Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur väljer man hur tunga viktboots man ska ha? När jag provred var det en häst som hade lätta skor fram och tyngre bak och reds utan viktboots för att hjälpa tölten då han helst ville trava. Den jag valt att köpa red jag utan viktboots men han tävlades med boots. Bra att höra att vanliga täcken kan passa bra för jag köper helst när det är rea och då kanske det inte är islandsmärken.



oj då har du en hel liten flock hemma? Är det uppfödning för försäljning? Min häst är ganska omusklad nu så jag är lite orolig att jag kommer behöva byta sadel när han musklar till sig. Viktigt med passformen som du säger.



Bara för att lite kul att höra, vad var dina fördomar? Jag erkänner jag blev frälst från första gången jag satt på en isis som barn, men inte haft chansen att rida islandshästar regelbundet, har bara tagit chansen när jag kunnat under alla år som ponny & storhästryttare, men nu blir det ändring på det med min alldeles egna islandshäst :)





Jag har pratat med en islandshästsadelutprovare för att få hjälp med sadel, och valt ut ett fint träns från Hrimnir, men såg att Hööks också har ganska billiga islandsträns så det kanske kan vara gott nog till att börja med..

Är det någon här som har sin islandshäst tillsammans med vanliga ponnys/hästar och inte enbart islandshästar? Jag såg frågan i någon grupp på facebook för ett tag sedan och det var betryggande att se att verkligen massvis med folk har islandshäst med vanliga hästar och de är bästisar och går jättefint ihop:heart, islandsfödda såväl som svenskfödda. Jag säger betryggande för det var en uppfödare/säljare som inte ville sälja till mig för hon sa att islandhästar blir olyckliga och ledsna och mår inte bra om de inte går i stora islandshästflockar. Hon tyckte jag skulle köpa en vanlig häst :( #gatekeeping

Har någon tips för första introt när ens islandshäst ska träffa vanliga ponnysar utöver det man vanligen gör för att vänja nya hästar med varandra? Han kanske blir rädd när han träffar en vanlig ponny för första gången? Vi kommer stöta på storhästar ibland också. :nailbiting:

Jag har boots i 145 bara, dvs inte jättetunga. Det valde jag utifrån att min tränare tyckte att jag skulle prova att ha lite tyngd på för att arbeta traven. Jag skulle börja utan om jag var du.

Jag hade min i blandflock tidigare, han trivdes extremt bra i den flocken. Jag förvarnade nya tregångare i stallet första gången jag töltade nära dom att en del hästar kan reagera men jag tror inte att någon häst någonsin gjorde det. Min kan däremot vara lite rädd för shetlandsponnyer 🙈

Idag står jag i ett rent islandshäststall för att jag hade svårt att få ut tränare då jag var ensam om att vilja rida för islandshästtränare. Där jag står nu är det minst en träning i veckan och kurser lite då och då. Det är även trevligt att stå med andra med islandshästarna om man tex funderar på om hästen haltar eller inte, är man ovan vid islänningar kan det vara svårt.
 
Grattis till hästköpet @Cavallo, roligt med islandshäst!
Min islänning gick med min andra, modell stor brun. Hade definitivt varit bättre om han hade kunnat gå i flock men det hade vi inte möjlighet till.
Har dock haft stor brun i en liten grupp med islänningar, tror det var totalt tre hästar som mest. Funkade fint, min var mellan i rang men tydligt under ledaren som var en väldigt bra ledare. Min var van vid andra hästar sen innan så att det var små signaler var inget problem alls, bara en fördel.

Jag har aldrig hört om någon islänning som blivit rädd för andra hästar, bara tvärt om. Och då har jag varit iväg med min stora på islandsträning, tror inte vi skrämde några små fluffiga :D

Har mig veterligen inte skrämt några tregångare med mina femgångare heller men kan tänka mig att det kan hända.

Kommer nog vara med litegrann i denna tråden om den är aktiv då jag trots avsaknad av islänning har en femgångare :)
Får stilla mig lite med att ta emot grattis ännu, hästen ska igenom besiktningen om några dagar och jag är jättenervös! Jag håller som bäst på att göra iordning allt men man vågar ju inte ropa hej innan man är över ån :nailbiting:

Är det en travare du har? Varmblod, kallblod? Såklart du får hänga i den här tråden :D
 
Jag har boots i 145 bara, dvs inte jättetunga. Det valde jag utifrån att min tränare tyckte att jag skulle prova att ha lite tyngd på för att arbeta traven. Jag skulle börja utan om jag var du.

Jag hade min i blandflock tidigare, han trivdes extremt bra i den flocken. Jag förvarnade nya tregångare i stallet första gången jag töltade nära dom att en del hästar kan reagera men jag tror inte att någon häst någonsin gjorde det. Min kan däremot vara lite rädd för shetlandsponnyer 🙈

Idag står jag i ett rent islandshäststall för att jag hade svårt att få ut tränare då jag var ensam om att vilja rida för islandshästtränare. Där jag står nu är det minst en träning i veckan och kurser lite då och då. Det är även trevligt att stå med andra med islandshästarna om man tex funderar på om hästen haltar eller inte, är man ovan vid islänningar kan det vara svårt.
Jag tror han behöver några slags skydd för han är lite obalanserad och har risk att trampa sig tror jag, men det kan ju vara boots eller skydd utan tyngder såklart. Jag väntar på tränares input innan jag börjar med några tyngder!

Jag var helt säker på att en häst jag provred var halt, såg det redan när han visades för mig innan jag satte upp, men sen fick jag förklarat vad han höll på med i traven i ena varvet och det var tydligen inte hälta. Could've fooled me :confused:

Jag har tur som bor där det är islandstätt så det finns gott om tränare nära mig som inte har nått emot att komma ut för att träna mig ensam, men det skulle vara kul med gemenskap med andra som är islandshästfrälsta såklart, så det kan bli annat stall framöver som jag tänkt det. Å andra sidan om hästen och jag trivs så tänker jag inte flytta bara för att.
 
Är det en travare du har? Varmblod, kallblod? Såklart du får hänga i den här tråden :D
Ja, varmblodstravare. Töltar hyfsat bra, kan bli lite passtaktig men inte särskilt. Får se om vi kan få lite bättre lyft senare, men takten är viktigast (och så är hon ju i första hand dressyrhäst). Har ej lagt pass frivilligt än men råkat hamna i det någon gång så den finns.
Hon töltar dock väldigt sällan annat än under ryttare, har väl hänt någon gång och då bara några steg.

Jag tycker att det är roligt med de extra gångarterna så det är bara ett plus för mig att hon har dem. Men de är ju inte alltid helt enkla för det :)
 
Ja, varmblodstravare. Töltar hyfsat bra, kan bli lite passtaktig men inte särskilt. Får se om vi kan få lite bättre lyft senare, men takten är viktigast (och så är hon ju i första hand dressyrhäst). Har ej lagt pass frivilligt än men råkat hamna i det någon gång så den finns.
Hon töltar dock väldigt sällan annat än under ryttare, har väl hänt någon gång och då bara några steg.

Jag tycker att det är roligt med de extra gångarterna så det är bara ett plus för mig att hon har dem. Men de är ju inte alltid helt enkla för det :)
Skulle gärna se film på en töltande travare! det är ju ändå rätt coolt!
 
Jag tror han behöver några slags skydd för han är lite obalanserad och har risk att trampa sig tror jag, men det kan ju vara boots eller skydd utan tyngder såklart. Jag väntar på tränares input innan jag börjar med några tyngder!

Jag var helt säker på att en häst jag provred var halt, såg det redan när han visades för mig innan jag satte upp, men sen fick jag förklarat vad han höll på med i traven i ena varvet och det var tydligen inte hälta. Could've fooled me :confused:

Jag har tur som bor där det är islandstätt så det finns gott om tränare nära mig som inte har nått emot att komma ut för att träna mig ensam, men det skulle vara kul med gemenskap med andra som är islandshästfrälsta såklart, så det kan bli annat stall framöver som jag tänkt det. Å andra sidan om hästen och jag trivs så tänker jag inte flytta bara för att.
Om det bara är skydd som behövs kan du köra utan vikt - eller med väldigt lätt vikt (typ 120-145g). Om inte hästen är van vid tyngre boots behöver styrkan tränas upp, så man slänger inte på 300g det första man gör. Det påverkar ju även balansen så man som ryttare kan få anpassa ridningen för att balansera upp.
 
Om det bara är skydd som behövs kan du köra utan vikt - eller med väldigt lätt vikt (typ 120-145g). Om inte hästen är van vid tyngre boots behöver styrkan tränas upp, så man slänger inte på 300g det första man gör. Det påverkar ju även balansen så man som ryttare kan få anpassa ridningen för att balansera upp.
Jag såg att det fanns viktboots som har viktinlägg man kan byta ut och använda dom med eller utan vikt, kanske köper dom då så har jag vikter om/när det blir dags utan att behöva köpa ett till par boots.
 
Jag såg att det fanns viktboots som har viktinlägg man kan byta ut och använda dom med eller utan vikt, kanske köper dom då så har jag vikter om/när det blir dags utan att behöva köpa ett till par boots.
Som skydd till vardags hade jag kört på billiga klockor, viktbootsen är rätt dyra och kan tyvärr vara lite krångliga att få att sitta på. Trist att slita på dem och ev tappa bort på tex en uteritt.
 
Som skydd till vardags hade jag kört på billiga klockor, viktbootsen är rätt dyra och kan tyvärr vara lite krångliga att få att sitta på. Trist att slita på dem och ev tappa bort på tex en uteritt.

Just det, ja då blir det några billiga klockor först, sitter som bäst och räknar på alla inköp som ska göras. Försöker i den mån det går följa råd från en tråd för några månader sen om att köpa allteftersom man behöver saker, trots det är det ganska mycket som behövs på en gång. Tusenlapparna flyger iväg hiskeligt snabbt.
 
Lite lustig fråga kanske men jag tycker foderkrubban sitter ganska högt i min hästs box, så jag tänkte skruva loss och justera, eventuellt byta ut den. På vilken höjd ska man ha foderkrubban och vattenhinkarna så det blir bekvämt för hästen? Var på hästen måttar man från? Tänker att om de sitter för lågt så kan det bli farligt om hästen fastnar med en hov eller så, men jag tror hinkarna kommer sitta för högt om de hänger från boxkanten på normalt sätt.
 
Just det, ja då blir det några billiga klockor först, sitter som bäst och räknar på alla inköp som ska göras. Försöker i den mån det går följa råd från en tråd för några månader sen om att köpa allteftersom man behöver saker, trots det är det ganska mycket som behövs på en gång. Tusenlapparna flyger iväg hiskeligt snabbt.
Med den känslan är viktboots inget du ska satsa på i första läget och håller du ögonen öppna så dyker det upp fina på begagnatmarknaden då och då :)
 
Lite lustig fråga kanske men jag tycker foderkrubban sitter ganska högt i min hästs box, så jag tänkte skruva loss och justera, eventuellt byta ut den. På vilken höjd ska man ha foderkrubban och vattenhinkarna så det blir bekvämt för hästen? Var på hästen måttar man från? Tänker att om de sitter för lågt så kan det bli farligt om hästen fastnar med en hov eller så, men jag tror hinkarna kommer sitta för högt om de hänger från boxkanten på normalt sätt.
Fast krubba monteras i hästens brösthöjd (0,5-0,6 * mankhöjden).
Själv föredrar jag dock att ge mina hästar kraft på marken i byttor, för jag tycker att de är smidigare att diska. :)
 
Fast krubba monteras i hästens brösthöjd (0,5-0,6 * mankhöjden).
Själv föredrar jag dock att ge mina hästar kraft på marken i byttor, för jag tycker att de är smidigare att diska. :)
Jag ger också i bytta på marken :) Sen behöver ju de flesta islänningar inga större mängder kraft, om ens något :) (Finns såklart undantag, en av mina får massor av kraft på vintern.)
 
De få gånger jag sett islandshästar transporteras tex till tävling har jag inte sett någon använda transportskydd. Använder ni transportskydd, tänker då ben och svansskydd? Aldrig, bara vid längre resor, alltid?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
243
· Visningar
16 348
Senast: Cavallo
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 316
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 514
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp