Idag är det blodgivardagen.

Jag är så oändligt tacksam för alla de som ger blod, jag hann aldrig själv komma iväg innan jag fick min cancer diagnos och nu vill de inte ha mitt blod länge. :( Men ja man skulle önska att det var mer lättillgängligt att ge, jag har hört flera som har svårt att komma åt att lämna för deras arbetstider inte passar och de jobbar och bor en bit ifrån stan.
 
Jag vet sjuksköterskor inom palliativa vården som ej vill ge blod. Det tycker att man ger blod till höger och vänster till personer som egentligen inte borde prioriteras.

Har själv fått sitta och registrera remisser för dementa, sängliggande personer som ligger precis på gränsen för när blod bör ges. Under 100 i blodvärde så ska de minsann ha blod! 99 så skickar de remiss - på 94-åriga Greta som är svårt sjuk i demens och varken kan säga bu eller bä.
 
Jag vet sjuksköterskor inom palliativa vården som ej vill ge blod. Det tycker att man ger blod till höger och vänster till personer som egentligen inte borde prioriteras.

Har själv fått sitta och registrera remisser för dementa, sängliggande personer som ligger precis på gränsen för när blod bör ges. Under 100 i blodvärde så ska de minsann ha blod! 99 så skickar de remiss - på 94-åriga Greta som är svårt sjuk i demens och varken kan säga bu eller bä.
Jättemärkligt argument till att inte ge blod...
 
Jag vet sjuksköterskor inom palliativa vården som ej vill ge blod. Det tycker att man ger blod till höger och vänster till personer som egentligen inte borde prioriteras.

Har själv fått sitta och registrera remisser för dementa, sängliggande personer som ligger precis på gränsen för när blod bör ges. Under 100 i blodvärde så ska de minsann ha blod! 99 så skickar de remiss - på 94-åriga Greta som är svårt sjuk i demens och varken kan säga bu eller bä.
Otroligt dåligt argument för att inte ge blod själv med tanke på att det är betydligt fler än dementa äldre som får blod. De sjuksköterskorna kanske skulle må bra av att jobba på lite andra ställen och se vilken otrolig nytta blod kan göra. Jag fick själv två påsar med blod efter mina cellgifter, från att knappt ha kunnat gå hela vägen till avdelningen, jag var tvungen att stanna och vila på utvalda ställen, till att kunna gå hela vägen tillbaka och ut till bilen på parkeringen. Eller vid olyckor där blodet kan vara det som står mellan liv och död. Jag tror att det är en försvinnande liten andel av blodet som går till svårt demenssjuka äldre.
 
Jag vet sjuksköterskor inom palliativa vården som ej vill ge blod. Det tycker att man ger blod till höger och vänster till personer som egentligen inte borde prioriteras.

Har själv fått sitta och registrera remisser för dementa, sängliggande personer som ligger precis på gränsen för när blod bör ges. Under 100 i blodvärde så ska de minsann ha blod! 99 så skickar de remiss - på 94-åriga Greta som är svårt sjuk i demens och varken kan säga bu eller bä.
Är ju skrämmande att det pratas om prioritera när det kommer till blod. När det kommer till njurar, lungor mm så förstår jag, men blod.
 
Är ju skrämmande att det pratas om prioritera när det kommer till blod. När det kommer till njurar, lungor mm så förstår jag, men blod.
Alltså jag tänker att de väl utifrån att det ofta/alltid? är blodbrist att de därmed tycker att man borde ge till de som behöver det mest?
 
I många år hade jag för dåliga järnvärden ich nu när de är tillräckligt bra så får jag inte ge för blodbussen tycker jag är för svår att hitta bra ven att tappa från :crazy::cry:
 
Jag ger så ofta jag får, har bra hb allt som oftast och 0+ så mitt blod är eftertraktat. Nu måste jag vänta till årsskiftet innan jag får ge, sjukt länge en måste vänta efter graviditet.
 
Jag var faktiskt och gav blod idag. Var tyvärr nästan så jag fick gå därifrån då jag suttit där 30 minuter utan att bli inkallad för jag var tvungen att gå tillbaka till jobbet. Försöker annars ta det på kvällen eller lördagar då det är mindre folk. Har 0- så för mig finns det ingen ursäkt att inte dela med mig.
 
Jag jobbar på ett mindre företag och får ge blod på arbetstid. Det kommer ut en blodbuss nära min arbetsplats nångång i veckan, men jag ger hellre nere på stan på helgerna för det blir för stressigt att rusa från jobbet tycker jag. Jag började som blodgivare som student, men då hade jag kasst blodvärde så jag mådde uselt efter varje blodgivning och slutade. Dock gnagde det dåliga samvetet hos mig eftersom jag har en udda blodgrupp och brukade bli inringd av blodcentralen när det var kris. Alltså började jag igen för några år sen och tänka sig, eftersom jag inte är fattig student längre utan äter vettigt så är blodvärdet mycket bättre och jag kan ge utan problem!
 
De kollar hb-värdet under tiden och är det för lågt får man längre tid till nästa tappning och då kollar de värdena innan du tappas. De har nog bara tagit blodtrycket när jag skrev in mig och inte sedan dess.
Jag har lågt blodtryck men frågan är vart går gränsen?
Visar hb-värdet även trycket eller enbart hemoglobinet? För annars gör man separat blodtryck då innan?
 
Jag har gett i många år, men får inte ge längre pga sjukdom.
Tycker det är riktigt tråkigt, förutom samhällsinsatsen så var det väldigt trevligt att gå dit & fika lite + finns gåvor. I Stockholm är det väldigt bra öppettider också, så har aldrig haft problem med att det känts jobbigt.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 865
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 215
Senast: Bubbla
·
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 721
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 085
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp