Bukefalos 28 år!

Hur skulle en arbetsgivare se på det här?

Singoalla

Trådstartare
Skulle behöva er hjälp att bolla en tanke! :) Det är nämligen så att jag tog examen för snart fem år sedan som projektledare (YH-utbildning) och har arbetat först som projektassistent och sedan projektledare sedan dess inom näringslivsutveckling och sedan utbildning. Jag arbetade mig upp till en bra lön och en bra position. Sedan bestämde jag mig för att jag även ville ha en akademisk examen, då jag vill arbeta politiskt och valde att läsa statsvetenskap. Så jag tog tjänstledigt på halvtid och började studera heltid. Nu har vi haft en massa strul på jobbet och företaget har gått dåligt, allt havererade kring jul och jag sa upp mig för att kunna fokusera det här sista året på studierna.

Men det är lite knivigt ekonomiskt utan jobb så jag har kikat efter extrajobb. Nu blev jag inkallad på intervju för jobb som butikssäljare på NK i morgon. Men det fick mig att fundera. Jag har jobbat hårt för att komma till den lönen och den positionen som jag hade på mitt förra jobb, min förhoppning är att efter examen kunna finna ett likvärdigt jobb fast snarare inom statlig myndighet. Jag jobbar gärna i butik, men jag är rädd att jag kommer att ge framtida arbetsgivare en bild av att jag är gröngöling? Att studera på universitetet och jobba extra i butik gjorde jag när jag var 20 år gammal.

Vad tror ni? Är det bättre att enbart studera sista året nu, och ha projektledarjobbet som senaste jobb? Eller tror ni butiksarbete ses som en merit även för någon som egentligen kanske kommit längre i karriären?
 
Jag tycker inte det är en nackdel att kunna göra annat. Du kan alltid hitta intressanta erfarenheter ur alla arbeten, och det är alltid relevant med erfarenheter till nästa jobb.

Att kunna arbeta prestigellöst och inse att det kanske inte går att sälja en "fullprisprodukt" när du sysslar med butiksförsäljning (ta ut lön som om du jobbade som projektledare när du står i disk) är väl snarare en styrka? Du kan ju varken mer eller mindre inom projektdrivande yrken för att du väljer ett mindre krävande jobb för att klara dig genom studierna?
 
Du måste ju inte skriva med extrajobbet i ditt cv när du söker jobb, om du sen tror eller märker att det ser sämre ut. Ta jobbet om du behöver pengarna.
 
Du måste ju inte skriva med extrajobbet i ditt cv när du söker jobb, om du sen tror eller märker att det ser sämre ut. Ta jobbet om du behöver pengarna.

Nej, det är sant :D Det är lite på gränsen. Jag klarar mig utan extrajobbet, det är mest att det skulle vara skönt att slippa äta nudlar hela sommaren :angel:
 
Jag tycker inte det är en nackdel att kunna göra annat. Du kan alltid hitta intressanta erfarenheter ur alla arbeten, och det är alltid relevant med erfarenheter till nästa jobb.

Att kunna arbeta prestigellöst och inse att det kanske inte går att sälja en "fullprisprodukt" när du sysslar med butiksförsäljning (ta ut lön som om du jobbade som projektledare när du står i disk) är väl snarare en styrka? Du kan ju varken mer eller mindre inom projektdrivande yrken för att du väljer ett mindre krävande jobb för att klara dig genom studierna?

Ja, jag pratade med en vän och hon tyckte samma sak. Att det är en merit att kunna arbeta prestigelöst. Och det är väl iof sant..
 
Jag tycker inte det kan vara negativt. Säg att du behövde jobb för att tjäna lite extra pengar samt att du tex trivdes bra med att hjälpa människor.
Jag tycker för övrigt att det låter som du har hunnit med en hel del. Så jag tycker du ska slappna av och inte oroa dig.

Persomnligen tycker jag snarare att det är positivt med människor som visar att de kan hugga i och inte är för " fina i kanten"
 
Finns ingen seriös arbetsgivare som tycker det är en nackdel att man är ambitiös nog att BÅDE arbeta o studera för att dra sig runt.

Nej, så är det nog definitivt! Jag tänker mest att det kanske blir en märklig situation att söka ett jobb som exempelvis projektledare, och sedan sitta i löneförhandling och lobba för 30.000 + när arbetsgivaren vet att det man gjorde senast var att vika kläder för en ganska låg timlön :D Att det är ambitiöst tror jag säkert många tycker, samt prestigelöst. Men är som sagt rädd att man hamnar i ett lite dåligt förhandlingsläge eller ger en bild av att man är lite grön.
 
Nej, så är det nog definitivt! Jag tänker mest att det kanske blir en märklig situation att söka ett jobb som exempelvis projektledare, och sedan sitta i löneförhandling och lobba för 30.000 + när arbetsgivaren vet att det man gjorde senast var att vika kläder för en ganska låg timlön :D Att det är ambitiöst tror jag säkert många tycker, samt prestigelöst. Men är som sagt rädd att man hamnar i ett lite dåligt förhandlingsläge eller ger en bild av att man är lite grön.

Tänk då att det är tjänsten och dess arbetsuppgifter, ansvar etc som ska avgöra löneläget samt dina kvalifikationer för den.
 
Tvärtom. Man förklarar på intervjun att man drog sig själv genom skolan för att kunna hålla nere sina lån, genom att arbeta. Är ambitiöst och har inget att göra med om man är grön eller inte för den tjänst man söker.
 
Är du projektledare har du ansvar. För det ansvaret får du betalt. För den utbildningen som krävs för att du ska kunna ta det ansvaret får du betalt.

Står du i butik har du begränsat ansvar och då får du också betydligt mindre betalt. Inga konstigheter alls. Du ska inte fokusera på DIG utan på din kompetens. Oavsett om du är utbildad till projektledare kan du ju inte gå till NK och begära 36 000 kr/månad. Och det är ju inte konstigare när det är det omvända scenariot.
 
Ni har helt rätt :) Tack för pepp! Jag har haft en lite speciell (vänligt uttryckt) chef senaste åren, så jag är nog lite skadad av honom och har svårt att förstå att flesta arbetsgivare faktiskt är proffesionella. Särskilt kanske om jag ska söka mig till statliga jobb.

Hoppas att intervjun i morgon går bra!
 
Min erfarenhet är att arbetsgivare inte brukar orka läsa så mycket av CV't. Så ska du ta med jobbet alls, så skriv det inte överst som man brukar göra (omvänd kronologisk), utan lägg till en rad om det på slutet.
 
Jag har mött arbetsgivare i båda lägren. En del tycker att det tyder på handlingskraft och prestigelöshet att ta enklare jobb under en period. Andra jag pratat med säger att de blir misstänksamma och undrar varför man inte vill/kan jobba inom sitt skrå. Och det går aldrig att avgöra vem som är vem i förväg.

Men är det bara ett extrajobb så är det ju bara att ta det. Du kan ju helt enkelt bara låta bli att ta upp det i CV'n om du känner att det skulle vara bättre.
 
Förstår inte varför det skulle vara negativt att anstränga sig och ligga i för att kunna utbilda sig till det man brinner för utan att belåna sig upp över öronen.

Vilken butik på NK handlar det om? :) Lycka till!

/Jobbar också extra på NK och studerar samtidigt
 
Andra jag pratat med säger att de blir misstänksamma och undrar varför man inte vill/kan jobba inom sitt skrå.

Fast den arbetsgivare som tycker det är skumt att man inte extraknäcker som projektledare under sin studietid, hade jag nog ändå inte velat jobba för kan jag säga. Projektledare är man inte lite ibland, det är verkligen en heltidssyssla...
 
Vad tror ni? Är det bättre att enbart studera sista året nu, och ha projektledarjobbet som senaste jobb? Eller tror ni butiksarbete ses som en merit även för någon som egentligen kanske kommit längre i karriären?

Utifrån min yrkesroll (personalare) skulle jag rekommendera dig att ta jobbet som butikssäljare! Du pluggar ju samtidigt; det är ju din huvudsysselsättning. Jag skulle nog inte se arbetsuppgifterna inom butiksjobbet som så relevanta om jag skulle rekrytera dig till t ex jobb som utredare eller projektledare. Däremot är det en merit i den formen att du visar vad du är för person; du är beredd att hellre ha ett jobb än att vänta på att det "perfekta" ska dyka upp. Mötet med människor i butikssituationen och hur du hanterat det är ju alltid en merit i alla arbeten (om du har goda betyg o referenser från jobbet) - det visar att du är duktig på bemötande och det är viktigt i alla slags jobb.
 
Förstår inte varför det skulle vara negativt att anstränga sig och ligga i för att kunna utbilda sig till det man brinner för utan att belåna sig upp över öronen.

Vilken butik på NK handlar det om? :) Lycka till!

/Jobbar också extra på NK och studerar samtidigt

Det är via Retail Knowledge så jag fick uppfattningen att det kan att variera! Vilken butik jobbar du i? :) Intervjun gick bra och jag kommer att få besked i slutet av nästa vecka, så jag har fram tills dess på mig att fundera!
 
Fast den arbetsgivare som tycker det är skumt att man inte extraknäcker som projektledare under sin studietid, hade jag nog ändå inte velat jobba för kan jag säga. Projektledare är man inte lite ibland, det är verkligen en heltidssyssla...

Ja, jag har ju försökt på halvtid och det gick inte alls :D Sen tänker jag att det kanske skulle vara bättre att extrajobba med någonting som ligger närmare politiken, eftersom det är nära politiken jag kommer att vilja arbeta senare. Exempelvis såg jag nu att Crossing Boarders har ute två tjänster på deltid som låter intressanta. Men det är ju inte alltid man har den möjligheten.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 975
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Brandgul
·
Skola & Jobb Jag är sjukskriven 25/4-25/5 (har självklart läkarintyg) och skulle under den perioden arbetat x antal pass enligt schema de första 14...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 099
Senast: em-pirre
·
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 600
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp