Bukefalos 28 år!

Hur många mål om dagen äter du?

Hur många mål mat äter du under en genomsnittlig dag?

  • 1-3

    Röster: 122 57,8%
  • 4-6

    Röster: 87 41,2%
  • 6+

    Röster: 2 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    211
Sen har vi ju det här med definitionen av "mellanmål" också... Jag diskuterade ämnet med sambon över middagen och det visade sig att han inte skulle räkna ett äpple och en kopp kaffe som mellanmål, medan det definitivt är det i min värld. Vad som helst som innebär att man äter något utöver den där koppen kaffe/te eller vad det nu är räknas som mellanmål i min värld - oavsett om det rör sig om ett ensamt kex eller en hel ostmacka.
Ja jag tror att många som säger att de inte äter mellanmål ändå äter motsvarande. Småäter lite, tar ngt till kaffet, hugger en frukt i farten osv.
På typ alla jobb jag har haft är det standard att folk stoppar i dig något under förmiddag och eftermiddag, även om man inte alltid kallar det mellanmål.
Jag är helt yrkesskadad och har ”matschemat” i huvudet så jag kallar det mesta som mellanmål. Även chips/godis/popcorn och fikabröd/glass osv.
Jag blir fascinerad över att så många äter frukt till mellanmål. Varför? :) Socker? Fibrer?
Vitaminer, fibrer och enkelt. Stämmer överens med livsmedelsverkets rekommendationer dessutom.
 
Jag är fascinerad av hur man kan äta så ofta utan att det blir för mycket kalorier. Nu ligger jag visserligen lågt men ändå. Det är svårt att få det att gå ihop ändå.
 
Det är inte det minsta svårt så länge man inte fått för sig att ligga på onormalt litet näringsintag.
Men det hänger ju framförallt på portionsstorlek och livsmedelsval.

Tja, jag är inte direkt stor i maten och har verkligen inte utrymme för några mellanmål utöver kaffe om jag inte vill gå upp i vikt.
 
Jag äter frukost, lunch och middag. Sen äter jag frukt lite då och då och dricker kaffe.

Jag älskar frukt och äter massor med frukt och bär. Idag har jag tex klämt i mig en halv förpackningen jordgubbar, en banan och en persika. Skulle utan problem kunnat äta mer.
 
Tja, jag är inte direkt stor i maten och har verkligen inte utrymme för några mellanmål utöver kaffe om jag inte vill gå upp i vikt.
Nordiska näringsrekommendationer:
https://www.livsmedelsverket.se/glo...iska-naringsrekommendationer-2012-svenska.pdf

11EC5CE5-D699-4CEB-9742-D97490BD3E54.png

Dvs stillasittande kvinnor 18-60 år kring 9MJ vilket motsvarar 2000 kcal/dag.
Då måste man nästan äta 5-6 måltider om dagen eftersom det annars blir väldigt stora måltider och det orkar många inte.
Men om man av ngn anledning vill äta mindre så är det klart att det blir svårt. Men de allra allra flesta friska vuxna har ett normalt näringsbehov och mår bra om de äter enligt näringsrekommendationer.
 
Tja, jag är inte direkt stor i maten och har verkligen inte utrymme för några mellanmål utöver kaffe om jag inte vill gå upp i vikt.
Det beror ju alldeles på vad du äter.

Äter du t.ex. en rätt som till största delen består av råkost så kan du trycka i dig rätt mycket mat utan att det blir många kalorier.
Äter du pommes frites och panerat kött så blir det liten mängd på samma kaloriantal.

Går du upp i vikt på flera mål kanske du kan byta maträtter mot något snålare?
Bara funderar...
 
Nordiska näringsrekommendationer:
https://www.livsmedelsverket.se/glo...iska-naringsrekommendationer-2012-svenska.pdf

Visa bifogad fil 30928
Dvs stillasittande kvinnor 18-60 år kring 9MJ vilket motsvarar 2000 kcal/dag.
Då måste man nästan äta 5-6 måltider om dagen eftersom det annars blir väldigt stora måltider och det orkar många inte.
Men om man av ngn anledning vill äta mindre så är det klart att det blir svårt. Men de allra allra flesta friska vuxna har ett normalt näringsbehov och mår bra om de äter enligt näringsrekommendationer.

Skulle jag ligga på 2000 skulle jag bli fet som ett hus trots aktivt jobb, aktiv fritid och träning.
 
Skulle jag ligga på 2000 skulle jag bli fet som ett hus trots aktivt jobb, aktiv fritid och träning.
Jaha. Det är dock ett normalt ätande.
Och alla är ju inte skapta för att se likadana ut. En del ska vara större än andra och då är det klart att man får svälta sig själv om man försöker tvinga ner kroppen på en lägre vikt än ens normalläge.
 
Det beror ju alldeles på vad du äter.

Äter du t.ex. en rätt som till största delen består av råkost så kan du trycka i dig rätt mycket mat utan att det blir många kalorier.
Äter du pommes frites och panerat kött så blir det liten mängd på samma kaloriantal.

Går du upp i vikt på flera mål kanske du kan byta maträtter mot något snålare?
Bara funderar...

Jag lever på typ linser. Är vegan.
Det finns noll utrymme för fika och frukt i min budget. Jag går upp direkt om jag ligger över 1400 kcal, går upp rejält.
 
Jag lever på typ linser. Är vegan.
Det finns noll utrymme för fika och frukt i min budget. Jag går upp direkt om jag ligger över 1400 kcal, går upp rejält.
Linser är näringstätt och innehåller rätt mycket kolhydrater. :)

lägger du till grönsaker kan du äta mindre mängd linser och äta fler gånger på mängd näring.
Men det förutsätter ju att du gillar grönsaker.
 
Jag äter lunch när jag kommit hem från skolan runt 16.00 och sedan mellanmål(frukt eller macka) i stallet runt 18.00. Sedan käkar jag oftast kvällsmat när jag kommit hem från stallet, runt 19.30-20.00
Hinner även fixa en macka eller flingor eller gröt till frukost ibland, försöker göra det. 😄
Är jag hemma så äter jag lunch ca 12:00 och kvällsmat lite tidigare, frukost också. :up:
Är vegetarian så det är mycket fokus på vad jag äter för mat under måltiderna för att täcka behov. :D
 
Linser är näringstätt och innehåller rätt mycket kolhydrater. :)

lägger du till grönsaker kan du äta mindre mängd linser och äta fler gånger på mängd näring.
Men det förutsätter ju att du gillar grönsaker.

Jag kan inte lägga till utan att ta bort. Tar jag bort linser/bönor minskar proteinet. Självklart äter jag grönsaker. Jag håller en noga uträknad diet (ja, det är vansinnigt trist men alternativet är att få upp ännu mer i vikt).
Jag ser inget självändamål med att äta flera gånger om dagen?
 
Frukost 09
Lunch 11.30
Fika 14.30
Middag 17.30
Kvällsmål 21.00

Har kronisk magkatarr och borde egentligen äta en tidigare frukost, men prioriterar sömn.
 
1 frukt om dagen är inte massor. Och jag vet inte heller var nyttigt kom från. Frukt är färdigförpackat, lätt-tuggat och snabbätet - och ger både socker, fiber, vitaminer och mineraler. Lite som godis++.

Jag definierar inte heller en frukt om dagen som massor. ;)
 
Jag är fascinerad av hur man kan äta så ofta utan att det blir för mycket kalorier. Nu ligger jag visserligen lågt men ändå. Det är svårt att få det att gå ihop ändå.

För min del äter jag nog under normal storlek på portionerna ganska ofta. Jag är väldigt kräsen o tröttnar lätt på mat, måste vara väldigt gott för att jag ska äta stora portioner/mycket vid ett tillfälle.

Gjorde tex ris igår. 1 dl blev ju 3 måltider. Enligt måttet på paketet skulle 1.5 dl vara 2 måltider. Säkert därför jag alltid är hungrig också 😅

Pga min kräsenhet och att jag får svårt att äta så fort jag blir stressad (tappar aptiten och mår illa) så har jag verkligen noll krav på mig själv ang mat. Äter jag chips till middag klappar jag mig på huvudet för att jag ätit och så brukar det vara lättare att åtm lägga till vettigare mat dagen efter. Hade jag alltid mått bra (och haft en kock 😁) och varit bra på att prioritera att förbereda mat hade jag säkert gått ner mina typ 5-10 pluskilo men jag vägrar hamna i den onda cirkeln. Alltså äter jag så fort jag kan när jag är hungrig och äter det jag orkar fixa fram.

Jag har nog rätt många dagar med långt mellan maten också. Min planering är ju sådär minst sagt 😅 Dagens mat:
06: 1 knäckebröd med smör o ost (skulle varit två om jag haft en skiva till av ost kvar), kaffe med mjölk.
8-9: äpple o vatten
10: jobbfika. Brukar vara bröd med pålägg men pga långhelg så 1 croissant med Nutella resp marmelad (besvikelsen 😭), 1 banan o kaffe med mjölk
13: 1/3 dl ris med proportionellt vegetariskt indiskt till. En stor glass då fastighetsägaren delade ut det.
18: smoothie och sådan trist trekantsmacka på macken på väg från badsjön till stallet
22.30: dödens törstig och trött efter stallet. 6 pepparkakor med smör, två stora glas med vatten resp mjölk med kaffe o socker (😍).

Har NOLL aning om kalorier jag ätit idag men det kunde ju varit bättre innehåll tycker min kropp 😅
 

Liknande trådar

Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 656
Senast: Freyja_bus
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 820
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 076
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp