traktorn med pallgafflar kan ställa i vilken hage som helst.

Funderar vidare.

Fungerar bra med våra hus då dessa är byggda på pallar. Skulle man inte kunna ställa in en sån i en minihage och använda en sån lunchgrindasanordning som Alexandra_W använder?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ja det är ju en bra lösning.
En sådan hage är ju bra till annat också.
Men mina hästar stannar inte inne/ute på bara en tråd.
Jag måste ha en annan grindlösning.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ja det är ju en bra lösning.
En sådan hage är ju bra till annat också.
Men mina hästar stannar inte inne/ute på bara en tråd.
Jag måste ha en annan grindlösning.

Det går att ha två trådar på timer. Tex feed-x har det, då fäster de undre grindtråden med magnet istället för krok, och när trådarna dras in släpper magneten.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ang Alexandras anordning. Går det inte att släppa ned slowfeedingnät på samma sätt istället för Ikea-kassar?

Det går utmärkt, men kräver högre takhöjd (näten hänger ner mer). Det var så min ursprungliga variant var, ett nät släpptes ner.

Jag övergav det dock, näten ökar inte ättiden alls på mina, och då kändes det som jag lika gärna kunde låta dem äta från golv (bättre ättställning).

Men den film jag har, där släpps just ett nät ner.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Jag har en grind från Hästtema som fästs med magnet och de har så man kan ha två trådar om man vill.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Tack hörrni!
Båda två, jag skall titta närmare på de grindarna.
Grindlösning vore ju prima i mitt fall.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Tex feed-x har det, då fäster de undre grindtråden med magnet istället för krok, och när trådarna dras in släpper magneten.

Den var inte ens dyr ju.
Det får nog bli en sådan.
Eller två.

Så enkelt att fodra 2ggr/ dag medan hästarna får mat 4ggr.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

*kl*

Är det bara jag som känner mig helt korkad, blåst och oteknisk när jag läser alla om dessa smarta hemmasnickrade uppfinningar??? :o

Jag fattar inte hälften men jag är djupt imponerad!!! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Den var inte ens dyr ju.
Det får nog bli en sådan.
Eller två.

Så enkelt att fodra 2ggr/ dag medan hästarna får mat 4ggr.

Den är mekanisk och kan ställas max 6 h framåt i tiden. Där har du prisskillnaden (det och att det eg är en äggklocka, eltråd och en plastdunk. INTE menat nedsättande ska tilläggas!!). Men fungerar det rent praktiskt med ens egna tider och behov så är det en billig - och mest troligt (iaf skyddad från snö etc) mycket driftsäker/pålitlig lösning. Men den är inte portabel då den skruvas fast (det kanske går komma runt dock, genom att skruva den på något flyttbart fäste)

De fick hyfsat ofta ute till salu begagnat btw.

Jag kan ju inte använda en sådan till mina två nattfodringar, dels för även om det är jag som tar in så ligger nattfodring #2 ju 8 h bort i tiden och det kan inte timern ställas på, och dels så beroende på hur jag jobbar så preppar jag stallet vid 05 på morgonen ibland - och det ska fodras kl 24 och 04 (nästa dygn).

Men som grindtimer tror jag rejält på den.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Den passar utmärkt till mina behov.
Fodra frukost 7 och ladda lunch 12.
Fodra eftermiddag 18 och ladda natt 23.

Eller fodra eftermiddag 18, ladda natt 23, festa, komma hem 02, ladda morgon 7, sova till 12.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Dåär den nog helt perfekt ja =)

Jag var nära köpa en för att ha som backup när det behöver laddas osv de jag har. Tills jag insåg att 'fan, det fungerar inte med bara 6 h vred :S'.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

*kl*

Jag är otroligt imponerad av allas smarta lösningar!!

Men jag måste bara fråga er, uppfinningsrika människor om det är någon som har kommit på någon smart lösning på hur man kan utfodra kraftfoder automatiskt i boxen. Nu till hösten har jag tyvärr ingen som kan fodra kraft på morgonen innan utsläpp, så det vore guld värt om det finns någon lösning på detta!

Jag tittade på Alexandra_Ws utförliga beskrivning med tidsinställt hö. Jag funderar på om det möjligtvis går att göra något liknande fast med en hink kraftfoder som sänks ner istället för en påse med hö. Tror ni att det skulle funka? Eller är det någon som har en smart lösning på detta problem? Är jättetacksam för alla svar!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·
Foder & Strö finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny. Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren...
Svar
5
· Visningar
769
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 084
Senast: tara
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 977
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp