Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Jag tycker förresten inte om kaffe heller. Men jag får aldrig följdfrågor om varför inte, kommentarer som "jo men ta en liten kopp, kaffe som är så gott" eller "men klart du ska ta en kaffe, det är ju somnar, semester och solsken"...

Fast den frågan var väl inte riktigt det som diskuterades? Jag får inga sådana uppmanande följdfrågor när jag väljer alkoholfritt, däremot tycks det vara kutym att fråga varför man inte väljer dryck med alkohol. Utom de som känner mig som vet att jag har minst 3,5 mil bilkörning kvar innan sängen nås oavsett vilken krog som besöks.

Mer som "jag gillar kaffe, men jag dricker det ungefär 2 gånger om året." Och det är ju lite intressant och märkligt, tycker både jag och @Petruska
 
Fast den frågan var väl inte riktigt det som diskuterades? Jag får inga sådana uppmanande följdfrågor när jag väljer alkoholfritt, däremot tycks det vara kutym att fråga varför man inte väljer dryck med alkohol. Utom de som känner mig som vet att jag har minst 3,5 mil bilkörning kvar innan sängen nås oavsett vilken krog som besöks.

Mer som "jag gillar kaffe, men jag dricker det ungefär 2 gånger om året." Och det är ju lite intressant och märkligt, tycker både jag och @Petruska

Fast det var ju det jag avsåg. Att det är kutym fråga varför någon inte dricker eller inte tycker om alkohol. Men om någon inte dricker eller tycker om kaffe så är det "okej, vill du ha te/saft/vatten?" och inga frågor. Dvs dricker man kaffe två ggr per år kommer folk inte veta det för man får inga följdfrågor när man säger nej tack/jag tycker inte om. Aldrig frågan "tycker du inte om något kaffe, inte espresso heller?" Eller "dricker du aldrig kaffe alla?"
 
Tycker det är lite lustigt att flera skriver att det gärna dricker bra och gott vin.
Hur många dricker egentligen dåligt och äckligt vin? Nu ska jag jag åka och köpa mig ett redigt äckligt och uselt vin för att festa till det lite.
Vad som är gott är väl ändå högst individuellt?

I mitt fall betyder det nog mest att jag inte alls gillar vin ur boxar utan koper vin i flaskor ... och i Sverige har lart mig att alltid ta med vin till tillstallningar.:p
 
I mitt fall betyder det nog mest att jag inte alls gillar vin ur boxar utan koper vin i flaskor ... och i Sverige har lart mig att alltid ta med vin till tillstallningar.:p

En del boxviner funkar för mig men vissa viner är så äckliga att man inte ens vågar använda dem i maten. Värst var nog när vi fick en flaska av KISS Zinfandel. Det var inte tänkt så men namnet passade bra, det var ett riktigt pissvin. Vissa viner har en doft av bränt gummi, det här smakade fulraggarträff.
 
Fast det var ju det jag avsåg. Att det är kutym fråga varför någon inte dricker eller inte tycker om alkohol. Men om någon inte dricker eller tycker om kaffe så är det "okej, vill du ha te/saft/vatten?" och inga frågor. Dvs dricker man kaffe två ggr per år kommer folk inte veta det för man får inga följdfrågor när man säger nej tack/jag tycker inte om. Aldrig frågan "tycker du inte om något kaffe, inte espresso heller?" Eller "dricker du aldrig kaffe alla?"

Jag känner folk som varken dricker kaffe eller te och de brukar faktiskt få en del kommentarer och frågor av folk.
 
Personligen så är det inte priset som styr.
Men för mig smakar dyra viner oftast gammalt och surt. Ville dö när jag var exklusiv vinprovning, allt smakade gammal gympapåse.
Jag är mer för typen läsk av vinkaraktär :p

Da jag mycket ofta ar pa vinprovningar, bade har i Oregon och i Californien's vindistrikt gar jag mest pa vilken druva som anvants till vinet. Jag koper mycket sallan ett "blandat vin", da kvaliteten skiljer sig sa mycket fran sesong till sesong, utan haller mig oftast till Cabernet Sauvignon, jag gillar de fran Napa Valley eller Frankrike bast. Jag har ocksa hittat flera Petit Serah som jag gillar, de blir sallan tillrackligt bra dock och ingar oftast i blandningar.
Nu haller jag pa att lara mig om Pinot Noir som ar den overvaldigande mest vanliga druvan har i Oregon. Det finns en hel del missar :yuck: men ocksa manga super "hits":d

Fast det var ju det jag avsåg. Att det är kutym fråga varför någon inte dricker eller inte tycker om alkohol. Men om någon inte dricker eller tycker om kaffe så är det "okej, vill du ha te/saft/vatten?" och inga frågor. Dvs dricker man kaffe två ggr per år kommer folk inte veta det för man får inga följdfrågor när man säger nej tack/jag tycker inte om. Aldrig frågan "tycker du inte om något kaffe, inte espresso heller?" Eller "dricker du aldrig kaffe alla?"

Jag har nog aldrig hort nagon bli ifragasatt varfor de inte vill ha alkohol eller en foljdfraga om de inte gillar nagra alkoholhaltiga drycker. Tackar man nej kan det ju bero pa att man ar alkoholiserad och darfor inte dricker ... och darfor ifragasatts det aldrig. I alla fall inte i "mina kretsar" eller nagonstans dar jag varit.
 
Da jag mycket ofta ar pa vinprovningar, bade har i Oregon och i Californien's vindistrikt gar jag mest pa vilken druva som anvants till vinet. Jag koper mycket sallan ett "blandat vin", da kvaliteten skiljer sig sa mycket fran sesong till sesong, utan haller mig oftast till Cabernet Sauvignon, jag gillar de fran Napa Valley eller Frankrike bast. Jag har ocksa hittat flera Petit Serah som jag gillar, de blir sallan tillrackligt bra dock och ingar oftast i blandningar.
Nu haller jag pa att lara mig om Pinot Noir som ar den overvaldigande mest vanliga druvan har i Oregon. Det finns en hel del missar :yuck: men ocksa manga super "hits":d



Jag har nog aldrig hort nagon bli ifragasatt varfor de inte vill ha alkohol eller en foljdfraga om de inte gillar nagra alkoholhaltiga drycker. Tackar man nej kan det ju bero pa att man ar alkoholiserad och darfor inte dricker ... och darfor ifragasatts det aldrig. I alla fall inte i "mina kretsar" eller nagonstans dar jag varit.

Det där blir bara svammel för mig. Antingen är det gott eller så är det guck, oavsett druva.
Det stod nån snubbe och förklarade när jag var iväg, plockat då, gjort så, smakar si, karaktär av ditt, smak av datt.
För mig smakade de alla exakt likadant, snusk!
 
Hur mycket sprit jag konsumerar har varierat massor genom åren, för tillfället är det 1 gång månad och då ute med vänner och blir full och på veckorna inget.

Innan dess drack jag inte en droppe sprit på flera år och innan dess bodde jag i kollektivt och då blev det vin dagligen och fylla på helger och innan dess var det ungdomsfest varje helg.
 
Jag tycker förresten inte om kaffe heller. Men jag får aldrig följdfrågor om varför inte, kommentarer som "jo men ta en liten kopp, kaffe som är så gott" eller "men klart du ska ta en kaffe, det är ju somnar, semester och solsken"...

Jag dricker inte kaffe. Det är bara för några år sedan som folk slutat fråga så mycket om det.
Minpappa drack inte heller kaffe under ca 15 år(började i år igen). Även han fick många frågor om det.
Så visst fasen frågar folk om sånt som anses avvikande och inte bara om alkohol.
För det frågar en del om också om man undviker.
 
Jag är inte så bra på viner så det gör något. Jag vet vad jag gillar. Men är okunnig i övrigt. Killen är hyfsad på viner och jobbar i DK en gång i månaden. Så han får handla åt oss där. Då kan man köpa dyrare viner än man kanske unnat sig i Sverige.
Min sommarfavorit vitt vin verkar inte finnas i Sverige heller. Så han får inte sluta jobba där.. :P
 
Det där blir bara svammel för mig. Antingen är det gott eller så är det guck, oavsett druva.
Det stod nån snubbe och förklarade när jag var iväg, plockat då, gjort så, smakar si, karaktär av ditt, smak av datt.
För mig smakade de alla exakt likadant, snusk!

Fast om man vet vilken druva man gillar och vilken karaktar av druvan i fraga sa ar det inte lika mycket "pa vinst och forlust" att bara ta en flaska vin fran hyllan.
Det blir som att valja allt annat, om jag vet att jag gillar sega ormar ar sannorlikheten ganska stor att jag ocksa gillar sega rattor och kan med ganska stor sakerhet ta en pase rattor i stallet aven om jag aldrig smakat dem forut. Om allt ar benamnt godis kan jag ju lika garna fa chokladpraliner, vilket jag inte alls gillar.
 
Jag tycker förresten inte om kaffe heller. Men jag får aldrig följdfrågor om varför inte, kommentarer som "jo men ta en liten kopp, kaffe som är så gott" eller "men klart du ska ta en kaffe, det är ju somnar, semester och solsken"...

Det får jag. Inte så ofta numera men förr var det vanligt. Att jag bara vill ha vanligt kallt vatten ställer också till det för vissa, särskilt den äldre generationen som tycker att vatten är "fattigt".
 
Fast om man vet vilken druva man gillar och vilken karaktar av druvan i fraga sa ar det inte lika mycket "pa vinst och forlust" att bara ta en flaska vin fran hyllan.
Det blir som att valja allt annat, om jag vet att jag gillar sega ormar ar sannorlikheten ganska stor att jag ocksa gillar sega rattor och kan med ganska stor sakerhet ta en pase rattor i stallet aven om jag aldrig smakat dem forut. Om allt ar benamnt godis kan jag ju lika garna fa chokladpraliner, vilket jag inte alls gillar.

Jag väljer med så mycket sötma och fruktighet som möjligt.
Blir vinst varje gång
 
Att det är kutym fråga varför någon inte dricker eller inte tycker om alkohol. Men om någon inte dricker eller tycker om kaffe så är det "okej, vill du ha te/saft/vatten?" och inga frågor.
Gud jag får tusen biljoner frågor om det jämt. Dricker varken te eller kaffe och det är alltid någon som reagerar på det.

Däremot har jag märkt att ett par kollegor aldrig dricker vin eller öl på våra AWs och det har ingen kommenterat.
 
Intressant - jag får i princip ALDRIG frågor om att jag inte dricker kaffe. Däremot nästan alltid frågor om jag "inte dricker alkohol alls?" om jag svarar "nej tack jag dricker inte vin" på frågan om jag vill ha ett glas vin.

Så intressant det kan skilja sig så.
 
Intressant - jag får i princip ALDRIG frågor om att jag inte dricker kaffe. Däremot nästan alltid frågor om jag "inte dricker alkohol alls?" om jag svarar "nej tack jag dricker inte vin" på frågan om jag vill ha ett glas vin.

Så intressant det kan skilja sig så.

Jag upplever också mindre frågor om jag tackar nej till alkohol än kaffe/te.

Jag kan tänka mig att det är få som har såna problem med kaffe etc som en del har med alkohol. Det är lättare att fråga om varför man inte dricker kaffe till någon man inte känner så väl än att fråga någon som ev kan vara nykter alkoholist om varför den inte dricker alkohol.
 
Dricker kanske ett glas whiskey eller två i månaden och ibland kan det gå månader imellan
Whisky är inte helt fel, jag fick en flaska av en granne som dom inte klarade av att dricka men som var HELT i min smak. Tänk "tjärad klockstapel vid kyrka en varm och solig sommardag", "rökig" var bara förnamnet och tydligen var den svindyr också.
 
I mitt fall betyder det nog mest att jag inte alls gillar vin ur boxar utan koper vin i flaskor ... och i Sverige har lart mig att alltid ta med vin till tillstallningar.:p
Vadå "köper vin i flaskor", kör ni inte med moonshine i burk där borta? Är det som sänds på Discovery bara fejk alltså? :confused:
 
Fått frågor om båda, längre utfrågningar gällande alkohol dock än kaffe/te och folk har tjatat på ett annat sätt om alkoholen. Numera umgås jag dock sällan i sammanhang där jag får frågor om varken de ena eller andra.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 045
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 646
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 742
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp