Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

S

samtson

En väg i vårt närområde har fått en ny beläggning och pga detta är det Ridning Förbjuden på vägen i minst 6 månader. Den lokale bonden har iordningställt andra ridstigar för att ge traktens ryttare en möjlihet att ändå rida i våra skogar.

Nu hävdar några att om man tex KÖR hästen så gäller inte skylten. Eller om man hoppar av och LEDER hästen - så gäller den inte heller.

I just det här fallet gör det sig ju extra dumt eftersom att det är just hästarnas hovar som kan förstöra den nya beläggningen innan den satt sig, men jag frågar då generelllt - vad tycker NI?

Om det står Ridning Förbjuden - betyder inte det att "Här får inga hästar gå"? Eller är det jag som är dum i huvudet?
´
Jag ska försöka ta reda på vad som verkligen gäller - men innan jag gjort det kanske ni vill ge mig era åsikter!
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Jag skulle tolka det som du. Orsaken är väl att han inte vill ha nedtrampat. Ryttarens vikt på ett antal kilo gör nog knappast varken till eller ifrån när det gäller spåren.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Jag tolkar skylten som du, dvs här får inga hästar gå alls.

Det är ju löjligt att påstå att det är ok att leda eller köra hästen när det finns sådana skyltar, då ber man verkligen om problem.

De ställen häromkring som har sådana skyltar är motionsspår/skidspår och där är det ju självklart att man inte tar med hästen, oavsett om man rider, kör eller leder.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Heder åt bonden som gjort iordning nya ridstigar åt er!!!:bow:
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Jag skulle inte leda/köra förbi skylten eftersom jag skulle anta att det är just hästar som inte får vara där.

Men rent lagmässigt betyder den just ridning förbjuden och inget annat. Finns även förbudsmärket "förbud mot trafik med fordon förspänt dragdjur", det förbjuder körning men inte ridning.

Hmf... VV kanske borde komma fram till skylten "förbud mot hästar"?
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Jag tolkar som du. Inga hästar närmsta 6 månaderna så det nya underlaget får tid att sätta sig.

Men, jag vill också säga att ni ryttare borde åka upp till bonden md en smörgåstårta, fika korg, ett par goa flaskor vin eller glögg och saffransbullar eller något. Helt otroligt snäll bonde som gör så åt er ryttare.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Men rent lagmässigt betyder den just ridning förbjuden och inget annat. Finns även förbudsmärket "förbud mot trafik med fordon förspänt dragdjur", det förbjuder körning men inte ridning.

Hmf... VV kanske borde komma fram till skylten "förbud mot hästar"?

Mycket bra idé, för skylten har ju en lagtolkning som inte riktigt stämmer i detta fall.
MEN om alla vet varför bonden har satt upp skylten och dessutom bemödat sig att göra nya alternativa ridstigar så är det riktigt dåligt av dom som leder eller kör sin häst där tycker jag.
Instämmer med tidigare inlägg; Heder åt bonden :bow:
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Skylten kan även omfatta ledande av häst, men då måste det stå med en tilläggsskylt under förbudsmärket.

Däremot är det ju skam på torra land om det finns hästägare som går eller kör på vägen när bonden bemödat sig om att göra nya stigar! :eek: Det är helt ofattbart hur man då kan få för sig att göra ngt dylikt! :mad:
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

En väg i vårt närområde har fått en ny beläggning och pga detta är det Ridning Förbjuden på vägen i minst 6 månader. Den lokale bonden har iordningställt andra ridstigar för att ge traktens ryttare en möjlihet att ändå rida i våra skogar.

Nu hävdar några att om man tex KÖR hästen så gäller inte skylten. Eller om man hoppar av och LEDER hästen - så gäller den inte heller.

I just det här fallet gör det sig ju extra dumt eftersom att det är just hästarnas hovar som kan förstöra den nya beläggningen innan den satt sig, men jag frågar då generelllt - vad tycker NI?

Om det står Ridning Förbjuden - betyder inte det att "Här får inga hästar gå"? Eller är det jag som är dum i huvudet?
´
Jag ska försöka ta reda på vad som verkligen gäller - men innan jag gjort det kanske ni vill ge mig era åsikter!

Ridning förbjuden, betyder just ridning förbjuden. Finns en speciell vägskylt som betyder förbjudet för fordon med dragdjur dvs denna. ( alltså även om fordonet dras av tex en oxe).
f-dragdjur.gif


Alltså man får leda en häst om det finns en ridning förbjuden skylt, samt även framföra häst och vagn.

Dvs bonden behöver antingen en extra skylt enl ovan, eller tilläggskyltning med text under ridning förbjudet skylten).

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Värt att tänka på är att förbudsskyltar/trafikskyltar är bara giltiga om det är vägverket som satt upp dom. Folk i ett område satte upp skyltar hursomhaver som vi ignorerade. En pappa till en i stallet jobbade p åvägverket, kollade samtliga skyltar och kom fram till att de inte hade satt upp dessa (en del var dessutom hemmagjorda) så det fanns ingen anledning för oss att respektera dessa skyltar.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Men om bonden håller på att göra om vägen så måste han ju få sätta upp ridning förbjuden eftersom det är hans MARK?
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Men om bonden håller på att göra om vägen så måste han ju få sätta upp ridning förbjuden eftersom det är hans MARK?

Det är nte helt hundra. Hänger på vägrätt, allmän, enskild, privat etc.

Men rent etiskt tycker jag att då bonden är sjysst och har gjort iordning andra stigar för ryttarna så skall man respektera hans skylt och önskan att låta vägen sätta sig ordentligt innan man är dit med hästar och rider/leder/kör. Annars kan han ju stoppa en från att rida på hans marker så länge han inte bryter mot allemansrätt etc.

Så fattar och tolkar och tänker jag, men jag kan inte lagen.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Men om bonden håller på att göra om vägen så måste han ju få sätta upp ridning förbjuden eftersom det är hans MARK?

Inte så länge det är en väg eller stig. Eftersom dessa omfattas av allemansrätten och inte får stängas av.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

okej men man tkr liksom man borde få förbjuda om det kan skada marken eller i värsta fall vara maskiner som kan riskera en ridolycka eller ngt sådant :S
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Jag skulle definitivt hållit mig borta från vägen, särskilt i och med att ridförbudet är begränsat och att bonden i utbyte ordnat med andra ridvägar åt passerande ekipage, vilket är hedervärt i sig!
Sen om det är LAGLIGT att sätta upp en förbudsskylt beror på vad för typ av väg det är (enskild eller ej) och om man har fått förbudet beviljat från kommunen på rättsliga grunder.

Respektera bondens jobb när han skall renovera vägen - det vinner ni mer på än att tjafsa om allemansrätten - och i utbyte har ni fått andra ridvägar som ni får behålla + nyttjande av vägen om 6 månader!
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Jag tycker det är fantastiskt av bonden att ha fixat andra vägar åt er och tycker absolut att detta förbud ska respekteras.... Allt måste inte vara hållbart i en rätt för att man ska visa mänsklig och god etikett... dessutom har ju bonden redan gett ryttarna all respekt och fixat fram alternativ....Förstår inte varför en del människor ska vara så elaka och minsann vända och vrida på allt och minsann statuera exempel eller påvisa hårklyveri....
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Respektera bondens jobb när han skall renovera vägen - det vinner ni mer på än att tjafsa om allemansrätten - och i utbyte har ni fått andra ridvägar som ni får behålla + nyttjande av vägen om 6 månader!

Jag tycker det är fantastiskt av bonden att ha fixat andra vägar åt er och tycker absolut att detta förbud ska respekteras.... Allt måste inte vara hållbart i en rätt för att man ska visa mänsklig och god etikett... dessutom har ju bonden redan gett ryttarna all respekt och fixat fram alternativ....Förstår inte varför en del människor ska vara så elaka och minsann vända och vrida på allt och minsann statuera exempel eller påvisa hårklyveri....

Håller HELT med! Det är ryttare som missbrukar sin rätt som ger andra ryttare dåligt rykte och skapar hinder och problem! Förstör för så himla mycket ryttare och hästsporten i allmänhet, när man ignorerar eller insisterar in i det sista på sin rätt istället för att se till helheten och tänka långsiktigt och osjälviskt.
 
Sv: Hur tolkar du en Ridning Förbjuden skylt???

Ber ödmjukast om att få instämma.:)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Använder ett anonymt nick för att ingen inblandad ska bli identifierad. Så vet ni vem jag är så ta det på PM eller så. Sålde för ett...
2
Svar
30
· Visningar
4 960
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 013
Senast: mackan
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 120
Senast: sjoberga
·
Träning Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det. Och tyckte att svaren passade bättre här. Kräver du samma sak i utbildningen av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 116
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp