Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon provat viking-boots? Jag rider med viktboots för båda mina islandstränare nu och beroende på vad jag ska göra gör jag det också när jag tränar själv, jag märker inte själv egentligen skillnad tror jag men bägge tränarna tycker nalle går fint med dem och att det bara är bra att använda dem då. Jag har 200 gram isatt nu men jag har sådana Karlslund smart boots så det går att ändra vikten. Ena tränaren tipsade om viking g-boots att de är ännu bättre i hans erfarenhet. De har vikten placerad fram istället för baktill på bootsen. Viktboots är generellt dyra, därför jag köpte sådana man kan ändra vikten på, men är det värt att prova vikingboots också 🫣 De köps i specifika vikter så då får man hoppas man prickar rätt 🤷‍♀️
Vi har en hel drös med olika boots hemma, men har ju hållit på med islandshästar länge, då blir det så…. Vilka som passar bäst tycker jag till stor del beror på storlek o form på hovarna, så kan vara värt att be att få prova någons Viking-boots innan du köper egna. För passformen då alltså! Annars gillar jag dem, de går lite högre upp och skyddar därmed bättre mot eventuella balltramp.
 
Har någon provat viking-boots? Jag rider med viktboots för båda mina islandstränare nu och beroende på vad jag ska göra gör jag det också när jag tränar själv, jag märker inte själv egentligen skillnad tror jag men bägge tränarna tycker nalle går fint med dem och att det bara är bra att använda dem då. Jag har 200 gram isatt nu men jag har sådana Karlslund smart boots så det går att ändra vikten. Ena tränaren tipsade om viking g-boots att de är ännu bättre i hans erfarenhet. De har vikten placerad fram istället för baktill på bootsen. Viktboots är generellt dyra, därför jag köpte sådana man kan ändra vikten på, men är det värt att prova vikingboots också 🫣 De köps i specifika vikter så då får man hoppas man prickar rätt 🤷‍♀️
Viking-bootsen får ju lite annan effekt i och med viktplaceringen, så det beror ju på vad du är ute efter. Vikten bak främjar rörelser mer uppåt och vikten längre fram främjar rörelser mer framåt. Så kan ju vara en fördel att få testa nåt par en gång innan du köper, speciellt om du inte vet vilken vikt som är optimal heller.
 
Viking-bootsen får ju lite annan effekt i och med viktplaceringen, så det beror ju på vad du är ute efter. Vikten bak främjar rörelser mer uppåt och vikten längre fram främjar rörelser mer framåt. Så kan ju vara en fördel att få testa nåt par en gång innan du köper, speciellt om du inte vet vilken vikt som är optimal heller.
Ja det är så det står i beskrivningen på bootsen där de säljs, har du upplevt en märkbar skillnad i rörelsemönster på häst med vanliga viktboots vs vikingboots? Att det påverkar så som beskrivet alltså? Ska fråga min tränare om han kan ta med ett par vikingboots nästa träning så vi kan testa!
 
För oss är det så att det gärna samlar sig grus i bootsen vilket ger skav. För att slippa det använder vi sportsockor vi klipper av och sätter på hoven innan vi sätter på på bootsen. De går upp i karleden. Det har funkat bra.
Men de räknas också in i vikten på bootsen.
 
Senast ändrad:
För oss är det så att det gärna samlar sig grus i bootsen vilket ger skav. För att slippa det använder vi sportsockor vi klipper av och sätter på hoven innan vi sätter på på bootsen. De går upp i karleden. Det har funkat bra.
Men de räknas också in i vikten på bootsen.
Visa gärna med foto!
 
Igår hade vi hoppträning, eller markarbete i strikt mening, vi återgick till galoppbommar på 16 meters avstånd på ena långsidan men istället för markbom på andra långsidan hade vi den bommen på sockerbitar. Vi använde de stora sockerbitarna. Tränaren observerade att vi fick jobba ganska högt tempo i galopp för att få tretakt igår (har ni också hästar som gärna galopperar i fyrtakt? Det verkar ganska vanligt på islandshästar, är det styrka, kan det tränas bort?) och då blir svårt med att hoppa på sån fart så vi la bom på lägsta höjden och kom i trav, höger varv, han travade helt enkelt över då 😊

Efter lite arbete i vänstergalopp nämnde jag att jag upplevde han hoppade bättre/säkrare i höger varv när jag ensamtränade krysset. Min tränare la upp rak bom över på högsta läget på sockerbitarna (sockerbitar + bom blir väl ca höjd 60cm?) med markbom, hon förklarade att med häst som är ny på att hoppa är det schysstare att rida på rak bom istället för kryss, med kryss kanske han siktar på mitten men kommer lite vingligt åt kanten och plötsligt är det högre och kanske han slår i, med rak bom är det samma höjd var vi än kommer på hindret utan överraskningar.

Hursomhelst satte jag högergaloppen igen och den var igång i tretakt då så vi red an på sockerbitshindret, och oj oj här visade sig min stjärnhäst oanade talanger 🤩 han hoppade jättefint! Tränare var jättestolt hur duktig han var, vi upprepade igen och superfint hopp igen! Vi landade i korsgalopp bägge hoppen så ett par lite studsiga språng tills han rättade sig (jag undrade vad han gjorde och tränaren ba nä men han bara landade i korsgalopp 🤪) och litet extra galoppsteg innan hindret då vi inte kom på optimal distans men alltså vilken liten hoppare jag har tydligen med finfin teknik över hindret! Så kul 🥳 Nu ska vi få till liten löshoppning när underlaget i paddock tillåter 😀

Vi avslutade med dessa två hoppen så inga hopp i vänster galopp, vi tog endast galoppbommar i det varvet, för att allt skulle kännas bra och enkelt för min häst 😊

Hemläxan är att jobba på rakriktning efter sväng mot första galoppbommen då han gärna sladdar runt och jag inte fått ihop utsidan innan första språnget. Men väldigt positivt att han nu börjar länga språng för att nå över bom om vi kommer lite långt ifrån!
 
@Cavallo det är jättevanligt med fyrtaktig galopp, det har att göra med genen för tölt och pass (som egentligen är en gen för "springa fort i annan gångart än galopp", även många travare har den genen). Och ja, galoppen kan (liksom alla gångarter) förbättras med styrka men många hästar, framförallt femgångare, fortsätter ha någon fyrtakt (och ibland svagt sväv) i galoppen. Mina/våra hästar hoppas aldrig uppsuttet, men de som vi regelbundet löshoppat har fått bättre balans i galoppen av det. Vet inte om det är hoppningen i sig eller om det är av att springa lös i galopp och vara tvungen att balansera upp sig själv.
 
Min har en klockren tretaktig galopp, men behöver såklart mer styrka för att orka bära sig under längre sträckor. Det var väldigt få hästar som jag provred som hade en tretaktig galopp, så det var det jag "föll" för bland annat. Dock har min svårt för fyrtakt i tölt, det blir gärna passtaktigt då han ändå är femgångare.
 
@Cavallo det är jättevanligt med fyrtaktig galopp, det har att göra med genen för tölt och pass (som egentligen är en gen för "springa fort i annan gångart än galopp", även många travare har den genen). Och ja, galoppen kan (liksom alla gångarter) förbättras med styrka men många hästar, framförallt femgångare, fortsätter ha någon fyrtakt (och ibland svagt sväv) i galoppen. Mina/våra hästar hoppas aldrig uppsuttet, men de som vi regelbundet löshoppat har fått bättre balans i galoppen av det. Vet inte om det är hoppningen i sig eller om det är av att springa lös i galopp och vara tvungen att balansera upp sig själv.
Hur ofta löshoppas de som du gjort det med regelbundet? Jag misstänkte det hade med generna att göra då jag sett så många galoppera fyrtaktigt.

På tal om galopp, jag har förstått att det inom islandshästar är önskvärt med stora/höga/luftiga galoppsprång med frambenen eftersom typ alla stillbilder på islandshästar i galopp är i just det skedet, hur tränar man det? Kan man få sin häst att galoppera mer så?
 
Hur ofta löshoppas de som du gjort det med regelbundet? Jag misstänkte det hade med generna att göra då jag sett så många galoppera fyrtaktigt.

På tal om galopp, jag har förstått att det inom islandshästar är önskvärt med stora/höga/luftiga galoppsprång med frambenen eftersom typ alla stillbilder på islandshästar i galopp är i just det skedet, hur tränar man det? Kan man få sin häst att galoppera mer så?
Jag tror att det främst har med bärighet och lösgjordhet att göra, precis som på "vanliga" hästar :) Ju mer hästen bär sig på bakbenen, desto mer luft kan den få framtill. Sen kan nog boots fram göra att de lyfter mer på frambenen.
 
Min har en klockren tretaktig galopp, men behöver såklart mer styrka för att orka bära sig under längre sträckor. Det var väldigt få hästar som jag provred som hade en tretaktig galopp, så det var det jag "föll" för bland annat. Dock har min svårt för fyrtakt i tölt, det blir gärna passtaktigt då han ändå är femgångare.
Har du film på galoppen? Skulle gärna se!
 
Jag tror att det främst har med bärighet och lösgjordhet att göra, precis som på "vanliga" hästar :) Ju mer hästen bär sig på bakbenen, desto mer luft kan den få framtill. Sen kan nog boots fram göra att de lyfter mer på frambenen.
Det här kanske är lite dum fråga men varför gör viktboots egentligen att hästen lyfter mer på benen? Liksom borde inte det göra stegen lägre när benen är tyngre? 🤪
 
Det här kanske är lite dum fråga men varför gör viktboots egentligen att hästen lyfter mer på benen? Liksom borde inte det göra stegen lägre när benen är tyngre? 🤪
Jag tror det har att göra med att balansen i benen rubbas en aning med viktbootsen, och musklerna får jobba mer för att kompensera för det vilket leder till mer "flashigt" steg. Men jag överlåter svar på det till experterna :D
 
Hur ofta löshoppas de som du gjort det med regelbundet? Jag misstänkte det hade med generna att göra då jag sett så många galoppera fyrtaktigt.

På tal om galopp, jag har förstått att det inom islandshästar är önskvärt med stora/höga/luftiga galoppsprång med frambenen eftersom typ alla stillbilder på islandshästar i galopp är i just det skedet, hur tränar man det? Kan man få sin häst att galoppera mer så?
Min gamle häst, som jag hade i 18 år från det att han var fyra, löshoppades nog i snitt en gång i månaden från 4-5 års ålder tills han var i kanske 15-årsåldern. Min dotter har också hoppat honom en del uppsuttet eftersom hon var i "ponnyåder" och -storlek när vi hade honom. Han var verkligen inbiten femgångare med pass som föredragen gångart, men också helt okej galopp. Det som förbättrade galoppen allra mest på honom var en vinter när jag tränade honom på ett stort öppet fält med 2-3 dm snö. Gjorde underverk för styrka och bärighet! Och ja, framdelen "kommer upp" mycket mer då och språnget blir luftigare!
 
Jag tror att det främst har med bärighet och lösgjordhet att göra, precis som på "vanliga" hästar :) Ju mer hästen bär sig på bakbenen, desto mer luft kan den få framtill. Sen kan nog boots fram göra att de lyfter mer på frambenen.
Jepp! Med styrka och bärighet kommer ett luftigare språng. Med boots blir det "bara" mer benlyft oftast.
 
Min gamle häst, som jag hade i 18 år från det att han var fyra, löshoppades nog i snitt en gång i månaden från 4-5 års ålder tills han var i kanske 15-årsåldern. Min dotter har också hoppat honom en del uppsuttet eftersom hon var i "ponnyåder" och -storlek när vi hade honom. Han var verkligen inbiten femgångare med pass som föredragen gångart, men också helt okej galopp. Det som förbättrade galoppen allra mest på honom var en vinter när jag tränade honom på ett stort öppet fält med 2-3 dm snö. Gjorde underverk för styrka och bärighet! Och ja, framdelen "kommer upp" mycket mer då och språnget blir luftigare!

En gång i månaden låter väldigt görbart, speciellt om jag gör det med tränare en eller två ggr först och ser hur min häst hanterar det och kan fixa det själv med andra på stallet sen.

Vi har inte så mycket snö här, ligger bara någon dag när det kommer, men min häst var trötter efter snödagen vi hade denna veckan, det påverkade nog också hans galopp på träningen, min tränare märkte såpass att hon frågade vad vi gjort under veckan O_o

Vad för andra övningar är det bra att göra i avsaknad av snö, vi har ju väldigt mycket backar runt oss, både i skogen och också till/från hage så vi klättrar nödvändigtvis något varje dag, mer naturligtvis vid uteritt. Min andra tränare uppmuntrade mig att ha mer galopparbete när jag tränar i paddock/ridhus själv också.
 
Min häst bajsar alltid i farten om han behöver 👍 i skritt, trav, galopp är det inga problem men om vi är i tölt byter han till trav för sin toapaus 👎 Vad gör man, kan man göra nåt, tänker om han kanske inte Kan tölta med ryggen så så inte pressa det och hoppas det inte händer på tävling?

Kan tillägga att han är väldigt snäll och återgår till tölt när han är klar.
 
Visa gärna med foto!
Ska se om jag kan fota vid tillfälle. Det är inte så ofta de bootsen används och för tillfället är hästen inte helt fräsch. Men tänk att du klipper av strumpan vid hälen och trär den över hoven. Bootsen håller fast strumpan över hoven och sen går skaftet med resår på strumpan upp över karleden. Har funkat väldigt bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 110
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 303
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 242
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp