Känner igen mig mycket i det du skriver! Jag har också haft perioder med mer vardagsdrickande. Kanske inte de senaste åren, men tidigare var det ofta vin på vardagarna och ibland som en "tröst" efter en tung dag på jobbet. Då börjar det bli lite svajigt. Det har blivit mindre sen jag blev sambo. Han dricker inte på vardagar och inte alltid på helger heller, utan det är mest om vi lagat någon god middag som han uppskattar ett glas vin eller två, men inte mer. Det gör ju också att min egen konsumtion minskat, det känns helt enkelt inte så fräscht att korka upp en flaska vin på en tisdag för att man haft en dålig dag och bli lite dimmig. Eller bli den som sveper en hel flaska på lördagsmiddagen och blir sluddrig när han fortfarande är skarp och inte vill ha mer än ett glas. Så det har absolut påverkat mitt problematiska drickande i helt rätt riktning. När jag bodde tillsammans med mitt ex så var han också lite mer "vin hjälper mot allt!" och kunde hälla upp ett stort glas till mig när jag kom hem och vad ledsen över nåt som hänt på jobbet. Det var ju väldigt gulligt av honom och han ville bara väl, alltid, men det gör ju inget gott i längden för någon som redan har en liten dragning till att ta ett glas för mycket.

Ja, tröstdrickande är en klar varningssignal. Jag har snarare problemet att jag tycker att vin är så gott, att det ger guldkant, förhöjer maträtter osv. Men tycker ändå att jag uppskattar det mer om jag inte dricker så ofta. Just nu dricker jag inget alls vissa veckor och 1-3 glas de flesta veckor, utspritt på fredagar och/eller lördagar oftast.

Intressant men inte så konstigt att drickandet förändras med samboskap. Hur drack du när du var singel, om du vill svara? :)
 
Snarare 3 dagsbehov med min ämnesomsättning. Bra jävla märkligt det där. Omsätter alkohol i en rasande fart. Men kalorier? De sparar vi på så mycket det bara går.

Alkohol förbränns ju av ett särskilt enzymsystem och har ingenting med kaloriförbränning att göra, så det är inte så konstigt. :) Däremot innehåller ju alkohol kalorier vilket man märker när man ökar/minskar sitt intag, tycker jag.
 
Alkohol förbränns ju av ett särskilt enzymsystem och har ingenting med kaloriförbränning att göra, så det är inte så konstigt. :) Däremot innehåller ju alkohol kalorier vilket man märker när man ökar/minskar sitt intag, tycker jag.
Nej jag vet, men man tänker väl att en så pass effektiv enzymtillverkning så borde man kunna äta över 1000 kalorier/dygn utan att gå upp i vikt. Det tar ju energi att tillverka enzym med, en jäkla massa ATP, men i övrigt så går det inte åt någon energi alls för mig tydligen :cautious:

Jag har aldrig druckit så mkt alkohol så att det skulle göra någon skillnad. Aldrig någonsin ens druckit varje helg. När jag var yngre så drack jag en del mjölk dock, där märktes det skillnad när jag slutade med det :)
 
Ja, tröstdrickande är en klar varningssignal. Jag har snarare problemet att jag tycker att vin är så gott, att det ger guldkant, förhöjer maträtter osv. Men tycker ändå att jag uppskattar det mer om jag inte dricker så ofta. Just nu dricker jag inget alls vissa veckor och 1-3 glas de flesta veckor, utspritt på fredagar och/eller lördagar oftast.

Intressant men inte så konstigt att drickandet förändras med samboskap. Hur drack du när du var singel, om du vill svara? :)

Vin ÄR förbaskat gott :love:

Det var nog lite olika när jag var singel, det var under 4 år mellan mina senaste relationer. Första tiden var jag i djup depression så då drack jag mer, även ensam, men ändå inte mer än kanske 5 glas i veckan. Sedan började jag träna (maniskt) så då drack jag nästan inget utan bytte ut alkoholen mot ett annat mindre bra sätt att hantera depressionen. När depressionen var över lärde jag känna lite nya vänner och en riktig party-era drog igång under tre år. Då drack jag aldrig ensam eller på vardagar, däremot var det ordentlig konsumtion på festerna. Så det har varierat lite. Mitt träningsintresse har definitivt hållit konsumtionen nere, hade jag inte haft det så hade jag nog druckit mer och det hade nog inte slagit helt väl ut med min beroendegen.
 
Nej jag vet, men man tänker väl att en så pass effektiv enzymtillverkning så borde man kunna äta över 1000 kalorier/dygn utan att gå upp i vikt. Det tar ju energi att tillverka enzym med, en jäkla massa ATP, men i övrigt så går det inte åt någon energi alls för mig tydligen :cautious:

Nej, du jämför äpplen och päron. Lämnar OT-spåret här. :)
 
Jag har också funderat en del på mitt förhållande till alkohol på sistone.
När jag var yngre var jag kass på att hantera alkohol. Drack väl bara på helgen, men gillade att bli berusad, och det blev ganska ofta för mycket, inga katastrofer, men fick minnesluckor ibland, vilket jag avskydde så var tvungen att ganska hårt försöka reglera på förhand hur mycket jag skulle dricka under festkvällen, vilket dock lätt föll på att någon annan tjatade (kan vi inte ta bara en öl till??) Det problemet har jag inte haft på länge nu. Dels är det betydligt färre såna festtillfällen när man är äldre och förälder, men jag har också blivit mer rädd om min kropp och sömn, vet precis var gränsen går för när jag inte kommer kunna sova vettigt (ett "problem" jag fått på senare år är att jag inte kan sova alls om jag druckit en viss mängd) och lärt mig att det är de första 2-3 ölen som ger den goaste känslan och det är sällan värt det att fortsätta. Dricker mitt sällskap mer än jag tänkt mig brukar jag byta ut sista ölen mot Cola. Kan kännas motigt i stunden, men belöningen jag vet kommer dagen efter har satt sig i minnet så pass att jag står emot. Jätteskönt att det funkar så nu. Jag kan ibland med nostalgi minnas flummiga kollektivfester med drickande inpå morgontimmarna, men det hade så många baksidor också.

Det som jag behöver förhålla mig till numera är mina starka ölcravings - de hade jag inte som yngre, men det har kommit alltmer trots att jag dricker mindre. Jag älskar verkligen öl, allt från ljummen burköl till dyra specialöl av olika sorter. Att jag tänker på och problematiserar det just nu tror jag beror på att jag mest brukat dricka med andra, (aw, dejt, hemma med partner, familjebesök) och då känns det ju "socialt och naturligt ". I dessa osociala tider har det blivit fest med mig själv då och då i stället. Det känns ju direkt mer "onödigt" även om det kan vara nog så nice till lite diskande och bra musik, eller på balkongen efter en långpromenad. Det är också något jag vill kunna unna mig, men inte för ofta. En öl triggar igång känslan av att vilja ha en till så det blir ju oftast två, nån gång tre. Det sker inte så ofta att mängden är så problematisk, men det är det fokus det får som stör mig, bråkandet med mig själv över det, om jag ska låta bli eller inte och "var inte det där onödigt"? Jag behöver nog bestämma mig för vad som är rimligt (typ 1-2 gånger under barnfria veckan) och sen låta det få vara okej. Tänker också att jag ska köpa hem svagare öl, finns ju bra sortiment i en del mataffärer. Då kan jag när jag får sommarölcravings ta mig EN öl som är för svag för att trigga igång nåt alkoholsug. Jag är också väldigt noga med att bara dricka om jag är på bra och avspänt humör, blir inte sugen heller när jag mår dåligt.

Att det får bli lite meckande med regler och sånt i stället för att bara kunna go with the flow är väl priset vi får betala för det goa, vi som har den benägenheten att gilla alkohol lite mer än andra. För en del är det bästa att avstå helt. Där är inte jag i nuläget, men jag kan som sagt se att jag behöver vara försiktig.
 
Gör en liten uppdatering här, där här tråden har blivit lite som en alkohol-dagbok för mig. 6 veckor utan alkohol blev det den här helgen. Många nya tankar. I början läste jag ju en artikel av en kvinna som skrev om sina erfarenheter som nykter, och flaggade bland annat för att nykterhet inte kommer att lösa alla problem. Såhär 6 veckor senare kan jag bara bekräfta att det är sant. Livet är precis som vanligt, förutom att jag har kommit ur min energi-svacka och lyckats hålla igång med träningen vilket var väldigt efterlängtat. Annars är jag pigg, trött, glad och ibland ledsen som vanligt.

Vi har testat olika alkoholfria drycker. Ginger beer, lemonad, cider, alkoholfri öl. På midsommarafton var jag i gott sällskap med gravid kvinna som också drack alkoholfritt, men de övriga drack ganska sparsamt också. Sambon hade köpt ett rödvid som var i Systembolagets tillfälliga utbud som verkade spännande, så jag smakade på det. Alltså... gode gud. Jag blev nästan tårögd så gott var det, och plötsligt kändes alla alkoholfria drycker som vi köpt med oss som vatten i jämförelse. Så till middagen på midsommardagen så fanns det en liten slatt kvar av det vinet, så då blev det det första glaset vin för mig sedan start. Det var magiskt gott.

Så jag funderar vidare på hur jag vill göra framöver. Som jag skrivit tidigare i tråden så är "liten mängd" alkohol ganska svårt för mig, och jag är rädd att falla tillbaks in i samma vanor som jag hade tidigare. När alkohol var en naturlig del av en middag, en AW, en fredag, en lördag osv. och det sammantaget blev lite för stor mängd mot vad jag kanske önskar. Nu när träningen går som en dans bli jag påmind om hur bra jag mår när den får vara i fokus i mitt liv, och så vill jag ha det. Utan hjärtklappningar på nätterna på grund av vinet eller sega mornar. Det känns mycket enklare att bara inte dricka alls, och slippa att konstant ta olika beslut kring det. Samtidigt känns det hopplöst att hitta en alkoholfri dryck som kan ersätta ett glas vin till en god middag. Så kanske att jag ger mig in på "då och då" spåret ändå, även om det känns snårigare.
 
Gör en liten uppdatering här, där här tråden har blivit lite som en alkohol-dagbok för mig. 6 veckor utan alkohol blev det den här helgen. Många nya tankar. I början läste jag ju en artikel av en kvinna som skrev om sina erfarenheter som nykter, och flaggade bland annat för att nykterhet inte kommer att lösa alla problem. Såhär 6 veckor senare kan jag bara bekräfta att det är sant. Livet är precis som vanligt, förutom att jag har kommit ur min energi-svacka och lyckats hålla igång med träningen vilket var väldigt efterlängtat. Annars är jag pigg, trött, glad och ibland ledsen som vanligt.

Vi har testat olika alkoholfria drycker. Ginger beer, lemonad, cider, alkoholfri öl. På midsommarafton var jag i gott sällskap med gravid kvinna som också drack alkoholfritt, men de övriga drack ganska sparsamt också. Sambon hade köpt ett rödvid som var i Systembolagets tillfälliga utbud som verkade spännande, så jag smakade på det. Alltså... gode gud. Jag blev nästan tårögd så gott var det, och plötsligt kändes alla alkoholfria drycker som vi köpt med oss som vatten i jämförelse. Så till middagen på midsommardagen så fanns det en liten slatt kvar av det vinet, så då blev det det första glaset vin för mig sedan start. Det var magiskt gott.

Så jag funderar vidare på hur jag vill göra framöver. Som jag skrivit tidigare i tråden så är "liten mängd" alkohol ganska svårt för mig, och jag är rädd att falla tillbaks in i samma vanor som jag hade tidigare. När alkohol var en naturlig del av en middag, en AW, en fredag, en lördag osv. och det sammantaget blev lite för stor mängd mot vad jag kanske önskar. Nu när träningen går som en dans bli jag påmind om hur bra jag mår när den får vara i fokus i mitt liv, och så vill jag ha det. Utan hjärtklappningar på nätterna på grund av vinet eller sega mornar. Det känns mycket enklare att bara inte dricka alls, och slippa att konstant ta olika beslut kring det. Samtidigt känns det hopplöst att hitta en alkoholfri dryck som kan ersätta ett glas vin till en god middag. Så kanske att jag ger mig in på "då och då" spåret ändå, även om det känns snårigare.

Så härligt att du har kommit ur din energisvacka, sover bättre och inte är seg på morgnarna!

Ja tyvärr finns det inget som kan ersätta smaken och känslan av alkohol.

Alkoholfri öl, alkoholfritt vin, ginger beer och sånt går inte alls att jämföra med ett glas gott vin eller en öl. Det är som olika planeter. Tycker man verkligen om alkohol men har bestämt sig för att leva utan så får man nog ställa in sig på att det innebär att man får leva utan det där.
 
Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få hjärtklappningar under natten när jag druckit alkohol. Det är väl dock väldigt vanligt om man druckit sig full, men i dessa fall kunde det handla om två glas vin. Jag tränade mycket under hösten, mer än vanligt, och jag misstänkte att det kunde bero på det. Att kroppen helt enkelt inte har tillräckligt med energi kvar att hantera alkoholen på ett bra sätt. Nu tror jag min misstanke är bekräftad. Under december tränade jag nästan inte alls och det var inga problem att dricka alkohol. Nu när vanorna är på plats igen så är problematiken tillbaks. Igår kväll drack jag 3 glas vin på en middag och vaknade av att hjärtat rusade. Genom min sportklocka kan jag också se att den gett utslaget ”stress” under natten.

Så nu känner jag mig lite uppgiven. Träning är bland det viktigaste och roligaste i livet för mig. Annars är det mycket middagar, fester, vinluncher. Bubbel och babbel med tjejkompisarna. Sena kvällar och djupa samtal med svärmor över det sista glaset vin. Givetvis kan jag delta på allt sådant utan att dricka alkohol, det är nog mest att tanken på det just nu känns lite ovan. Sen kommer jag inte stå på en klubb kl. 5 på morgonen nykter, det är ju inte så roligt, så vissa saker skulle bli annorlunda utan alkohol.

Hur är er relation till alkohol? Hade ert liv sett likadant ut utan det, eller hade något blivit annorlunda? Hur hade det känts för er att sluta dricka alkohol helt? Jag vet att det ”rätta” svaret är att inget skulle bli annorlunda och allt skulle bli bättre, typ, men verkligheten kanske inte alltid ser ut så.

Jag vill kunna dricka, men jag dricker väldigt väldigt sällan. I år har jag tex ännu inte druckit en enda gång vad jag vet. Sist var det nog någongång där mellan jul/nyår. Innan dess var det i september när jag var utomlands, då tog jag några öl/cider.

Nu har jag semester så då kanske jag ta mig nån öl eller några glas vin någon kväll. Kanske någon av mina vänner har fest nån kväll så jag går dit. Men det är absolut inget som är planerat, och blir det ingen alkohol i sommar så gråter inte jag för det. 😂

Så här på ”äldre dagar” (34 år) så är det så jävla ovärt med en festkväll när man 80% av gångerna mår som ett urskitet plommon dagen efter! 🙈🤣😂

Skulle någon av mina vänner sluta dricka alkohol helt och hållet skulle inte jag se annorlunda på henom för det eller utesluta henom på något sätt, jag skulle bjuda med den personen precis lika ofta som innan, trots att hen kommer vara nykter.
 
Jag vill kunna dricka, men jag dricker väldigt väldigt sällan. I år har jag tex ännu inte druckit en enda gång vad jag vet. Sist var det nog någongång där mellan jul/nyår. Innan dess var det i september när jag var utomlands, då tog jag några öl/cider.

Nu har jag semester så då kanske jag ta mig nån öl eller några glas vin någon kväll. Kanske någon av mina vänner har fest nån kväll så jag går dit. Men det är absolut inget som är planerat, och blir det ingen alkohol i sommar så gråter inte jag för det. 😂

Så här på ”äldre dagar” (34 år) så är det så jävla ovärt med en festkväll när man 80% av gångerna mår som ett urskitet plommon dagen efter! 🙈🤣😂

Skulle någon av mina vänner sluta dricka alkohol helt och hållet skulle inte jag se annorlunda på henom för det, jag skulle bjuda med den personen lika ofta som innan.

Vad brukar du dricka till om du lagar en god middag hemma en lördag?
 
Jag slutade dricka pga att jag var på väg in i ett beroende.
Går jättebra att leva utan alkohol.
Jag har fortfarande sug efter det, men vet att inget gott kommer ur om jag faller för suget.
Det är så inne att dricka till maten, sällskapsdricka osv. Mina vänner vet att jag inte dricker men det kan ändå hända att de tycker att jamen bara en öl..
 
Vad brukar du dricka till om du lagar en god middag hemma en lördag?

Läsk, mineralvatten eller alkoholfri cider/öl. Finns många goda alkoholfria drinkar jag druckit ute på krogen också men det är inget jag testat hemma.

Har provat några alkoholfria viner (som gravid) men det var ingen höjdare. Däremot så har jag en gravid vän som köper en vit flaska med svart text på (No 1 eller något???) som hon tycker är väldigt god att ta ett glas av, men jag har inte provat den. Tycker mycket av ”riktiga” smaken försvinner i just alkoholfritt vin, då är öl eller cider godare.

Däremot så har jag aldrig varit någon fantast av att dricka alkohol till just mat, är inte alls uppväxt med det heller så det har jag aldrig kommit in i, utan jag dricker oftast läsk/bubbelvatten till maten, sen har jag druckit före/efter.
 
Jag slutade dricka pga att jag var på väg in i ett beroende.
Går jättebra att leva utan alkohol.
Jag har fortfarande sug efter det, men vet att inget gott kommer ur om jag faller för suget.
Det är så inne att dricka till maten, sällskapsdricka osv. Mina vänner vet att jag inte dricker men det kan ändå hända att de tycker att jamen bara en öl..

Så respektlöst!:mad: Hade jag en vän/bekant som inte drack så skulle jag aldrig ens ifrågasätta det, och skulle jag dessutom veta om att den personen varit på väg in i ett beroende så skulle jag aldrig i helvetet be den att ”bara ta en öl”....

Jag vet att jag hamnat på fester där jag ser någon som inte har något att dricka, jag frågar då om den personen vill ha ett glas vin tex av mig om den inte har något, skulle då den svara ”tack, men jag dricker inte”, då skulle jag aldrig komma på tanken att varken fråga varför, eller tjata att den kan väll ta liiite iallafall. Det finns alltid en anledning till att dom inte dricker, graviditet, beroende, dom ska köra, jobba, eller att dom helt enkelt inte vill bara, och oavsett vad anledningen är så ska den inte ifrågasättas, och absolut inte försöka ”talas över”! Respektlöst är vad det är!!!!

En av mina närmaste vänner har massa problem med kroppen och äter nästan dagligen starka mediciner och dricker såklart inte då. Jag bjuder alltid in henne dom gånger jag har fest trots att jag vet att 95% av gångerna är hon nykter. Har hon en bra dag så hon kan ta någon cider eller liknande så blir jag jätteglad. Inte för att hon dricker, utan för att då vet jag att hon haft en bra period med kroppen där hon sluppit medicinera.
 
Läsk, mineralvatten eller alkoholfri cider/öl. Finns många goda alkoholfria drinkar jag druckit ute på krogen också men det är inget jag testat hemma.

Har provat några alkoholfria viner (som gravid) men det var ingen höjdare. Däremot så har jag en gravid vän som köper en vit flaska med svart text på (No 1 eller något???) som hon tycker är väldigt god att ta ett glas av, men jag har inte provat den. Tycker mycket av ”riktiga” smaken försvinner i just alkoholfritt vin, då är öl eller cider godare.

Däremot så har jag aldrig varit någon fantast av att dricka alkohol till just mat, är inte alls uppväxt med det heller så det har jag aldrig kommit in i, utan jag dricker oftast läsk/bubbelvatten till maten, sen har jag druckit före/efter.

Den heter just God Dryck No. 1 (för den vita) och God Dryck No. 2 för den som är rosa. Tycker också att de är jättegoda (men ingenting mäter sig mot Richard Juhlins varianter, om man vill ha alkoholfritt bubbel.)
 
Jag gillar Arc en Ciel, ett alkoholfritt rosébubbel som finns på bolaget.
Annars är många alkoholfria öl jättegoda, dock undviker jag de som är ljusa lager utan letar efter pale ales med lite mer tryck i smaken.
Tonics på glasflaska är himla gott och läskande, lite beskt så det känns inte nära läsk. Finns i många smakvarianter, jättegott med isbitar och en skiva citron.
 
Jag har köpt alkoholfritt bubbel på Citygross, Chapel Hill. Både rosa och vitt, vilket jag tycker är supergott!
 
Jag har aldrig haft någon tradition av att drick alkohol till mat, alls. Jul o påsk är det jul/påskmust som är tradition och midsommar sådan alkoholfri vanlig äppelcider (och ingen nubbe om jag inte firar med någon som dricker nubbe). En middag dricker jag vatten, vatten med pressad citron, mjölk eller någon form av juice jag har hemma.

På ett vis väldigt skönt faktiskt att aldrig starkt förknippat alkohol till någonting alls för jag gillar inte när saker fästs hårt vid något speciellt på det viset, speciellt inte alkohol. Jag är inte alls rädd för att dricka (har noll beroendeproblematik) och kan absolut dricka bara för att, tex denna midsommaren när jag firade med vänner på kvällen. Men hade lika gärna kunnat låta bli och det är väl det som känns avgörande för att jag ska vara bekväm med att faktiskt dricka.

Det kanske är naivt av mig att skriva detta men tror du att du kunnat jobba lite mer med det där att vinet just kändes sådär himmelskt gott och är "det enda" som passar till en finare middag? Jag tänker att det är ju mycket som ger sådana känslor (återigen kanske väldigt naivt av mig utan problematik) men som man kanske inte har möjlighet att uppleva så ofta. Jag brukar iaf försöka avdramatisera det jag gärna ätit/druckit/upplevt som jag inte känner att jag har råd med istället för att typ sätta det på en piedestal och längtat efter. Äh, det lät jättekonstigt men jag liksom gillar inte hela den här "unna sig" och "åh vad fantastiskt" hypen som är kring många saker och där jag def tycker alkohol ofta puttas in. Jag tycker det känns som att man ska vara mellan att begränsa sig och unna sig hela tiden, jag vill leva mer i harmoni 😅
 
Gör en liten uppdatering här, där här tråden har blivit lite som en alkohol-dagbok för mig. 6 veckor utan alkohol blev det den här helgen. Många nya tankar. I början läste jag ju en artikel av en kvinna som skrev om sina erfarenheter som nykter, och flaggade bland annat för att nykterhet inte kommer att lösa alla problem. Såhär 6 veckor senare kan jag bara bekräfta att det är sant. Livet är precis som vanligt, förutom att jag har kommit ur min energi-svacka och lyckats hålla igång med träningen vilket var väldigt efterlängtat. Annars är jag pigg, trött, glad och ibland ledsen som vanligt.

Vi har testat olika alkoholfria drycker. Ginger beer, lemonad, cider, alkoholfri öl. På midsommarafton var jag i gott sällskap med gravid kvinna som också drack alkoholfritt, men de övriga drack ganska sparsamt också. Sambon hade köpt ett rödvid som var i Systembolagets tillfälliga utbud som verkade spännande, så jag smakade på det. Alltså... gode gud. Jag blev nästan tårögd så gott var det, och plötsligt kändes alla alkoholfria drycker som vi köpt med oss som vatten i jämförelse. Så till middagen på midsommardagen så fanns det en liten slatt kvar av det vinet, så då blev det det första glaset vin för mig sedan start. Det var magiskt gott.

Så jag funderar vidare på hur jag vill göra framöver. Som jag skrivit tidigare i tråden så är "liten mängd" alkohol ganska svårt för mig, och jag är rädd att falla tillbaks in i samma vanor som jag hade tidigare. När alkohol var en naturlig del av en middag, en AW, en fredag, en lördag osv. och det sammantaget blev lite för stor mängd mot vad jag kanske önskar. Nu när träningen går som en dans bli jag påmind om hur bra jag mår när den får vara i fokus i mitt liv, och så vill jag ha det. Utan hjärtklappningar på nätterna på grund av vinet eller sega mornar. Det känns mycket enklare att bara inte dricka alls, och slippa att konstant ta olika beslut kring det. Samtidigt känns det hopplöst att hitta en alkoholfri dryck som kan ersätta ett glas vin till en god middag. Så kanske att jag ger mig in på "då och då" spåret ändå, även om det känns snårigare.

Jag håller med om att det inte går att ersätta alkohol med ett alkoholfritt alternativ, det är som att laga mat utan salt eller umami. Jag blir bara besviken och saknar komplexiteten i det alkoholhaltiga drycken. Jag tycker det är bättre att bara helt satsa på något annat, fruktiga drycker eller vatten hellre än alkoholfritt öl, vin och bubbel som mest smakar honungsvatten.

Jag dricker väldigt sällan, senaste året har det definitivt blivit ännu mer sällan. Åren dessförinnan blev det sällan fest men däremot mycket AW, bubbel på fredag, en vinflaska med sambon över helgen, osv. Nu blir det max något eller några glas i månaden och full är jag knappt en gång om året, om ens det? Vi har en traditionell kompishelg varje sommar, då brukar det blir lite mer vin. Men det är nog enda gången på hela året. Jul, nyår och midsommar har varit nyktra de senaste åren. Jag har inte fått någon kommentar på nykterhet de senaste 5 åren. Har även vänner som gärna är nyktra på fest eller tar max 1-2 glas, så det är inget avvikande i mina vänkapskretsar.

Jag får också hemsk hjärtklappning av alkohol! Det brukar gå bra om jag håller mig till 1-2 glas men allt däröver ger nästans dödsångest.

Jag, liksom någon annan i tråden, reagerar lite på den här svårigheten att hålla sig måttfull. Känner du att det är svårt att stanna vid ett glas så skulle jag absolut fortsätt vara avhållsam. Inte för att vanorna är problematiska nu, men för att det är dumt att fortsätta "underhålla" en sådan attityd till drickandet.
 
Jag har också funderat över det här med alkohol. Jag vill nog inte gå så långt som att bli nykterist, jag önskar bara att det vore mer socialt accepterat att tacka nej till alkohol. Det var så skönt i vintras när jag inte drack pga tävlingssatsning. Det köpte alla utan diskussion. Nu känner jag mig tvingad i vissa lägen att dricka bara för det sociala. Och tyvärr är min familj värst när det gäller det. Jag dricker gärna ett glas bubbel/drink som fördrink, men dricker hellre vatten till maten.

Mina alkoholfria favoriter är ginger beer och alkoholfritt bubbel från Richard Juhlin. Bjöd på det senare vid något tillfälle och alla trodde de drack vanligt bubbel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 764
Senast: Trasten
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 622
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
13 791
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 159
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp