Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Boots om de har brodd, annars inget (och vet ingen som använder skydd).

Jag har skydd och sånt från förra hästen och jag erkänner det känns lite fel att åka utan (typ känslan som att rida utan hjälm) för det är så inpräntat från ”vanliga” hästar att det ska på minst lindor eller skydd. Men nya hästen blir nog orolig om jag sätter på stora transportskydd för han har säkert bara åkt utan, så jag vet inte vad jag ska göra, det är ju väldigt dyr och ömtålig last i min mening när han ska hem till mig!
 
Jag har skydd och sånt från förra hästen och jag erkänner det känns lite fel att åka utan (typ känslan som att rida utan hjälm) för det är så inpräntat från ”vanliga” hästar att det ska på minst lindor eller skydd. Men nya hästen blir nog orolig om jag sätter på stora transportskydd för han har säkert bara åkt utan, så jag vet inte vad jag ska göra, det är ju väldigt dyr och ömtålig last i min mening när han ska hem till mig!
Jag hade kört utan,
 
Jag har skydd och sånt från förra hästen och jag erkänner det känns lite fel att åka utan (typ känslan som att rida utan hjälm) för det är så inpräntat från ”vanliga” hästar att det ska på minst lindor eller skydd. Men nya hästen blir nog orolig om jag sätter på stora transportskydd för han har säkert bara åkt utan, så jag vet inte vad jag ska göra, det är ju väldigt dyr och ömtålig last i min mening när han ska hem till mig!

Absolut utan om hästen inte är van vid att ha transportskydd, tycker jag. Jag har boots runt om när jag åker och ingenting mer.
 
Du säger det för att det är det han bör vara van vid? Vi ska inte långt, 20 min om man tänker försiktig transportkörning.
Jag tänker att hästen kan bli stressad av skydden och bli tex svår att få på transporten och sen åka dåligt, vilket ju är en risk i sig.

Jag har aldrig varit med om minsta repa på en häst vid transport.
 
Jag har använt skydd ibland, alltid då hästen är broddad. Svansskydd om det är en häst som trycker rumpan mot bommen (på väg till tävling eller längre resa så det riskeras skav, skulle inte använda det på en kort ”hämta hem”-resa).

Är hästen ovan vid skydd är det oftast bättre utan då det snarare kan ställa till mer problem med. Sen är det återigen den där detaljen med utrustning anpassad efter islandshäst - kan vara svårt att hitta skydd som sitter bra (med reservation för att det var längesen jag rekade den marknaden) och då är det definitivt bättre utan.

Men det finns Islandshästar som är vana vid skydd, så har du är det ju bara att ta med och fråga säljaren hur hästen är van att åka när du hämtar den. :)
 
De få gånger jag sett islandshästar transporteras tex till tävling har jag inte sett någon använda transportskydd. Använder ni transportskydd, tänker då ben och svansskydd? Aldrig, bara vid längre resor, alltid?
Bara boots runt om. Har försökt skydda svansen någon gång men det ramlar alltid av. Oavsett längd på resa. Har aldrig sett transportskydd på islandshästar heller.
 
Jag kör alltid boots på alla fyra. Jag tänker att det kan dämpa ett tappa-balansen-tramp, och att det är det som känns som den troligaste skadan för mina hästar som åker lugnt. Transportskydd tycker jag hämmar för mycket vid lastning, ffa min ena häst är känslig och tycker det är äckligt och jag vill inte försvåra lastningsmomentet. Och sen som sades ovan, passar inte skydden känns det inte som att de gör mycket nytta.
 
Jag kör alltid boots på alla fyra. Jag tänker att det kan dämpa ett tappa-balansen-tramp, och att det är det som känns som den troligaste skadan för mina hästar som åker lugnt. Transportskydd tycker jag hämmar för mycket vid lastning, ffa min ena häst är känslig och tycker det är äckligt och jag vill inte försvåra lastningsmomentet. Och sen som sades ovan, passar inte skydden känns det inte som att de gör mycket nytta.
Vilken storlek på boots kan passa, jag tänkte sånna här:

https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/benskydd-lindor/boots-protector-3
 
Angående utrustning så har vi ”vanliga” grimmor o grimskaft, storlek på grimmorna är allt från ponny till full, så någon ”islandsstorlek” som är universell finns ju inte. Tycker dock att formen på huvudet brukar vara ”kort och kraftigt” snarare än ”långt och smalt”, vilket ibland gör det lite svårt med storlekarna.

Sadlar har vi bara islandsvarianten, och av lite bättre märke. Känns som att det är värt det!

De flesta träns är också islandsträns - de brukar sakna käkrem och har oftast ”lös” nosgrimma som inte sitter fast i resten av tränset, vilket jag gillar! Bett får ju bli det som passar hästen.

Täcken storlek 125-135 beroende på storlek på häst, något enstaka i storlek 115.

Aldrig transportskydd, eventuellt skyddsboots. Har kört islandshästar till träningar och tävlingar i 20-25 år och aldrig haft transportrelaterade skador. Verkar mycket farligare för mina hästar iaf att bara gå i hagen…
 
Förutom spatt, MCOA, sommareksem och fång, är det några speciella åkommor man ska ha extra uppmärksamhet på när det gäller islandshästar?
Generellt är islandshästen en frisk och inte särskilt skadedrabbad ras. Spatt har blivit betydligt mindre vanligt än det var för 15-20 år sedan, sannolikt för att man kräver friröntgen för avelshingstar. Vill man vara säker kan man ju spattröntga i samband med köp, jag har dock inte gjort det när försäkringsbolaget inte krävt det (de brukar göra det först när försäkringsbeloppet överstiger 100 tusen).

MCOA drabbar enbart hästar som har silvergenen, och då värre i dubbel upplaga - och det är relaterat till färgen, inte rasen. Precis som melanom hos skimlar. Går alltså att undvika helt om man väljer ”rätt” färg!

Det där med fång känner jag mig lite kluven till - är osäker på om islandshästen verkligen är så mycket mer fångbenägen än andra raser? I min värld är det ovanligt, men jag och de runt mig kanske bara har haft tur? Övervikt är ju något man bör se upp med oavsett, dock!

Eksemrisken finns, och är mycket större för islandsimporter, så har du en sådan rekommenderar jag täcke på sommaren de första 3-4 åren iaf!
 
MCOA drabbar enbart hästar som har silvergenen, och då värre i dubbel upplaga - och det är relaterat till färgen, inte rasen. Precis som melanom hos skimlar. Går alltså att undvika helt om man väljer ”rätt” färg!
Förtydligar bara här att man får kolla i stammen om hästen har silvetsläktingar om den själv är fux/röd i grunden då silvret då inte syns.
Det där med fång känner jag mig lite kluven till - är osäker på om islandshästen verkligen är så mycket mer fångbenägen än andra raser? I min värld är det ovanligt, men jag och de runt mig kanske bara har haft tur? Övervikt är ju
Vet inte om de egentligen är mer fångbenägna egentligen jag heller, men i stallet jag har mina i finns två fånghästar av totalt fyra islänningar. Den ena var inte överviktig vid första gången men de hade varit lite oförsiktiga med fodringen under viloperiod. Två (bägge importer) har även eksem.
 
Det där med fång på islandshästar ( vi har haft ett helt gäng hemma, tyvärr inga kvar nu ) hänger nog lite ihop med att det faktiskt inte riktigt är gjorda för vårt klimat med massa gräs under hovarna.Hos oss har 2 av 5 fått fång båda relaterade till för mycket bete och för lite motion. Den ena såg inte tjock ut vid första anblick med hade rejäla fett depåer när man väl började undersöka hästen, hade även IR och den andra drabbades av fång första gången pga av för kraftigt bete och var tydligt för tjock, fick även ppid på äldre dagar. Men det andra tre har genom motion och strikt diet klarat sig, den ena blev 33 år gammal innan han somnade in.Precis som med alla hästar måste hagar och annat anpassas efter det djuret ifråga.
 
Jag har å andra sidan knappt träffat på fång alls, men då går inga islandshästar jag känner till på bete och jag upplever att medvetenheten om fång och övervikt är stor bland de jag har omkring mig.
 
Förtydligar bara här att man får kolla i stammen om hästen har silvetsläktingar om den själv är fux/röd i grunden då silvret då inte syns.
Ja, det är ju helt rätt! Men egentligen mest intressant vid avel, då det gäller att undvika silvergenen i dubbel upplaga - enkelt silver ger sällan problem även om det blir mindre förändringar i ögat även då.
Vet inte om de egentligen är mer fångbenägna egentligen jag heller, men i stallet jag har mina i finns två fånghästar av totalt fyra islänningar. Den ena var inte överviktig vid första gången men de hade varit lite oförsiktiga med fodringen under viloperiod. Två (bägge importer) har även eksem.
Jag har haft egna islandshästar i 25 år och större delen av den tiden stått inhyrd i ett stall med 12-18 hästar. Så där har ju passerat ett rätt stort antal individer under dessa år, måste vara lite över hundra hästar. Av dessa har det varit två riktiga fånganfall, ett ”nästan” men som gick att häva och en som var superkänslig och säkert hade fått fång om inte hans ägare hade varit extremt noga med att begränsa mängden mat. Jag vet inte om det är mycket eller lite jämfört med andra hästraser, men det känns ju inte alarmerande i alla fall.
 
Jag har å andra sidan knappt träffat på fång alls, men då går inga islandshästar jag känner till på bete och jag upplever att medvetenheten om fång och övervikt är stor bland de jag har omkring mig.
Oj! Våra hästar (och de flesta jag känner) har bete som huvudsaklig näringskälla åtminstone maj - oktober och som komplement resten av året utom när det ligger snö (dvs de går alltid i gräshagar). Däremot går de sällan på gräs 24/7 (jag tar oftast in dem nattetid) och vi är noga med att de motioneras och har koll på vikten!
 
Det där med fång på islandshästar ( vi har haft ett helt gäng hemma, tyvärr inga kvar nu ) hänger nog lite ihop med att det faktiskt inte riktigt är gjorda för vårt klimat med massa gräs under hovarna.Hos oss har 2 av 5 fått fång båda relaterade till för mycket bete och för lite motion. Den ena såg inte tjock ut vid första anblick med hade rejäla fett depåer när man väl började undersöka hästen, hade även IR och den andra drabbades av fång första gången pga av för kraftigt bete och var tydligt för tjock, fick även ppid på äldre dagar. Men det andra tre har genom motion och strikt diet klarat sig, den ena blev 33 år gammal innan han somnade in.Precis som med alla hästar måste hagar och annat anpassas efter det djuret ifråga.
På Island finns det mycket och näringsrikt gräs! Men jag tror att man där på ett helt annat sätt än här faktiskt låter dem bli lite smala under vintern och
inte börjar stödfodra så fort gräset blir lite gult!

Självklart måste man anpassa bete och motion efter den enskilda hästen - jag skulle själv aldrig ”släppa på bete” och inte rida på flera veckor under sommaren!
 
Fång är väl ofta relaterat till att många islandshästar är överviktiga utan att ägaren ser det. Tyvärr inte ovanligt med hästar som anses vara ”grova” när de i själva verket är feta. De har ju ofta en tendens till att bli lite mer ”jämnfeta” snarare än att bara få mage, till skillnad från många andra raser. Vissa individer sätter det sig till och med främst på rumpa och nacke, och man tror då att hästen är grovt byggd för att den inte verkar tjock över revbenen.

Sen finns det såklart de som inte alls är feta och ändå får fång. Men det är ju en lättfödd ras så man kan inte förvänta sig att kunna ha dem på ”ängsbete” dygnet runt en hel sommar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
243
· Visningar
16 348
Senast: Cavallo
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 316
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 514
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp