Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Jag dricker aldrig. Faktim är att jag inte ens dricker drycker som innehåller kolsyra eftersom jag blir yr i huvudet.
Junior Pethead
 
Måttligheten kommer sig nog av att "alla" vet att hinkar man i sig alkohol bara för att man tycker det är gott och enbart pga det, har samma förhållningssätt som till annat gott som inte är farligt hälsomässigt, så blir man alkoholist, riskerar diverse alkoholrelaterade sjukdomar, kan inte sköta sitt jobb och sina fritidsintressen, det sociala livet drabbas, familjen drabbas osv osv på ett sätt som inte sker om man äter ex.vis godis i mängd flera gånger i veckan, så jag tycker inte alls det är förvånande att folk är måttliga även om de tycker alkohol är gott.

Fast det mesta man stoppar i sig i overdrivna mangder riskerar att skapa diverse sjukdommar. Feta saser och bacon kan man inte heller ata i stora mangder varje dag utan att riskera att dra pa sig diverse relaterade sjukdommar.
Dessutom undrar jag vad som ar "overdrivna mangder"? For att man tar ett glas vin pa Mondagen? eller for att man dricker en flaska (utspridd pa 3-5 dagar) under en vecka? Eller for att man tar ett normalt (vilket ar mycket lite alkohol) glas vin en gang om dagen?
 
Det händer extremt sällan att jag dricker alkohol när jag är ensam. Jag bor själv på en liten gård ute på landet (och mina djur har en förmåga att skada sig/bli sjuka på helger/kvällstid) plus att jag har en säkerhetstjänst med nolltolerans. Skulle jag öppna en flaska vin för att ta ett glas skulle jag med säkerhet få hälla ut resten i vasken och det är jag alldeles för snål för ;)

Har jag däremot gäster dricker jag gärna en halv/hel flaska vin eller så, likaså om det är fest (som jag inte måste köra hem ifrån) så dricker jag gärna både vin och sprit. När jag var yngre och bodde straxt utanför Stockholm var jag ute 4-6 ggr/v. Nu blir det "ordentligt" festande 1-3 ggr/år.
På vinterhalvåret kan det lätt gå 4-8 månader utan en droppe alkohol medans på sommaren blir det gärna lite mer.
 
Jag är rätt strikt med alkohol. Kanske dricker en flaska vin per kvartal? Jag har fått för mig att jag dricker sällan. Ibland är den med vänner eller sambo, men jag kan även dricka några glas själv vid ledighet.
 
Jag dricker aldrig. Faktim är att jag inte ens dricker drycker som innehåller kolsyra eftersom jag blir yr i huvudet.
Junior Pethead
Kan vara dv alkoholer och andra lösningsmedel i sådana drycker - så inte säkert att det är kolsyran i sig.
Sen kan det vara sockret i dem med, är lite som att bli fuller när det blir sockerrusning i huvudet.
 
Nu när dottern är tonåring och behöver skjutsas hit och dit och även hämtas när man minst anar det, dricker jag nästan aldrig någon alkohol på helgerna. Ett tu tre ska man ut och hämta nån klockan ett på natten. Jag försöker att alltid vara standby när det finns risk att jag behöver köra. Så för min del är det "säkrare" under veckorna, i vart fall när det är skola...
 
Kan vara dv alkoholer och andra lösningsmedel i sådana drycker - så inte säkert att det är kolsyran i sig.
Sen kan det vara sockret i dem med, är lite som att bli fuller när det blir sockerrusning i huvudet.
Det är mycket möjligt, men det är likadant om jag dricker vatten som man har löst ut en brustablett i.
Junior Pethead
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 756
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 340
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 602
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp