Ett alkoholfritt alternativ som jag tycker är riktigt gott är Jus de Pommes Artisanal Pétillant dvs. en äppelmust. Det tycker jag framförallt passar till sallader, kyckling, kalkon eller till kryddade grillade revbensspjäll, men också till många vegetariska rätter. Jag gillar också vissa alkoholfria öl som Visby bryggeris Easy rider bulldog IPA och Melleruds alkoholfria och ekologiska pilsner. Alkoholfri veteöl är också väldigt gott, vilket jag också helst väljer när jag äter dumplings.

Jag skulle nog ha väldigt svårt för att dricka annat än vin till viss sorts mat och jag tänker därför att om jag skulle vilja dra ner på alkoholmängden så skulle jag främst justera vad jag äter så att den alkoholfria drycken faktiskt lyfter maten. När den gör det så saknar jag inte alls vin till maten.
 
Slår också ett slag för alkoholfri veteöl, har varit en favorit sedan den kom i utbudet på restauranger. Jag tycker överhuvudtaget utvecklingen för alkoholfri öl har varit hisnande och är imponerad över hur mycket smak de lyckas trycka in utan alkohol som bärare. (Easy rider bulldog är också riktigt bra.)

Och mindre imponerad över den alkoholfria öl som fanns pre-2016, när man var hänvisad oftast till Carlsberg eller någon fattig lätt-öl.
 
Jag är 34 idag och den största skillnaden med att dricka alkohol idag jämfört med när jag var 20 är att idag dricker jag det för att det är gott. Och när jag känner mig lagom blurrig säger jag stopp och går hem/går och lägger mig.

När jag var 18-22 var det dricka"vad som helst" för att bli full. Det var typ det allt gick ut på.
Om Man hittade ett ragg och gick hem och låg med så var det high-fives dagen efter från tjejkompisarna :laugh: Det var en rolig tid!

Too old now :cautious::D
 
Jag tycker det känns som att man ska vara mellan att begränsa sig och unna sig hela tiden, jag vill leva mer i harmoni 😅

Jag håller helt med dig, i sak, men med det sagt är det svårare i praktiken :D "Harmoni" för mig riskerar lätt att bli för mycket både alkohol, socker osv. som sätter käppar i hjulet för framför allt träningen. Och det är när den funkar som jag mår som bäst, så tyvärr så kräver det lite restriktioner och uppoffringar på andra plan för att kunna få den utdelningen. Däremot har jag väldigt svårt för begreppet att "unna sig", det klingar illa för mig, från en hel livstid att ha hört det i bantnings-sammanhang. Jag skulle nog aldrig tänka så om varken mat, godsaker eller alkohol. Jag försöker nog snarare tänka att onyttigheter, oavsett i vilken form de kommer, är en naturlig del av livet om än i mindre mängd än konsumtion av saker som är bra för kroppen. Det tycker jag dämpar stigmat en del.
 
Jag har också funderat över det här med alkohol. Jag vill nog inte gå så långt som att bli nykterist, jag önskar bara att det vore mer socialt accepterat att tacka nej till alkohol. Det var så skönt i vintras när jag inte drack pga tävlingssatsning. Det köpte alla utan diskussion. Nu känner jag mig tvingad i vissa lägen att dricka bara för det sociala. Och tyvärr är min familj värst när det gäller det. Jag dricker gärna ett glas bubbel/drink som fördrink, men dricker hellre vatten till maten.

Mina alkoholfria favoriter är ginger beer och alkoholfritt bubbel från Richard Juhlin. Bjöd på det senare vid något tillfälle och alla trodde de drack vanligt bubbel.

Håller helt med. Det har inte varit några frågetecken när jag avstått på grund av marathon eller nu när jag haft vit månad, men att "dricka sällan" känns svårare. Jag kan jämföra det lite med när jag slutade vara vegetarian. Jag hade varit vegetarian i 7 år och började sedan äta kött i små mängder. Inget med fett eller ben på, ingen inälvsmat och enbart mindre mängd. Det blev väldigt förvirrande för min familj och mina vänner som alltid ringde och frågade innan varje middag om jag äter det som de tänkt servera. Det har, med åren, givetvis blivit så att jag blivit mer allätare. Dels har jag vant mig, men framför allt äter jag ibland saker som jag inte riktigt älskar för det sociala samspelets skull.

Jag är rädd, om jag dricker alkohol igen, att det blir samma sak. Att folk känner sig förvirrade kring om de kan/ska/bör bjuda på alkohol eller inte. Även att någon kanske tycker att man är trist om man är nykter en kväll. För dricker man inte alkohol är det ju inga problem, de vet att man inte dricker. Dricker man, men väljer bort just det tillfället, är ju risken att de som ordnat middagen/festen känner sig lite nedprioriterade eftersom det inte är "en sån kväll" för mig. Jag önskar verkligen, som du, att det hade varit enklare att kunna välja lite fram och tillbaks.

Richard Julin är väldigt bra!
 
Jag är 34 idag och den största skillnaden med att dricka alkohol idag jämfört med när jag var 20 är att idag dricker jag det för att det är gott. Och när jag känner mig lagom blurrig säger jag stopp och går hem/går och lägger mig.

När jag var 18-22 var det dricka"vad som helst" för att bli full. Det var typ det allt gick ut på.
Om Man hittade ett ragg och gick hem och låg med så var det high-fives dagen efter från tjejkompisarna :laugh: Det var en rolig tid!

Too old now :cautious::D

Visst var det en rolig tid :D Jag är glad över mina festdagar. Men ja, det är passerat nu :D
 
Håller helt med. Det har inte varit några frågetecken när jag avstått på grund av marathon eller nu när jag haft vit månad, men att "dricka sällan" känns svårare. Jag kan jämföra det lite med när jag slutade vara vegetarian. Jag hade varit vegetarian i 7 år och började sedan äta kött i små mängder. Inget med fett eller ben på, ingen inälvsmat och enbart mindre mängd. Det blev väldigt förvirrande för min familj och mina vänner som alltid ringde och frågade innan varje middag om jag äter det som de tänkt servera. Det har, med åren, givetvis blivit så att jag blivit mer allätare. Dels har jag vant mig, men framför allt äter jag ibland saker som jag inte riktigt älskar för det sociala samspelets skull.

Jag är rädd, om jag dricker alkohol igen, att det blir samma sak. Att folk känner sig förvirrade kring om de kan/ska/bör bjuda på alkohol eller inte. Även att någon kanske tycker att man är trist om man är nykter en kväll. För dricker man inte alkohol är det ju inga problem, de vet att man inte dricker. Dricker man, men väljer bort just det tillfället, är ju risken att de som ordnat middagen/festen känner sig lite nedprioriterade eftersom det inte är "en sån kväll" för mig. Jag önskar verkligen, som du, att det hade varit enklare att kunna välja lite fram och tillbaks.

Richard Julin är väldigt bra!

Jag är nog helt insorterad av mina bekanta i kategorin oftast alkoholfritt, men oberäknelig. Vid träffar genom jobbet är det alltid någon som ifrågasätter mitt val av dryck, oavsett om det är med eller utan alkohol som valts. Oftast avstår jag helt av praktiska skäl eftersom logistiken är närmast oöverstiglig för att ta sig hem utan att själv köra bil, men det blir också kanske en enkel vit lögn som tas till även om man väljer bort alkoholhaltig dryck av skälet att man helt enkelt inte är sugen eller vill ha (eftersom man istället borde bidra vid varje tillfälle med förståelse för att alkohol inte bör vara norm för en middag).

Ganska konstigt är också att om man som jag brukar göra, dricker en öl eller ett glas vin till maten blir ifrågasatt när man inte vill ha ett andra glas när man väl valt att dricka något med alkohol alls.

Normerna kring alkohol har jag inte lyckats lära mig förstå riktigt än....
 
Kan tillägga att när jag jobbar i Frankrike är det få måltider som intas utan att prova ett glas vin om praktiska möjligheter finns, mycket svårt att avstå när utbudet är fantastiskt till rimliga priser och mycket av maten verkligen blir både ett och två snäpp mer upplevelse med rätt vin till. Och där blir man ibland ifrågasatt varför man inte dricker vin även om de vet att man ska köra dem nånstans direkt efter middagen.
 
Jag håller helt med dig, i sak, men med det sagt är det svårare i praktiken :D "Harmoni" för mig riskerar lätt att bli för mycket både alkohol, socker osv. som sätter käppar i hjulet för framför allt träningen. Och det är när den funkar som jag mår som bäst, så tyvärr så kräver det lite restriktioner och uppoffringar på andra plan för att kunna få den utdelningen. Däremot har jag väldigt svårt för begreppet att "unna sig", det klingar illa för mig, från en hel livstid att ha hört det i bantnings-sammanhang. Jag skulle nog aldrig tänka så om varken mat, godsaker eller alkohol. Jag försöker nog snarare tänka att onyttigheter, oavsett i vilken form de kommer, är en naturlig del av livet om än i mindre mängd än konsumtion av saker som är bra för kroppen. Det tycker jag dämpar stigmat en del.

Instämmer!!
 
Jag har aldrig haft någon tradition av att drick alkohol till mat, alls. Jul o påsk är det jul/påskmust som är tradition och midsommar sådan alkoholfri vanlig äppelcider (och ingen nubbe om jag inte firar med någon som dricker nubbe). En middag dricker jag vatten, vatten med pressad citron, mjölk eller någon form av juice jag har hemma.

På ett vis väldigt skönt faktiskt att aldrig starkt förknippat alkohol till någonting alls för jag gillar inte när saker fästs hårt vid något speciellt på det viset, speciellt inte alkohol. Jag är inte alls rädd för att dricka (har noll beroendeproblematik) och kan absolut dricka bara för att, tex denna midsommaren när jag firade med vänner på kvällen. Men hade lika gärna kunnat låta bli och det är väl det som känns avgörande för att jag ska vara bekväm med att faktiskt dricka.

Det kanske är naivt av mig att skriva detta men tror du att du kunnat jobba lite mer med det där att vinet just kändes sådär himmelskt gott och är "det enda" som passar till en finare middag? Jag tänker att det är ju mycket som ger sådana känslor (återigen kanske väldigt naivt av mig utan problematik) men som man kanske inte har möjlighet att uppleva så ofta. Jag brukar iaf försöka avdramatisera det jag gärna ätit/druckit/upplevt som jag inte känner att jag har råd med istället för att typ sätta det på en piedestal och längtat efter. Äh, det lät jättekonstigt men jag liksom gillar inte hela den här "unna sig" och "åh vad fantastiskt" hypen som är kring många saker och där jag def tycker alkohol ofta puttas in. Jag tycker det känns som att man ska vara mellan att begränsa sig och unna sig hela tiden, jag vill leva mer i harmoni 😅

Jag tror det beror väldigt mycket på hur man umgås. Fram tills att jag flyttade till Lund och började plugga när jag var 20-21 så drack vi läsk till maten när det var middag eller fest och sen grogg eller nåt billigt vitt vin.

I det nya umgänget var det mer att vi åt en god middag (som inte behövde vara dyr, hummus och grönsaker var standard :) ) och vinet var en självklar del av matupplevelsen. Jag är likadan fortfarande. Aldrig att jag skulle laga en god pasta till mina vänner och sen hälla upp julmust eller mjölk till det.

Så jag förstår absolut @Voeux .
 
Jag tror det beror väldigt mycket på hur man umgås. Fram tills att jag flyttade till Lund och började plugga när jag var 20-21 så drack vi läsk till maten när det var middag eller fest och sen grogg eller nåt billigt vitt vin.

I det nya umgänget var det mer att vi åt en god middag (som inte behövde vara dyr, hummus och grönsaker var standard :) ) och vinet var en självklar del av matupplevelsen. Jag är likadan fortfarande. Aldrig att jag skulle laga en god pasta till mina vänner och sen hälla upp julmust eller mjölk till det.

Så jag förstår absolut @Voeux .

Julmust och mjölk är svårt, men vatten kan man lätt designa god pasta för. Vatten är underskattat i förmåga att sätta fokus på själva maträttens komposition snarare än drycken. Om man behöver smaker från vinet kan man också lägga det i rätten, så får man bort alkoholen.
 
Jag tror det beror väldigt mycket på hur man umgås. Fram tills att jag flyttade till Lund och började plugga när jag var 20-21 så drack vi läsk till maten när det var middag eller fest och sen grogg eller nåt billigt vitt vin.

I det nya umgänget var det mer att vi åt en god middag (som inte behövde vara dyr, hummus och grönsaker var standard :) ) och vinet var en självklar del av matupplevelsen. Jag är likadan fortfarande. Aldrig att jag skulle laga en god pasta till mina vänner och sen hälla upp julmust eller mjölk till det.

Så jag förstår absolut @Voeux .
Om någon vill ha det då.
 
Julmust och mjölk är svårt, men vatten kan man lätt designa god pasta för. Vatten är underskattat i förmåga att sätta fokus på själva maträttens komposition snarare än drycken. Om man behöver smaker från vinet kan man också lägga det i rätten, så får man bort alkoholen.

Ja jag personligen dricker inte alkohol alls, och till maten dricker jag gärna vatten.
 
Allt utom vatten till en måltid är barbari, eller nästan i varje fall. Vatten är klart underskattat :)
För mig är vatten det självklara att dricka till vardagsmåltider. Har blivit förvånad över att så många så ofta dricker läsk och sånt och att vatten inte ens verkar vara ett alternativ.

Till lite festligare tillfällen dricker jag oftast äppelmust, aldrig alkohol.
 
Jag tror det beror väldigt mycket på hur man umgås. Fram tills att jag flyttade till Lund och började plugga när jag var 20-21 så drack vi läsk till maten när det var middag eller fest och sen grogg eller nåt billigt vitt vin.

I det nya umgänget var det mer att vi åt en god middag (som inte behövde vara dyr, hummus och grönsaker var standard :) ) och vinet var en självklar del av matupplevelsen. Jag är likadan fortfarande. Aldrig att jag skulle laga en god pasta till mina vänner och sen hälla upp julmust eller mjölk till det.

Så jag förstår absolut @Voeux .

Absolut. Jag gillar inte det så därför är det inget jag vill befästa 😁 Inte att jag inte uppskattar det men för mig känns det lite som att en fancy cigarr hörde till att inta inomhus efter maten till whatever folk nu hade i sitt glas då. Eller folk som bara feströker för att de hör så ihop med alkohol/att festa fastän de egentligen inte vill röka mer. Eller för all del att fredag/lördag/filmkväll ska innebära snacks fastän man egentligen vill dra ner på sådant.

Vill man så är det självklart 100 % ok! Men just när man inte vill och saker blivit så hårt förknippade att man tycker det fattas en viktig del om man avstår.
 
Julmust och mjölk är svårt, men vatten kan man lätt designa god pasta för. Vatten är underskattat i förmåga att sätta fokus på själva maträttens komposition snarare än drycken. Om man behöver smaker från vinet kan man också lägga det i rätten, så får man bort alkoholen.

Inte direkt svar till dig men jag förstår verkligen att man kan tycka att vin och en middag hör ihop pga smaker osv. Och det är ju superfine om man vill ha det så/det är ett intresse/en viktig del av ens liv. Men ibland kan jag tycka att det blir trist när man möts av att det skulle göra maten en otjänst av att dricka något annat till osv. Inte uttryckt i denna tråden men jag tycker det verkar göra det svårare för en del att välja att avstå vin och det tycker jag är kass. Sådant socialt tryck är det värsta jag vet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 831
Senast: Trasten
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 694
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
13 891
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 174
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp