Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Lullar jag en vanlig dag till hagen med en häst på släp bakom mig, KAN det komma säg en traktor, plastpåse elelr vad som helst som gör att hästen hellre manglar över mig än får detta monster i rumpan.
Kan inte låta bli att koppla detta inlägg till tråden ""hobbles" - binda ihop benen". Dvs den diskussion som uppstod där om fördelar med att på olika sätt "trygghetsträna" hästar. En häst, tränad enligt den filosofin, skulle inte bry sig om så banala saker som plastpåsar eller ens betydligt värre. :)

Jag håller med tidigare inläggare att den säkraste och (mest praktiska) platsen att ha den ledda hästen är bakom en, c:a någon meter emellan. Säger inte att det passar för alla hästar, och säger fr a inte att det passar för alla människor, men det förändrar inte att det för alla övriga är den bästa positionen.

Till TS och ursprungsfrågan:
Jag använder dels vanliga ord, vilket beror på situation, dels mitt kroppsspråk, dvs positionering, rörelser, energi, attityd etc.

LIA
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Säg att det i en situation i boxen tex inte skulle räcka med att man har rytit till några gånger (Ej slå!) Vad gör man då, går där ifrån kanske?
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

tänk på att hästar förstår inte "beröm" så som vi människor gör. En häst får beröm genom eftergift. När du släpper på trycket förstår hästen att den gjort rätt mer än så behövs inte.

Det håller jag inte med om. Min vuxna häst sträcker upp sig och kliver på extra fint när jag berömmer henne med rösten till exempel när jag rider eller tömkör. Det syns Väldigt tydligt att hon förstår.
En häst måste ju lära sig att förstå beröm på samma sätt som den måste lära sig vad t ex "nej" betyder. När fölet föddes så började jag med att säga trevliga saker till honom samtidigt som jag klappade och kliade på favoritstället. Då lär han sig ju att koppla ihop de orden med något trevligt.

Däremot håller jag med om att eftergift är A och O!
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

En hobblad häst tar sig knappast någonstans överhuvudtaget.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag har sett många som slår till sina hästar när de "gör fel". Men jag tror inte på ett sådant ledarskap. Tror inte att man vinner respekt på det viset, bara rädsla.

Nu undrar jag hur NI gör. Tex när ni tränar era hästar.

Dum fråga kanske :cool: :)

Jag säger "nej". Gör mig stor, ser bestämd ut. Jag gör nog på många olika sätt beroende på situation. Tycker absolut inte det är en dum fråga, det är svårt att uppfostra hästar. Jag tror inte heller på att slå. Det finns många andra sätt att visa vad som är rätt och fel. Men det är inte lätt :D

Jag tror jag har lyckts ganska bra med fölungen hittills i alla fall. Med tanke på hur han är. Visst kan han vara nafsig och hittar på lite bus men inget allvarligt. Just nafsigheten tycker jag är lite svår... Det är ju som alla småbarn, stoppa saker i munnen... Men han kan liksom inte låta bli, det är som att det kryper i kroppen på honom.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Lite OT... men jag vill passa på att fråga dig, för jag tycker du verkar veta vad du gör...
På vilket sätt skulle du tillrättavisa en 6 månaders hingst som är nafsig. Typiskt fölnafsande alltså. Nu försöker jag med att backa honom eller knuffa undan honom och ignorera. Men jag måste ju ha ett öga på honom för att se om han börjar om... I övrigt uppför han sig bra.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

ignorera och se till att han koncentrerar sig på att gå istället.
Backa och knuffa kan snarare trigga beteendet.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Problemet är inte när jag leder honom, då går han fint, och gör han inte det så gör jag som du säger, bara går. Utan det är när jag t ex är i boxen eller i hagen. Kanske för att hämta hans mamma, lägga in mat eller bara titta till dem...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Springer din häst med skallen in i ett berg också när den blir rädd?

I'm the rock!
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Nej, men jag löper bra mycket större risk att bli omkullknuffad elelr trampad på hälarna om hästen är bakom än vid sidan.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

säger nej, och varför. tex inte nafsa, det gör faktisk ont. eller gå saktare, det är halt. hästar har mkt lättare för att förstå om en korrigering är motiverad.

alltid fokusera och ha klara bilder av vad man vill att hästen ska utföra, aldrig vad man inte vill att det ska göra...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Beror väl på VAD det är för situation

Står inte still, flänger med huvudet. Helt allmänt när de inte lyssnar. Men ja ioförsig så har du ju rätt i beroende på VAD det är för situation.. Åh tycker det är så svårt att veta vad man ska göra när de inte lyder :(
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

I den situation du beskriver brukar jag bara kommendera "stå still" typ.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Beror på varför inte hästen står still.
Unghäst som är orolig eller ovan.
Äldre häst som bara tramsar
räddsla osv.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Nej, men jag löper bra mycket större risk att bli omkullknuffad elelr trampad på hälarna om hästen är bakom än vid sidan.

Beror ju på hur långt bakom. Jag skulle inte heller ha en häst som har tendens att tex sparka rakt ut med frambenen, i ryggen. Den skulle jag ha snett bakom mig i så fall, ev lite längre fram så jag ser den.
Hade det varit min häst hade jag jobbat med den så att den lägger av med sådant beteende. Men om det är någon annans häst så sätter jag mig själv i säkrast position och sen går vi så. Inget mer med det.

Men jag anser fortfarande att säkrast position är framför hästen. Om hästen väljer att springa över dig, även om det är rädsla, så har du inte all respekt från hästen som man vill ha för säker hantering. Och självklart om du känner dig osäker när du har hästen bakom dig så ska du inte ha hästen bakom dig. Det är ju sunt förnuft.

Att vinna ärlig respekt och förtroende är något som tar lång tid. Att säga till en häst så den sköter sig för stunden går fort och håller i sig tills du släpper hästen ungefär. Sen får du säga till den igen om samma sak nästa gång.
För att få ärlighet finns det olika övningar att verkligen jobba med sig själv och sin häst.
Timing i tryck och eftergift är viktig. Eftergiften är hästens belöning. En häst kommer aldrig någonsin göra något för dig. Den gör alltid alltid alltid vad som blir bäst för den själv.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag själv står aldrig i boxen och gör i ordning en häst, min häst som jag haft i 7,5 år kan jag göra det då vi har en befäst relation. Men övriga hästar gör jag inte det då boxen är "deras". Deras kök, deras toalett, deras sovrum... Inte går du in och härjar hos någon annan än dig själv hursomhelst?


Okej nu har jag förmänskliat hästen över gränsen här men hoppas du förstår vad jag menar.
Och när jag skriver att min gamla häst kan jag göra det med så tänk att vi är mer som "sambos" :D

Genvägar till allting finns ju, om man bara vill komma ut på en ridtur. 90% av alla hästar (vild gissning) går att rida på utan att du behöver ha en relation till den. Hästarna är så snälla.

Hästen jag har parkerar jag i stallgången och där står han. Men han testar mig dagligen med att ta ett litet steg dit eller hit och då är jag på honom direkt för nästa dag blir det två små steg och tredje dagen knallar han ur stallet om jag inte säger till..

Men är man osäker på hur när var och varför så är det bättre att binda upp hästen för att göra ordning och komma ut på ridtur.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

En häst kommer aldrig någonsin göra något för dig. Den gör alltid alltid alltid vad som blir bäst för den själv.
Här märker man skillnaden på hur vi ser på hästar.
Blir man vän med hästen så gör den allt för dig.

O som mindre hästvan- hur ska man lära sig att läsa hästen- om man går framför den:confused:
Det är då stor risk att man tittar bakåt o kanske snubblar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 846
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 294
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp