Bukefalos 28 år!

Hur många mål om dagen äter du?

Hur många mål mat äter du under en genomsnittlig dag?

  • 1-3

    Röster: 122 57,8%
  • 4-6

    Röster: 87 41,2%
  • 6+

    Röster: 2 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    211
"Äter" är för mig varje gång jag öppnar munnen och intar något annat än vatten.

Fastar du alltså mellan 16.00 och 8.00? Det är många timmar

Ja jag äter inget mer på kvällen. Är inte hungrig. Dessutom finns det inte utrymme för mer än så i min kaloribudget..
 
07:00 Frukost (yoghurt med färsk frukt och müsli, mjuk macka med smör och ost, en kopp te)
9:30 Kaffe med mjölk, en frukt (oftast banan), eller en macka med smör och ost (i så fall åt jag oftast bara yoghurten till frukosten och tar mackan till nu)
12:00 Lunch, matlåda från middagen dagen innan oftast
14:30 Kaffe med mjölk, en frukt. Ibland fika om någon på jobbet bjuder :p
Kväll, varierande tid: Lagad middag

Kan i nödfall överleva en dag utan mellis, men då får mina kollegor höra en kurrande mage många timmar av arbetsdagen :D Ska jag träna efter jobb blir det ett ännu stadigare eftermiddagsmellis.
 
Jag äter typ 1-5 gånger/dag beroende på dagsform och vad jag gör på dagen.

Har jag besök eller fika inplanerad kan jag äta 4-5 gånger, är det bara jag och sambon äter jag typ 3 gånger och är jag ensam och mest går hemma kan jag äta typ 1 gång framemot kvällen när jag kommer pä att jag inte ätit.
Det sista är asdåligt faktiskt, så jag brukar försöka bjuda in folk eller bjuda hem mig till andra (läs, mina föräldrar) när jag är ensam hemma en längre period pga sambons resande just för att jag ska äta ordentligt någon dag iaf och inte leva på en tallrik yoghurt eller bara godis typ.
 
Varm frukost vid 07.15, gröt med bär, grynost och lite mjölk + hårdbröds macka med pålägg, sallad, örter på
Mellanmål (litet) kl 10
Lunch kl 12, sallad plus varm lagad mat
Mellanmålsfrukt kl 14 (liten bit, inte en hel större frukt)
Mellanmål (litet) kl 15.30
Middag kl 18, sallad plus varm lagad mat

Hade magkatarr för några år sen och har känningar kvar emellanåt så äta ofta och lite är den nya melodin. Funkar bra jobbdagar och hemma men opraktiskt att vara bortrest och bo hemma hos någon annan.
 
Jag säger som din sambo. Jag tror öht inte att jag någonsin har kallat mina egna mål för mellanmål. Jag associerar ordet med barnomsorgen och med att barn öht äter ideligen.

Ett äpple, en bulle eller ett par kex är inte mellanmål, i mitt språk. Men oavsett, äter jag rätt sällan något alls mellan mina tre dagliga mål.
Aha, intressant! Just order "mellis" håller jag med om att det har starka dagis-vibbar, men "mellanmål" tycker jag nog känns rätt neutralt faktiskt. Men så använder jag aldrig svenskan till vardags heller, så jag vet inte vad jag skulle ha sagt på en svensk arbetsplats till exempel. I engelskan är "snack" och "snacking" helt neutralt och extremt vanligt förekommande.
 
Fick lite svårt att välja alternativ att kryssa på....

De dagar jag jobbar (kontor) så blir det 2 "riktiga" måltid + 1-2 mellanmål/fika. Har aldrig tid med frukost men äter kanske en bulle eller två innan jobbet. Äter lunch (mackor) vid 12-tiden, sedan lite vadsomhelst jag råkar ha hemma innan stallet (popcorn är en favorit). Middag (varmt mål) någon gång mellan kl 21 och 24.

När jag är ledig är jag oftast hela dagen i stallet, ibland blir det frukost innan jag åker bort, ibland inte. Men brukar se till att ha med 2-3 mellanmål som jag kan äta under dagen. Sedan middag när jag kommer hem på kvällen.

Så summa summarum äter jag oftast 3-4 ggr per dag. Men skulle kunna äta mycket oftare, är hungrig typ jämnt. :p
 
För att det är gott?

Frukt innehåller dessutom en hel del bra. Att det är socker i frukt är väl inget problem? Eller?

Jag blev mest nyfiken på om man tycker att det är ett bra mellanmål. För mig är frukt en lite nyttigare variant av godis, dvs socker men med en del vitaminer och fibrer.
 
Äsch, den är ju hens jobb för tusan! Kanske ser det som en utmaning 😁

Tja, ”jag gillar bara falukorv, köttbullar och snabbmakaroner och helst inga kryddor” är inte en hanterbar utmaning. Som ett exempel. Om kräsen är mer ”är det inte riktigt jäkla vällagat, balanserat och varierat äter jag inte gärna så mycket” kanske det är mer av intressant utmaning.
 
Jag blev mest nyfiken på om man tycker att det är ett bra mellanmål. För mig är frukt en lite nyttigare variant av godis, dvs socker men med en del vitaminer och fibrer.
Den definitionen är nog inte så vanlig?

Kolhydrater behövs för att hjärnan ska fungera. Jag äter hellre en frukt än en bit vetebröd med smör. Som diabetiker behöver jag ibland något kolhydratrikt för att balansera upp insulinet. En banan eller ett äpple känns betydligt bättre än ett par bitar druvsocker.
Plus vitaminer och mineraler då. De finns verkligen inte i druvsockret.
 
Den definitionen är nog inte så vanlig?

Kolhydrater behövs för att hjärnan ska fungera. Jag äter hellre en frukt än en bit vetebröd med smör. Som diabetiker behöver jag ibland något kolhydratrikt för att balansera upp insulinet. En banan eller ett äpple känns betydligt bättre än ett par bitar druvsocker.
Plus vitaminer och mineraler då. De finns verkligen inte i druvsockret.

Att utesluta kolhydrater har jag inte skrivit ett ord om..? Inte heller jämfört med druvsocker.

Mina tankar kommer från att många verkar tänka att det är så himla nyttigt att äta massor med frukt.
 
Att utesluta kolhydrater har jag inte skrivit ett ord om..? Inte heller jämfört med druvsocker.

Mina tankar kommer från att många verkar tänka att det är så himla nyttigt att äta massor med frukt.
Fortfarande ställer jag mig frågande?

Vem har talat om massor av frukt? De flesta som nämner frukt äter en eller två om dagen. Vilket är helt enligt rekommendationer från Livsmedelsverket. De uppmanar till 500 g frukt och grönt om dagen, ungefär hälften av varje.
 
Jag blir fascinerad över att så många äter frukt till mellanmål. Varför? :) Socker? Fibrer?
Jag åt det när jag jobbade eftersom det gick snabbt, det krävdes minimal energi av mig att äta och det höll mig mätt länge. Jag tycker inte om banan alls egentligen. Det är faktiskt väldigt äckligt!
Jag har inget direkt sunt förhållande till mat egentligen, kroppen blir hungrig som hos alla andra men hjärnan säger "urk, inte äta nu igen, har ingen lust". Så allt som är enkelt och går snabbt att stoppa i sig är bra! 👼
 
Frukost runt 6
banan en 9 tiden
lunch 11 (10:30 om det är riktigt kris)
mellanmål 14 (beror lite på vad jag är sugen på men tex en yoghurt)
middag 16:30
smörgås kl 21

Livet med små barn och tidiga morgnar ;)
 
Att utesluta kolhydrater har jag inte skrivit ett ord om..? Inte heller jämfört med druvsocker.

Mina tankar kommer från att många verkar tänka att det är så himla nyttigt att äta massor med frukt.

1 frukt om dagen är inte massor. Och jag vet inte heller var nyttigt kom från. Frukt är färdigförpackat, lätt-tuggat och snabbätet - och ger både socker, fiber, vitaminer och mineraler. Lite som godis++.
 
Och jag förstår inte hur vissa kan äta sin senaste måltid vid 18:00 och klara sig på det! Ett stort mysterium.

Och just nu 59,2 % som äter 1-3 mål/dag.
Räknar ni in fika bland dessa och om ni tar någon frukt eller är det utöver dessa 1-3 mål?
Allt man stoppar i munnen räknar jag då. Så i dag har jag ätit två gånger. En gång vid 12 då jag åt två ostmackor och en halv skalk med leverpastej (andra halvan fick dotterns hamster Cazper) och så nyss när jag åt 5 små körsbärstomater jag snodde från växten på balkongen. Jag är hungrig och borde äta någon middag, men det är varmt och jäkligt och jag har ingen lust. Jag räknar ju med chips och godis som en del av en måltid/mellanmål, så glassen i går var ju ett mellanmål.
 
Jag äter oftast 5-6 måltider per dag.
Frukost, förmiddagsmellanmål, lunch, eftermiddagsmellanmål, middag och sen ofta något innan jag ska sova.
Slarvar ibland men då mår jag asdåligt. Blir yr och illamående och det känns som att jag ska dö om jag inte äter ordentligt.

Alla på mitt jobb äter både på förmiddagen och på eftermiddagen. De flesta äter ungefär som jag beskriver ovan. Men jag jobbar på en ätstörningsklinik och vi är liksom rätt drillade i hur man äter bra ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 656
Senast: Freyja_bus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 820
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 076
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp