Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra?

YorkWann

Trådstartare
Har blivit erbjuden en hund, om jag vill ha den. Det är en jättetrevlig goldenhane på lite över 1år. Han är renrasig (=alla papper)och frisk. Han är fortfarande ganska valpig, och är allert, aktiv och nyfiken. Han är dock mest aktiv "på stället" , dvs mycket spring efter pinnar, "pedagogiska lekar". Han är inte så uthållig än. Han är van vid barn och katter, andra hundar är liite läskiga. :smirk: Han har aldrig varit sjuk, och han har bra gener både från mor och far.

Är hundvakt åt honom nu en månad, för att lära känna honom lite.
Jag har ju planer på att skaffa en hund till, men inte än på ett tag, och jag hade väl inte riktigt tänkt mig en så stor hund (för han är STOR.) En golden hade jag inte riktigt heller tänkt mig, just pga de golden vi haft innan var riktigt soffpotatisar, men det är INTE denna, vilket för mig är en positiv sak.
Han är van att kunna gå ut och in som han vill, även om jag har terass kommer han inte att få det hos mig.
Han kommer att få vara ensam ca 4 timmar/vardagar.

Jag söker efter en hund främst som sällskap. Kommer träna vardagslydnad till en början, sen ev avancera detta. Hunden ska kunna vara med i stallet. Passar en golden?
Hur skulle ni gjort?

Glömde en sak...han dreglar.... :smirk: :crazy: :D
 
Golden är väldigt läraktiga, trevliga hundar. Dom är lättlärda och har ett bra psyke, är ju apporterande jakthundar från början och har en vilja att lära sig. Tror han kommer att passa alldeles utmärkt att ha med i stallet och att träna lydnad med. Tror inte det blir något problem att lämna honom ensam heller, inte så kort tid som fyra timmar. Under månaden du har honom så kommer du ju märka hur det fungerar.

Min golden som jag hade i 12 år älskade att bada när han väl kom på att han skulle simma när han inte bottnade längre. Första gången han var i vattnet så såg han stegen upp till bryggan, det var ett hundbad, och klättrade upp för den när jan inte kände botten längre och stod sen och skakade ett bra tag. :D Självklart ska du ta honom om du känner att ni passar ihop. Har han bara fritt på sin HD-röntgen (minns inte i vilken ålder man gör den) och inga andra besvär så får du en underbar vän för livet.
 
hanhundar löper inte och de får inte juvertumörer och livmoderinflammationer. de är ofta lite mer framåt och aktivare än tikar, men det är ju också en fråga om individen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 044
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 845
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 565
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 717
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp