Hur ofta betalar ni med kontanter? Kommer kontanter att finnas kvar som betalningsmedel?

Jag är en kontantmänniska även om jag använder kortet ofta. Jag hade helt klart bättre koll när jag bara använde kontanter. Kortet är lätt att dra och jag önskar faktiskt att det kunde komma fram någon form av påminnelse efter varje kortdragning att nu är det si och så mkt pengar kvar på kontot.
 
Och för mig så handlar det kontantfria samhället om att bekämpa brottslighet.
Kriminella pengar och svarta pengar behöver kontanter för att finnas.
Utan kontanter så blir många brottsliga aktiviteter omöjliga.
Så som sexköp, svartjobb, beskyddarverksamhet och dylika trista företeelser.

Annars funkar det ju med swish, rent krasst. Men tja gissar att Skatteverket kommer börja nysta i detta snart
 
Har du funderat på säkerheten när du har kortet i mobilfodralet? Vet en som var utomlands och blev av med mobilen och därmed också alla kort som hon hade där. Bara en nyfiken fråga, ingen kritik.

Jag sparar naturligtvis inga koder på mobilen! I övrigt är det väl inte större risk att tappa en mobil än en plånbok. Nästan mindre skulle jag säga, jag har betydligt större koll på exakt var mobilen är jämfört med hur bra koll jag hade på plånboken när jag använde den. När jag går ut på krogen/reser utomlands så flyttar jag pengar så det inte finns så mycket på kortkontot. Men så har jag alltid gjort.

Ska kanske tillägga att jag faktiskt HAR tappat mitt kort flera gånger, men bara när jag tagit ut det från mobilfodralet av olika anledningar. Sist glömde jag det i en parkeringsautomat… Har dock alltid kommit på det fort och spärrat kortet. Sedan följer några väldigt frustrerande dagar när jag tvingas besöka bankkontoret och hantera kontanter...
 
jag använder mig uteslutande av kort eller swish. Tränar jag med hästen eller fikar på öppnaförskolan så betalar jag kontant. Varken jag eller min man har kontanter hemma.
 
Använder nästan aldrig kontanter utan jag har det i stort sett bara på mig om jag fått det från någon annan eller möjligtvis om det är någon sorts insamling till present till någon på jobbet. Swish är helt suveränt! Är inte speciellt rädd för kortkapning eller liknande då jag är en sån som aldrig har några större summor på kortkontot utan alltid för över pengar i samband med att jag tänkt köpa något.
 
Jag tycker också det är viktigt med säkerheten för kassapersonal att slippa hantera pengar
De flesta mataffärer (stora kedjorna iallafall) har numera kassor där personalen inte kommer åt pengarna. Om man betalar med kontanter så matar de in i maskinen och sen kommer växeln automatiskt.
Vet inte hur det är i övriga affärer, t.ex klädaffärer.
 
Swedbank i min stad kom med det något vaga "vi har stopp för nya kunder just nu..."
Swedbank verkar vara ett problem för alla med företag.
Jag blev så osams med dem att jag bytte bank.
De var också tillräckligt otrevlig för att dottern skulle byta bank.

Så jag skulle inte ta det som en orsak att hantera kontanter.
Våra nya banker är jättebra.
Vi har olika och jag ytterligare en annan.
Det skall mycket till innan jag blir kund på Swedbank igen.
Efter 35 år som kund.
 
Swedbank verkar vara ett problem för alla med företag.
Jag blev så osams med dem att jag bytte bank.
De var också tillräckligt otrevlig för att dottern skulle byta bank.

Så jag skulle inte ta det som en orsak att hantera kontanter.
Våra nya banker är jättebra.
Vi har olika och jag ytterligare en annan.
Det skall mycket till innan jag blir kund på Swedbank igen.
Efter 35 år som kund.
Vi bytte också bank Swedbank efter många år
Vår nya bank är toppen
Fördelen med alla nya banker är att dom stora får mindre makt
 
Det skulle jag aldrig göra.
Jag ser det som en säkerhet för mig att det går att spåra var jag är och har varit.
Livet fungerade utmärkt tidigare utan att man var nå- och spårbar hela tiden, men var och en är salig på sitt vis så du gör på ditt och jag på mitt. Jag har alltid hatat när någon ska hålla reda på mig, oavsett om det är släkt, nyfikna grannar eller okända.
 
Jag är en kontantmänniska även om jag använder kortet ofta. Jag hade helt klart bättre koll när jag bara använde kontanter. Kortet är lätt att dra och jag önskar faktiskt att det kunde komma fram någon form av påminnelse efter varje kortdragning att nu är det si och så mkt pengar kvar på kontot.
Jag kollar flera gånger per dag på min banks app där jag ser hur mycket pengar jag har på kortet, tycker det är väldigt lätt att hålla koll på hur mycket pengar man har. :)
 
Flera ggr per dag? O_o Jag kollar hur mycket jag har på korten 1-2 ggr i månaden. :laugh:
Ja, man vet ju inte om man vunnit på lotto någon gång under dagen. :angel:

Nej, men blivit en vana att titta innan jag går in i en affär, alldeles innan jag betalar och när jag har köpt något. Men sen kanske jag överdrev att det är flera gånger per dag eftersom jag inte handlar varje dag, men några gånger i veckan minst i alla fall. :o
 
Jag betalar i kontanter för privatlektioner, blir även kontanter nu när jag lämnat in fälgarna på omlackering. Jag tror inte vi kommer slippa kontater på bra många år.
Jag tycker det är smidigt att ha pengarna på kortet, blir man av med kortet går det att spärra och jag är en sådan som aldrig har mer än max 1000-2000kr på kortet och för över pengar smidigt via mobilbanken om jag behöver göra ett större inköp.
 

Liknande trådar

Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 666
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Jag har så många funderingar och ingen aning om vad jag ska ta mig till. Ska försöka förklara.. Jag har tidigare haft några...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 075
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 886
Senast: kem
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 352
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp