Bukefalos 28 år!

Inlåst på psyk utan behandling

Men är det bara en psykiater som bestämmer och skriver beslut? Det borde ju vara tre? Eller funkar de inte så där? Har ingen annan psykiater haft nåt att säga heller?

Vanligtvis använder sig läkaren av en primär behandlingsdiagnos under vårdtiden. Det är inte är detsamma som att klassificera en redan ställd diagnos enligt ex. diagnoskriterier.
"Ensam" läkare har rätt att ställa medicinska diagnoser.

TS kan vända sig till patientnämnden om hen inte får gehör för en "second opinion" gällande diagnos när hen inte längre vårdas enligt LPT (om det önskas).
Patientnämnden kan även hjälpa TS att föra fram klagomål till IVO.
 
Känns som att det ligger något i det första du skrev.

Fanns säkert ett syfte med att ta bort den efter min intox, men jag kan tycka att någon borde sättas in igen.
Syftet kan iofs vara ganska logiskt, det går inte att göra en bedömning på någon som går på mediciner, jag fick ingen behandling. Så egentligen är det inte så konstigt.

Trots allt så har det du fått innan inte hjälpt och även om det inte verkar som att dom bryr sig riktigt så har dom koll ändå och noterar hur man är.
 
Istället hade du ju kunnat förklara mer vilken typ av behandling och vad det leder till. Alltså varför. Istället för att jag inte ska ska få svara i denna tråden för att jag inte är läkare. Men du är läkare eller?
Nej, jag är inte läkare. Och jag har inget att förklara. Du skrev att du inte såg någon plan med att sätta ut antidepressiva och jag säger att en läkare har gjort en bedömning som lett fram till det.
 
Nej, jag är inte läkare. Och jag har inget att förklara. Du skrev att du inte såg någon plan med att sätta ut antidepressiva och jag säger att en läkare har gjort en bedömning som lett fram till det.
Jag vill ju förstå planen. TS har varit utan medicin i flera veckor (2?) så det tycker jag är märkligt verkligen.
 
Jag vill ju förstå planen. TS har varit utan medicin i flera veckor (2?) så det tycker jag är märkligt verkligen.
Det viktiga med tråden kan inte vara att du ska förstå planen.

Om vi utgår från att läkarna vet vad de gör, så är det väl som ts själv skriver. De vill ta bort läkemedlen efter en överdosering och de vill se var ts är, så att säga, utan medicinering. Jag vet inte vad ts har medicinerats med, men tex antidepp tar ju ett tag på sig att gå ur systemet.

Mer oroande är att ts inte ser att det finns någon plan framåt och att hon inte alls upplever att hon får inblick i sin behandling och därmed varken en chans att motsätta sig behandlingen eller att medverka i den. På den punkten har vården skyldigheter, som inte ser ut att ha blivit fullgjorda i ts fall. (Naturligtvis kan sjukdomstillstånd hos vilken patient som helst göra att information inte riktigt når fram, men det vet ju vårdpersonal mycket väl om.)
 
Det viktiga med tråden kan inte vara att du ska förstå planen.

Om vi utgår från att läkarna vet vad de gör, så är det väl som ts själv skriver. De vill ta bort läkemedlen efter en överdosering och de vill se var ts är, så att säga, utan medicinering. Jag vet inte vad ts har medicinerats med, men tex antidepp tar ju ett tag på sig att gå ur systemet.

Mer oroande är att ts inte ser att det finns någon plan framåt och att hon inte alls upplever att hon får inblick i sin behandling och därmed varken en chans att motsätta sig behandlingen eller att medverka i den. På den punkten har vården skyldigheter, som inte ser ut att ha blivit fullgjorda i ts fall. (Naturligtvis kan sjukdomstillstånd hos vilken patient som helst göra att information inte riktigt når fram, men det vet ju vårdpersonal mycket väl om.)
Ni kan ju säga som det är istället att ni inte själva förstår ;).
De medicinerna som TS har tagit har gått ur kroppen.
Håller med sista stycket.
 
Ni kan ju säga som det är istället att ni inte själva förstår ;).
De medicinerna som TS har tagit har gått ur kroppen.
Håller med sista stycket.
Du fattar verkligen inte. LÄKARNA som behandlar parellikusken förstår. Det räcker. Och hon har själv förstått - och dessutom förklarat. Att @Petruska, du eller jag ska ”förstå” borde vara rätt underordnat.
 
Jo, absolut. Men nu har de hunnit observera mig och medicinen har hunnit ur kroppen. Ändå varit utan medicin ett par veckor nu. Känns som att det är dags att sätta in en behandling nu.
Tror det är det som är främst öppenvårdens uppgift när man skrivits ut. Så var det för mig iallafall även om dom sista veckan började ge men det var ju mer för psykosens skull.

Dock så håller jag med om att det är helt klart lättare att vara där om man visste vad dom hade för plan och varför dom agerar som dom gör.

Sen så tar det också ett tag när medicinen är ute ur kroppen för att se hur man fungerar. Det är ju inte riktigt så att när den försvinner så är man som man var innan, har man haft mediciner länge så kanske man hunnit förändras under den tiden.

När jag slutat med en medicin har jag varit hyfsat klar i huvudet ett tag efteråt innan jag faller tillbaka, så det går inte alltid så fort och det kanske det är det som dom vill observera lite.
 
Skriver aldrig här men läser ofta.

Till er som ger råd: Tipsa ts om sysselsättning eller åk o hälsa på. Att förfasa sig över vård hjälper hen inte. Situationen måste vara komplicerad.

Ledsen för mitt inlägg ts. Men tror inte du får rätt råd här. Släng ut alla krokar du har för besök etc. Även här. Hoppas det blir hanterbart snart.
 
Har själv suttit där du befinner dig..
Kan bara instämma med alla: Där inne ges raka motsatsen till vad alla människor behöver, BLI SEDD & LYSSNAD PÅ, VÄNLIGT BEMÖTANDE, UPPMUNTRAN, SKRATT, HJÄLPSAMHET GLADA ANSIKTEN, HJÄRTLIGHET 😊=Medmänsklig bemötande

OCH Luft-Motion-Mat-Sömn som hjälper kroppen komma i balans, kunna läka sig själv.
Du är en sann överlevnadskonstnär och oerhört stark fast du troligen inte kan se det - annars hade du varken klarat dig där eller bett om hjälp här 😊
Önskar jag kunnat göra nåt mer än föreslå lösningar efter du kommer ut. Men som du kan läsa om och kontakta Nu...
Sätter mitt hopp till att någon som bor nära Göteborg kan besöka dig 🤗 💛

Vet du GRUNDORSAKEN till ditt mående?
INTE diagnosen utan det i ditt liv som ledde fram till att du började må dåligt..
Är du öppen för att söka alternativa behandlingar? Som ser till Hela Människan och gör nåt åt både Orsak och Symtom? Både fysiskt, mentalt och själsligt...
Kolla in
Homeopati: www.klassiskahomeopater.se
Osteopati: www.osteopatforbundet.se
Mindfullness: Googla på "vad är Mindfullness"
Appar INSIGHT TIMER, HEADSPACE (engelska) mfl även gratis övningar via vanlig googling

Du är värdefull... 🌾
Jag går i psykodynamisk terapi när jag inte är på LPT, där jobbar vi bland annat med att ta reda på orsaken.

Har insight timer, är bra!
Homeopati och sånt är inte aktuellt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 319
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 342
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 974
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp