Bukefalos 28 år!

Hur många mål om dagen äter du?

Hur många mål mat äter du under en genomsnittlig dag?

  • 1-3

    Röster: 122 57,8%
  • 4-6

    Röster: 87 41,2%
  • 6+

    Röster: 2 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    211
Jag har delvis ett fysiskt ansträngande jobb och så tränar jag nästan varje dag. Jag är i princip alltid hungrig så jag måste vakta på intaget. Jag håller mig till frukost, rejäl med ägg bla, mellis, lunch, mellis, middag, mellis...mellanmålen försöker jag hålla ner kalorierna på, det blir ofta en frukt eller en liten knäckemacka.
 
En typisk arbetsdag brukar se ut såhär
Kl 6 en knäckemacka och te
Kl 9 macka/frukt och te
Kl 12 lunch ofta lagad mat
Ca 19-20 macka och te eller lagad middag beroende om jag behöver ha med matlåda dagen efter
 
En, ibland två ggr. Alltid middag vid 17-19 tiden, ibland gröt/macka på förmiddagen. Kan absolut inte äta frukost direkt på morgonen!

En ledig dag vaknar jag runt 7,7.30, tar ut hunden, åker till stallet, rider/tömkör/promenerar, hemma vid 10-11, då kan jag äta gröt/macka. Ibland blir det bara kaffe. Sen börjar jag bli hungrig runt 17 tiden och äter oftast däromkring, ev senare om jag är själv.

Jobbar jag dagspass så har jag med mig någon enkel, liten matlåda till lunch, men då skippar jag förmiddagsgröten och äter lunch som första mål.
 
En jobbdag äter jag frukost 9, lunch 12 och sen middag antingen före eller Efter gym... 16 eller 18. Blir det senare middag kan jag ta en proteinbar/dryck eller liknande.
 
Efter att ha fått en ny kollega som inte heller äter mellanmål, vilket innebär att jag fortfarande är den enda på kontoret som äter något mellan frukost och lunch, blev jag nyfiken. Är jag verkligen så ensam om att äta fler än tre mål om dagen?

Jag förstår inte hur folk överlever! Skulle jag klara mig på frukosten i 5-6 timmar skulle jag behöva äta en rejäl hotellfrukost varje dag, och jag tycker inte om att äta mycket på morgonen. Det hör väl också till saken antar jag, det här att jag ogillar att äta stora måltider och därför föredrar "lite men ofta"-principen. Samtidigt har jag en kollega som kommer in vid 9 och går hem vid 16 och jag har nästan aldrig sett henne äta något, alls.

Vad trivs ni bäst med?
Få se nu.
Något litet till frukost, oftast rostade mackor.
Sedan frukost runt 10:00-tiden. Väldigt varierade här. Ibland en riktigt måltid och nån gång en bulle och något litet. Någon gång i månaden våfflor. Kokta ägg med kaviar. Ja det är olika från dag till dag.

Sedan någon gång på eftermiddagen äter jag antingen bara någon frukt eller så en riktigt rejäl måltid för sedan hinner jag inte äta förrän senare på kvällen så måste få i mig så att jag står mig.
Och sen på kvällen. Oftast en ganska rejäl måltid för det är inte roligt att behöva vakna på natten och ha en magen som skriker.
 
Och jag förstår inte hur vissa kan äta sin senaste måltid vid 18:00 och klara sig på det! Ett stort mysterium.

Och just nu 59,2 % som äter 1-3 mål/dag.
Räknar ni in fika bland dessa och om ni tar någon frukt eller är det utöver dessa 1-3 mål?
 
Och jag förstår inte hur vissa kan äta sin senaste måltid vid 18:00 och klara sig på det! Ett stort mysterium.

Inte jag heller. Äter vi sen middag runt 19 eller senare så klarar jag mig utan kvällsmat men annars är jag som regel ordentligt hungrig igen på kvällen. Att somna hungrig är ju svårt och dessutom brukar jag då vakna illamående.

Fast jag fattar ju inte heller hur man kan gå upp och göra en massa, jobba i flera timmar osv utan att äta. Jag vaknar vanligen vrålhungrig ;)

...eller hur man kan gå typ 6-8 timmar mellan någon av dagens måltider. Har det hänt någon gång så är jag vid det laget både skakig och bitsk...

Men många i tråden verkar ju inte alls besväras av hunger på det sättet. Måste vara skönt! :up: /Ständigt hungrig
 
Oj vad folk verkar strukturerade :o
Själv varierar det tokmycket, äter ogärna frukost men tvingar i mig om jag ska jobba, sen blir det generellt ett mål runt 14-16 beroende på arbetstid, och kanske ett mål på kvällen, annars något mindre/småätande.
Igår var första målet klockan 16 en macka, och avslutade med lite pommes på kvällen. Det hör visserligen till ovanligheterna att det är så dåligt. Hör till skaran som inte känner av hungern, blir trött och tjurig istället, vilket gör att orken att laga mat minskar. Tur jag har en sambo som känner mig bättre än vad jag känner mig själv, han har räddat många kvällar genom att ställa sig vid spisen/öppna kylskåpet..... :angel:
Mycket handlar troligen om rutiner. Jag hade väldigt svårt att äta frukost tidigare och numer äter jag oftast två frukostar istället men med flera timmar mellan. Spelar ingen större roll när man äter men bra att det inte skiljer sig för mycket från dag till dag
 
Sen har vi ju det här med definitionen av "mellanmål" också... Jag diskuterade ämnet med sambon över middagen och det visade sig att han inte skulle räkna ett äpple och en kopp kaffe som mellanmål, medan det definitivt är det i min värld. Vad som helst som innebär att man äter något utöver den där koppen kaffe/te eller vad det nu är räknas som mellanmål i min värld - oavsett om det rör sig om ett ensamt kex eller en hel ostmacka.
Jag säger som din sambo. Jag tror öht inte att jag någonsin har kallat mina egna mål för mellanmål. Jag associerar ordet med barnomsorgen och med att barn öht äter ideligen.

Ett äpple, en bulle eller ett par kex är inte mellanmål, i mitt språk. Men oavsett, äter jag rätt sällan något alls mellan mina tre dagliga mål.
 
Jag säger som din sambo. Jag tror öht inte att jag någonsin har kallat mina egna mål för mellanmål. Jag associerar ordet med barnomsorgen och med att barn öht äter ideligen.

Ett äpple, en bulle eller ett par kex är inte mellanmål, i mitt språk. Men oavsett, äter jag rätt sällan något alls mellan mina tre dagliga mål.
Påminde starkt om min kusin just nu! Nej mellanmål äter ingen vuxen och onödigt för barn med tydligen :D
Men fika det går bra!
 
Frukost på jobbet vid 7:45. En kopp te vid 10 och lunch vid 12. Te eller varmchoklad vid 15 och middag vid 18. En kopp te på kvällen innan jag lägger mig. Finns det fika på jobbet tas det fika till eftermiddagstéet.
 
Frukost runt 05:30
Lunch vid 09
Andre lunch mellan 14-16
Kvällsmat när hunger eller trötthet gör sig påmind, ibland äts bara något litet för att kunna somna snabbt på kvällen.
Skulle vilja fika mer men har inte ett jobb som kan anpassas för det.
Så när jag är ledig fikar jag närhelst jag kan!
 
Jag äter på vardagar:
0800 Frukost, lite havregurt och müsli
1130 lunch, en överbliven matlåda
1600 middag, kan vara precis vad som helst

Dessutom
0510 kaffe
1500 kaffe
Men det räknas väl inte som mat?
 
Jag skulle kunna äta jämt med, men bara goda saker. Jag avskyr att göra mat, tycker allt utom pannkakor är undermåligt som frukostmat och tröttnar apfort på alla former av mellanmål. Det blir bara jobbigt att försöka planera så många mattillfällen, räcker att försöka komma på två storkok per vecka så jag har matlådor till jobbet.

Amen!! Därför jag velat ha en kock 😍
 
Jag äter på vardagar:
0800 Frukost, lite havregurt och müsli
1130 lunch, en överbliven matlåda
1600 middag, kan vara precis vad som helst

Dessutom
0510 kaffe
1500 kaffe
Men det räknas väl inte som mat?
"Äter" är för mig varje gång jag öppnar munnen och intar något annat än vatten.

Fastar du alltså mellan 16.00 och 8.00? Det är många timmar
 

Liknande trådar

Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Senast: Freyja_bus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 856
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 108
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp