Bukefalos 28 år!

Hur mår era elichias hästar????

Ok, här kommer min redogörelse.
Hästen i fråga är ett halvblod (valack)på 165, född '95. Alltså nio.

Allt är förra året, 2003 om jag inte skriver nått annat.
Bölden kom av ett spik"tramp" någon månad innan...

28/6
Flyttade honom till ett annat ställe, där han skulle gå på bete. Då var han fullt igång och verkade må tiptop.

29/6
Halt höger bak. Odefinierbart VART hältan satt.
Varken varm eller svullen

30/6
Ännu sämre, men nu tydligt att hältan kommer från kota/hov.
Fraktur?

1/7
38.48
Kraftig puls och än mer halt.
Vet ut, gjorde hål i hov, men hittade inget.

2/7
38.51
Vet ut, nytt hål. Hästen blockhalt.
Kan va fraktur, men lutar mer åt böld.

3/7
38.46
Vet ut IGEN.
Konfunderad...
Verkar vara böld som klättrar uppåt.
Plågsamt dålig häst. Svullen i kota och skena.
Ber om smärtstillande och får finadyne inj.

4/7
38.16
Ännu tjockare i benet men vid godare vigör.

5/7
Bättre. Knappt feber och knappt svullen.
Inte lika halt.
Vet tyckte det såg bättre ut.

6/7
Vet ut för femte gången.
Tycker röntgen vore på sin plats då ingen böld spruckit upp nånstans

7/7
På morgonen innan vi åker till kliniken så har bölden gett sig till känna... mycket riktigt i kronranden.
Åker in ändå, men inget. Skönt

10/7
Vet "friskförklarar" hästen

15/7
Red igen!
Kändes ok, men stel i hö. bak.

16/7
Markerade i skritt på hö bak.
39.8!!!
40 grader lite senare.
Annars glad och positiv.

17/7
39.82

18/7
Ingen temp!? Verkade piggare.
Samma den 19:de

20/7
38.66

21/7
Kollade honom i ridhuset. Markerar fortfarande på hö. bak.
40.64 i temp.

22/7
39.57
Fick Trimediazin på recept.

23, 24, 25, 26;
Ingen feber.

27/7
Åter 40 grader

28/7
37.51
Snacka om jojjo!

29,30
ingen feber

31/7
ÅTER 40.
Sista dagen med medicinen
Verkar lite vinglig.

1/8
38.93
Såg hängig ut och verkade loj.
Fick "dålig" känsla inuti.

2/8
Ingen feber
3/8
38.05
Glad häst

4/8
38.27
Varm och puls i hö. bak

5/8
39.98
Ordentlig puls och varm hö.bak

6/8
Vet ut
Böjde hela hö.bak och vä. bakkota
Endast reaktion i hö kota och "bäcken" typ.
Skrittade på vet. inrådan.
Tog blodprov för vitan.
Påvisade infektion. Knappt nåra vita alls.

9/8
Ingen feber de senaste dagarna.
Lugn skritt i ca 30 min.
Gick ner på knä (har aldrig hänt)under ritt.
Kändes stel.

19/8
Lite väl hög temp;
38.59
Ännu stelare men OK.

Skrittar som vanligt de kommande dagarna.
Inget att anmärka på.

15/8
Equiterapeuten kommer.
Enligt henne var han bra från sitt sneda bäcken och stela muskler. Reagerade inte i ryggen.
Mitt i allt ringer en vän och säger att hon drömt att han är halt på vä. fram.
Vi kollar honom "bara för att".
Mycket riktigt så är han rejält halt fem minuter EFTER böjning...

16/8
Kollade i ridhuset på volt.
10 m i trav och hästen trillar ihop. "Tjoff" så ligger han ner.
Så han reser sig upp och fortsätter som vanligt?!
Jag=frågetecken
Markerar på hö fram.

17/8
Tar ut vet
Böjer igenom hela hästen
Reagerar i ALLA leder, knän som kotor
Öm i hovarna
Ber om Borrelios/Ehrlichios-prov

20/8
Ömklig och olycklig häst
Har ONT!

21/8
Provsvaret visar positivt på E.
Pratar med Mälarkliniken som tycker vi ska in på en gång.

22/8
Åker till kliniken
Beter sig som ett riktigt äschle!
Halt på hö.bak och vä.fram
Regerar STARKT på palpation i rygg och nacke.
I med perm.kanyl och börja med engemycin

29/8
Hem från MK
Klart bättre, men reaktion på samma ben. Bättre för palpation.
Får med Pronaxen hem.
Dålig aptit men glad häst.

2/9
Red igen!!
Kändes mjuk och fin. Liiite tvetydig på hö. bak men inget märkvärdigt.

8/9
Skritt och TRAV!
Känns fin!

24/9
Återbesök på MK
Friskförklarad!!!
Pyttelite kvar i samma ben som förut.
Vet. sa att jag kan börja hoppa om en vecka.
Ofattbart!

Sen har allt bara rullat på.
Inga efterdyningar har dykt upp och han har varit kalasfin.
Ingen feber, hälta eller stelhet.
Började linda med back-on-track-paddar på benen som hade reaktioner kvar.
Nu har jag dem bak i stället för diagonalt.

Jag har nog fått med det mesta. Men när det kändes som tyngst så skrev jag inte så mycket mer än temp.
Vissa dagar höll han ju på att vingla omkull när han drog grenar från träden.
Medans vissa såg man helt klart hur stel och ämlig han var...
 
9/8
Ingen feber de senaste dagarna.
Lugn skritt i ca 30 min.
Gick ner på knä (har aldrig hänt)under ritt.
Kändes stel.

Intressant det där att han gick ner på knä, såg ju samma sak hos V, framknäna (ett i taget) "låste" sig i böjt läge och han fick hoppa kråka för att inte stupa men ett par gånger var han ner på knä innan han fick rätsida på det. Hände BARA i skritt dock, aldrig annars, och bara under en kort period.
 
Fakta om hästen var det, det glömde jag.

Arabiskt fullblod, valack, född 1995 så således 6 år det år som eländet var.

Sent tagen och inriden på hösten som femåring, men väl tränad innan (handhäst, tömkörning etc) så inte så att han bara stått fram tills han var 5½ (AL förhörde sig ju om hästen och höll på att få en hjärtattack när han hörde hur sent inriden han var, men blev lugnad när han hörde att hästen ARBETATS kontinuerligts en den var två. han hade tydligen sett en hel del sent inridna hästar som gått sönder som om de vore av glas, eftersom de inte tränats under uppväxttiden så de fått stärka senor och leder).
 
Äh, det är galopperande djungelsjuka säger jag ju :devil:

Man kanske skulle bli veterinär, och sen sitta i ett laboratorium och forska i tio år och bli berömd när man löst erlichiosens gåta? :p fast javisst ja, det kommer ju visa sig att det inte existerar, och jag tror inte man blir lika berömd för att ha upptäckt galopperande djungelsjuka :devil:
 
Ok du har vettiga funderingar tycker jag. Men ibland när man inte vet allt om orsaken till en sjukdomsbild får man ta till uteslutningsdiagnostik....hjälper behandlingen ..ja då blev förhoppningsvis individen bättre eller helt bra ! Sen att man inte exakt vet vad man egentligen behandlade..ja det får man väl leva med ! Eller börja forska..vilket det ju faktiskt finns de som gör ang. fästinginfektioner. Tyvärr vet man väl inte riktigt vad som orsakar de symtom som kan kallas "kronisk" erhlichia. En sak jag funderade på tänkte du aldrig på att behandla med Engemycin i ett tidigare skede ? Din häst hade ju ändå förhöjd titer och hälta ? Varför valde du att vänta ? Fick föresten svar på blodprovet idag..titer 1:40 samma som i november plus att hästen fortfarande är halt. Mvh Aker
 
Samma med min häst initialt...det hade jag glömt! Men han gick också ner på knä vid två tillfällen när jag red. Det har han aldrig gjort varken före eller nu efteråt. Mvh Aker

Ps Det kanske inte är erhlichia vi haft på våra hästar utan skenande djungelsjuka ;) Ds
 
Håller tummarna att du inte får mera symtom...och att min häst också blir bättre om han även får kortisonbehandling. Mvh Aker
 
Nej, alla hältor beror som bekant inte på ehrlichios och min häst visade enbart hälta från ett enda ben (distalt kotan, okänt vilken struktur). Dessutom hade han en låg titer, 1:160. Det fanns alltså inga indikationer på att han hade ehrlichios, och att han nu är hältfri bevisar varken det ena eller det andra (med hänvisning till inlägget där jag nämner tc´s verkningsspektra och kortisonet indikationer).

Varför skulle jag äventyra min hästs säkerhet genom att låta honom genomgå en av allt att döma onödig - och riskabel - behandling? Ska vi rutinmässigt börja spruta Engemycin på alla sorters hälta där man serologiskt kan påvisa att hästen blivit fästingbiten?

Jag utesluter inte att de vidriga slusk-rickettsierna var orsaken, men jag väljer att avvakta nya forskningsresultat innan jag uttalar mig i strid med vetenskapen. Varför jag behandlade Manlills hälta: jag var desperat och tänkte under inga omständigheter låta hästen dö utan att ha uteslutit alla möjligher. Manlill är det finaste som finns liksom...

Aker, jag hoppas att du får igenom en Engemycinbehandling på din häst, trots svaga indicier på Ehrlichios. Jag hoppas förstås också att den blir framgångsrik.

Det fanns en tid då jag också var fullt och fast övertygad om att Ehrlichiosen kunde orsaka så gott som alla symptom som går att hitta hos en häst, men jag är drillad i en skola där sådana vanföreställningar inte tillåts...
 
Det fanns en tid då jag också var fullt och fast övertygad om att Ehrlichiosen kunde orsaka så gott som alla symptom som går att hitta hos en häst, men jag är drillad i en skola där sådana vanföreställningar inte tillåts...

*skrattar* det fanns en tid då jag ansåg att erlichios var en modediagnos som togs till såfort man inte direkt kunde säga vad som var fel på hästen ;) Jag är fortfarande av den uppfattningen att det behandlas lite väl mycket "bara för att", och jag är inte så säker på att jag tycker om det. Fungerar det så är det ju bra för häst, matte/husse och vet.

Men engemycin är ju bredspektrumantibiotika och mycket kraftfullt. Hur mycket krävs för att skapa en resistens, och vad f*n händer då?

Och som sagt, det vore onekligen OÄNDLIGT skönt om de kunde komma fram till ett entydigt svar vad det egentligen, bergsäkert och vetenskapligt fastslaget det är man slår ut med engemycin. För som sagt, när det fortsätter komma in hästar med "klassiska symptom på kronisk erlichios", som inte svarar på annan behandling men som heller inte svarar på engemycin längre heller, vad fasiken gör man då? När man inte ens vet vad det är man försöker ha bota, och med ett tidigare fungerande preparat som nu är verkningslöst. Då komemr panik utbryta och det berömda letandet efter nålen i höstacken börja...
 
Jag vet inte hur mycket användning som krävs för att resistens ska utvecklas. I Fass vet står att läsa att tc (oxy) har stor benägenhet att selektera fram stammar med gramnegativa bakterier med multipelresisten, vill minnas att detta innebär att bakterierna har förvärvat resistens mot en skock antibiotika.

Hos vissa streptokocktammar (human) har upp till 10% uppvisat tc-resistens. Resistensen "smittar" mellan bakterier och naturligtvis också mellan bakterier hos olika värddjur.

På humansidan används tc bla till infektioner som neuroborrelios, TWAR, mykoplasmaorsakade lundinflammationer, klamydia mm. Så man kan ju lätt räkna ut hur kul det vore att stå utan vapen mot dessa patogener.

Man kan inte heller utesluta att "djungelsjukebacillen" kommer att utveckla resistens, och då står vi där med skägget i brevlådan.

Nej, bredspektrumantibiotika bör användas med den försiktighet som de förtjänar och jag tycker, precis som du, att det sker en viss överbehandling med tc mot sk kronisk ehrlichios. Lite av modediagnos är det ju faktiskt, det kan man väl påstå utan att för den saken skull utesluta att det finns hästar som verkligen lider av Något som kallas kronisk ehrlichios (och som uppenbarligen svarar på någon del av behandlingen)?
 
Jo, jag anser fortfarande att det är en modediagnos i en hel del fall (om det inte framgick), fast inte lika fanatiskt som tidigare. Men det räcker ju med att läsa på de diverse sidor som finns och höra sig för i bekantskapskretsen för att få rätt på ett antal hästar som behandlats utan parprov och utan större symptom. Att behandla hästar som känns trötta och ur slag verkar tyvärr poppis. Dvs ingen hälta men hästen saknar det där sista lilla och känns trött och matt och lite stel men är inte halt och reagerar inte i lederna. Har en titer på 1:80 - 1:160 och behandlas. Där anser ju jag att det behandlas fast man inté borde. Nu har jag jku inte följt upp alla hästar men iaf ett par (i bekantskapskretsen) blev inte bättre av behandling, men däremot nån månad efter behandling, vilket får mig att tro att den där tröttheten var något helt annat som blivit bra utan engemycin.

Sen verkar de flesta ironiskt nog vara mer rädda att behandla med t ex penovet i.m. än tetracyklin i.v. Att dödsfall finns inrapporterat som biverkning (om än sällsynt) på ec, det tycks de ha förbisett.. (Men penovet är och andra prokainpenicilliner är jäääättefarliga det kan nästan varenda hästägare skriva under på, för hästar kan minsann chocka och dö på prokainPC..*suckar*)

Jag förstår till fullo varfär Agria slutat ersätta titerbestämning & provtagning (i klartext så ersätter d einte b/e-prov längre t ex). Det lär ha blivit snordyrt för dem när man tog blodprov avseende b/e "för säkerhets skull" oavsett symptom och sjukdomsbild.. :crazy:

Det värsta är dock de som inöfr t ex inridning testar sina unghästar mot b/e, för att vara säker på att de är fräsch inför inridningen :crazy: Då har det riktigt gått överstyr..
 
Jag tror inte att jag skrivit att jag tror på att alla hältor beror på erhlichia.....inte heller huruvida jag tänker låta min häst genomgå ytterligare en Engemycin behandling eller ej....jag tror inte heller att man kan ge erhlichian skulden för "alla symtom man kan hitta " på en häst....

Det finns som bekant olika skolor och behandlingsmetoder/rekommendationer. Iblamd är det dock så att men måste behandla enligt den kunskap som finns för tillfället även om man inte är helt säker på resultatet. Så görs till exempel inom human medicinen särskilt när det gäller sjukdomsbilder som sätter ner immunförsvaret. Det är till exempel därför man ibland sätter in s.k. licenspreparat där effekterna/behandlingsresultatet ej är helt klart verifierat. I nuläget är ju orsaken till kvarstående symtom efter en fästinginfektion oklara så varför inte prova de behandlingar som kan erbjudas ?? Väljer man sedan att avstå ...ja då har man ju tagit det beslutet. Det finns risker med nästan alla medicinska behandlingar och man får då göra en avvägning mellan verkan och bieffekterna, tyvärr kan djuren inte välja själva... Jag skulle personligen inte vilja vara så "rigid" i min uppfattning om ett flertal behandlingar visat positivt resultat. Därmed avslutar jag diskussionen med dig ..vi har nog för olika åsikter :) ( och kanske bakgrund) Mvh Aker
 
Jag har ju vid ett upprepade tillfällen skrivit att jag tycker att man ska behandla fall med typiska symptom i avvaktan på framgångar inom forskningen. Jag har också skrivit att jag inte tvivlar på sjukdomsbilden, bara orsaken till den och vad i behandlingen som har effekt. Jag förstår inte alls varför jag förtjänar att kallas rigid?

Men ok, eftersom diskussionen inte leder någon vart så avslutar vi! Och, ja, visst har vi olika bakgrund, men jag förstår vad du ville ha sagt med det? :confused:
 
För att ta en annan vändning i diskusionen...
Hur är det med vaccinering mot dessa fästingburna sjukdomar?
Någon som vet hur långt man har kommit i forskningen och kommer ett vaccin att kunna skapas?

För själv ser jag med bävan på den kommande sommaren.
Eftersom jag har en känslig häst som inte tål ex. RB och Switch On så står han helt utan skydd mot fästingar.
Flertalet dagar plockade jag över 30 (!)st/DAG (och smittan är ju påvisad i våra hagar).
I bland känns det som om jag inte alls har lust att låta honom vara häst och bara ha honom i en tråkig "vinterhage" året om.
Jag vet också att han inte skulle må så mycket sämre av det. Snarare tvärtom (ja han är en väldigt speciell individ). Men trots allt så vill jag ju ha ut honom på betet.

Ja, vad gör man?
För OM han nu skulle få tillbaka symptomen (bli smittad igen)så vet jag en matte som skulle få äta bröd och vatten de kommande fyra åren.
Och dessutom så förtjänar han att vara frisk efter all skit som han har varit med om i sitt liv (ja det gör väl alla hästar såklart).
 
Har idag fått svaret på E provet på Pelle. NEGATIVT???????
Vad är det då han har för problem????
Alltså, i somras o höstas hade han 1:160 med ryckningar som besvär. Nu är han halt (hittar inget på utredning)på 3 ben och E provet visar ..... inget ..... Är det efterverkan på en E infektion eller vad tror ni, hältan alltså? Ska försöka få tag på veterinären för att kolla de andra värderna som de tog.
 
Har idag fått svaret på E provet på Pelle. NEGATIVT???????
Vad är det då han har för problem????
Alltså, i somras o höstas hade han 1:160 med ryckningar som besvär. Nu är han halt (hittar inget på utredning)på 3 ben och E provet visar ..... inget ..... Är det efterverkan på en E infektion eller vad tror ni, hältan alltså? Ska försöka få tag på veterinären för att kolla de andra värderna som de tog.
 
Det skulle det väl kunna vara med tanke på vad man nu läst om andra hästars symtom och de studier som gjorts. Vad säger din veterinär ? Jag själv var på åb hos veterinären idag och min häst reagerar i de flesta lederna...inte att rekommendera enl. vet att behandla allihopa..så nu ska han få "syntetisk tuppkam " intra muskulärt under 7 veckor + att han skall motionsridas. Ja det var min veterinärs ordination...hon tyckte även att det var vettigt med Echinachea örter (höja immunförsvaret) och att ge Djävulsklorot (antiinflammatoriskt, lätt smärtstillande), så det ska han också få. Övriga allmänna blodprover u.a. Jag har även gjort ett försök att få lite aktuell information om fästinginfektioner genom att maila till en veterinär som forskar inom området. Det hade varit intressant om man kan få mera info.... Jag delar också din oro över hur man ska kunna skydda sin häst under fästingsäsongen och jag bor ju i sydvästra skåne där vi inte alls har så mycket fästingar som Corax berättar om. Jag har tagit EN fästing förra året på min häst!!! Förmodligen var det den med smittan. Under ca 10 år i samma stall/område har jag kanske tagit en handfull andra fästingar... Vad skyddar ni andra era hästar med ? Mvh Aker
 
. Jag har tagit EN fästing förra året på min häst!!! Förmodligen var det den med smittan. Under ca 10 år i samma stall/område har jag kanske tagit en handfull andra fästingar... Vad skyddar ni andra era hästar med ? Mvh Aker

Ingenting i ärlighetens namn. Eftersom jag plockat fästingar (vi har MASSOR med fästingar här) även på Switchade hästar som ätit så mycket vitlök att de praktiskt taget luktat vitlök så har jag ingen större tilltro till det. (och jag slipper gärna använda switch).

Jag hade dock ett tag långtgående planer på att hälla Tiguvon Spot-On (eller nåt liknande heter det) på hästarna ;) Det är ett medel för hundar mot bla fästingar. Man behandlar med en droppe mellans kulderbladen typ och det sprider sig på samma sätt som Switch. Från att ha plockat 10 - 15 fästingar per DAG på hunden så plockade jag INGA fästingar på en hel sommar :love: SÅNT får de gärna göra åt hästar =)
 
Gitti - hur går det med sammanställningen? Har du fått ihop något? *nyfiken* :)

/undrar fd "majja22"
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 312
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 709
Senast: ufot
·
Foder & Strö I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö...
Svar
18
· Visningar
1 437
Senast: asjoh108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp