Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På Island finns det mycket och näringsrikt gräs! Men jag tror att man där på ett helt annat sätt än här faktiskt låter dem bli lite smala under vintern och
inte börjar stödfodra så fort gräset blir lite gult!

Självklart måste man anpassa bete och motion efter den enskilda hästen - jag skulle själv aldrig ”släppa på bete” och inte rida på flera veckor under sommaren!
Nja, eller alltså, jo det finns mycket och näringsrikt gräs, men somrarna är kortare och betydligt svalare än våra, hagarna är större och det är inte alls samma ”knähöga ängsvallar” många ser som lämpliga beteshagar i Sverige.

Men precis som du säger är de ju ofta lite tunnare framåt vårkanten, och ridhästarna går sällan på nåt direkt bete, plus att de ofta står inne dagtid när träningen sker, så inte ovanligt att de bara är ute på nätterna. I alla fall på de gårdar jag känner till är det främst unghästar och avelsston(+hingstar) som går i stora beteshagar.
 
Oj! Våra hästar (och de flesta jag känner) har bete som huvudsaklig näringskälla åtminstone maj - oktober och som komplement resten av året utom när det ligger snö (dvs de går alltid i gräshagar). Däremot går de sällan på gräs 24/7 (jag tar oftast in dem nattetid) och vi är noga med att de motioneras och har koll på vikten!
Våra ridhästar går maj-aug/sept i mindre hagar med mycket begränsat med gräs och med hö som huvudsaklig föda och sen släpper vi dem på höstbete där vi öppnar upp hagar successivt.
 
Våra ridhästar går maj-aug/sept i mindre hagar med mycket begränsat med gräs och med hö som huvudsaklig föda och sen släpper vi dem på höstbete där vi öppnar upp hagar successivt.
Jag har jobbat i ett gäng islandsstall, och ingenstans har ridhästarna gått i beteshage dygnet runt utan har släppts på gräs delar av dagen eller under natten beroende på mängd bete.
 
Angående utrustning så har vi ”vanliga” grimmor o grimskaft, storlek på grimmorna är allt från ponny till full, så någon ”islandsstorlek” som är universell finns ju inte. Tycker dock att formen på huvudet brukar vara ”kort och kraftigt” snarare än ”långt och smalt”, vilket ibland gör det lite svårt med storlekarna.

Sadlar har vi bara islandsvarianten, och av lite bättre märke. Känns som att det är värt det!

De flesta träns är också islandsträns - de brukar sakna käkrem och har oftast ”lös” nosgrimma som inte sitter fast i resten av tränset, vilket jag gillar! Bett får ju bli det som passar hästen.

Täcken storlek 125-135 beroende på storlek på häst, något enstaka i storlek 115.

Aldrig transportskydd, eventuellt skyddsboots. Har kört islandshästar till träningar och tävlingar i 20-25 år och aldrig haft transportrelaterade skador. Verkar mycket farligare för mina hästar iaf att bara gå i hagen…
Vilka sadelmärken skulle du rekommendera?
 
Förtydligar bara här att man får kolla i stammen om hästen har silvetsläktingar om den själv är fux/röd i grunden då silvret då inte syns.

Vet inte om de egentligen är mer fångbenägna egentligen jag heller, men i stallet jag har mina i finns två fånghästar av totalt fyra islänningar. Den ena var inte överviktig vid första gången men de hade varit lite oförsiktiga med fodringen under viloperiod. Två (bägge importer) har även eksem.
Hur långt bör man kolla släktträdet? Han är svart med svart pappa, fux mamma.
 
Allt snack om hagar och bete gör mig väldigt glad för jag har inte tillgång till regelrätta beteshagar, det växer lite kort gräs nu men det är inte några svajande ängar, träd skuggar delar så där växer inte gräs, och han kommer stå inne på natten. Och roligast av allt, jag blir inte ensam med islandshäst som jag trodde på mitt nya stall!
 
Hur långt bör man kolla släktträdet? Han är svart med svart pappa, fux mamma.
Som Gimlan sa, är han svart hade det synts. Annars hade du behövt kolla bakåt på de röda hästarna tills du hittar svart där om han hade haft två röda föräldrar eller en silver och en röd.
Sen är ju dubbel silver ovanligt och enkelt hade inte jag oroat mig för. Har haft en silverhäst och hade gärna haft igen :)
 
BAC59602-4FD8-4EE6-BDFB-E0394C5889A8.jpeg

Här är fö min femåring, ett sto e: Alfur fra Selfossi. Fick låna magen på ett förstaklasssto och ut kom denna fantastiska varelse 😍 En mild och snäll femgångare.
 
Jag kom precis ihåg att jag skulle uppdatera angående islandshästar med hög mankhöjd, efter alla provridningar innan jag hittade min ögonsten kan jag säga att det var en som var 150cm, riktigt långbent och stor! Tyvärr var han stel, tung och hård i munnen som bara den, något jag aldrig erfarit på en 5-åring häst. De som var listade som 145+cm var väl oftare knappt 145cm skulle jag säga, men det var inga riktigt uppenbara glädjemätningar utan hästarna stämde bra in på vad jag förväntade mig storleksmässigt från annonserna. Det gör mycket större skillnad hur grov och bred hästen är än själva mankhöjden, på hur stor den upplevs när man sitter på, tycker jag.

Den jag fastnade för var en av de som är ”knappt 145”.
 
Man får ha hagar med väldigt torftig bete om man ska ha islandshästar på det hela dygnet. Kan tycka att rasens lättföddhet är lite av en nackdel.
Håller helt med dig om att det är en nackdel med rasen. Jag har i alla år varit inackorderad och då haft begränsad möjlighet att påverka hur mycket bete de fått gå på. Jag har i vissa stall känt mig så gnällig som velat begränsa betet, men med lättfödd valack är ju sommaren en pärs. Och så får höra den klassiska "men din häst är ju inte så tjock, och vet du, islandshästar ska bli lite runda på sommaren". Suck. Min häst har varit vad en tränare (efter att ha fått klämma på honom) kallade för sjukligt fet, utan att ha någon hängande mage eller så. Han bara sprider ut fettet jämnt och går upp i vikt av att titta på gräs...

I år är första sommaren på egen gård, och absolut att hästarna har gått upp i vikt men inte alls som tidigare. Magrare bete, begränsad tid på betet kombinerat med stripbetning är vår metod.
 
Jag kom precis ihåg att jag skulle uppdatera angående islandshästar med hög mankhöjd, efter alla provridningar innan jag hittade min ögonsten kan jag säga att det var en som var 150cm, riktigt långbent och stor! Tyvärr var han stel, tung och hård i munnen som bara den, något jag aldrig erfarit på en 5-åring häst. De som var listade som 145+cm var väl oftare knappt 145cm skulle jag säga, men det var inga riktigt uppenbara glädjemätningar utan hästarna stämde bra in på vad jag förväntade mig storleksmässigt från annonserna. Det gör mycket större skillnad hur grov och bred hästen är än själva mankhöjden, på hur stor den upplevs när man sitter på, tycker jag.

Den jag fastnade för var en av de som är ”knappt 145”.
Sen tycker jag att en häst med bra steg och rejält med framåtanda upplevs som större :)
 
Jag kom precis ihåg att jag skulle uppdatera angående islandshästar med hög mankhöjd, efter alla provridningar innan jag hittade min ögonsten kan jag säga att det var en som var 150cm, riktigt långbent och stor! Tyvärr var han stel, tung och hård i munnen som bara den, något jag aldrig erfarit på en 5-åring häst. De som var listade som 145+cm var väl oftare knappt 145cm skulle jag säga, men det var inga riktigt uppenbara glädjemätningar utan hästarna stämde bra in på vad jag förväntade mig storleksmässigt från annonserna. Det gör mycket större skillnad hur grov och bred hästen är än själva mankhöjden, på hur stor den upplevs när man sitter på, tycker jag.

Den jag fastnade för var en av de som är ”knappt 145”.
Mankhöjden enbart säger väldigt lite. Hos många högre hästar är det just bara manken som blivit högre, inte ryggen. Numer har ju t.ex många större hästar betydligt mer manke än vad som var vanligt förr, så en häst på 1.45 behöver inte ha så mycket högre rygg än en på 1.40.

Sen, som Gimlan skrev, en häst med stort steg och även bra resning påverkar oftast mer hur de upplevs storleksmässigt.
 
Det här med fång, övervikt och bete.

Jag har träffat på enstaka islänningar med fång, den senaste var så gravt överviktig att jag fysiskt ryggade tillbaka när jag såg den första gången. 3 dagar senare hade den fång :(

Jag vet inte någon som hobbyrider islandshästar som är duktiga på att hullbedöma. När jag är stressad över att min börjar bli för tjock så får jag mothugg av de flesta. Han ser bra ut från sidan men har en hel del fett nu vilket jag verkligen inte tycker om. Jag tänker även att då det är så normaliserat med feta hästar så är han nog mer överviktig än vad jag tror och tror jag att han är i bra hull är han nog iaf lite tjock :D

Våra går på gräs dygnet runt, året runt, men det är aldrig högt, det är magert bete och vi har möjlighet att stänga av olika delar vid behov. Hästarna hittar ju mat och blir tjocka även när vi tycker att det ser ut som att det inte finns någon mat i hagen alls.

Nästan alla i stallet mäter sina hästar konstant med viktband men då missar man ju vissa av depåerna. Det är väl bättre än att bara ignorera det iaf.
 
Jag tror också en del upplever en omusklad kantig häst som för smal eller tanig, och tror lösningen är att den behöver bli tjockare när det i själva verket är muskler som saknas. Min nya är omusklad och vid första anblick trodde jag han smal, men hon som tävlade honom den dagen strök honom över magen och poängterade att han är lite tjock just nu, och först då såg jag. Det är väl mer jobb för människan att behöva inse att hästen är omusklad och behöver träning, mer bekvämt att säga den är för smal och ska äta mer.
 
Jag tror också en del upplever en omusklad kantig häst som för smal eller tanig, och tror lösningen är att den behöver bli tjockare när det i själva verket är muskler som saknas. Min nya är omusklad och vid första anblick trodde jag han smal, men hon som tävlade honom den dagen strök honom över magen och poängterade att han är lite tjock just nu, och först då såg jag. Det är väl mer jobb för människan att behöva inse att hästen är omusklad och behöver träning, mer bekvämt att säga den är för smal och ska äta mer.
Japp, att mata är ju betydligt lättare än att bygga upp muskler. Och lustigt nog tycket jag folk reagerar mer negativt på om man har en smal/tanig häst än en tjock.

Sen ska jag bara förtydliga att jag vet att det är sjukt svårt att hålla en islandshäst i bra hull så jag klandrar ingen som har en häst som är överviktig och är medveten om det, har mest svårt för den valda blindheten.
 
Jag köpte min första egna islandshäst i våras. Funderar redan nu på hur fodringen i vinter ska gå till, då han ska gå med en annan islandsvalack. I våras gick han i egen hage och då hade jag svårt för att få i honom tillräckligt med hö - när han kom var han faktiskt för smal, hade flyttat flera gånger på kort tid och hade fallit ur alldeles. Nu är han däremot rätt rund av betet och behöver gå ner lite :) Men hur gör ni andra för att kontrollera att hästen får i sig lagom med grovfoder när de går tillsammans med andra hästar?

Han går på lösdrift dygnet runt ska tilläggas så all fodring sker i hagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 267
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 348
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp