Bukefalos 28 år!

Hv,uppsägning och rättigheter. (långt)

Nej, jag har aldrig varit med om det. Jag fyller 43 år i år, så lite tid har jag ju varit med. Och som sagt. Flyttstädning är inget man gör på några timmar.

Själv flyttar jag alltid överlappande så jag har en månad på mig med två boende. Det har alltid varit så att jag vill göra vid något innan jag flyttar in, och då är det ju smidigt att göra det innan flytt.

Det finns flera som jobbar med uthyrning här, och flera som är hyresvärdar själva. De kan säkert svara på om det finns någon källa till ditt påstående. Jag hade nog inte räknat med det dock.
 
Jag syftar på att det alltid har varit så när jag bott i lägenhet oavsett vilket bolag att man flyttar ut den innan 12 den 1:e. Därav min FRÅGA.

jag skulle väldigt gärna vilja veta på vilket sätt jag varit jobbig som hyresgäst i mina kontakter med Hv när det uppstått en vattenläcka som måste åtgärdas men där inget händer? Förklara gärna för mig eftersom du tycks veta det bättre än mig.
Vi har bara din version och du har knappast behandlat detta som ett praktiskt problem och inte varit speciellt lösningsinriktad. Även om din hyresvärd är som du själv beskriver det "speciell".
Man får gilla läget och anpassa sig. Det här hyresvärdens hus.

Jag får känslan av att du bedriver ett litet krig? Du hugger på allt som inte passar dig?

Jag tycker att du ska sätta dig ner och fösöka lösa problemen istället för att förutsätta att du kommer att gå in i väggen. Eller förutsätta att dina djur inte kommer att klara flytten. Istället för att kriga runt uppsägningen kan du ju faktiskt börja lösa bekymren. Använd energin konstruktivt.

Man får laga efter läge helt enkelt.

Försök bena ut bekymren och lös dem!
 
Vi var väldigt många som i vattenläcke-tråden förklarade för dig att du nog hade lite orimliga förväntningar på ett så billigt boende. Det var fel på åtgärder, dörrar, tidplan, material - allt.

Och i nästa andetag förklarar du att du här helt låst vi det här boendet får du har inte råd med något annat och kan inte bo i lägenhet, inte orkar flytta dina saker, det är synd om djuren om de ska behöva flytta - en hel massa skäl att inte flytta. Och om du känner att du är SÅ beroende är det ju dumt att vara obekväm och ställa en massa krav när hyresvärden rent juridiskt har väldigt lätt att avsluta kontraktet.

Och det blev ju sanning rätt snart. Nu är du uppsagd och måste hitta nytt boende och ta tag i allt runt en flytt.
Vad var orimligt? Måste man stå ut med att ha en vattenläcka för att man har ett billigt boende? är det standard hos dig?
Det var inget fel på åtgärderna om det hade hänt nåt med dom.
tidsplanen är ju fortfarande pågående och och jag har inte klagat eller krånglat.
Material?
Ja jag kan ju tycka att det är ganska bra om dörren som ska användas till köket fungerar, att den går att öppna och stänga men det kanske man inte alls kan räkna med när man har en billig hyra.
Minsta möjliga godkända standard har man rätt itll enligt lag oavsett hur låg hyran är. Där är det inte alla godkännt att man ska stå ut med att bo med en vattenläcka bara för att hv inte har tid eller lust,
 
Nej, jag har aldrig varit med om det. Jag fyller 43 år i år, så lite tid har jag ju varit med. Och som sagt. Flyttstädning är inget man gör på några timmar.

Själv flyttar jag alltid överlappande så jag har en månad på mig med två boende. Det har alltid varit så att jag vill göra vid något innan jag flyttar in, och då är det ju smidigt att göra det innan flytt.

Det finns flera som jobbar med uthyrning här, och flera som är hyresvärdar själva. De kan säkert svara på om det finns någon källa till ditt påstående. Jag hade nog inte räknat med det dock.
Nu har jag jobbat med flytt ståd och att göra det på några timmar är inget problem alls. Man delar dessutom upp det men vissa har ju så klart svårare för städning än andra.

Ja det funkar ju om man får tag i ett boende.
 
Men nu börjar du ju med mig?

Förstår du inte själv att du upplevs som otroligt krävande och osmidig? Du behöver inte stå ut med någon standard alls. Nu är du ju uppsagd, så ditt lidande i detta råtthål är över inom en överskådlig framtid. Du har vantrivts med boendet och med hyresvärden, inget postivit har kommit över dina läppar.

Och nu ska du bråka in i det sista - fast du inte vill bo där?!
 
Nu har jag jobbat med flytt ståd och att göra det på några timmar är inget problem alls. Man delar dessutom upp det men vissa har ju så klart svårare för städning än andra.

Ja det funkar ju om man får tag i ett boende.

Men varför inte förhandla med hyresvärden på ett snyggt och trevligt sätt då?

"Det vore kanon om jag kunde få möjlighet att flytta och tömma så allt är ute och städat till 1 istället för 31, finns det möjlighet Jag betalar självklart för att det blir obekvämt". Du kan inte få mer än nej.
 
Men nu börjar du ju med mig?

Förstår du inte själv att du upplevs som otroligt krävande och osmidig? Du behöver inte stå ut med någon standard alls. Nu är du ju uppsagd, så ditt lidande i detta råtthål är över inom en överskådlig framtid. Du har vantrivts med boendet och med hyresvärden, inget postivit har kommit över dina läppar.

Och nu ska du bråka in i det sista - fast du inte vill bo där?!
Jag tycker du haft en rätt vass ton mot mig vid flera tillfällen och förutsätter att jag är en hemsk hyresgäst. Det är inte riktigt schysst det heller.
Som man bäddar får man ligga eller hur var det.

Jag är inte ute efter att bråka, jag vill att allt går rätt till. Det är det jag ville veta och tydligen är det så. Jag är naturligtvis rädd att bli bostadslös med det tuffa läget som är men jag kommer så klart lägga all min energi på att lösa det hela. Mina andra frågor var mer praktiska men jag löser dom själv varefter. Att fråga här gör uppenbarligen att man per automatik är ute efter bråk när man ställer frågor enbart grundade på tidigare erfarenheter och inget annat.
 
Om du hittar ngt ledigt från 1/8 så kan det ju vara så att tidigare hyresgäst flyttat under juli och går med på att du tar över några dagar/veckor tidigare mot del av hyra? Den versionen har vi kört med flera ggr vid flytt :)
Hoppas så klart på att kunna lösa det så :)
 
Minsta möjliga godkända standard har man rätt itll enligt lag oavsett hur låg hyran är. Där är det inte alla godkännt att man ska stå ut med att bo med en vattenläcka bara för att hv inte har tid eller lust,

Jag tror inte någon menar att man inte har rättigheter om man hyr billig lågstandard. Däremot att man faktiskt bör fundera några extra gånger om man vill hävda dessa rättigheter, eftersom det finns en anledning att boendet är billig lågstandard (tex att hyresvärden inte orkar hålla på med stället) och kan komma att tycka det är bättre att slippa hyresgästen än att göra den nöjd.

Oavsett är du ju nu uppsagd, vad det verkar. Det sista du behöver är att jaga upp dig över saker du inte kan påverka, fortsätta reta dig på saker som nu är förbi, och förutsätta att allt är omöjligt och det blir en katastrof. Kanske blir det jobbigt ett tag framöver, men det blir det garanterat om du inte försöker lösa läget du är i. Börja leta nytt boende genast, helt enkelt.

Vad gäller om dina djur kan lämnas i ett nytt boende så snart efter flytt så beror det väl både på djuren och på den som ska passa dem. Med mentalt normala djur hade jag inte tvekat, framförallt inte om jag litade på djurvakten - vilket man väl som regel gör. :)
 
Eftersom du sitter i en situation som visar att din hyresvärd uppfattar det som flera av oss gjort i tidigare tråd (och denna), kan det kanske vara värt att reflektera över att du kanske ses som krävande och obekväm?

Du har fått flera lösningsorienterade tips både i förra tråden och denna, och förkastat majoriteten. Du är ute efter att hitta underlag för att ställa fler krav, "vad som är rätt och riktigt".

Acceptera istället att du är uppsagd till den 31, du behöver förhålla dig till detta datum. Och kanske glädjas lite åt att det nu blir en ändring i din boendesituation som du upplevt som hemsk under en längre tid. En hyresvärd som du upplever som jobbig och en bostad du känner är behäftad med så många fel att du inte kan acceptera dem.
 
Men varför inte förhandla med hyresvärden på ett snyggt och trevligt sätt då?

"Det vore kanon om jag kunde få möjlighet att flytta och tömma så allt är ute och städat till 1 istället för 31, finns det möjlighet Jag betalar självklart för att det blir obekvämt". Du kan inte få mer än nej.
Det hade ju så klart varit toppen. Jag är nogrann att alltid vara trevlig i alla mina kontakter med Hv. Problemet är att Hv inte svarar i telefon eller vill prata förutom just i går så jag tror inte ens det är möjligt. Jag kan ju inte hålla på och jaga henne. Det känns inte bra.
 
Det hade ju så klart varit toppen. Jag är nogrann att alltid vara trevlig i alla mina kontakter med Hv. Problemet är att Hv inte svarar i telefon eller vill prata förutom just i går så jag tror inte ens det är möjligt. Jag kan ju inte hålla på och jaga henne. Det känns inte bra.

Då kan man vara lite smidig och skriva ett meddelande och lägga i brevlådan.
 
Men hyresvärden kanske inte svarar för att du uppfattas som krävande och bortskämd? Men nu slipper du ju det eftersom du ändå måste flytta. Jag skulle nog vända på steken och flytta då fort jag kunde. Måste du bo kvar där du bor nu? Kan du hitta jobb nånsnanstsnd där det är lättare att få bostad?
 
Eftersom du sitter i en situation som visar att din hyresvärd uppfattar det som flera av oss gjort i tidigare tråd (och denna), kan det kanske vara värt att reflektera över att du kanske ses som krävande och obekväm?

Du har fått flera lösningsorienterade tips både i förra tråden och denna, och förkastat majoriteten. Du är ute efter att hitta underlag för att ställa fler krav, "vad som är rätt och riktigt".

Acceptera istället att du är uppsagd till den 31, du behöver förhålla dig till detta datum. Och kanske glädjas lite åt att det nu blir en ändring i din boendesituation som du upplevt som hemsk under en längre tid. En hyresvärd som du upplever som jobbig och en bostad du känner är behäftad med så många fel att du inte kan acceptera dem.
Fast snälla ge dig, jag har väl accepterat det du kallar fel eftersom jag bott kvar. Jag vill att allt ska gå rätt till eftersom jag inte vill ha nåt släpande efter mig som att hon ska komma i efterhand och bråka om nåt. Jag är ju inte första hyresgästen hon gör så här emot utan den 5:e och på dom andra har hon kommit i efterhand och bråkat och krävt saker så jag vill så klart skydda mig från det. I samtliga fall har nåt inträffat med huset, stora grejer liknande läckan som behövts åtgärda. Hon gör nån halvgrej av det hela, gör sig okontaktbar och sen kommer med en uppsägning för att sen åter göra sig okontaktbar och sen efter flytten börja höra av sig och kräva det ena eller det andra och säger att man förstört osv. Jag vill så klart skydda mig från sånt men hur ska jag få till en besiktning när jag inte får tag i människan?
 
Men hyresvärden kanske inte svarar för att du uppfattas som krävande och bortskämd? Men nu slipper du ju det eftersom du ändå måste flytta. Jag skulle nog vända på steken och flytta då fort jag kunde. Måste du bo kvar där du bor nu? Kan du hitta jobb nånsnanstsnd där det är lättare att få bostad?
Jag pluggar så det är lite svårt byta stad.
 
Jag har flyttat runt en hel del under mina 43 år och har bott hos såväl privata som kommunala bostadsbolag. Vissa har varit snälla och låtit oss vara kvar till den 1:a och vissa har krävt att lägenheten ska vara tom den sista.
Vi har till och med fått ha hela vårat bohag packat i lastbilar över natten eftersom vi varit tvungen att lämna den gamla lägenheten den sista och inte fått tillgång till den nya lägenheten förrän den 1:a.
Så att säga att det är praxis/normalt att få ha lägenheten längre än till den sista håller jag inte med om. Det är helt upp till fastighetsägaren.
 
Jag har flyttat runt en hel del under mina 43 år och har bott hos såväl privata som kommunala bostadsbolag. Vissa har varit snälla och låtit oss vara kvar till den 1:a och vissa har krävt att lägenheten ska vara tom den sista.
Vi har till och med fått ha hela vårat bohag packat i lastbilar över natten eftersom vi varit tvungen att lämna den gamla lägenheten den sista och inte fått tillgång till den nya lägenheten förrän den 1:a.
Så att säga att det är praxis/normalt att få ha lägenheten längre än till den sista håller jag inte med om. Det är helt upp till fastighetsägaren.
Självklart är det upp till hyresvärden men jag har aldrig varit med om annat så därav att jag ställde mig frågande. Men då vet jag! :)
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 688
Senast: Sel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 317
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 572
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 199
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp