Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En gång i månaden låter väldigt görbart, speciellt om jag gör det med tränare en eller två ggr först och ser hur min häst hanterar det och kan fixa det själv med andra på stallet sen.
Så länge man har tillgång till en inhängnad ridbana och lite hindermaterial känns det hyggligt enkelt med löshoppning tycker jag. I stallet jag stod inhyrd tidigare var vi ett gäng som brukade löshoppa ihop och då är hinderbyggande osv inte heller så betungande. Hästarna brukar tycka det är kul!

Vi har inte så mycket snö här, ligger bara någon dag när det kommer, men min häst var trötter efter snödagen vi hade denna veckan, det påverkade nog också hans galopp på träningen, min tränare märkte såpass att hon frågade vad vi gjort under veckan O_o
Det är jättejobbigt att springa i snö så det är verkligen korta pass som gäller i början om man bestämmer sig för att träna så!

Vad för andra övningar är det bra att göra i avsaknad av snö, vi har ju väldigt mycket backar runt oss, både i skogen och också till/från hage så vi klättrar nödvändigtvis något varje dag, mer naturligtvis vid uteritt. Min andra tränare uppmuntrade mig att ha mer galopparbete när jag tränar i paddock/ridhus själv också.

Mest likt att träna i snö är vatten, så har du möjlighet att åka till en strand då och då är det superbra! Även backträning är såklart bra (i alla tempon och både upp och ner). Och galopp är bra - en gångart vi ofta tränar för lite enligt min erfarenhet!
 
Så länge man har tillgång till en inhängnad ridbana och lite hindermaterial känns det hyggligt enkelt med löshoppning tycker jag. I stallet jag stod inhyrd tidigare var vi ett gäng som brukade löshoppa ihop och då är hinderbyggande osv inte heller så betungande. Hästarna brukar tycka det är kul!


Det är jättejobbigt att springa i snö så det är verkligen korta pass som gäller i början om man bestämmer sig för att träna så!



Mest likt att träna i snö är vatten, så har du möjlighet att åka till en strand då och då är det superbra! Även backträning är såklart bra (i alla tempon och både upp och ner). Och galopp är bra - en gångart vi ofta tränar för lite enligt min erfarenhet!

Jag vet faktiskt inte var vår närmsta ridstrand finns men jag hade hästar på stall invid jättelång sandstrand när jag var yngre så drömmen är att rida på strand igen regelbundet, tror min häst som är uppväxt vid havet skulle älska det!
 
Tips sökes: min häst får skav av sadelgjorden på endast ena sidan, jag upplever att han trivs bättre/ framförallt töltar bättre med bred avlastningsgjord men fårskinnstunneln jag har till en normalbred gjord passar ju inte till den breda avlastningsgjorden.

Klippa till en bit och se om den stannar kvar under bara precis där det är skav eller vad gör man?
 
Tips sökes: min häst får skav av sadelgjorden på endast ena sidan, jag upplever att han trivs bättre/ framförallt töltar bättre med bred avlastningsgjord men fårskinnstunneln jag har till en normalbred gjord passar ju inte till den breda avlastningsgjorden.

Klippa till en bit och se om den stannar kvar under bara precis där det är skav eller vad gör man?
Jag hade nog klippt så den passar hela gjorden.
 
Jag hade nog klippt så den passar hela gjorden.
Om jag klipper upp hela tunneln så det är en lång lös rektangel under gjorden känns det väl som större chans den inte håller sig där och blir en säkerhetsrisk om den lossnar /delvis kommer lös och trasslar in sig runt frambenen 🤔

Varför jag tänkte en mindre bit bara vid sidan (eller bägge sidor för jämnhetens skull) är för att jag också har en bit över från tunneln som var för lång när jag köpte den. Är det pga ojämn tryckfördelning det inte är bra idé tycker du? Eller att det helt enkelt inte kommer hålla sig på plats.

Dessutom är fårskinnstunnlar dyra så klipper ju ogärna upp en hel en då den kan användas på ett säkert sätt med normalgjord.
 
Nackdelen med mindre bit, är att de kan bli skav efter den kanten. Hade så på en ridskolehäst, då han fick skav, så ridläraren klippte till en bit. Men fick skav igen fast efter den kanten. plus att den mindre biten gärna lossna hela tiden, det gjorde inte den större.
 
Om jag klipper upp hela tunneln så det är en lång lös rektangel under gjorden känns det väl som större chans den inte håller sig där och blir en säkerhetsrisk om den lossnar /delvis kommer lös och trasslar in sig runt frambenen 🤔

Varför jag tänkte en mindre bit bara vid sidan (eller bägge sidor för jämnhetens skull) är för att jag också har en bit över från tunneln som var för lång när jag köpte den. Är det pga ojämn tryckfördelning det inte är bra idé tycker du? Eller att det helt enkelt inte kommer hålla sig på plats.

Dessutom är fårskinnstunnlar dyra så klipper ju ogärna upp en hel en då den kan användas på ett säkert sätt med normalgjord.
Köpa (billigt?) fårskinn i bit någonstans och sy ett som passar gjorden?
 
Insåg häromdagen att Laukur fyller 16 år i maj vilket innebär att vi firar 15 år tillsammans i sommar :heart Ljómi blir 11 år i juni och vi firar alltså 10 år tillsammans under våren nu🥰

F6FF4A76-E2B4-49C6-AB35-3737A2154099.jpeg
 
Har inte haft någon foto/filmhjälp på länge men fick med mig killen till ridhuset igår. Öppet ridhus så dubbla lagret dunjacka plus dunkappa var på, liksom mössan under hjälmen. Har inte precis reflekterat över den looken förut men när jag såg bilden undrade jag vad det var för en michelingubbe på min häst?! 😂 Någon annan som längtar till våren??
4859F711-2DA0-4190-AC8F-EB5FA1CE6810.jpeg
 
Har inte haft någon foto/filmhjälp på länge men fick med mig killen till ridhuset igår. Öppet ridhus så dubbla lagret dunjacka plus dunkappa var på, liksom mössan under hjälmen. Har inte precis reflekterat över den looken förut men när jag såg bilden undrade jag vad det var för en michelingubbe på min häst?! 😂 Någon annan som längtar till våren??Visa bifogad fil 112299

Jag älskar egentligen vintern men den här vintern har ju varit värdelös vädermässigt så nu längtar även jag efter att slippa kappa och mössa under hjälmen 😅 Vet inte om du sett bilden på mig och Ljómi jag la ut för ett tag sen i tölt på lösa tyglar. Samma michelingubbelook på mig 😅
 
Jag längtar efter våren!! Red ut igårkväll och red mig varm så jag till och med fick knäppa upp jackan, kom ur skogen som helt avskärmat mig från värsta isiga blåsvädret tydligen och hade en riktigt smart stund när jag omöjligen kunde få ihop dragkedjan, tills jag flera minuter senare insåg att jag försökte med den nedre dragkedjebiten när den som stänger jackan hade kanat upp halvvägs på jackan 😑 riktigt fruset geni återvände till stallet.
 
Köpa (billigt?) fårskinn i bit någonstans och sy ett som passar gjorden?
Nackdelen med mindre bit, är att de kan bli skav efter den kanten. Hade så på en ridskolehäst, då han fick skav, så ridläraren klippte till en bit. Men fick skav igen fast efter den kanten. plus att den mindre biten gärna lossna hela tiden, det gjorde inte den större.

Verkar finnas fårskinn för dressyrgjordar så kanske kan hitta sån som passar min gjord. Är nog för bekväm av mig för att börja sy och tråckla i läder 🤪

Provade dock med en bit fårull på var sida igår och det satt kvar utan problem men för tidigt att säga om det funkar mot skavet utan att orsaka annat slav, kanten är jättemjuk eftersom jag klippte så det är ingen hård söm eller så, så svårt att tänka sig den kan ge skav 🤔
 
Hur får ni rent hovskägget efter att ha ridit i fibersand? Jag fick tips om att en handvisp, ballongvisp skulle jag anta? tydligen ska funka jättebra att dra upp och nerför benen? Har inte provat det ännu utan jobbar på med vanlig rotviska, lyfter håret med ena handen och borstar samtidigt för att få loss alla #%##%# fiber. Svansen bara doppar jag i ljummet vatten så långt upp som den blivit fiberdränkt och swishar runt så är den ren. Men vill helst inte spola/blöta hans ben i onödan när pälsen är så lång och tjock.
 
Hur får ni rent hovskägget efter att ha ridit i fibersand? Jag fick tips om att en handvisp, ballongvisp skulle jag anta? tydligen ska funka jättebra att dra upp och nerför benen? Har inte provat det ännu utan jobbar på med vanlig rotviska, lyfter håret med ena handen och borstar samtidigt för att få loss alla #%##%# fiber. Svansen bara doppar jag i ljummet vatten så långt upp som den blivit fiberdränkt och swishar runt så är den ren. Men vill helst inte spola/blöta hans ben i onödan när pälsen är så lång och tjock.
Vet inte om du har snö där du bor, annars är det lata tipset att släppa ut hästen i en hage full med snö, gärna sån där lite äldre kornig snö (som vi har här nu), den brukar få bort det mesta ur hovskäggen tycker jag! :D Rider dock aldrig i fibersand, gjorde det en vinter för länge sedan, men tyckte inte alls att det fastnade då. Finns olika sorter kanske?
 
Hur får ni rent hovskägget efter att ha ridit i fibersand? Jag fick tips om att en handvisp, ballongvisp skulle jag anta? tydligen ska funka jättebra att dra upp och nerför benen? Har inte provat det ännu utan jobbar på med vanlig rotviska, lyfter håret med ena handen och borstar samtidigt för att få loss alla #%##%# fiber. Svansen bara doppar jag i ljummet vatten så långt upp som den blivit fiberdränkt och swishar runt så är den ren. Men vill helst inte spola/blöta hans ben i onödan när pälsen är så lång och tjock.
Jag har aldrig haft problem med det men blir det lika mycket om du sprayar hovskägget/benen med pälsglans? Så att det lite mer glider bort av sig själv? :)
 
Vet inte om du har snö där du bor, annars är det lata tipset att släppa ut hästen i en hage full med snö, gärna sån där lite äldre kornig snö (som vi har här nu), den brukar få bort det mesta ur hovskäggen tycker jag! :D Rider dock aldrig i fibersand, gjorde det en vinter för länge sedan, men tyckte inte alls att det fastnade då. Finns olika sorter kanske?
Snö är verkligen bäst men vi har ingen snö kvar, ja kanske är det olika sorter fibersand, det tar flera minuter per ben att borsta ur det värsta, speciellt om hovskägget är lite fuktigt när jag börjar rida, vilket så här års det oftast är...
 
Jag har aldrig haft problem med det men blir det lika mycket om du sprayar hovskägget/benen med pälsglans? Så att det lite mer glider bort av sig själv? :)
Pälsglans i svansen har inte motverkat fibersandshelvetet 😅 Men har inte provat det på benen, drar mig lite för att testa för nalle kan vara känslig för ingredienser. Sanden liksom bakar in sig mellan vartenda hår så det är som en tung fiberklump hovskägg, och på magen och nästa hela bakbenen. Lättare att borsta ur sen när han är helt torr såklart men han svettas under ridpass och all väta ute...
 
Pälsglans i svansen har inte motverkat fibersandshelvetet 😅 Men har inte provat det på benen, drar mig lite för att testa för nalle kan vara känslig för ingredienser. Sanden liksom bakar in sig mellan vartenda hår så det är som en tung fiberklump hovskägg, och på magen och nästa hela bakbenen. Lättare att borsta ur sen när han är helt torr såklart men han svettas under ridpass och all väta ute...
Funkar det inte i svansen funkar det nog inte på benen.

Det låter överlag rätt otrevligt, är inte avundsjuk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 381
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 351
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp