Hur lösa fodringar råd tack!

Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

"Snyggt" ;) !

De rullade påsarna, öppnar hästarna dem själva?

Om de inte rullas upp av sig själv när de faller ner, ja precis som jag skrev (lugnt om du missade det i förra inlägget).

Hästarna öppnar alla typerna av påslösningar om de inte löser ut av 'rycket' som blir när det står stopp förresten.

Att jag valt olika är för att:

Korvarna - D-ponnyn inte bara är smart som få och med giraff i släkten, utan också dammallergiker. Så rullade påsar gör dels att jag kan få dem högre och han har mindre att 'få tag i', samt att silaget inte torkar i påsen lika fort.

Den intakta påsen där bara handtag etc på ena (främre) sidan är borta och ersatta med ett hål är min ursprungliga. Det fungerar fint till min E och har fått vara så.

Hade först samma sak till B och W, men fick korrigera. Till W för han försökte ställa sig i påsen och slet ner linan :crazy: Tur det är en cool kille, när jag kom ner stod han med påsen som mössa över huvudet och hade snott linan runt sig (bringa-bakdel) som en annan kassler. Men han kunde ju snott linan runt ett ben :S
Om man kikar noga på nån av bilderna från taket ser man att ett block sitter fast i en kätting som är slagen runt regeln. Den går till W, och kättingen är sen nedslitningen

Så jag klippte sönder påsen så den inte skulle gå att ställa sig i helt enkelt, och maten trilla ut.

B fick sen samma sort, men där för att kunna låta påsarna hänga högre nedsläppta - han bajsade nämligen på dem när de var tomma. Men med sönderklippt kan de 'sanna' högre upp, och maten faller ner.

Lättast att 'ladda' är ju varianten som inte är sönderklippt, där man bara lägger i maten och snör ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Jag har skrivit att jag tycker inte om timers. Tycker att man kan gå ut och mata sina hästar och samtidigt se efter dem. Men här inne ska man inte säga sin åsikt, utan sitta och jaka med alla andra om hur otroligt bra allting är, annars får man ju se på annat. Men tyvärr så är jag inte en sådan person. Jag säger min åsikt och den står jag för.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Läs ditt eget inlägg, inlägg #18.

Du hävdar där att man går upp/ut och ser till hästarna alla fodringar, och att timers med mera är förjävligt osv

Jag frågar nu IGEN eftersom du vägrar svara:

DU skulle alltså i mitt läge sova i 4h-intervaller på nätterna - för att däremellan gå ut och fodra?

Och - jag struntar i när DINA hästar får mat. MINA behöver få mat var fjärde timme dygnet runt, så då antar jag kallt att i ett sådant läge skulle du sova 4 h intervaller eller slå ihjäl dem?

Japp, kan du tänka dig att det skulle jag faktiskt göra, och i mina ögon är det inte för mycket begärt eftersom det är jag själv som har tagit mig ann djuren. Jasså, så nu har jag inte bara anklagat dig för att vara en dålig djurägare, utan nu har jag tydligen också sagt att djuren ska slås ihjäl??? Nej du, du kan ju försöka med något annat. Jag säger min åsikt och den står jag för, så får du anklaga mig för vad du vill.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Hela inägget om hur en dag ser ut tyder ju på självuppoffring. Måste gå upp kl XX för att fixa allt innan maken/en själv åker till jobbet, har inte haft en sovmorgon på X månader osv.

Jag antar att maken är helt inkapabel att ta han om både beisen och att fodra hästar?.. Eftersom han tydligen inte tagit bebisen en enda morgon så mamman kunnat få sova, och det alltid är hon som fodrar både morgon och kväll - även om hon måste gå upp klockan 03 för att hinna innan jobbet..

Om man lever i det är det kanske inte så konstigt man tar på sig någon slags roll om att man bara gör det som en god hästägare/hustru/mamma/whatever bör och ska göra. Annars riskerar man ju att upptäcka att man lever ihop med en man som aldrig hjälper till..

Så valet är nog att bli extremt bitter - eller sådär självuppoffrande präktig?

Jasså, så nu ska du börja sitta och säga hur min man är också. Du är nog allt en riktigt allvetare du :rofl: Min man har bebisen vareviga morgon medan jag är ute i stallet. Men som sagt, han ska TILL JOBBET och då är det jag som ska ta hand om bebisen. Och då ska hästarna vara klara innan han ska åka. Ganska lätt matematik eller hur? Och varför i hela fridens namn ska han mata och sköta hästarna? Det är mina djur, och han har NOLL intresse av dem och NOLL erfarenhet. Vet inte hur det är med dig, men jag lämnar då inte hästarna till någon som jag vet inte har någon som helst erfarenhet, och har den personen att fodra, föra ut m.m. Och ska han då göra det med en bebis på armen dessutom? I så fall måste det nog vara något stort fel i ditt tankesätt... Eller kan det vara så att du helt enkelt är utan egna barn och inte vet skvatt nada om hur det är att ha barn? Brukar ju oftast vara sådana människor som "vet och kan".... Min åsikt är, och har alltid varit, att jag gillar inte timers, så är det och det står jag för. Tycker du ska sluta upp med spela så allvetande, och sitta här och berätta om saker och ting du inte vet något om. Att "hoppa på" min man och börja säga att han är riktigt inkapabel, är riktigt low-life i mina ögon. Rätt så rejäla lågstadiefasoner du håller dig med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Din man jobbar alltså sju dagar i veckan? Du skulle ju annars kunna ha en sovmorgon på helgen - och han en? Den ena tar bebis och hästar. Eller är bebis av typen som illskriker från 04 - 08 varje morgon? Då blir det svårt fodra och ta ut hästar ja.

Men annars så på lördagen tar en av er hästar + bebis (i normalfallet), den som ligger kvar och sover är ju backup den stund det tar att släppa ut hästarna, om bebis just DÅ skulle vakna/skrika/etc. På söndagen tar den andra samma sak. Då får ni möjlighet till en sovmorgon var i veckan.

För mig är det helt självklart att sambo/make skulle ställa upp på det - likväl som jag skulle ställa upp på hans intresse även om jag inet alls var intresserad av det.

Men om du aldrig ger sambon en chans kommer han aldrig bli annat än okunnig. Jag har min mamma som hästhjälp. Hon föddes inte hästkunnig. Hon har lärt sig. Genom att jag släppt på rabiatkontrollen och låtit henne fodra fast hon inte gjort det själv förr, låtit henne för första gången ta ut själv osv. Och vet du - inte bara har det gått bra, hon är idag imponerande kunnig. Vilket är en enorm trygghet för mig - jag slapp t ex få panik när jag olyckligt hamnade inlagd på sjukhus. För jag visste att hon skulle se till hästarna och kunde det.

Någon lät ju DIG lära dig om hästar en gång i tiden, så varför kan du inte låta din man göra det? Ni är ju en familj, och även om han är ointresserad och inte ska behöva ha huvudansvaret så är det väl självklart att man i en FAMILJ ser till att ruljansen fungerar även om den ena bryter ett ben, hamnar på sjukhus, är rejält magsjuk eller för den delen förtjänat att för en gångs skull få sova!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Japp, kan du tänka dig att det skulle jag faktiskt göra, och i mina ögon är det inte för mycket begärt eftersom det är jag själv som har tagit mig ann djuren. Jasså, så nu har jag inte bara anklagat dig för att vara en dålig djurägare, utan nu har jag tydligen också sagt att djuren ska slås ihjäl??? Nej du, du kan ju försöka med något annat. Jag säger min åsikt och den står jag för, så får du anklaga mig för vad du vill.

Kan du förklara, nyanserat gärna, varför du skulle pina dig själv med kronisk sömnbrist och riskera att bli sjuk (jodå det finns faktastöd för det) för att fodra var fjärde timme - när du BÅDE kan se till att hästarna får mat var 4e timme (mha timer) OCH ta hand om dig själv (ha möjlighet till sammanhängande sömn)?

Vad är själva problemet med timerfodring kl 24 och 04, och manuell fodring övrig tid. Och då tillsyn var 4e h övrig tid såklart. De får alltså tillsyn 08, 09,12,16,20 och oftast (inte alltid) kl 22.
Som längst är de utan tillsyn 20 - 08, oftast 22-08.
Vad är problemet med det egentligen, jag förstår verkligen inte hur du tänker och skulle gärna få det förklarat?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Nu kan jag inte hålla mig längre... Du menar alltså att din man är så ointresserad så han inte han slänga in färdiga höpåsar till dina hästar så du kan få sovmorgon ibland?
Fy säger jag bara, inte nog med att du gör allt komplicerat gällande din hästhållning du involverar inte heller din man i dina intressen, är det månne så att du har lite svårt att släppa kontrollen?

Vart gör du av barnet när du springer ut o kollar dina hästar för jämnan?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Tack, det var en mycket bra och pedagogisk beskrivning.
Jag gillade din lösning bättre än lunchboxen.
Det får nog bli något grindöppnarbaserat här med tror jag.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Jag har 3 barn och har då utan vidare kunnat fodra hästar medan jag har haft bebisarna med.
Man får arrangera så att det blir praktiskt.

Du verkar krångla till din tillvaro något oerhört.
Och bli arg på andra som inte vill krångla lika mycket som du.
Hästar kan väl inte må mer än bra?
Vad vill du uppnå med ditt eviga kontrollerande?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Nu ska vi se om någon var klokare. Det blev så mycket bilder så gjorde ett offentligt facebookalbum, så nu kan ni stalka min brevlåda. Låt helst bli det...

Fult som sagt, men enormt funktionellt. Onödigt rörig lindragning, då jag ursprungligen gjorde det för två boxar men sen la till en tredje, och sen en fjärde (kajko placerad). Skulle jag gjort alla på en gång hade jag dragit annorlunda - och sen när det är som det ska och bara tre boxar ska jag dra om det snyggare.

Varje timer betjänar två hästar. Jag kan koppla alla fyra till samma timer, men då får man väga av lite och kolla hur mycket tryck man lägger på varje timerhake. När jag laddar fyra stycken på en är det totalt 6 kg som hissas upp och det klarar timern. Men då jag råkar ha fyra, så har jag delat det. En timer var på semester när bilderna togs dock. Fördelen med en timer till alla är att OM något failar, så får ingen mat. Inte hälften (det blir rätt grinigt bland stackarna som INTE får då).



QUOTE]

Underbart, tack så jättemycket för att du tog dig tiden att fota och förklara :love:

Önskar att vi hade den höjden i taket inser jag nu.... :grin:
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Dina inlägg får mig att tänka på den kloka devisen "varför göra det enkelt när man kan göra det svårt?"

Är det något självändamål ju präktigare och mer lidande man är? Varför skulle det vara fult att få något som fungerar väl för både hästar och ägare?

Och borde det inte förbjudas med betesdjur, de får ju ofta tillsyn 1 - 2 ggr/dag. Vad kan inte hinna hända mellan dessa tillfällen?!
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Tack så jättemycket :bow::bow::bow:

Jag är rädd att våran takhöjd inte räcker till inser jag nu när jag ser din takhöjd :( Mina hästar hade aldrig klarat av att ha påsarna hängandes ned i boxarna för de hade förstört dem på en gång och jag har nog inte tillräcklig takhöjd för att få dem såpass högt att de inte når dem... Hm, jag får se när sambon kommer hem igen om han kan låna lite av din ide och fixa något liknande :laugh:
Blev inte hästarna fruktansvärt rädda när maten ramlade ner? Mina hade nog bajsat på sig av ren skräck och försökt springa därifrån tror jag :angel: Hur vågade du prova första gången?

Tack igen för att du tog dig tid att fota och förklara :laugh:
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

jag brukar inte härja och bråka... inte här på Buke iaf... men grattis till dej som har det så bra att du har möjlighet att kolla till dina hästar så frekvent som du gör. Att sen slå alla oss andra i skallen med hur bra du har det kan kännas lite buke-elakt, men det är min privata åsikt, eller så blir jag upprörd bara för att det är måndag morgon och jag vaknade med huvudvärk...
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Knapplån.
Vi har våra hästar på lösdrift och har en lite annorlunda lösning.
Min man har byggt två foderlådor med galler där hästarna får dra ut hösilagestrån.
Se bild
dsc_0452.jpg

Dessa är byggda för fyra hästar. Jag fyller dem två ggr om dagen, på morgonen innan jag åker till jobbet och när jag kommer hem från jobbet. På vardagarna går jag upp 5.30 och ger dem men då finns det fortfarande mat kvar så det spelar ingen roll om jag vill ha sovmorgon, på helgerna ger jag runt 9 och det finns fortfarande kvar.
Just nu har vi bara tre hästar hemma så jag behöver bara fylla på en gång om dagen. Bekvämt, men detta kräver ju att man har hästar som klarar av hyfsad fri tillgång.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Hittade en bild där tre hästar står och knaprar vid samma låda. När de har fri tillgång blir det inte lika mkt tjafs om maten.
20111113-142335.jpg
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Fast jag tycker du mer eller mindre idiotförklarade de som använder sig av timers till vissa utfodringstillfällen.
Jag fattar inte hur det kan bli sån cirkus av en sån här fråga. Jag är övertygad om att både du som vill fodra allt för hand och de som använder timer till vissa fodringar och fodrar för hand vissa fodringar, alla har hästarnas bästa för ögonen. Om man kan underlätta sig egen tillvaro med ett mekaniskt hjälpmedel så är det väl jättebra? Hästarna ska tas om hand och få sina behov tillgodosetta oavsett vad ägaren har för arbetstider och hur denne lever i övrigt. Alla kan ju omöjligt göra på samma sätt. Så länge utgångspunkten är att hästarna ska få vad de behöver så får man ha respekt för att det finns olika sätt att gå till väga.

Det är jättebra att du säger din åsikt. Men samtidigt behöver man inte klanka ner på andra som har andra lösningar. Din metod fungerar bra för dig. Fine. Men ha respekt för att andra människor har andra lösningar som passar deras hästar och deras liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Tack för din förklaring i bildform, den var illustrativ :laugh:

Jag har visserligen inte fodringsproblem än, jag har hästarna hemma och är för tillfället utanför jobb, men så småningom är det dags att söka jobb och då blir det ju lite meckigare.

Jag bor ute i skogen nu och har ingen alls som kan hjälpa mig, så alla fodringar jag kan få bort med timer är guld värda! Det första jag kommer prova är dock fri tillgång, men går inte det är din lösning perfekt! Jag har samma takhöjd som du, men hästarna är ute dygnet runt så jag får nog lösa någon slags boxfodring då med.....


Förresten blir jag full i skratt av diskussionen för övrigt i tråden, jag har alltid haft ointresserade män, men de ställer upp och tar vissa saker i stallet ändå, för att de VILL det. Och att det är svårt med barn med sig kan jag inte heller se, bebis går ju att slänga upp i en sjal eller sele på ryggen så är de med och jag kan göra allt jag behöver? (eller slänga förresten, jag slänger såklart inga barn, jag sätter upp dem försiktigt)

Hehe, välkommen måndag morgon, bra ideér och underhållning :D
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

*kl*
Jag var tvungen att fråga min totalt icke hästintresserade sambo om han skulle hjälpa till med fodringar och så om vi hade häst hemma och det var en självklarhet enligt honom. Han har sedan dottern föddes tagit henne själv så att jag kunnat åka till stallet utan problem.


TS - Alexandra_w har ett jättesmart system! Något sånt eller någon annan form av automatisk utfodring skulle jag titta på. Kommer jag någon gång igen att ha eget stall så ska jag fixa något liknande. Då vet man att hästarna får sin mat, även om jag ligger hemma med migrän eller fastnar i en bilkö :) Mycket lugnande för en sån som mig som får tidsstress om jag är två minuter sen...
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Oj så avancerat och smart! Jag måste gå ut och kolla takhöjden. Det bästa borde vara om man kan fixa så att maten åker ner medan påsen stannar kvar på bra höjd...

Den lilla lådan i hagen var också bra. Jag har en monsterhäst som bestämmer över maten och kör bort de andra, men två lådor är ju mycket bättre än att bara slänga på marken som jag gör nu.

Slow feeding-nät fungerar inte så bra för min glupskaste dam eftersom hon river sönder dem.

Tack för tipsen!
Någon som har fler bra tips?:)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·
Foder & Strö finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny. Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren...
Svar
5
· Visningar
769
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 084
Senast: tara
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 977
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp