Hur ofta betalar ni med kontanter? Kommer kontanter att finnas kvar som betalningsmedel?

Jag har i stort sett aldrig kontanter. Enda gången jag tar ut pengar är när jag vet att jag ska betala för något kontant. Jag är 43 år och är uppväxt med kontanter (eller check). Sedan blev det mer och mer vanligt att betala med kort när jag var i övre tonåren. I början när jag började betala med kort så hände det att jag handlade för mycket just för att det var så lätt att dra kortet istället för att se kontanterna. Det är dock närmare 20 år sedan som det var ett problem. Numera känner jag att jag har mer koll när jag kan se exakt vart pengarna har gått på internetbanken om behovet finns. Jag har också stenkoll på mina kvitton och sparar alla kvitton en viss tid och för dyrare varor sparar jag dem längre. Det som kan gnaga lite i mig är kontrollen som finns när man lämnar spår efter sig överallt men det är inte så mycket att göra åt. Snart kommer myndigheterna kunna ha koll vad man än gör.

För barn anser jag dock att kontanter är viktigt för hur ska man kunna förstå pengar om man inte kan se dem och ta på dem?

Jag tror ändå att kontanterna kommer att försvinna och bli ett lustigt minne som checkarna. Det kostar för mycket att hantera och framställa dem helt enkelt. Däremot tror jag inte att det är något som kommer hända de närmaste 20 åren utan det kommer ta längre tid än så.
 
Jag betalar for det mesta med kort eller 'appla pay' ... jag har dock alltid en del kontanter hemma. Man vet aldrig nar det behovs. Har har dock bankerna fortfarande kontanter och det ar latt att fa tag pa kontanter.

Jag gillar att anvanda kort ... jag tycker dock att kontanter ar viktigt, om inte annat an for att de som helst anvander det ska kunna gora det och for att det blir svart for barn att forsta vad pengar ar annars.

@Ninnurur Mina grabbar fick veckopeng fran de var ungefar 3 ar gamla. Min aldsta bad om veckopeng (som en kompis hade) nar han fyllde 4 ar. Han sparade 4 kronor i veckan i 9 veckor da akte vi till leksaks affaren for han skulle kopa gevaret han hade sett dar. Jag var (jag var ung och prinsipfast da, :p) totalt emot att de hade vapen, men det fanns inte mycket jag kunde saga nar han sparat ihop till det sjalv ... och nar han bad om veckopent fragat om han kunde kopa vad han ville for den. SA vi kopte gevaret ... och jag sponsrade knall pulvret.:) Redan da var han helt klar over pengars varde och sparade ihop till grejor han ville ha men vi inte kopte.
 
Jag använder kort.
I princip bara.
Och det har jag gjort oerhört länga.

Det ger mig en bra översikt över var pengarna tar vägen då det syns på kontoutdraget.
Jag gillar att lämna spår efter mig.

Kontanter är smutsiga, bakteriebemängda och går mest bara sönder.
Hanteringen av dem kostar enorma mängder pengar helt i onödan.
Barnen lär sig bra genom att räkna på ett papper och titta på sina konton.
 
Jag använder nästan uteslutande kort. Om en butik eller motsv inte tar kort så går jag bara vidare till nästa. Swish är också en fantastiskt bra uppfinning. Kontanter finns säkert kvar under lång tid. Men det är ju egentligen en helt onödig hantering med tanke på att pengarna ändå bara ska byta konton.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Jag använder bara kort,
Jag gillar inte kontanter alls, det är jobbigt att behöva tänka på att gå och "ta ut" pengar :wtf:
Jag tycker också det är viktigt med säkerheten för kassapersonal att slippa hantera pengar
 
För mig är det en demokratifråga att inte privatägda företag (banker) ska ha full insyn i - och makt över hur pengar används och skapas. Därför hoppas jag innerligt att vi aldrig kommer till ett kontantfritt samhälle.
 
Oj vad många svar! Många tänkvärda reflektioner. Saker som jag själv funderat på är just om barn lär sig pengars värde om det bara dras kort hela tiden men det kanske de gör. Men jag tror ändå personligen har ett värde att barn får se dem fysiska pengarna försvinna, barn uppfattar enklare konkreta saker åtminstonde upp till en viss ålder tror jag. Men kanske har jag fel.

Jag har funderat mycket på detta med att lämna spår efter sig överallt. Jag är inte så förtjust i tanken och under perioder betalar jag ofta med pengar för att jag känner att det blir mer privat så. Sen tar ju bekvämligheten över ibland och jag drar kortet ofta med. Jag funderar också på hur sårbart vi gör samhället när man kan länsa ett konto med några knapptryckningar om man bara har rätt uppgifter eller får kortet skimmat. Jag är väldigt kluven till ett kontantlöst samhälle, visst minskade kostnader men också någon som ser exakt vad vi göra hela tiden.

Sen har jag också stött på en hel del människor i min yrkesutövning och i mitt volontärarbete som inte får öppna ett konto för bankerna. De anser att de inte är några bra kunder, trots att de bara vill ha ett konto att ha några pengar utan kreditkort eller liknande. De vill bara ha ett konto och ett betalkort men dessa stänger bankerna ute. Vad gör vi med dem om det kontantlösa samhället blir verklighet? Ska staten tillhandahålla konton för dessa människor?
 
Jag använder i princip bara kontanter på hundtävlingar. Har inte ens någon plånbok, utan kortet ligger i mobilfodralet. Jag tror absolut på kontantlöst samhälle, och med tjänster som swish så kommer nog även privata säljare, små butiker och föreningar snart att överge kontanterna de med.

Har du funderat på säkerheten när du har kortet i mobilfodralet? Vet en som var utomlands och blev av med mobilen och därmed också alla kort som hon hade där. Bara en nyfiken fråga, ingen kritik.
 
Oj vad många svar! Många tänkvärda reflektioner. Saker som jag själv funderat på är just om barn lär sig pengars värde om det bara dras kort hela tiden men det kanske de gör. Men jag tror ändå personligen har ett värde att barn får se dem fysiska pengarna försvinna, barn uppfattar enklare konkreta saker åtminstonde upp till en viss ålder tror jag. Men kanske har jag fel.

Jag har funderat mycket på detta med att lämna spår efter sig överallt. Jag är inte så förtjust i tanken och under perioder betalar jag ofta med pengar för att jag känner att det blir mer privat så. Sen tar ju bekvämligheten över ibland och jag drar kortet ofta med. Jag funderar också på hur sårbart vi gör samhället när man kan länsa ett konto med några knapptryckningar om man bara har rätt uppgifter eller får kortet skimmat. Jag är väldigt kluven till ett kontantlöst samhälle, visst minskade kostnader men också någon som ser exakt vad vi göra hela tiden.

Sen har jag också stött på en hel del människor i min yrkesutövning och i mitt volontärarbete som inte får öppna ett konto för bankerna. De anser att de inte är några bra kunder, trots att de bara vill ha ett konto att ha några pengar utan kreditkort eller liknande. De vill bara ha ett konto och ett betalkort men dessa stänger bankerna ute. Vad gör vi med dem om det kontantlösa samhället blir verklighet? Ska staten tillhandahålla konton för dessa människor?

Bankerna finns inte till för kunderna. Det är en stor del av problemet. Jag är egenföretagare och blev ändå bemött som ohyra när jag försökte starta nytt konto på ny bank nyligen. Vill inte veta hur illa bemött man blir som mörkhyad kvinna med brytning.
 
Varför skiljer sig plast så mycket från papper?
Vi får inte fastna i tekniken som finns idag, den kommer utvecklas.

Fast som jag ser det så handlar det inte bara om plast. Det handlar om en teknik som gör att någon annan kan se exakt var vi handlar, när vi gör det och hur vi rör oss om man lägger ner lite tid på det. All information som kan brukas kan också finnas en risk att den missbrukas som jag ser det. Nu är väl visserligen det så med dagens smarta mobiler också att någon kan se vårt rörelsemönster precis men ändå.
 
Bankerna finns inte till för kunderna. Det är en stor del av problemet. Jag är egenföretagare och blev ändå bemött som ohyra när jag försökte starta nytt konto på ny bank nyligen. Vill inte veta hur illa bemött man blir som mörkhyad kvinna med brytning.

Nej bankerna är definitivt inte till för kunderna tyvärr. Vi har ändå en lagstadgad rätt att öppna ett konto i Sverige om inte bankerna kan presentera särskilda skäl för att neka. Särskilda skäl kan vara t.ex. misstankar om penningtvätt eller att kunden varit ohederlig mot banken tidigare. Ett annat skäl är om banken inte kan kontrollera identiteten. Dock upplever jag att människor nekas öppna bankkonto på mycket vagare grunder än detta.

Oj kom på att jag glömde källa till detta med rätt att öppna konto så här kommer den länken: http://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-sparkonton/ratt-till-konto
 
Nej bankerna är definitivt inte till för kunderna tyvärr. Vi har ändå en lagstadgad rätt att öppna ett konto i Sverige om inte bankerna kan presentera särskilda skäl för att neka. Särskilda skäl kan vara t.ex. misstankar om penningtvätt eller att kunden varit ohederlig mot banken tidigare. Ett annat skäl är om banken inte kan kontrollera identiteten. Dock upplever jag att människor nekas öppna bankkonto på mycket vagare grunder än detta.

Swedbank i min stad kom med det något vaga "vi har stopp för nya kunder just nu..."
 
Bankerna finns inte till för kunderna. Det är en stor del av problemet. Jag är egenföretagare och blev ändå bemött som ohyra när jag försökte starta nytt konto på ny bank nyligen. Vill inte veta hur illa bemött man blir som mörkhyad kvinna med brytning.
Varför blir en bemött som ohyra när en ska öppna ett nytt konto?
Banken vill väl ha nya kunder?
 
Men även med kontanter blir det svårt utan ett konto. Mitt jobb har ingen möjlighet att betala lön kontant eller via check, den tjänsten har inte vår bank till oss.

Ja visst lämnar vi spår men det gör vi via bankomater också. Att tappa pengar är lika stor risk som att tappa plastkort i mina ögon.
 
Domen från högsta förvaltningsdomstolen om rätt att betala med kontanter vid vårdbesök fick mig att fundera lite hur ofta jag betalar med kontanter . Domen finns att läsa här för den nyfikne:

http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regeringsratten/Avgöranden/2015/September/2793-14.pdf


Jag betalar med kontanter vid alla småsummor under 100 kronor och ibland betalar jag lite oftare med kontanter än så för att jag vill ha lite koll på hur mycket pengar jag använder. Är nog lite mer uppväxt med bara kontanter eller check som enda betalningsmedel än dagens ungdomar och lite yngre vuxna för att jag ska bli helt bekväm med att alltid betala med kort. Tycker dessutom det går snabbare att betala 20 kronor t.ex. med kontanter än att dra kortet och slå in koden. Sen har jag alltid ett kuvert med lite pengar i hemma för jag har varit med någon gång om att bankens tjänster ligger nere eller mitt kort slutat fungera och då är det bra att ha lite kontanter hemma tycker jag.

Tror ni kontanter kommer att vara ett betalningsmedel i framtiden också? Eller tror ni att vi kommer att gå över till ett helt kontantlöst samhälle? Isåfall hur långt fram i tiden tror du att det kommer att ske?
Betalar enbart när dom ej tar kort.
 
Bara till hovslagaren för att slippa vänta så länge på fakturan.
Sen ibland när vi är på tävling, men nu tar nästan alla Swish så det försvinner nog det med.
 
Betalar aldrig kontant. Betalar med kort i butik, swish privat (öhm också till frissan, skönhetsbehandlingar... :angel: ) och paypal om jag betalar ngt till utlandet.

Enda gången jag kan ha kontanter på mig är när jag reser utomlands. Men betalar rätt mkt med kort även då
 
För mig är det en demokratifråga att inte privatägda företag (banker) ska ha full insyn i - och makt över hur pengar används och skapas.
Och för mig så handlar det kontantfria samhället om att bekämpa brottslighet.
Kriminella pengar och svarta pengar behöver kontanter för att finnas.
Utan kontanter så blir många brottsliga aktiviteter omöjliga.
Så som sexköp, svartjobb, beskyddarverksamhet och dylika trista företeelser.
 
Jag använder bara kort eller swisch. Om jag måste betala kontant någonstans tycker jag, som någon annan skrev, att det blir jobbigt.
 

Liknande trådar

Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 667
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Jag har så många funderingar och ingen aning om vad jag ska ta mig till. Ska försöka förklara.. Jag har tidigare haft några...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 075
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 889
Senast: kem
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 352
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp